Gå til innhold

Elkabel røk - Skjøte selv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aldrack skrev (9 minutter siden):

På en eller annen måte har det røket en kabel i en utvendig koblingsboks. Kan denne skjøtes med en wagoklemme? 

IMG_20251011_183535.thumb.jpg.12a84ec68af04bc038258124e645f369.jpg

Alt går..men hele boksen så jo hjemmesnekret ut. Hvordan den ene fasen er røket er jo spennende i seg selv. Rotter/mus? 

Synes dette burde vært sjekket av en elektriker..og få den boksen tett..

• Liker 3
Skrevet (endret)

Takk for svar. Ja ikke vet jeg hvordan den har røket. Eneste teorien jeg har nå er at det har kommet vann/fukt inn og tæret på kabelen. Det er et helt rent brudd. Ser nesten ut som isolasjonen er kuttet med tang.

Enig i at boksen er rotete, men den er installert av elektriker. Vet ikke om det gjør det bedre eller verre... :)

Endret av Aldrack
Skrevet

Dette er definitivt en elektriker-sak. Du har ikke lov til å åpne eller gjøre noe i en sånn koblingsboks uten å være elektriker. Siden dette er noe elektrikere vet og ikke har behov for å spørre om, så går jeg sterkt ut i fra at du ikke er elektriker.

Eneste lovlige løsning her er å få tak i en elektriker. Send gjerne bildet til elektrikeren sånn at elektrikeren kan se om det trengs noe utstyr utenom det vanlige eller materiell for å løse problemet så kan elektrikeren planlegge jobben før hen dukker opp.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Mag ne skrev (3 timer siden):

Sikker på at at dette ikke er ledere som ikke er i bruk?

Burde de da ikke være isolert? Fremstår nesten som sabotasje.

Skrevet
20 hours ago, Aldrack said:

På en eller annen måte har det røket en kabel i en utvendig koblingsboks. Kan denne skjøtes med en wagoklemme? 

Hvorfor har du åpnet boksen, er det noe galt med strømmen?

• Liker 1
Skrevet

For meg ser dette ikke ut som en leder, men en fyll-tråd som gjerne er i senter av kabler med 5 ledere. Den skal ikke kobles. Men rart at elektriker ikke har klipt den vekk ved kappa i så fall. Men også et argument for at usakkyndige ikke skal inn i bokser og koble.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...