Gå til innhold

kjønn vs kjønnsidentitet

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Mbappe09 said:

Men det må gå begge veier, ingen skal heller ha rett til å bestemme hvilke ord jeg må bruke, eller tvinge meg et språk jeg ikke deler. 

Jo, fellesskapet "tvinger" deg til å bruke de "riktige" ordene dersom du skal ytre deg. Du må forholde deg til hvordan ord og uttrykk tolkes i tiden og konteksten du er i.

Du kan ikke bli fornærmet fordi jeg bruker "du" og ikke "de" når jeg skriver til deg. Tiden hvor "du" var frekt med mindre man var dus er over. Språket endrer seg og det må vi bare forholde oss til.

Ordet "kjønn" er i endring enten du liker det eller ikke. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
WiiBoy skrev (Akkurat nå):

Jo, fellesskapet "tvinger" deg til å bruke de "riktige" ordene dersom du skal ytre deg. Du må forholde deg til hvordan ord og uttrykk tolkes i tiden og konteksten du er i.

Du kan ikke bli fornærmet fordi jeg bruker "du" og ikke "de" når jeg skriver til deg. Tiden hvor "du" var frekt med mindre man var dus er over. Språket endrer seg og det må vi bare forholde oss til.

Hvis du mener at den er i endring blant 1% så klart, da kan vi kategorisere det som en endring:))

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, DukeNukem3d said:

"En ny organisasjon for lesbiske, homofile og bifile har et helt annet syn i kjønnsdebatten enn de skeives forening Fri.

– Vi er uenige i mye av det Fri jobber for, og vi vil ikke støtte deres politikk som passive medpassasjerer, sier styreleder Tor Arne Dahl i LHB Norge til Nettavisen.

Den nye organisasjonen for lesbiske, homofile og bifile har sett dagens lys. Organisasjonen har fjernet «T» for «trans» fra LHBT+-begrepet.

I motsetning til Fri – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, mener LHB Norge at det bare finnes to kjønn.

Organisasjonen mener også at det bør være restriksjoner på kjønnsbekreftende behandling for barn og unge, og at slik behandling er dagens svar på gamle dagers konverteringsterapi."

Skeive, LHB Norge | Homofile bryter med Fri: – Vi har ulikt syn på kjønn

Full støtte til LHB Norge fra meg! Ser ut som de har veldig sunne verdier!

Yepp. Har lege i korta at LHB ville fri seg fra FRI. Støtter LBH fullt ut. På tide at fleire står opp mot galskapen FRI påtvinger samfunnet.

• Liker 2
Skrevet
9 minutes ago, WiiBoy said:

Ordet kjønn er ikkje i endring for min del, så det må jo du bare godta sjølv om vi ikkje er dus...

• Liker 3
Skrevet
16 minutes ago, Mbappe09 said:

Hvis du mener at den er i endring blant 1% så klart, da kan vi kategorisere det som en endring:))

6 minutes ago, Maabren said:

Ordet kjønn er ikkje i endring for min del, så det må jo du bare godta sjølv om vi ikkje er dus...

Hele debatten her og problemstillingen rundt at politikere oftere er vage når "hvor mange kjønn er det?" spørsmålet dukker opp er jo beviset på at ordet er i endring. 

Skrevet (endret)

Det er klønete at offentligheten skal definere medisinske uttrykk forøvrig, her gjer det god mening at når medisinske miljøet (av behov) definerer kjønn som identitet og sex som biologi så må offentligheten berre følge tritt akkurat der.

Skal offentligheten også definere kva penis er i steden for at leger og forskere gjer det?

Endret av Drunkenvalley
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Hele debatten her og problemstillingen rundt at politikere oftere er vage når "hvor mange kjønn er det?" spørsmålet dukker opp er jo beviset på at ordet er i endring. 

Tull. 99% av normale mennesker bruker kjønn med utgangspunkt i ren biologi, ingenting annet. 

• Liker 5
Skrevet

Det er på tide å (re)definere kjønnsdysfori som sykdom.

Jeg har følgende argumenter for dette:

Spesielt kvinneidrett er rammet av politisk aktivisme, så mennesker med kjønnsdysfori bør henvises til handikappidrett og paraolympics, slik at man ikke risikerer at i ytterste konsekvens kvinnelige boksere får banket livskiten ut av seg av noen som er handikappet i forhold til å delta i mannsidrett.

Spesielt med tanke på barn som blir utsatt for kirurgiske inngrep og et livsløp med medisinering, så bør dette rett og slett stigmatiseres.  Stigmatisering er ikke nødvendigvis en dårlig ting alltid, da det kan forhindre helseskadelig oppførsel.

Espen Ester Perelli eller hva han nå het, snakket om at det skulle være vekst i transemiljøet.   Dette skal ikke være et mål i seg selv.   Det å normalisere kirurgiske inngrep og livslang medisinering er helseskadelig.

Hele dette fokuset på kjønnsdysfori er skadelig for folk som er tiltrukket det motsatte kjønn.   De kan bli lurt til å starte med medisinering og kirurgiske inngrep.

Forvirring rundt kjønnsbegrepet:  Kjønn og estetiske preferanser og interesser, som å like kjoler om du er gutt, eller "arbeidsklær" om du er jente er ikke det samme som å være feil kjønn.   Seksuelle preferanser handler heller ikke om kjønn.

Det tradisjonelle kjønnsbegrepet, som er brukt i de aller fleste land og kulturer har en viktig funksjon.  Kvinner trenger en ekstra beskyttelse og menn bør som hovedregel ta hånd om fysisk tunge arbeidsoppgaver, samt fungere som beskyttere av kvinnen og familien.

Man skal tolerere transer, men ikke nødvendigvis akseptere.

Kjapt klippet fra chatgtp:

Forskjellen mellom aksept og toleranse ligger i graden av anerkjennelse og holdning til det man møter:

• Toleranse betyr å tåle noe man kanskje egentlig er uenig i eller ikke liker.
    → Du lar det eksistere uten å prøve å stoppe det, men du trenger ikke å støtte det.
    Eksempel: «Jeg tolererer naboens høye musikk, men jeg liker det ikke.»

• Aksept betyr å anerkjenne og godta noe som legitimt eller greit.
    → Du respekterer og anser det som likeverdig, selv om det er annerledes enn deg.
    Eksempel: «Jeg aksepterer at folk kan ha en annen livsstil enn min egen.»

Kort sagt:
👉 Toleranse = «Jeg lar deg være.»
👉 Aksept = «Jeg ser deg som likeverdig.»

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Iki skrev (1 time siden):

Alltid gøy å se folk si dem avslutter diskusjonen, men fortsetter å krangle likevel.

Hvorfor skal du ha en rett til å bestemme hva andre skal kalle seg?

Andre kan kalle seg hva de vil, problemet er når andre vil at jeg skal måtte kalle meg "CIS-kjønnet" eller jeg må omtale andre som "zen" eller lignende. Andre kan ha sin religion/ideologi i fred, men jeg tar ikke nødvendigvis del i troen.

• Liker 5
Skrevet
Cyrio skrev (5 timer siden):

Men at pubertetsblokkere er lovlig er faktisk helt sinnsykt, og samtlige som mater ungene sine med det burde i grunnen vært fratatt alle sine plikter/rettigheter som foreldre. 

Dette er egentlig det viktigste med hele denne debatten.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Maabren skrev (1 time siden):

Biologisk kjønn er det som bestemmer om vi er født kvinne eller mann. Det er og det einaste ordet kjønn trenger å bli blanda inn i. Nokre få individ blir verken kvinne eller mann, men di blir ikkje noko nytt kjønn av den grunn. 

Du forstår at biologisk kjønn ville eksistert uten kjønn (gender), og uten kjønnsdiformisme -- om kvinner og menn så like ut, og penis var noe som vokste ut av en grop som ligner kvinnelig kjønnsorgan ved opphisselse.?

Om alle mennesker så like ut, og oppførte seg likt, og konformere til samme idealer for utseende...

Hva ville vært borte da..?

Kjønn (gender) ville vært borte.

Ikke biologisk kjønn.

Ikke heterofil. Ikke homofili. Ingen ville vært cis, og ingen trans. Alle ville vært samme kjønn (gender).

Forstår du da at vi har noe som ikke er biologisk kjønn, som assosieres med biologisk kjønn nettopp gjennom assosiasjon, ikke biologi..?

---

Det er hva eksemplene på hvordan vi faktisk, i praksis, vurderer kjønn beviser.

At beviser for hvordan noe faktisk fungerer er sjeldne (...) gjør dem ikke mindre til beviser.

Så jeg forstår ikke poenget med å avvise beviser på grunn av at de er sjeldne -- foruten besjeling av biologien, religiøs tro på at det er en mening med den, og st avvik fra normalen er galt.

Som også er noe legevitenskapen og biologi har erkjent ikke er tilfelle;

Evolusjon skjer gjennom endringer. Endringer som i seg selv kalles avvik, i noen tilfeller syndromer; å avvise naturlig mangfold i troen at biologien har rette utfall, og gale utfall, er besjeling.

Som å tro at støvsugeren er slem fordi den suger opp en sokk.

Hvis ikke er det bare å gi deg opp, og erkjenne at det er poengløst å fortsette å forsøke å lære deg hvordan dette fenomenet i verden fungerer. Jeg har gitt opp kreasjonister og flatjordere, og dette er ikke politisk spørsmål, men et spørsmål om vitenskapelig forståelse som er mer komplisert og oppdatert enn folk lærte på barneskolen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Skrevet

Eg satt og så på litt urelaterte YouTube videoer rundt Pluto, ein TV-serie rundt roboter. Kjønn er egentlig ikkje eit tema som kjem opp i serien, men eg trur den er ein god platform for emnet likevel i kontekst av kva @Red Frostraven snakke om.

Hvis me tar bort det biologiske, forsvinn kjønn? ...Nei. Me beskriv framleis denne karen som mann, sjølv om han i serien er ein robot:

Gesicht_(Pluto_Anime).thumb.webp.7a5b80a0ca3dcfb3141c3f95407df039.webp

I serien presenterer han seg som mann(lig robot), han har ei dame som han gjerne vil ha barn med, osv. Generelt sett ville eg påstått at også folk flest ville tilegnet han hankjønn, sjølv om han på ingen måte har eit biologisk kjønn.

Gesict er forøvrig ein hypermoderne robot som på alle måter er ment å vera umogleg å skilje fra menneske. I kontrast er Brau 1589 derimot ikkje det.

nqxiswer8qtc1.thumb.webp.5cf06305742b5ed3380210a47385461f.webp

Likevel vil eg påstå at folk flest vil tilegne Brau 1589 som hannkjønn, sjølv om han ikkje ein gong forsøker å sjå ut som menneske i meir enn abstrakte konsepter.

Disse er openbart ikkje faktiskt menn. Dei var ikkje fødd som menn, ei har dei nokon reell biologi. For den saks skyld er dei ikkje ekte figurer ein gong. Likevel tilegne me dei hannkjønn. 🤔

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...