Tussi Skrevet tirsdag kl 09:38 Forfatter Skrevet tirsdag kl 09:38 Klote skrev (2 minutter siden): Menn trenger ikke være maskuline i dag. Kvinner tar den jobben, de måker regntung snø som ingen ting, mannen passer brøddeigen. Jeg må jo også måke snø. Ingen mann gjør det for meg. 2
Griever Skrevet tirsdag kl 09:38 Skrevet tirsdag kl 09:38 Drunkenvalley skrev (2 minutter siden): Yes. Toppen av "toxic masculinity" (og for den saks "toxic feminitet" og) - ein fantasiverden kor menn og kvinner er arbitrært skilt inn i kunstige oppgåver. Men du er enig i at det kan være mange oppgaver menn generelt passer bedre til enn kvinner og motsatt? 1
Klote Skrevet tirsdag kl 09:38 Skrevet tirsdag kl 09:38 leticia skrev (2 minutter siden): Putin er valgt. Resten av innlegget ditt blir så virkeligshetsfjernt at jeg ikke ser noe poeng med å fortsette. https://snl.no/Vladimir_Putin Da er hele Russland fordømt mao. Han har russerne bak seg. At du ikke skjønte det andre forundrer ikke.
wampster Skrevet tirsdag kl 09:39 Skrevet tirsdag kl 09:39 leticia skrev (3 minutter siden): Putin er valgt. Resten av innlegget ditt blir så virkeligshetsfjernt at jeg ikke ser noe poeng med å fortsette. https://snl.no/Vladimir_Putin AFTENPOSTEN HISTORIE: Russlands første president, Boris Jeltsin, har fått mye kritikk for kaoset etter Sovjetunionens sammenbrudd i 1991. Likevel tyder mye på at han hadde et genuint ønske om å skape et demokrati. Etterfølgeren Vladimir Putin har fått makt som en tsar. Motstanderne er fengslet, har flyktet til utlandet eller er døde. Uavhengige medier er forbudt. Nasjonalforsamlingen, rettsvesenet og lokale guvernører er omformet til logrende pudler. 1
Klote Skrevet tirsdag kl 09:41 Skrevet tirsdag kl 09:41 Tussi skrev (Akkurat nå): Jeg må jo også måke snø. Ingen mann gjør det for meg. Ja, kjære deg. Kvinner er flinke til å måke, noen også flinkere enn menn. De kan ofte være mer nøye også, der er de kanskje flinkere enn menn.
Subara Skrevet tirsdag kl 09:43 Skrevet tirsdag kl 09:43 Det er bare å gi kvinner 1 million kr for hvert barn de føder, så kan det være at det blir fortgang i det. https://www.nrk.no/norge/fodselstala-stuper_-slik-har-det-endra-seg-fra-da-du-blei-fodd-1.17377559 Enkelt forklart fungerer slik at ein får utbetalt lønna si når ein har fødselspermisjon. Difor vil høgtlønna få meir enn lågtlønna når dei får barn. For å gi kvinner likare rett til å få barn, må dei få utbetalt det same beløpet, meiner Eskild. – Eg vil foreslå ein million kroner til alle kvinner som får barn. https://www.vg.no/nyheter/i/15gzlW/rekordlav-fruktbarhet-det-er-for-dyrt-aa-ha-barn – Jeg ville jo egentlig ha flere barn, og hadde vi hatt økonomi til det hadde vi beholdt det. Men jeg orket ikke enda en periode med lite penger. https://www.vg.no/nyheter/i/pQbJRG/kjersti-toppe-vil-at-nordmenn-faar-flere-barn Foreldrepengene skal erstatte inntekten de vanligvis har, opptil en årslønn på 668.862 kroner. For å ha rett på det, må de hatt inntekt minst seks av de siste ti månedene. Studenter er blant de som faller utenfor ordningen, og får engangsstønad. Det er én utbetaling – på 90.300 kroner. 2
leticia Skrevet tirsdag kl 09:44 Skrevet tirsdag kl 09:44 wampster skrev (1 minutt siden): Mener/tror du det er normalt/normen at det er slik? Hvorfor skal man alltid diskutere ut i fra enkelt tilfeller eller unntakene som går mot "regelen" ? Jeg har mekket bil (byttet skiver/bremser/hjuloppheng/dyser/etc). Jeg vet om mange kompiser som gjør det også i steden for å betale det hvite ut av øynene på verksted Finnes det jenter/damer som også gjør det? Selvfølgelig, men det er ikke normen/normalt... Nei, jeg tenker ikke at det er normalen. Man diskuterer ut fra ting som går mot normalen for å vise folk at det er greit å være seg selv fullstendig, uten at noen skal forsøke å putte deg inn i en snever ramme du ikke passer inn i. Det er begrensninger folk prøver å sette på andres liv jeg reagerer på. Du må gjøre dette, fordi det er naturlig for menn å gjøre det, eller du må gjøre dette fordi det er naturlig for kvinner å gjøre det. Mange ting er det ikke mer "naturlig" for en kvinne enn for en mann å gjøre. Likevel så forsøker noen å bruke kultur og tradisjoner til å fremstilles som biologi. Det blir feil, og der kommer mine reaksjoner inn. 2
leticia Skrevet tirsdag kl 09:48 Skrevet tirsdag kl 09:48 wampster skrev (7 minutter siden): AFTENPOSTEN HISTORIE: Russlands første president, Boris Jeltsin, har fått mye kritikk for kaoset etter Sovjetunionens sammenbrudd i 1991. Likevel tyder mye på at han hadde et genuint ønske om å skape et demokrati. Etterfølgeren Vladimir Putin har fått makt som en tsar. Motstanderne er fengslet, har flyktet til utlandet eller er døde. Uavhengige medier er forbudt. Nasjonalforsamlingen, rettsvesenet og lokale guvernører er omformet til logrende pudler. Fra linken min fra snl: "Da Jeltsin overraskende trådte tilbake som president 31. desember 1999, overtok Putin som fungerende president. I mars 2000 ble denne posisjonen formalisert da Putin ble valgt til president med 52,9 prosent av stemmene i første valgomgang." Påstanden gikk ikke på hvor mye makt Putin har fått, men om han har blitt valgt, og det har han. 1
Drunkenvalley Skrevet tirsdag kl 09:49 Skrevet tirsdag kl 09:49 (endret) 12 minutes ago, wampster said: Mener/tror du det er normalt/normen at det er slik? Hvorfor skal man alltid diskutere ut i fra enkelt tilfeller eller unntakene som går mot "regelen" ? Jeg har mekket bil (byttet skiver/bremser/hjuloppheng/dyser/etc). Jeg vet om mange kompiser som gjør det også i steden for å betale det hvite ut av øynene på verksted Finnes det jenter/damer som også gjør det? Selvfølgelig, men det er ikke normen/normalt... Men dette er eit komplett arbitrært kjønnskilje du har valgt her, som i stor grad også er drivi av at kvinners deltakelse i jobbmarkedet er framleis eit ganske moderne fenomen - og kor kjønnsroller har i stor grad påvirket kor kvinner har klart å trenge gjennom. Det er rett og slett drittholdninger blant menn og kvinner som i stor grad fører til ein del av disse skiljene i dag. 11 minutes ago, Griever said: Men du er enig i at det kan være mange oppgaver menn generelt passer bedre til enn kvinner og motsatt? "Passer" er eit veldig kunstig ord. Menn er sterkere. Elles er det egentlig lite å rapportere om noko "naturlig" skilje. Endret tirsdag kl 09:50 av Drunkenvalley 1 2
wampster Skrevet tirsdag kl 09:50 Skrevet tirsdag kl 09:50 leticia skrev (Akkurat nå): Fra linken min fra snl: "Da Jeltsin overraskende trådte tilbake som president 31. desember 1999, overtok Putin som fungerende president. I mars 2000 ble denne posisjonen formalisert da Putin ble valgt til president med 52,9 prosent av stemmene i første valgomgang." Påstanden gikk ikke på hvor mye makt Putin har fått, men om han har blitt valgt, og det har han. Nå snakker jeg om senere valg. Mye har skjedd siden år 2000. Enig?
Drunkenvalley Skrevet tirsdag kl 09:51 Skrevet tirsdag kl 09:51 Vetta pokker kva Putin har å gjere her i diskusjonen om tradwife, med mindre vinkelen er at russisk-drevne trollfarms har solgt mykje av fantasien for å destabilisere andre land. 3
leticia Skrevet tirsdag kl 09:52 Skrevet tirsdag kl 09:52 wampster skrev (Akkurat nå): Nå snakker jeg om senere valg. Mye har skjedd siden år 2000. Enig? Ja, men så lenge man snakker om valg, så kan man ikke si at han ikke er valgt. At han er en diktator er jeg ikke uenig i.
AtterEnBruker Skrevet tirsdag kl 09:52 Skrevet tirsdag kl 09:52 Grønn420 skrev (13 timer siden): Heldigvis er det ikke de med slike meninger som blir politikere og ender opp med makt. Beklager å sprekke bobla, men hvis de økonomiske elitene ønsker at det skal være tilfelle fordi det vil gi dem søte skattefradrag, vil de pøse på med donasjoner for å gjøre det mer sannsynlig. Drunkenvalley skrev (21 minutter siden): Trur denne samtalen er ganske død om du er så frakoblet virkeligheten at Greta Thunberg er ansvarlig for Donald Trump i fantasiene dine. 👀 Ifølge apologister så har aldri fascisme noen agens eller ansvar. Det er alltid noen andres skyld. "Hvis du bare viste mer takknemlighet ovenfor husbonden din, hadde han ikke slått deg så ofte". 2 2
Griever Skrevet tirsdag kl 09:52 Skrevet tirsdag kl 09:52 (endret) Klote skrev (17 minutter siden): Menn trenger ikke være maskuline i dag. Kvinner tar den jobben, de måker regntung snø som ingen ting, mannen passer brøddeigen. Men man kan fint være maskulin, og de fleste er maskuline. Men man trenger ikke være det, og man er mann likevel. Dette er fremgang. Her i huset gjør jeg alle de "maskuline" oppgavene, mens kona tar mesteparten av de "feminine", utenom matlaging. Det funker supert for oss. Kona mi liker ikke å snekre, og jeg liker ikke ordne i huset, styre med klær og slilt. Fiks ferdig, alle er fornøyde, ingen skade skjedd. Når det gjelder tid med barna regnes ikke det som oppgaver, men de oppgave som er (bading, stelling, legging osv) deler vi kanskje 30/70 for tiden. Før var det hovedsakelig meg, men jeg har ikke så mye tid til det for øyeblikket. Og så liker jeg å lage brød da. Føler meg ikke mindre mann av den grunn =P Endret tirsdag kl 09:53 av Griever
Sjørøver Skrevet tirsdag kl 09:57 Skrevet tirsdag kl 09:57 Grønn420 skrev (30 minutter siden): Det er ganske arrogant å hevde at man vet bedre om hvordan andre vil leve sine liv, uten å en gang kjenne dem. Ingen angrer på at de valgte bort en livsstil hvor de for alltid ville bli tatt for gitt, utnyttet til det fulleste og oppleve bedrag og svik. Enkelte mister evnen til å forelske seg og ønsker ikke lenger å dele livet med noen. Det du sier stemmer heller ikke basert på hvor mange eldre som i dag er ensomme, selv om de har både barn og partner. De fleste kvinner som har vært gift ender opp alene uansett, for menn dør mye tidligere. Må nesten le av det faktum at du tror menn kan gjøre kvinner mindre ensomme. Tvert imot... En mann kan ikke bidra med noe positivt i mitt liv, for jeg har det han kunne bidratt med, fra før. Med andre ord vil jeg ha større verdi i både vennskap med andre kvinner og menn som ikke er seksuelt tiltrukket av kvinner/meg, godt arbeidsmiljø, kjæledyr og gode hobbyer og interesser. Tar jeg en mann inn i livet vil han pisse på alt jeg eier, og ikke minst, meg. Du virker jo bitter allerede. wampster skrev (17 minutter siden): Jeg har mekket bil (byttet skiver/bremser/hjuloppheng/dyser/etc). Jeg vet om mange kompiser som gjør det også i steden for å betale det hvite ut av øynene på verksted Finnes det jenter/damer som også gjør det? Selvfølgelig, men det er ikke normen/normalt... Jeg fikser bil og tar meg av alt vedlikehold ute. Jeg bestiller inn folk når vi trenger det. Jeg hjelper til inne når jeg kan. Men det er fruen som tar den største børen i det daglige husarbeidet. Det er hun som sjekker tilbudsaviser og handler inn. Det er hun som planlegger middager i 85% av tilfellene. Vasker, bretter og kjøper inn klær. Vi er spesialister på ulike områder. Sammen blir vi gode. 1
Klote Skrevet tirsdag kl 09:57 Skrevet tirsdag kl 09:57 leticia skrev (3 minutter siden): Nei, jeg tenker ikke at det er normalen. Man diskuterer ut fra ting som går mot normalen for å vise folk at det er greit å være seg selv fullstendig, uten at noen skal forsøke å putte deg inn i en snever ramme du ikke passer inn i. Det er begrensninger folk prøver å sette på andres liv jeg reagerer på. Du må gjøre dette, fordi det er naturlig for menn å gjøre det, eller du må gjøre dette fordi det er naturlig for kvinner å gjøre det. Mange ting er det ikke mer "naturlig" for en kvinne enn for en mann å gjøre. Likevel så forsøker noen å bruke kultur og tradisjoner til å fremstilles som biologi. Det blir feil, og der kommer mine reaksjoner inn. Alle er seg selv, men den du er noe på trass, og på tross av tradisjoner og kultur. Tradisjoner og kultur er ikke en tvang, det er rutiner som er falt på plass av seg selv. At det kan føles som tvang, spesielt for selvstendige kvinner som klarer mer enn andre kvinner er også naturlig. Alt dette er det plass for i et moderne samfunn. Men det er en grunn til at huleboerkvinnen ikke var den som jaktet mat. Det startet der, så har rollene blitt naturlig utvannet, fordi kvinner og menn gradvis har utviklet hjelpemiddel og ferdigheter til å gjøre de samme tingene. Nå tramper kvinner for hardt i bakken, og dummer seg ut som menn. Alt for ofte. 1
wampster Skrevet tirsdag kl 09:58 Skrevet tirsdag kl 09:58 leticia skrev (3 minutter siden): Ja, men så lenge man snakker om valg, så kan man ikke si at han ikke er valgt. At han er en diktator er jeg ikke uenig i. Hvis noen holder en pistol mot hodet ditt ved valglokalet eller du er redd for å bli kastet i fengsel om du stemmer "feil". Er det fortsatt et valg/er man fortsatt folkevalgt?
leticia Skrevet tirsdag kl 10:00 Skrevet tirsdag kl 10:00 Griever skrev (15 minutter siden): Men du er enig i at det kan være mange oppgaver menn generelt passer bedre til enn kvinner og motsatt? Menn er sterkere fysisk. Men de fleste oppgaver i dag er mulig å få gjort maskinelt. Kanskje det er derfor endel menn føler seg tråkka på? At de ikke føler seg like nyttig overfor kvinner fordi de kvinner får gjort det meste selv, uten dem? Ja, og så er kvinner bedre ledere da... https://lederne.no/artikler/kvinner-leder-best/ https://www.idrettsforbundet.no/idrettskrets/innlandet/nyheter/2024/forskningsnyhet-om-kvinnelige-ledere---derfor-blir-kvinnene-bedre-ledere-enn-mennene/ "Ny forskning viser at de beste lederne er de som klarer å kombinere maskuline og feminine egenskaper – og at det er flest kvinner som klarer å balansere dette." 1
wampster Skrevet tirsdag kl 10:01 Skrevet tirsdag kl 10:01 Sjørøver skrev (1 minutt siden): Du virker jo bitter allerede. Jeg fikser bil og tar meg av alt vedlikehold ute. Jeg bestiller inn folk når vi trenger det. Jeg hjelper til inne når jeg kan. Men det er fruen som tar den største børen i det daglige husarbeidet. Det er hun som sjekker tilbudsaviser og handler inn. Det er hun som planlegger middager i 85% av tilfellene. Vasker, bretter og kjøper inn klær. Vi er spesialister på ulike områder. Sammen blir vi gode. Nettopp! Spill hverandre gode 🙂
Griever Skrevet tirsdag kl 10:01 Skrevet tirsdag kl 10:01 Drunkenvalley skrev (8 minutter siden): "Passer" er eit veldig kunstig ord. Menn er sterkere. Elles er det egentlig lite å rapportere om noko "naturlig" skilje Men ser du at det er en sannsynlighet for at interesseforskjeller i en eller annen grad ofte er naturlig betinget i tillegg til kulturell? Tror du ikke jeg, som sterkere, ofte har mer interesse for fysiske aktiviteter? Jeg ville jo heller ikke sagt at det er usannsynlig at biologi har bidratt til at kvinner generelt har økt interesse for omsorgsoppgaver. Poenget må vel igjen være at kulturen legger til rette for at de som faller utenfor "normalen" kan gjøre som de vil uten å være mindre mann/kvinne? Med det vil jo normalen endre seg over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå