Baranladion Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Salvesen. skrev (17 minutter siden): Dette! Er så lei av å høre at beste foreldrene hadde det så fint og flott før. Det er bare vas. Levestandarden var noe helt annet enn det vi ser nå. De fleste foreldre er skilt, de har hver sin bolig, mat på bordet, ny bil osv. IPad her. Iphone oppdateres årlig til ny modell osv. Men hadde de det bedre? Materialistiske ting er fint det altså, misforstå meg riktig. Det er litt vanskelig å sammenligne en guttunge som slo på stikka på 50 tallet mot en som spilte angrybirds på 2000 tallet. En må også ta i betraktning at det i hver familie ble jobbet 8 timer hver dag, mot 16 timer idag. Endret 3 timer siden av Baranladion
Drunkenvalley Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 1 minute ago, Salvesen. said: Svinbillig? Derfor de kjørte rundt i vrak og spiste poteter til middag? Ehh... trur ikkje du har tenkt over eksemplet ditt her, for hvis alle køyrde vrak kor kom dei frå? 😂
Mr.M Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Tussi skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke Google henne, jeg leste artikkelen i den avisen, og selv om hun ikke brulet ordet selv, så er det jo husmor"yrket" hun fremhever, og mener skal være betalt. ok, jeg var litt rask på avtrekkeren, ser nå at hun var med i Debatten på tv, så Tradewife er nok relevant da 👍 1
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Drunkenvalley skrev (Akkurat nå): Ehh... trur ikkje du har tenkt over eksemplet ditt her, for hvis alle køyrde vrak kor kom dei frå? 😂 Bilparkens alder har gått drastisk ned siden de folkene vi snakker om. Folk prioriterte andre ting, LES hus over ting vi gjør i dag som flett nye biler, ny mobil hvert år, ny pc, spillkonsoll/gaming PC osv. Selv folk i 'dårlige' yrker, som stadig syter om dårlig lønn bor i 'nytt' rekkehus, kjører ny bil, har alt de trenger og oppdaterer stadig. I tillegg jobber de redusert og bor alene uten partner. Det var helt uhørt i mine foreldres tid, og enda verre i generasjonen før. Men det er realiteten i mitt liv. 2
Mr.M Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (7 minutter siden): Selv folk i 'dårlige' yrker, som stadig syter om dårlig lønn bor i 'nytt' rekkehus, kjører ny bil, har alt de trenger og oppdaterer stadig. I tillegg jobber de redusert og bor alene uten partner. dem er det ikke mange av tror jeg, men kan ha arvet penger 1
Fatninja Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 16 minutes ago, Abigor said: Hvorfor må statusen for å opprettholde et stabilt forhold med en person opp? Hvorfor må man være gift for å ha et stabilt forhold med en person? Svaret ditt fører bare til flere spørsmål. Jeg ser på hva som har fungert før og hva som fungerer i andre deler av verden, som ikke er infisert at woke hjerneviruset. Storfamilier med kjernefamilier i sentrum, med mann og kvinne som er gift og som har barn.
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Mr.M skrev (2 minutter siden): dem er det ikke mange av tror jeg, men kan ha arvet penger Nei eksemplet har ikke arvet penger... Jo det er uhorvelige mengder mennesker i vanlig arbeid som kjører ny bil, har ny bolig, iPhone 74 eller hva vi er oppe i nå, kjøtt/fisk på bordet hver dag osv.. Om du er så heldig å ha 2 generasjoner bak i ditt liv enda. Gå å snakk med de. Spør de om en typisk mandag i oppveksten.
Abigor Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 4 minutes ago, Fatninja said: Jeg ser på hva som har fungert før og hva som fungerer i andre deler av verden, som ikke er infisert at woke hjerneviruset. Storfamilier med kjernefamilier i sentrum, med mann og kvinne som er gift og som har barn. Du tenker på 50-tallet med tvangssteriøisering av samer og tatere? Eller Russland ned sin menneskevennlige kultur? Eller Kina? Et par kan være stabilt med kjærlighet til unger ugift. Et gift par kan slå ungene sine og være narkomane. Ingenting var bedre før. 2
Drunkenvalley Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 1 minute ago, Salvesen. said: Bilparkens alder har gått drastisk ned siden de folkene vi snakker om. Folk prioriterte andre ting, LES hus over ting vi gjør i dag som flett nye biler, ny mobil hvert år, ny pc, spillkonsoll/gaming PC osv. Selv folk i 'dårlige' yrker, som stadig syter om dårlig lønn bor i 'nytt' rekkehus, kjører ny bil, har alt de trenger og oppdaterer stadig. I tillegg jobber de redusert og bor alene uten partner. Det var helt uhørt i mine foreldres tid, og enda verre i generasjonen før. Men det er realiteten i mitt liv. Må nødig innrømme at eg ikkje gjenkjenne meg i kva du skriv, spesielt i og med at eg synse hugse me bur i samme by - kor mykje av boligene sveve nærmere 100 år gamle. 👀 Sjølv var mitt gammelt nok til at dei måtte installere strøm par tiår seinare så vidt eg kan sjå. 😂 Med det sagt så er vel byen her forholdsvis billig, så er nok lettere å møte tradwife målene sine her. Her er det "bare" 23 høvdinger per kvadrat - det er på 47 høvdinger på fylkesnivå. 😱 2
Baranladion Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Abigor skrev (11 minutter siden): Du tenker på 50-tallet med tvangssteriøisering av samer og tatere? Eller Russland ned sin menneskevennlige kultur? Eller Kina? Et par kan være stabilt med kjærlighet til unger ugift. Et gift par kan slå ungene sine og være narkomane. Ingenting var bedre før. Er umulig å sammenligne, men det ironiske her, er at hvis du spør noen, så var "alt bedre før". Vi finner ingen fasit her, og om det skulle være en, så er den nok en salig blanding av alle positive og negative ting igjennom menneskers historie. Selv syns jeg ting var latterlig mye enklere for meg som ungdom, enn det er for dagens ungdom. -Ingen flaue bilder på sosiale medier, var masse ute i naturen og gjorde praktiske ting og leker, fremfor å sitte med musearm og nedoverbøyd nakke og ha 50% av vennekretsen som digitale avatarer Endret 2 timer siden av Baranladion 1 1
Griever Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (1 time siden): tradwife Jeg vil bare skyte inn at jeg virkelig misliker dette ordet. 😅 Jeg forstår det som at "tradwife" er en gift kvinne som, i stedet for å jobbe, ønsker å være hjemme og stelle med hus og barn. Det kalles hjemmeværende, og det å ta seg av hus og barn er noe av det viktigste man kan gjøre. Tradwife høres bare teit og gimmicky ut. 🤷♂️
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden @Tussi Veldig usikker på om jeg skal bevege meg inn i det potensielle vepsebolet her.. Ser også at debattinnleggene til nå ikke peker godt nok på det som virkelig er krise i forhold til det å være en "tradwife". Nemlig hennes egen økonomi, hennes reelle valgmuligheter i livet. Å være tradwife høres så rosenrødt ut for enkelte, men hvor rosenrødt er det egentlig å være totalt avhengig av / prisgitt en mann? Hvorfor kaller man det for å ta et fritt valg, når man så til de grader mister valgene sine, for de er det han som sitter på pengesekken som styrer. Hver gang man har lyst på noe så må man pent spørre om lov. Hva med hennes sikkerhet og trygghet hvis hun er i et voldelig forhold, men hun har ikke økonomi til å forlate forholdet? Hva med hennes pensjonsrettigheter? 83 % av minstepensjonister i dag er kvinner. Hva med unge menn? Ønsker de virkelig å slite seg ut på jobb, knapt å se sine egne barn før de er i seng fordi de må jobbe overtid pga "prinsessen på erten" som går hjemme ikke gidder å jobbe? @obygda jeg har lest dine innlegg i tråden og jeg har sjelden vært så enig med deg før som i denne tråden her. Det verste er at de som fronter disse verdiene gjerne selv er influensere, altså selvstendig næringsdrivende som tjener penger på dette. De er ikke tradwifes i ordets rette forstand. Men tjener penger på at andre kvinner skal "underkaste " seg. Så kvalmt og kynisk at hva jeg mener om en slik oppførsel faktisk ikke egner seg på trykk. 1
Tussi Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): @Tussi Veldig usikker på om jeg skal bevege meg inn i det potensielle vepsebolet her.. Ser også at debattinnleggene til nå ikke peker godt nok på det som virkelig er krise i forhold til det å være en "tradwife". Nemlig hennes egen økonomi, hennes reelle valgmuligheter i livet. Å være tradwife høres så rosenrødt ut for enkelte, men hvor rosenrødt er det egentlig å være totalt avhengig av / prisgitt en mann? Hvorfor kaller man det for å ta et fritt valg, når man så til de grader mister valgene sine, for de er det han som sitter på pengesekken som styrer. Hver gang man har lyst på noe så må man pent spørre om lov. Hva med hennes sikkerhet og trygghet hvis hun er i et voldelig forhold, men hun har ikke økonomi til å forlate forholdet? Hva med hennes pensjonsrettigheter? 83 % av minstepensjonister i dag er kvinner. Hva med unge menn? Ønsker de virkelig å slite seg ut på jobb, knapt å se sine egne barn før de er i seng fordi de må jobbe overtid pga "prinsessen på erten" som går hjemme ikke gidder å jobbe? @obygda jeg har lest dine innlegg i tråden og jeg har sjelden vært så enig med deg før som i denne tråden her. Det verste er at de som fronter disse verdiene gjerne selv er influensere, altså selvstendig næringsdrivende som tjener penger på dette. De er ikke tradwifes i ordets rette forstand. Men tjener penger på at andre kvinner skal "underkaste " seg. Så kvalmt og kynisk at hva jeg mener om en slik oppførsel faktisk ikke egner seg på trykk. https://www.kk.no/mamma/tradwifetrenden-kan-ruinere-deg/83672183 Jeg har vært litt inne på det, men her er jo en god artikkel om risikoen... 1
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Griever skrev (1 minutt siden): Det kalles hjemmeværende, og det å ta seg av hus og barn er noe av det viktigste man kan gjøre. Teknisk sett så heter det hjemmearbeidende. Hvis man bruker ordet hjemmeværende så gir man et signal om at personen ikke bidrar på noen måte. Man må heller ikke være hjemmearbeidende for å ta seg av hus og barn. Det kombineres fint med arbeidslivet. 1
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Ja, ein veldig reell risiko med å vera tradwife er at ein fort mister kontroll over eige liv. Om ein går eit par år uten jobb fordi ein er heime så sitt ein med lite å tilby om ein må tilbake til arbeidslivet pga samlivsbrudd. Endret 2 timer siden av Drunkenvalley 2
Grønn420 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Denne såkalte tradwife bølgen er propaganda og kvinnfolkene som faller for dette pisspreiket kan takke seg selv når de sitter der skilt og blakk med x antall unger i 40-årene. Men de står fritt til å ta valget, for de er så heldige at de kan velge det. 2
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (4 minutter siden): https://www.kk.no/mamma/tradwifetrenden-kan-ruinere-deg/83672183 Jeg har vært litt inne på det, men her er jo en god artikkel om risikoen... Ja, jeg så du var innom det, men tråden utviklet seg kjapt i en annen retning. Takk, for artikkelen, faktisk hadde jeg ikke lest akkurat denne, jeg trodde jeg hadde fått med meg de fleste artiklene om temaet som er nylig skrevet. 2
Griever Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) leticia skrev (12 minutter siden): for de er det han som sitter på pengesekken som styrer. Hver gang man har lyst på noe så må man pent spørre om lov Jeg ser ikke noen grunn til at dette skal være en del av ordningen. Jeg ville tro at felles økonomi er veien å gå for de fleste i et slikt scenario. Eksempelvis var min mor hjemmeværende mens min far arbeidet ute. Jeg tror ikke han har betalt en regning i hele sitt liv. Min mor har full kontroll på økonomien, og hver krone han tjente gikk rett til familien. Dette er en ordning jeg ville sagt passet best der begge parter er enige om at de går "all in" for familien med denne ordningen. Sure, om noen har veldig lyst på en ordning der man som voksen må komme med lua i hånda om man vil på kino, så for all del. Men jeg kan ikke skjønne hva som er fristende med det 😅 Endret 2 timer siden av Griever
Griever Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden leticia skrev (5 minutter siden): Man må heller ikke være hjemmearbeidende for å ta seg av hus og barn. Det kombineres fint med arbeidslivet. Man kan, men det er jo ingen tvil om at man kan ta seg mye lettere og ofte bedre av hus og barn om man ikke er en del av arbeidslivet. leticia skrev (7 minutter siden): hjemmearbeidende Jeg har aldri kalt det det, men jeg ser at det er et bedre ord for det.
Grønn420 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Bilparkens alder har gått drastisk ned siden de folkene vi snakker om. Folk prioriterte andre ting, LES hus over ting vi gjør i dag som flett nye biler, ny mobil hvert år, ny pc, spillkonsoll/gaming PC osv. Selv folk i 'dårlige' yrker, som stadig syter om dårlig lønn bor i 'nytt' rekkehus, kjører ny bil, har alt de trenger og oppdaterer stadig. I tillegg jobber de redusert og bor alene uten partner. Det var helt uhørt i mine foreldres tid, og enda verre i generasjonen før. Men det er realiteten i mitt liv. Satt i perspektiv lever nordmenn flest, da også de lavtlønnede, som konger i forhold til mange andre i verden. Men vi syter mer og er sykere enn alle andre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå