Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Vokteren skrev (På 28.10.2025 den 10.14):

Litt mer gjensidighet hadde kanskje vært på sin plass ?

Gjensidighet er et fremmedord for politikere som Støre som kjøper seg "venner" og prestisje ute i den store verden. For dem handler det ikke om solidaritet, det handler om presitjse og kun det. Norge kan ha og har et utmerket forhold til Polen uten å la det regne ut en masse unødige penger; spesielt på å belære dem om "demokratiske verdier" og "rettstatspirnsipper" som Norge selv har et problematisk forhold til. Eller "grønt skifte". Jeg ser ikke akkurat hva slike ting egentlig har å si for næringslivet om det har noen verdens ting å si i det hele tatt. Høyst sannsynligvis ikke. Eller. Ikke.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morromann skrev (53 minutter siden):

Hvem er "vi" som helt klart nummer 1 på klaging i verden? "Vi" betyr jo deg selv og eventuelt noen andre? Altså deg og familien? Eller deg og vennene dine?

Uansett; hva har det med trådens tema å gjøre at du og vennene dine eller hvem det nå er er verdensemestere på klaging?

med "vi" tenker jeg på Nordmenn generelt. Og ja, jeg er nordmann. Jeg klager nok alt for mye jeg også. 

Hva det har med trådens tema? Jo, observasjon av alle thirdworld problems det klages på. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

med "vi" tenker jeg på Nordmenn generelt. Og ja, jeg er nordmann. Jeg klager nok alt for mye jeg også. 

Hva det har med trådens tema? Jo, observasjon av alle thirdworld problems det klages på. 

Men har du noen pålitelige kilder eller statistikk til å underbygge denne påstanden med? Kommer man med sterke påstander er det greit om du har noen pålitelige kilder å vise til ellers er det bare påstander uten belegg.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Morromann skrev (2 minutter siden):

Men har du noen pålitelige kilder eller statistikk til å underbygge denne påstanden med? Kommer man med sterke påstander er det greit om du har noen pålitelige kilder å vise til ellers er det bare påstander uten belegg.

Det er ingen påstand, det er som sagt en observasjon... Jisez. 

• Liker 3
Skrevet

Med andre ord. Løse påstander som hvem som helst kan bruke om hva som helst. Har du like god innsikt i andre nasjoners klaging? Har du reist såpass mye og levd såpass mye blant andre mennesker i andre land like mye som du har levd nært på nordmenn til å kunne bruke en slik "obervasjon" som pålitelig informasjon? Man kjenner best til de man lever nærmest på og snakker samme språk som seg selv, så med mindre man har drevet omfattende feltarbeide i så måte er og blir det en påstand som ikke har noen tyngde eller verdi i en politisk diskusjon.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Morromann skrev (7 minutter siden):

Med andre ord. Løse påstander som hvem som helst kan bruke om hva som helst. Har du like god innsikt i andre nasjoners klaging? Har du reist såpass mye og levd såpass mye blant andre mennesker i andre land like mye som du har levd nært på nordmenn til å kunne bruke en slik "obervasjon" som pålitelig informasjon? Man kjenner best til de man lever nærmest på og snakker samme språk som seg selv, så med mindre man har drevet omfattende feltarbeide i så måte er og blir det en påstand som ikke har noen tyngde eller verdi i en politisk diskusjon.

Ja jeg reiser veldig mye og har gjort det de siste snart 15 årene. Men klart jeg tilbringer mest tid i Norge og på Norske forum. Det er som sagt en observasjon, det er ikke en akademisk publikasjon. Så du kan slappe helt av og gå videre med livet ditt og ha en helt annen oppfatning av "vårt" klagenivå. Helt ok for meg. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jo, observasjon av alle thirdworld problems det klages på. 

Har du inntrykk av at det klages mye på problemer i den tredje verden ?

• Liker 2
Skrevet

Jeg får vel kjøre på med noe som er omtrent like grundig underbygget som andre påstander/uttalelser her.

Vi (Norske befolkningen) er, slik jeg opplever det etter mine utallige reiser og opphold i diverse andre land, #1 på å ikke klage i verden. Det synes jeg vi kan klappe oss på skulderen for. Bra jobbet

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Morromann said:

Ja, her er mat for Sløseriombudskommisjonen om de ikke har plukket det opp ennå. Her var et klassisk dokument med svada, klisjeer og ordsalat om hvilken "fantastisk" rolle Norge spiller med sin vidåpne lommebok. Men ikke akkurat så gode argumenter for at regjeringen sender u-hjelp til et rikt land som Polen. Polske myndigheter må jo le hele veien til banken av denne narsissistiske utdelingstrangen fra den norske stat.

Det er noe som heter myk makt. Dessverre er det mange med sterke meninger, som ikke kjenner til de noen av de vanligste begrepene innenfor diplomati og internasjonale relasjoner. Tilhengere av sløseriombudsmannen er slike folk. De har en 2 dimensjonal oppfatning av verden, ofte diktert av store overskrifter og lettleselige brødtekster. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Voldsomt investeringsfall i norske startups

En ny rapport utarbeidet av Perep viser at det hittil er investert 9,1 milliarder kroner i norske gründerselskaper i 2025, noe som er alarmerende langt under nivået på 80 milliarder i 2024. kapitalmarkedet har kollapset!

Norge havner helt i bunnen blant OECD-land når det gjelder forventet økonomisk vekst i 2025

"Norge havner helt i bunnen blant OECD-land når det gjelder forventet økonomisk vekst i 2025. Det viser nye tall fra OECDs ferske «Economic Outlook»-rapport. Prognosen for norsk BNP-vekst er på beskjedne 0,3 prosent – lavest av samtlige medlemsland. Tallene har fått Glenn Agung Hole, førsteamanuensis i entreprenørskap ved Universitetet i Sørøst-Norge, til å reagere kraftig.

– Dette er ikke vekstpolitikk, det er selvskading, skriver Hole i et innlegg publisert på sin Facebook-side. Han retter særlig skarp kritikk mot regjeringens skattepolitikk og kuttene i støtteordninger for næringslivet."

Kronen er snart ingenting

"Den svake kronen er ikke et forbigående valutaproblem. Den er et varsel om at Norge er i ferd med å miste økonomisk substans. Vi kan ikke leve på rentene av et fond for alltid, og vi kan ikke trykke penger uten verdens tillit. I det lange løp vil kjøpekraften følge produktiviteten – ikke formuesforvaltningen.

Spørsmålet er derfor ikke hvor svak kronen kan bli, men hvor lenge vi kan fortsette å late som det ikke spiller noen rolle."

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Hvis det står så dårlig til som de skriver…Merket jo den lave kronekursen på utenlandsoppholdet i sommer.

Kjøper heller det jeg trenger i Norge. Og det er vel kanskje meningen med å beholde NOK?

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (1 time siden):

Kjøper heller det jeg trenger i Norge. Og det er vel kanskje meningen med å beholde NOK?

Jeg håper du er klar over at bare fordi du som sluttbruker kjøper noe i Norge (med norske kroner) betyr ikke det at du/det ikke påvirkes av en stadig lavere kroneverdi. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Subara said:

Hvis det står så dårlig til som de skriver…Merket jo den lave kronekursen på utenlandsoppholdet i sommer.

Så godt som alt du kjøper er enten importert eller avhengig av importerte greier for å bli til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...