afterall Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden obygda skrev (1 time siden): Jeg har penger i banken..hvor vanskelig er det? Boligen er ikke verdt mer enn 6 mill i markdet Enten misforstår jeg, eller så svarer du ikke på spørsmålet. Du sa først LIGNINGSVERDIEN på boligen din var 6 millioner, som betyr at markedsverdien på boligen er 24 millioner. Nå sier du markedsverdien er 6 millioner. Hvis boligen er nedbetalt har boligen da en ligningsverdi på 1,5 millioner. Samtidig har du en reell formue på 6 millioner. Men du har også "penger i banken", uten å si hvor mye. 1. Hvor mye betaler du i formueskatt da? 2. Dere andre som kjemper imot formueskatten: Hva betaler dere i formueskatt? Noen konkrete tall hadde vært nyttig i denne diskusjonen 3
wampster Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden afterall skrev (2 minutter siden): 1. Hvor mye betaler du i formueskatt da? 2. Dere andre som kjemper imot formueskatten: Hva betaler dere i formueskatt? Noen konkrete tall hadde vært nyttig i denne diskusjonen Blir argumentene bedre om man oppgir hva man betaler i formuesskatt? Ser ikke helt hva en betaler i skatter og avgifter bringer til diskusjonen/argumentene man bringer annet enn støy 3
afterall Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden wampster skrev (Akkurat nå): Blir argumentene bedre om man oppgir hva man betaler i formuesskatt? Ser ikke helt hva en betaler i skatter og avgifter bringer til diskusjonen/argumentene man bringer annet enn støy Tja, hvis svaret er at en har 6-8 millioner i formue, og en ergrer seg over f.eks. en årlig formueskatt på 2000 kr, så tenker jeg en har andre ting å fokusere på. Dette så en også under valgkampen, og faktaomformueskatt.no, at flere av eksemplene som ble trukket fram av lobbyistene knapt betalte noen formueskatt. 2
wampster Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden afterall skrev (1 minutt siden): Tja, hvis svaret er at en har 6-8 millioner i formue, og en ergrer seg over f.eks. en årlig formueskatt på 2000 kr, så tenker jeg en har andre ting å fokusere på. Dette så en også under valgkampen, og faktaomformueskatt.no, at flere av eksemplene som ble trukket fram av lobbyistene knapt betalte noen formueskatt. Så du mener mengden man betaler av en skatt er eksponensielt viktig i forhold til argumentet man frembringer? Så om man finner folk som betaler MYE i formuesskatt og de sier den er dårlig så teller det mer enn om det er noen som betaler middels som mener det samme? Det er, etter min mening, et sært synspunkt å ha Jeg betaler nesten ikke bompenger, ettersom jeg bor heldig til i forhold til hva jeg gjør på fritiden og hvor jeg kjører selv om jeg bor i Oslo. Jeg kan likevel godt forstå at folk "sutrer" over å betale mye i bompenger.. 2
FrihetensRegn Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hvilken årsinntekt må man minst ha for å få lov å ha en mening om formueskatten..? 1
wampster Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden FrihetensRegn skrev (Akkurat nå): Hvilken årsinntekt må man minst ha for å få lov å ha en mening om formueskatten..? Ettersom man kan ende opp med å betale formuesskatt med 0 i inntekt et år (eller flere) så tenker jeg 0 er en grei start?
FrihetensRegn Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden wampster skrev (Akkurat nå): Ettersom man kan ende opp med å betale formuesskatt med 0 i inntekt et år (eller flere) så tenker jeg 0 er en grei start? Ja, men trådstarter mener jo at formueskatten ikke angår arbeidsfolk og at man er en nyttig idiot om man har noen som helst mening om den skatten eller makroøkonomiske problemstillinger for landet vårt generelt. 3
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden wampster skrev (25 minutter siden): Blir litt samme som så si bompenger bidrar lite så slutt å sutre om det da, til de som betaler det i mye større grad enn andre. Det treffer urettferdig og derav "sutrer" folk. Ingen av de to overnevnte skattene/avgiftene burde være nødvendig virker vanskelig å få slutt på bompenger siden lokalpolitikere fra stort sett alle partier stemmer for, når det kommer saker til deres kommune/fylke. BadCat skrev (21 minutter siden): Staten stikker av med pengene og bruker de ineffektivt og til dårlige formål. Folk sliter og strever, også kalt arbeid, men det blir lite igjen for det. pengebruken kan såklart diskuteres og det gjøres jo hele tiden? 1
Krig og fred Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 9 hours ago, JornHansen said: Dette er en fortelling som ikke stemmer med tallene. Hør på sannhetsministeriet med sine tall og fakta, dere! Jeg støtter meg på "økonomiske teoriene og de empiriske bevisene" (bare ikke be meg komme med kilder) Quote Det er ikke tilfeldig. Norske milliardærer har investert tungt i PR og påvirkningsarbeid for å snu opinionen. Det er akkurat det samme som har skjedd i USA og Storbritannia. Eneste forskjellen er at vi ligger 10-15 år bak de i tid. Alle medlemmene her på dette forumet som shiller for milliardærene, viser akkurat hvor vellykket PR firmaene har vært, selv om det er flere medlemmer som åpenbart mangler evne til kritisk tenkning. 2
Krig og fred Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 28 minutes ago, afterall said: Enten misforstår jeg, eller så svarer du ikke på spørsmålet. Det er bare å gi opp. Du kommer ikke til å komme noen vei. Det er flere medlemmer som finner opp ting etter hvert som tiden går, når det kommer til temaer som skatt og innvandring. Endret 1 time siden av Krig og fred 2
Neptun1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) JornHansen skrev (9 timer siden): Mange på høyresiden har i senere år lykkes med å skape et inntrykk av at formuesskatten rammer “vanlige folk”, “småsparere” og “gründere”. Dette er en fortelling som ikke stemmer med tallene. Formuesskatten er utformet slik at det først og fremst er de aller rikeste som betaler den, og at vanlige lønnsmottakere og småbedriftseiere i praksis ikke er berørt. 1. Hvem betaler formuesskatt – og hvor mange er vi snakk om? I 2023 var det rundt 14,3 prosent av skattebetalerne som faktisk betalte formuesskatt – omtrent én av sju. Bunnfradraget ligger på 1,7 millioner kroner i nettoformue for enkeltpersoner, og 3,4 millioner for ektepar. Har du mindre enn det, betaler du ingen formuesskatt. (Conta.no, Lendo.no) Av de som faktisk betaler, er flertallet personer med betydelig kapital – i form av aksjer, næringseiendom, eller arvede verdier. (Civita, Eierbeskatningen i 2025) 2. Bare de aller rikeste bidrar med de største beløpene De én prosent rikeste betaler nesten to tredjedeler av all formuesskatt som samles inn. I 2023 sto de ti prosent høyeste nettoformuene for 26,9 av totalt 28,8 milliarder kroner i innbetalt formuesskatt. (FriFagbevegelse) Kort sagt: Det er et lite mindretall av svært formuende mennesker som står for nesten hele inntekten staten får fra formuesskatt. 3. “Vanlige folk” betaler minimalt – eller ingenting Medianbeløpet for formuesskatt blant dem som betaler, er 11 600 kroner. Det betyr at halvparten betaler mindre enn dette. (FriFagbevegelse) I 2022 var det 623 400 personer som betalte formuesskatt. Blant disse var 24 800 personer som ikke betalte inntektsskatt – hovedsakelig eldre med lav inntekt, men som eier bolig med høy markedsverdi. (SSB) For folk flest er formuesskatten dermed en teoretisk størrelse, ikke en reell belastning. 4. Hvorfor fortelles det likevel som om alle er rammet? Det er ikke tilfeldig. Norske milliardærer har investert tungt i PR og påvirkningsarbeid for å snu opinionen. Budskapet “formuesskatten skader arbeidsplasser og gründere” spres gjennom påvirkningskampanjer, betalte innlegg og såkalte «økonomiske influensere». Resultatet er at mange med vanlige lønninger begynner å identifisere seg med toppsjiktet, og forsvarer skattepolitikk som først og fremst gagner dem med hundretalls millioner i formue. Dette er en klassisk propagandateknikk: Man får folk til å tro at deres interesser sammenfaller med elitens. I praksis betyr det at vanlige lønnsmottakere kjemper for skattelette til de få prosentene som allerede eier mest. 5. Hva skjer om formuesskatten fjernes eller kuttes kraftig? Da går milliarder tapt for fellesskapet – penger som i dag finansierer helsevesen, skoler, kollektivtransport og velferd. Et kutt i formuesskatten gir størst gevinst til dem som allerede har mest, mens “vanlige folk” får marginal eller ingen effekt. Dette bekreftes i flere analyser fra SSB og Finansdepartementet: De ti prosent rikeste får nesten hele gevinsten av slike skattelettelser. Når man fjerner inntekter fra toppen, må pengene hentes et annet sted – enten i form av kutt i tjenester eller høyere skatt for resten. 6. Myten om at formuesskatten kveler gründerskap og start-ups Et sentralt argument mot formuesskatten er at den “straffer gründere”. Dette stemmer ikke. Norge er et av verdens beste land å starte bedrift i Ifølge Verdensbanken, OECD og Global Innovation Index ligger Norge stabilt i topp 10 internasjonalt når det gjelder hvor enkelt det er å starte og drive virksomhet. I Ease of Doing Business 2020 rangerte Norge som nr. 9 i verden – foran USA, Tyskland og Danmark. (World Bank, 2020) Norsk oppstartsmiljø er sterkt og voksende • Over 70 000 nye selskaper ble registrert i 2023. (Brønnøysundregistrene) • Norske start-ups hentet over 10 milliarder kroner i venturekapital i 2022. (Innovation Norway / Dealroom) • Flere norske teknologiselskaper – som Kahoot!, Oda, ReMarkable, Spacemaker og Cognite – vokste frem under dagens skatteregime. Reelle utfordringer ligger andre steder Rapporter fra Menon Economics og Abelia (NHO) peker på at hovedutfordringene for norske gründere er mangel på risikovillig kapital, tilgang til kompetanse og internasjonal skalering – ikke skattenivået. (Menon, Gründervirksomhet i Norge 2023) Selskaper betaler ikke formuesskatt – personer gjør det Et selskap betaler ingen formuesskatt. Skatten ilegges privatpersoner, og rammer først når eierens totale formue overstiger bunnfradraget. De fleste gründere i oppstartsfase har lav eller negativ formue – og betaler derfor ingen formuesskatt i det hele tatt. 7. Konklusjon Når høyresiden hevder at formuesskatten rammer “folk flest” og “gründere”, er det en strategisk feilframstilling. Fakta viser at: • De aller fleste nordmenn betaler ingenting i formuesskatt. • Den økonomiske hovedbelastningen ligger hos de rikeste 1–2 prosentene. • Norge har sterk gründervirksomhet og gode rammevilkår – med formuesskatt. Fortellingen om at formuesskatten hemmer vekst, innovasjon eller folk flest, er ikke dokumentert i data, bare i politiske kampanjer. Hvorfor spør ikke venstresiden seg selv hvorfor det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet blir større og større for hvert år som går. - eller hvorfor vi ikke har noe IKEA, Jula, Clas Ohlson eller Biltema i Norge? Det er fordi det er langt gunstigere å være gründer og driver i vårt nærmeste naboland og i samtlige vestlige land vi liker å sammenligne oss med. Det er også en grunn for at så godt som ingen gründere, bedriftseiere eller arbeidsgivere i privat sektor stemmer for den politikken venstresiden holder fast ved. Formueskatt rammer alle som har orden på økonomien sin. Pensjonister og andre som har vært nøysomme og nedbetalt gjelden sin rammes betaler også formueskatt - slik at staten straffer alle som går i pluss. Medvirke og gå i pluss er en forutsetning for velferdsstaten Norge er så stolt av. Bare så synd at trådstarter og venstresiden ikke skjønner dette, ei heller at dette systemet ikke er ment for - eller er bærekraftig dersom andre lands fattige borgere i hopetall inkluderes. Endret 1 time siden av Neptun1
wampster Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Krig og fred skrev (8 minutter siden): Hør på sannhetsministeriet med sine tall og fakta, dere! Jeg støtter meg på "økonomiske teoriene og de empiriske bevisene" (bare ikke be meg komme med kilder) Det er akkurat det samme som har skjedd i USA og Storbritannia. Eneste forskjellen er at vi ligger 10-15 år bak de i tid. Alle medlemmene her på dette forumet som shiller for milliardærene, viser akkurat hvor vellykket PR firmaene har vært, selv om det er flere medlemmer som åpenbart mangler evne til kritisk tenkning. Ganske morsom å skrive det om andre når en ikke evner å innse at folk kan være mot dagens formuesskatt uten å være "shiller for milliardærene". I ditt hode er det altså kun en grunn til at folk er mot formuesskatt og du mener at andre ikke evner å ha kritisk tankegang. Dagens..
FrihetensRegn Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mr.M skrev (17 minutter siden): virker vanskelig å få slutt på bompenger siden lokalpolitikere fra stort sett alle partier stemmer for, når det kommer saker til deres kommune/fylke. Det er jo fordi staten holder kommune og fylkeskommune fange med utpressing om at de må godta bompenger ellers vil ikke staten bidra med sine penger. Vi trenger ikke bompenger til å bygge infrastruktur i Norge, men det er lettere å begrense reisefrihet og samtidig overvåke nordmenn om man bruker bompenger.
FrihetensRegn Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Krig og fred skrev (14 minutter siden): Alle medlemmene her på dette forumet som shiller for milliardærene, viser akkurat hvor vellykket PR firmaene har vært, selv om det er flere medlemmer som åpenbart mangler evne til kritisk tenkning. Det virker som de fleste shiller for staten og ønsker at staten skal få stjele enda mer skattepenger og begrense friheten til nordmenn enda mer. Antall milliardærer i Europa er en stadig lavere andel av verdens aller rikeste, fordi Europa er et døende kontinent der reguleringer og skatter skal ødelegge for all verdiskaping.
obygda Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden afterall skrev (33 minutter siden): Enten misforstår jeg, eller så svarer du ikke på spørsmålet. Du sa først LIGNINGSVERDIEN på boligen din var 6 millioner, som betyr at markedsverdien på boligen er 24 millioner. Nå sier du markedsverdien er 6 millioner. Hvis boligen er nedbetalt har boligen da en ligningsverdi på 1,5 millioner. Samtidig har du en reell formue på 6 millioner. Men du har også "penger i banken", uten å si hvor mye. 1. Hvor mye betaler du i formueskatt da? 2. Dere andre som kjemper imot formueskatten: Hva betaler dere i formueskatt? Noen konkrete tall hadde vært nyttig i denne diskusjonen Aldri sagt at ligningsverdien på boligen er 6 mill. Markedsverdien er rundt 6 mill. Jeg betaler,om jeg ikke husker feil, litt over 100.000 i formueskatt. Og andel skatt vs lønn øker hvert år..Realverdiene av formuen synker hvert år og er omvendt proporsjonal med skatt som øker årlig. Det føles bare helt tullete å stå i jobb når samlet skatt er så høyt og forbruket mitt så lavt. Føler som sagt at staten spytter på meg for min livsførsel. Sv mobber meg
SuperKrokodille Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden afterall skrev (42 minutter siden): Tja, hvis svaret er at en har 6-8 millioner i formue, og en ergrer seg over f.eks. en årlig formueskatt på 2000 kr, så tenker jeg en har andre ting å fokusere på. Dette så en også under valgkampen, og faktaomformueskatt.no, at flere av eksemplene som ble trukket fram av lobbyistene knapt betalte noen formueskatt. Poenget er vel at om demokratiet som politisk system skal fungere rimelig bra, så trenger vi en noenlunde opplyst velgermasse som evner å se forbi sin egen nesetipp. Det store flertallet rammes åpenbart ikke særlig hardt av formuesskatten direkte, men samtidig skjønner mange at den norske økonomien står overfor enorme utfordringer, særlig i en fremtid som virker å bli preget av økende geopolitiske spenninger, en oljenæring på hell og store demografiske endringer. Velstanden, sysselsettingen og statens inntekter er helt avhengig av det private næringslivet, og dette igjen er fullstendig avhengig av kapitaltilgang og at noen faktisk gidder starte private bedrifter. I dette landskapet er det særdeles lite gunstig med en stat som systematisk tapper private bedrifter for midler, på bekostning av tvilsom pengebruk innenlands og massive utenlandsinvesteringer. Rundt midten av det forrige århundret hadde vi en økonomisk rasjonell venstreside, som leste, lyttet til og korresponderte med de ledende økonomene i tiden, og forstod at arbeiderklassens velstandsvekst stod i et direkte forhold til produktivitetsveksten i økonomien. I disse dager er det populismen som rår.
Mr.M Skrevet 47 minutter siden Skrevet 47 minutter siden obygda skrev (12 minutter siden): Aldri sagt at ligningsverdien på boligen er 6 mill. Markedsverdien er rundt 6 mill. Jeg betaler,om jeg ikke husker feil, litt over 100.000 i formueskatt. jo, du sa ligningsverdi 6 millioner, her: obygda skrev (3 timer siden): Jeg betaler også formueskatt. Er vanlig ansatt på kontor. Fikk 4% lønnsøkning siste år - samme året før der...så reallønnen går jo ned år for år også. Jeg har bare penger i bank - og en enkel bolig med ligningsverdi rundt 6 millioner. men hvis du egentlig mente markedsverdi 6 millioner, så har altså boligen en ligningverdi på 1,5 mill. hvis du altså betaler 100.000 i formueskatt vil det si du må ha 9-10 millioner kroner på bankkontoen din. Men jeg er litt i tvil om du har styr på tallene du slenger rundt.
BadCat Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden (endret) 1 hour ago, Mr.M said: pengebruken kan såklart diskuteres og det gjøres jo hele tiden? Det enkleste kuttet er å selge NRK stykkevis eller helt. Systemet bør ikkel dekke andre oppgaver enn infrastruktur og forsvar. Blant annet veier, fibernett, vann og kloakk. Andre tjenester bør kjøpes av hver enkelt i det private markedet. Endret 20 minutter siden av BadCat
obygda Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden Mr.M skrev (2 minutter siden): jo, du sa ligningsverdi 6 millioner, her: men hvis du egentlig mente markedsverdi 6 millioner, så har altså boligen en ligningverdi på 1,5 mill. hvis du altså betaler 100.000 i formueskatt vil det si du må ha 9-10 millioner kroner på bankkontoen din. Men jeg er litt i tvil om du har styr på tallene du slenger rundt. Det stemmer. Formuen er ca 10 mill. En sum som er spart opp siste 20 år. Og betalt formueskatt i mange,mange år. Hvor mange ganger skal man egentlig skatte av dette? Lever definitivt ikke som noen riking,men likefullt skal jeg betale formueskatt år etter år..bare fordi jeg ikke skjermer formuen fra beskatning. Helt grusomt urettferdig mener jeg jo selv med en vanlig jobb og grei lønn. Har kolleger som eier hytter,mye,mye finere bolig som betaler null i formueskatt,mens reelle verdier dersom bolig og hytter selges langt overgår mine verdier. Så hvorfor skal jeg straffes av staten med ekstra skatt sammenlignet med med mine kolleger. Jeg er mindre rik enn dem..har mindre løpende utbetalt lønn enn dem...men skatter mer. Man kan vri og vende på dette i alle mulige retninger...men skattesystemet er urettferdig satt opp...og det er gjerne formueskatten og fradrag for gjeldsrenter som skaper dette
Neptun1 Skrevet 14 minutter siden Skrevet 14 minutter siden obygda skrev (1 minutt siden): Det stemmer. Formuen er ca 10 mill. En sum som er spart opp siste 20 år. Og betalt formueskatt i mange,mange år. Hvor mange ganger skal man egentlig skatte av dette? Lever definitivt ikke som noen riking,men likefullt skal jeg betale formueskatt år etter år..bare fordi jeg ikke skjermer formuen fra beskatning. Helt grusomt urettferdig mener jeg jo selv med en vanlig jobb og grei lønn. Har kolleger som eier hytter,mye,mye finere bolig som betaler null i formueskatt,mens reelle verdier dersom bolig og hytter selges langt overgår mine verdier. Så hvorfor skal jeg straffes av staten med ekstra skatt sammenlignet med med mine kolleger. Jeg er mindre rik enn dem..har mindre løpende utbetalt lønn enn dem...men skatter mer. Man kan vri og vende på dette i alle mulige retninger...men skattesystemet er urettferdig satt opp...og det er gjerne formueskatten og fradrag for gjeldsrenter som skaper dette Tanken er som jeg skriver at flid og nøysomhet ikke skal lønne seg i Norge. Staten aksepterer ikke at vi er gjeldfrie og således fritatt fra å betale renter. Betaler som deg masse i formueskatt fordi jeg har prioritert å betale ned gjelden og har spart penger på bok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå