Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å tyde hvorfor RAV4 ikke skal selges mer i Norge?


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, BadCat said:

Det står i skrivet til globalistene at folk skal bo i 15-minutter-byer og ikke kjøre bil.

Gud forby at vi har tanker om et bedre samfunn der mindre tid går vekk på transport, og der mindre areal i byer går vekk på unytitg areal.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutes ago, barfoo said:

Gud forby at vi har tanker om et bedre samfunn der mindre tid går vekk på transport, og der mindre areal i byer går vekk på unytitg areal.

Ja! Mye bedre å bo som sild i tønne i kraftig overprisede bøttekott. Eller på gata for de som ikke har mange millioner å være av med til et sted å bo.

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Om noen år  ønsker ikke å bo i byen mer. Jeg vil bo milevis utenfor utenfor by i landlige omgivelser. Jeg er ferdig med å dra på utelivet flere ganger i uka, slik man kan i en by. Jeg drar to ganger i året. Arbeid skjer ikke i et forretningslokale, men via en fiberkabel. Da trenger man bil for å komme seg til butikk og for å besøke venner og familie.

Neste år kommer det bompenger her og da blir det å punge ut enten man skal til selvvask av bil eller til handelspark. Det blir rimeligere å kjøre til nabokommunen enn å gjøre noe i egen by.

Endret av BadCat
Skrevet
barfoo skrev (46 minutter siden):

For det førstet kosta iPhone ganske mange tusenlapper når den kom.

3800,- for iPhone 3G i 2008, som var den første som kunne kjøpes offisielt i Norge. I dag koster iPhone 17 12.000,- Men man kan jo kjøpe en litt eldre modell. Så akkurat Apple-produkter vil jeg si er blitt dyrere. Men det er mange alternativer som er bra nok. Jeg har prøvd Android til 2000,- Og Chromebook til til 3000,- Funker det og.  

Skrevet (endret)

Det handler ikke spesifikt om en telefon, men at produkter generelt sett blir dyrere etter at de har en etablert plass i markedet. Kombiner det med globalistenes drøm og politkernes ønsker om at folk ikke skal kjøre bil.

I norsk perspektiv blir det ikke at fjernutslippsbiler skal erstatte biler med forbrenningsmotor. Det kommer til å bli at folk som tjener under median, kommer ikke til å kjøre egen bil.

image.thumb.png.3fe787a077c13b079deaee112a937165.png

 

Endret av BadCat
Skrevet
8 minutes ago, BadCat said:

Agenda 2030 og allerede inntruffne prisøkninger på anskaffelse av bil og bilhold. En fabrikkny småbil er allerede dobbelt så dyr som tilsvarende med forbrenningsmotor. Hvor beleilig at sistnevnte ikke er tilgjengelig mer i det norske markedet.  Det er selv med fritak for MVA. Den dagen det strammes til med MVA osv. blir det kostbart å holde bil for de med begrensede midler. Bybiler er heller ikke noe for familier = mer penger

ELbiler er kostbare å reparere og vanskeligere å reparere uten profesjonell assistanse. 

Det meste vi har i dag har en tendens til å bli dyrere over tid, altså etter at produktet eller tjenestet har fått feste i markedet.. iPhone kostet ikke 20–30k da de kom og skjermkort kostet heller ikke mer enn folk var vant til å betale for hele PC-en. Strømmetjenester var rimelige og hadde godt utvalg og nå er utvalget dårligere samtidig som prisene går opp. Blekkskrivere blir stadig dyrere i drift, selv om teknologien og drift burde bli billigere med tiden. Blekkabonnement, noen? HP som skrur av halvfulle blekkpatroner fordi abonnementet er avsluttet.

Boligpriser og faste levekostnader er økende og bidrar ytterligere til at bil blir utilgjengelig for stadig.

Har du lyst til å oppgradere din gamle PC med en 7 år gammel prosessor fra bruktmarkedet. En slik burde maks koste et par hundrelapper, i alle fall ikke over 500 kr, ikke sant? Glem det, det koster nesten like mye som en ny prosessor i mellomklassen. Hvorfor? Fordi nye PC-er koster så mye at mange ikke har råd. Derfor er det svimlende bruktpriser Det var ikke slik før, men slik er det nå. Glem at noe skal være overkommelig i pris for mennesker med vanlig økonomi.

image.thumb.png.18653244b1d809fdcc15d76590b91ae7.png



Jeg er overbevist om at mange som i dag får privatøkonomien til å gå rundt med bilhold, har parkert bilen for godt innen 10 år.

 

Jeg tror ikke noe på at det er noe dyrere å kjøpe ny familiebil nå, enn det var for 10 år siden?

Ja det har vært en helt vanvittig kostnadsøkning siste 10 år. Men lønningene har også gått opp tilsvarende.

La oss se på billig familie bil i 2016 og 2025

 250.000 kr i 2016 = 330.000 kr i 2025 iflg. SSB konsumprisindeks

2016

https://www.skatteetaten.no/globalassets/tabeller-og-satser/listepris-bil/ofv-bilpriser-2016.pdf

Så kostet de billigste familiebilene rundt 250 - 350 tusen.

Screenshot2025-10-13at12_49_23.thumb.png.1d3e6cdccdbea21cf42b45aae2e9d321.png

 

2025

Så i 2025 kan du kjøpe 

Screenshot2025-10-13at12_59_49.png.ae20107bbad92a266e5de5a28997220d.png

Screenshot2025-10-13at12_58_11.png.7ddc23ac81bb307cb06c3ddc56943fda.png

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Jeg tenkte mer i retning at en fattig kunne få en ny bensindrevet "city-car" for 120-130k og nå koster en rimelig elbil 250k.

Lønnene er verken doblet eller tredoblet de siste 10–15 årene, men det er en rekke kostnader. Det er mer enn bare bilprisen som avgjør om folk har økonomi til det. De fleste skal ha tak over hodet, mat i magen, lys og varme, faste utgifter, før de i det heletatt vurderer bilhold.

Folk har allerede falt utenfor nybilmarkedet og det kommer til å bli flere med tida. Enten en uføretrygdet eller lavtlønnet prøver å kjøpe en rimelig nybil eller leilighet blir prisøkninga som et esel som løper med ei gulerot festet til en pinne. Det blir ikke oppnåelig.

Det nye er at folk med vanlige inntekter kjenner på tapt kjøpekraft, ikke bare fæle trygdebeist man helst ikke vil tenke på eksisterer.

En velholdt 7-8 år gammel bensinbil koster mer enn halvparten av nyprisen. Fordi det nye er blitt så mye dyrere. Det er akkurat det samme som man ser med 7 år gamle PC-prosessorer.

Er folk virkelig så naive at de tror at utviklinga vil stoppe eller gå i forbrukernes favør og ikke i favør av produsenter og myndigheter?

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutes ago, Hanhijnn said:

Ha ha, say no more... 😄

Nullutslipp eksisterer ikke. At bilen ikke har et rør for avgasser, betyr ikke at det ikke skjer andre steder. Enten det er til fremdift eller produksjon.
 

Quote

Ute av syne, ute av sinn. - Ordtak

Når man ikke lenger ser det, bryr man seg ikke lenger om det.



image.png.21eb3f0925705ba62b6cbb0b2371b628.png

Endret av BadCat
Skrevet
BadCat skrev (8 minutter siden):

Nullutslipp eksisterer ikke. At bilen ikke har et rør for avgasser, betyr ikke at det ikke skjer andre steder. Enten det er til fremdift eller produksjon.
 



image.png.21eb3f0925705ba62b6cbb0b2371b628.png

Lade en elbil med dieselaggregat er ikke så ille, har ikke linken men så noen hadde regnet på det og gjort det om til L/100km, var på langt nær så ille som mange tror.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
BadCat skrev (1 time siden):

Jeg tenkte mer i retning at en fattig kunne få en ny bensindrevet "city-car" for 120-130k og nå koster en rimelig elbil 250k

Finnes ingen grunn til at små rimelige elbiler ikke vil bli langt billigere i innkjøp en ICE.  De er mye enklere og batteriprisene synker raskt, de aller fleste trenger ikke en småbil med 1000km rekkevidde så man trenger ikke det nyeste nye i teknologi.

Endret av agvg
  • Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, agvg said:

Lade en elbil med dieselaggregat er ikke så ille, har ikke linken men så noen hadde regnet på det og gjort det om til L/100km, var på langt nær så ille som mange tror.

Poenget er at nullutslipp ikke eksisterer. Godta det og gå videre.

Skrevet
Just now, BadCat said:

Poenget er at nullutslipp ikke eksisterer. Godta det og gå videre.

Men forskjellige energiformer har forskjellige utslepp. T.d. vind og vatn har brøkdelen av fossile drivstoff. Det finst livsløpsanalyser i fleng som viser at batteribiler er gunstige.

Det du argumenterer mot er stråmenn. 

  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
8 minutes ago, barfoo said:

Men forskjellige energiformer har forskjellige utslepp. T.d. vind og vatn har brøkdelen av fossile drivstoff. Det finst livsløpsanalyser i fleng som viser at batteribiler er gunstige.

Det du argumenterer mot er stråmenn. 

Jeg har ikke diskutert noe slikt. Noen kommenterte at jeg skrev fjernutslipp, som er korrekt da nullutslipp ikke eksisterer. Sprøsmålet er ikke energiformer eller virkningsgrad. Spørsmålet er, eksisterer nullutslipp, ja eller nei.

Endret av BadCat
Skrevet
BadCat skrev (9 minutter siden):

Poenget er at nullutslipp ikke eksisterer. Godta det og gå videre.

Er det noe og godta? Alle med en halv hjernecelle forstår da det.

Finnes ingen som seriøst mener vi skal ha ett nullutslippsamfunn, kan selvsagt skje i fremtiden men pr dags dato så er det ikke ett tema, men det vi kan er og redusere utslipp og redusere forbruket.

  • Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (3 timer siden):

For det førstet kosta iPhone ganske mange tusenlapper når den kom. I dag får du smarttelefoner som kan meir enn iPhone for 1500,-. Dagens iPhone kan meir, og er dyrare. Til gjengjeld har den for mange erstatta t.d. kamera og pc, noko iPhone anno 2007 ikkje kunne, og som telefon til 1500,- neppe kan. Men smarttelefon har blitt halvert i pris sidan 2007.

 

Tja, den billigste iPhone 3G kosta 4150kr når den kom. Det tilsvarer 6500kr med dagens penger. Da kostet dollaren 7kr, og i dag koster den 10kr. Justert for dollarkurs er vi på 9282kr.
Den billigste iPhone 17 koster i dag 11 990kr. 

Dvs vi har økt prisen med rett under 3000kr i dagens penger.

Andre markeder, feks skjermkort son nevnt over her, har hatt en sykt brattere kurve. Mye påvirket av krypto og AI.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, sedsberg said:

Ja! Mye bedre å bo som sild i tønne i kraftig overprisede bøttekott. Eller på gata for de som ikke har mange millioner å være av med til et sted å bo.

Gud forby at det kanskje eksisterer eit alternativ i mellom kor me har komfortable arealer, fine områder og dugelig pris. Ein stor del av å bli kvitt biler er jo at mykje arealer blir tilgjengeliggjort igjen da etter kvart.

Det blir forøvrig veldig fremtiden det da, men ein framtid uten ringveger, 8-felts veger, osv, tvers gjennom byer er jo ein framtid kor disse arealene plutselig kan brukes fornuftig.

  • Liker 3
Skrevet
barfoo skrev (3 timer siden):

Gud forby at vi har tanker om et bedre samfunn der mindre tid går vekk på transport, og der mindre areal i byer går vekk på unytitg areal.

Men må man bo i by? Ser for meg droner som flyr folk dit de vil, det samme med varer, da betyr ikke byer så mye lengre.

  • Liker 1
Skrevet
11 minutes ago, agvg said:

Men må man bo i by? Ser for meg droner som flyr folk dit de vil, det samme med varer, da betyr ikke byer så mye lengre.

Trur ikkje på det.

Transport har systematisk blitt billigere og kjappere dei siste hundre åra. Det har ikkje senka tempoet på byutviklinga, og halvparten av verdas befolking bur no i byer. image.png.ff29127ff5bc6e5a2367ff976f833089.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...