Gå til innhold

Er sex så godt at man er villig til å risikere alt? Eller er folk bare dumme?

Tussi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker altså her om folk som mister "alt" fordi man er så glad i å "dyppe fiskestanga". Nå gikk byrådslederen i Trondheim av fordi han har hatt et forhold til en kollega. Begge er gift ser det ut som. Arne Bye fikk visst tilfredsstilt en del behov ved å forgripe  seg på titalls kvinnelige pasienter.

Det er mange eksempler på folk som risikerer alt for noen øyeblikk fysisk tilfredsstillelse

Hva er det som foregår i hodet på sånne folk? Jeg synes det er litt,  eh primitivt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil være litt varsom med å lempe Arne Bye inn i dette tankekorset. Der er det mye mer enn bare horny monkey brain som er galt.

Det er vel en gammel historie med gifte folk som er på julebord på jobben, blir beruset, mister impulskontroll og ender opp med å være utro eller bryte etiske retningslinjer på arbeidsplassen. Vi er ikke ment til å være monogame, og vi er genetisk programmert til å finne en attraktiv partner og formere oss. I et moderne samfunn så kan det bety en ufrivillig forelskelse i en kollega, eller det kan bety at impulskontrollen svikter på ett eller annet tidspunkt.

God impulskontroll er en viktig faktor i det moderne samfunnet, og med strukturer bygget rundt at vi skal være pålitelige og lite impulsive så kan instinktene jobbe mot oss og samfunnet vil straffe oss.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Vi mennesker liker ting som er godt, og i et svakt øyeblikk kan man finne på å gjøre noe dumt i jakten på glede & nytelse. Man ser det samme med alkohol og røyk f.eks, folk som skal holde seg unna men som i et øyeblikk "glemmer" seg bort og går tilbake til gamle vaner.

• Innsiktsfullt 1
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet
Tussi skrev (På 7.10.2025 den 19.51):

Snakker altså her om folk som mister "alt" fordi man er så glad i å "dyppe fiskestanga". Nå gikk byrådslederen i Trondheim av fordi han har hatt et forhold til en kollega. Begge er gift ser det ut som. Arne Bye fikk visst tilfredsstilt en del behov ved å forgripe  seg på titalls kvinnelige pasienter.

Det er mange eksempler på folk som risikerer alt for noen øyeblikk fysisk tilfredsstillelse

Hva er det som foregår i hodet på sånne folk? Jeg synes det er litt,  eh primitivt?

Tja, seksualdriften er vel en av, om ikke den aller sterkeste driften vi menneskeaper har. Så tenker jeg at veldig mange av oss har gjort dumme ting pga denne driften iløpet av tidens gang (vi har vel alle angret i mer eller mindre grad vil jeg tro) , men alt i alt, så klarer jo faktisk de aller fleste å holde driften nede og forholde seg til de moralske "lovene" vi også opererer med. 

At noen gjør ting de ikke bør, - og at det kommer ut i media hvis man har en eller annen "status" er ikke noen overraskelse for meg. Det er heller ikke overraskende for meg at enkelte gjør dumme ting som kan få konsekvenser for feks arbeidsliv, eller familieliv. Human nature spør du meg. 

Skrevet

Handler det ikke om utseende i mange tilfeller? For de fleste er det nok å se på en person, eller klaske vedkommende på baken. Her er en film om ei utro dame som denger til sin "hunk" fordi han trolig er utro.

Skrevet (endret)
On 10/7/2025 at 7:51 PM, Tussi said:

Et øyeblikk som du kan hente fram til den dagen du får demens/dør ja.

Desuten er det seksualdriften vi snakker om.  Den som får enkelte til å flytte til lakselv for å være forran rykte sitt som overgriper og fortsette å ta enorm risiko som setter en selv i livsfare. 

Endret av Loading......
Skrevet
Nepa skrev (15 timer siden):

Handler det ikke om utseende i mange tilfeller?

Det gjør det. Mennesket er fra gammelt av "programmert" til å forplante seg med folk de synes er attraktive. 

• Liker 1
Skrevet

Det er noko som heiter "mye vil ha mer", det er alltid fristande å bestille dessert på restaurant sjølv om du har kake heime.

I kva grad dette er "primitivt" eller ikkje er nok veldig situasjonsavhengig. Som fleire skriver så er det eit moment av det primitive forplantnings-genet der vi frå naturens side er konstruert for å ville forplante seg.

I dei to sakene som trådstarter nemte så kan det fort være heilt andre mekanismer som ligg til grunn. Utan at eg kjenner saka så er det ein viss logikk i at når to byråder er utru og inngår eit forhold på arbeidsplassen så er det eit resultat av "like barn leker best", sidan begge hadde samme jobb så hadde dei sikkert også mykje til felles. Som sagt så kjenner eg ikkje saka anne enn litt frå media då dette ble kjent, men for alt eg veit så kan det være at dei to fortsatt er sammen. Det kan til og med være at begge to var ulykkeleg fanga i eit kjærleikslaust forhold og endeleg fant lykken gjennom sin kollega.

For Arne Bye sitt vedkommande så trur eg at han var meir drevet av makt og kontroll, der han (basert på det eg har lest i media) stadig eksperimenterte med kor langt han kunne gå og kva han kunne kome unna med ovanfor pasientane som stolte på at behandlinga dei vart utsatt for var medisinsk nødvendig. At handlingane var seksualiserte er det ingen tvil om, men eg veit ikkje om det var seksuell nytelse (der og då) som var hovudmotivet for hans overgrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...