skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Søndag er en fin dag for å gå på museum. Biler trenger bensin, reisende trenger pølse i brød. En kiosk har lite bemanning. Det samme er en onsdag, bensinstasjoner trenger ikke bemanning, reisende kan ta med seg niste, og ja en kiosk også trenger egentlig ikke bemanning, mat også kan man faktisk kjøpe i automater, ikke uvanlig med en sandwich automat i utlandet. Om vi på død og liv ikke vil ha søndagsåpent hvorfor ikke gå all in? hvorfor skal museum bemannes når vi har 4k kameraer å bankkort som kan låse oss inn, det er mange teknologiske løsninger der ute, men det er klart det vil føre til mindre arbeidsplasser, noe som nok langt på vei er bra, men også ikke så bra. Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden): Hvorfor må alt være svart/hvitt? Jeg synes det er helt greit at supermarkedet er stengt på søndag, og flertallet av arbeiderne har en fridag samtidig for aktiviteter med familien. Du vet, det har vi uansett, ingenting vil endres sånn sett.
Mannen med ljåen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Du argumenterer for å "gå all in", men hvorfor er nyanser så vanskelig? Nei, onsdag er ikke en god dag for familien å gå på museum, fordi alle går på jobb og skole. Noen butikker er ubemannede, men det fungerer dårlig på gatekjøkken som tilbyr fersk mat. Teknologi kan redusere behovet i fremtiden, men det er fortsatt bedre for samfunnet at noen jobber på søndag, men de fleste har fri.
The Avatar Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden skaftetryne32 skrev (11 minutter siden): Jeg skjønner at det er enkelte, ikke så mange, men enkelte som har søndagen som en slags fridag, men sånn er det ikke for alle, så jeg spør igjen, uten å forvente å få noe svar, hva er det som gjør dagligvare medarbeiderne så unike i sitt behov for en fridag på søndag? Samtidig som det er helt greit at arbeidere på kiosker, kino, museum, bensinstasjoner, restauranter og gatekjøkken anses som nødvendig, eller er det egentlig ikke nødvendig for noen andre enn de som anser søndagen som en fridag? Her er eg heilt einig, regelverket har blitt veldig rotete, og det er ingen eigentleg logikk i at det å gå på kino er ein kvelds- og helgeaktivitet så derfor må kinoen være open om kveldane og i helga, medan banktenester ikkje er definert som samfunnsviktige og det er derfor heilt greit at banken berre har besøkstid mellom kl 10 og 14 når store delar av Norges befolkning er på jobb eller skule og ikkje har anledning til å gå i banken. Den største objektive forskjellen på daglegvarebutikk og mange av disse andre tenestane som er nemt er at kinoen og restauranten sjeldan opner dørene kl 07 og held det gåande til kl 23. At mange bensinstasjonar har døgnåpent meiner eg er fordi Arbeidstilsynet har sovet i timen i forhold til at nattarbeid skal være strengt nødvendig for å være lovleg. Før var det kanskje samfunnskritisk at bensinstasjonen var open også om natta for at taxiar, bussar og ambulanser skulle kunne fylle drivstoff også om natta, men siste 20+ åra har drivstoff vært fullt tilgjengeleg uavhengig av om det er folk på jobb eller ikkje. Sjølv om eg legg godvilja til og seier at pølsesalget er ein samfunnsviktig funksjon for at langtransporten skal kunne fungere også om natta, så kan ein lett servere varme pølser frå automat utan at det er nødvendig med betening. Heilt overodna så handler dette om kva slags samfunn vi ønsker, og kva samfunn vi klarer å holde på. Etter mitt syn er det viktig for samfunnet som heilheit at vi har nokre tider der dei fleste har fri samtidig, som til dømes på søndagar eller i fellesferien. Dette muliggjer ein rekke sosiale og kulturelle aktivitetar som veldig mange har anledning til å delta på. Så er det slik at det har etterkvart blitt mykje vanlegare å jobbe på heilt andre tider enn mellom kl 08 og 16, både fordi vi har fått ein større helsesektor med behov for folk på jobb døgnet rundt, men også fordi vi har fått fleire butikkar som har 14 timar opningstid 6 dagar i veka, i tillegg til at stadig fleire har fått seg fleksible jobbar med heimekontor og liknande som gjer at kvart enkelt sjølv kan velge sin arbeidstid. Dette har igjen ført til at fleire har blitt individualistar. Sjølv det å invitere til fest på ein laurdagskveld har blitt eit logistikkmareritt i dag, ein kan på ingen måte forvente at folk har fri på ein laurdagskveld lenger. Av samme grunn så meiner eg at det er eit samfunnsgode at vi beheld dei raude dagane der alle som ikkje absolutt må jobbe har fri. Sjølv om at eg ikkje har så mykje til overs for at vi skal binde raudedagane opp i religiøse høgtider som berre eit lite mindretal fortsatt markerer, så tenker eg at det er veldig greit at store delar av befolkninga har fri i påska, for ikkje å snakke om dagar slik som 17 mai. Hadde 17. mai vært ein heilt vanleg arbeidsdag så hadde det nok ikkje blitt mykje til folketog og offentleg feiring. Så sjølv om eg personleg hadde sett stort pris på om eg fekk alle rauddagane i året som feriedagar til fri disposisjon, så er eg glad for at vi fortsatt har nokre dagar der mange har fri samtidig. Likevel så ser eg at ordninga står for fall, for andelen i befolkninga som må jobbe 17. mai er stadig aukande.
skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Simen1 skrev (4 minutter siden): Hvorfor unngår du å svare på problemet usynkron fri? Jeg tror du må svare på mitt spørsmål først, hvorfor er det en forskjell på folk som jobber på søndager? Hvorfor er narvesen nødvendig? Nei altså sånn på ekte, hva er den reelle nødvendigheten her? BETYDNING OG BRUK 1 som trengs ; som må gjøres ; som ikke kan unnværes eller unnlates https://naob.no/ordbok/nødvendig Simen1 skrev (7 minutter siden): Er logikken din sånn at en hvis én har ugunstige arbeidstider så er det urettferdig og dårlig om ikke alle får like ugunstige arbeidstider? Stråmann, skjønner ærlig talt ikke hvor du får dette fra. Er logikken din at om det er passende for deg så er det nødvendig, jobber du innen dagligvare? Simen1 skrev (6 minutter siden): Skjønner du ikke at det er en avveining mellom antall søndagsjobber og graden av nødvendighet av akkurat det tilbudet på søndager? Skjønner du det, for du greier fremdeles ikke å svar på hvorfor dette er nødvendig utenom å antyde at det er en del av din søndag.
fredrik2 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 2 minutes ago, Simen1 said: Anbefaling: puss brilleglassene. Les mine innlegg på nytt og se på den timeplanen du siterte på nytt. Du svarade tidigare mig med: "Hvis man ikke har venner, ikke har familie og ikke "et liv" så kan man vel jobbe 8-23 alle 7 dagene i uka? Men hva skjer om den ansatte plutselig får barn i vente? Melde seg arbeidsledig? Tigge om å få bytte vakter med en kollega som har 8-16 jobb?" Debatt artikeln begynner med: "Søndagsåpne butikker, ja. For hvorfor stoppe der? Hvis vi først skal gjøre søndag til en helt vanlig dag, kan vi jo like gjerne fjerne hele konseptet. La oss bare gå for fullt kjør: sju dagers skole, sju dagers barnehage, sju dagers vinmonopol – så kan vi både lære mer, jobbe mer, og drikke mer. Effektiv og fin utvikling, ikke sant?" Tycker nog det jag skrev stämmer rätt bra med verkligheten. Vilka stråman du svarade på i din andre settning förstod jag dock ikke då och inte nu heller och du svarte ikke tidigare. Både du och artikeln tar i alla fall upp en 7 dagars uke som ett avskräkande eksempel på varsin måte. Tycker det blir alldeles för oseriöst att ens ta upp en 7 dagars uke hvis man snakker om söndagsöppet. Kalendern er ju också en överdrivelse av vad man ser i for eksempel Sverige eller på Oppdal där man har öppet på söndagar. Alla som jobbar får faktiskt ikke andra fridagar hvis man skulle ha söndagsöppna butikker.
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden fredrik2 skrev (4 minutter siden): Du svarade tidigare mig med: "Hvis man ikke har venner, ikke har familie og ikke "et liv" så kan man vel jobbe 8-23 alle 7 dagene i uka? Men hva skjer om den ansatte plutselig får barn i vente? Melde seg arbeidsledig? Tigge om å få bytte vakter med en kollega som har 8-16 jobb?" Debatt artikeln begynner med: "Søndagsåpne butikker, ja. For hvorfor stoppe der? Hvis vi først skal gjøre søndag til en helt vanlig dag, kan vi jo like gjerne fjerne hele konseptet. La oss bare gå for fullt kjør: sju dagers skole, sju dagers barnehage, sju dagers vinmonopol – så kan vi både lære mer, jobbe mer, og drikke mer. Effektiv og fin utvikling, ikke sant?" Tycker nog det jag skrev stämmer rätt bra med verkligheten. Vilka stråman du svarade på i din andre settning förstod jag dock ikke då och inte nu heller och du svarte ikke tidigare. Både du och artikeln tar i alla fall upp en 7 dagars uke som ett avskräkande eksempel på varsin måte. Tycker det blir alldeles för oseriöst att ens ta upp en 7 dagars uke hvis man snakker om söndagsöppet. Kalendern er ju också en överdrivelse av vad man ser i for eksempel Sverige eller på Oppdal där man har öppet på söndagar. Alla som jobbar får faktiskt ikke andra fridagar hvis man skulle ha söndagsöppna butikker. Jeg ser ikke problemet. Hva er det du ikke forstår? At 7 hverdagers uke ikke kan bety at folk har 5 eller 6 arbeidsdager? Eller at SFO og barnehage må ha 7 dager åpent, men ha skiftordning sånn at folks 2 ukentlige fridager spres utover uka? Jeg anbefaler å pusse brillene på nytt og ta ennå en kikk på den timeplanen. Prøv å forstå i stedet for å prøve å misforstå! 2
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Lagabøter skrev (På 24.9.2025 den 18.19): Fra tid til annen, dukker denne debatten opp. Motstandere (ikke religiøse motiver), er veldig opptatt av å ha en annerledesdag, koble av, være med sine nære og kjære. Det er hyggelig, for da kan man jo Dra på kino, café, museum, badeland, kjøpe is på Narvesen, og mye mye mer. Skal ikke de som jobber på nevnte steder få en annerledesdag så de kan være med sine kjære? Når man setter opp vaktliste så betyr ikke det at det er de samme som alltid må jobbe på søndagene. For noen (spesielt ungdommer / studenter) så kan faktisk søndagsjobbing sikre dem inntekt mens de holder på med studiet. I helsevesenet er man vant med å jobbe både 3 hver og 2 hver helg. I en periode så hadde jeg 2 ekstrajobber, som betydde at jeg jobbet 5 av 6 helger siden turnusen muliggjorde det. (var snakk om 2 forskjellige steder i tillegg til vanlig deltidsjobb). Jeg syns Frankrike har en fin løsning. Man har åpent på søndager, men det er mellom 08.30 - 12.30 som regel. Dermed har man mulighet for å handle hvis man går tom lørdag kveld. Eller hvis man vil ha ferskt bakverk søndag morgen o.l. Jeg ser du skriver ikke religiøst betinget. Men fakta er at veldig mye av denne debatten (også på den måten du drar den frem) har et bakteppe om å "holde hviledagen hellig ". Syns man heller skal være takknemlig for at folk har store nok stillinger, og at folk holder samfunnet i gang året rundt. Ikke minst med det jeg nevnte om studenter, at de har råd til å studere uten å måtte lene seg på foreldrenes økonomi.
Simen1 Skrevet 42 minutter siden Skrevet 42 minutter siden (endret) leticia skrev (38 minutter siden): For noen (spesielt ungdommer / studenter) så kan faktisk søndagsjobbing sikre dem inntekt mens de holder på med studiet. I motsetning til jobbing på lørdager og hverdager utenom skoletid? Dagligvaren har i dag åpent opp mot 93 timer i uka, uten søndagsåpent. En skoleuke/studieuke er sjeldent så mye som 37,5 time. Det etterlater over 50 timer mulig arbeidstid til studenter. leticia skrev (38 minutter siden): I helsevesenet er man vant med å jobbe både 3 hver og 2 hver helg. I en periode så hadde jeg 2 ekstrajobber, som betydde at jeg jobbet 5 av 6 helger siden turnusen muliggjorde det. (var snakk om 2 forskjellige steder i tillegg til vanlig deltidsjobb). Det må da være beinhardt for en 5-barnsmor? Og forutsetter at andre stiller opp og tar barnepass når barnehage og SFO er stengt. Hvis stadig flere skal jobbe på søndager så vil også stadig flere foreldrepar befinne seg i en umulig spagat mellom stengt barnehage/SFO og jobb-kabal. For ikke å snakke om alene-mødre og -fedre. leticia skrev (38 minutter siden): Jeg ser du skriver ikke religiøst betinget. Men fakta er at veldig mye av denne debatten (også på den måten du drar den frem) har et bakteppe om å "holde hviledagen hellig ". Nei, det er ikke fakta. Fakta er at religion er en mindre del av dette enn motstanderne forsøker å gjøre det til. Jeg har vært klokkeklar på at det handler om synkron fridag, til mange typer felles aktiviteter og har ikke nevnt religiøse aktiviteter på eget initiativ noen gang. Dette støttes også opp under i partiundersøkelsen om søndagsåpent som jeg siterte tidligere i tråden. Reprise: For ordens skyld: Stolpene representerer ikke partienes størrelse. Krf fikk nylig bare 4,2% av stemmene i stortingsvalget. Endret 40 minutter siden av Simen1
The Avatar Skrevet 35 minutter siden Skrevet 35 minutter siden leticia skrev (35 minutter siden): Jeg syns Frankrike har en fin løsning. Man har åpent på søndager, men det er mellom 08.30 - 12.30 som regel. Dermed har man mulighet for å handle hvis man går tom lørdag kveld. Eller hvis man vil ha ferskt bakverk søndag morgen o.l. Synes ikkje dette er så god løysing. Det å berre ha litt opningstid på formiddagen likner veldig på slik Vinmonopolets opningstider på laurdagar brukte å være, og då var formålet å redusere tilgjengelegheita på alkohol. Truleg med ein tanke om at dei som hadde drukket seg fulle på fredagskvelden ikkje vil klare å kome seg opp tidsnok til å handle inn nok sprit til ei flatfyll også på laurdagen. Grunnen til at dei har slik løysing i frankrike er at tilgangen til fersk baguette kvar morgon er nesten hellig for franskmenn, til den grensa at dei fram til 2015 hadde ei lov om at bakerane i Paris måtte registrere sine opningstider hos myndigheitene for å passe på at ikkje alle bakerane tok fri samtidig sidan det kunne føre til at folk ikkje fekk kjøpt seg ein baguette.
Drunkenvalley Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden Personlig meine eg "offentlig interesse" er ein bedre standard å følgje enn "nødvendighet" slikt sett. Mykje av det som er i offentlig interesse er for all del pga nødvendighet, men andre ting kan vera for eksempel at det beriker offentlighetens tilbud av tjenester dei elles har vanskelig for å utnytte. Når eg er motstander av søndagsåpent er det helst fordi eg vil at flest mulig menneske skal ha fri på søndag. Eg meine og det er ein naturlig utvikling av om me opne for søndagsåpent på butikker så er det ikkje lange tida før tariffavtale normaliserer arbeidstider på søndag. 1
fredrik2 Skrevet 15 minutter siden Skrevet 15 minutter siden 1 hour ago, Simen1 said: Jeg ser ikke problemet. Hva er det du ikke forstår? At 7 hverdagers uke ikke kan bety at folk har 5 eller 6 arbeidsdager? Eller at SFO og barnehage må ha 7 dager åpent, men ha skiftordning sånn at folks 2 ukentlige fridager spres utover uka? Jeg anbefaler å pusse brillene på nytt og ta ennå en kikk på den timeplanen. Prøv å forstå i stedet for å prøve å misforstå! Greit, de menar at skolen er öppen 7 dagar men eleverna går bara 5 dagar efter noe lurt system och det samma med barnehagen där jag antar at barnehagen bestämmer vilka dagar barnet får vara der. Hvorfor ikke bara se på hur det är i länder som Sverige där man har haft söndagsöppet i många år istället för att komma med överdrivelser? I Sverige går man i skolan mandag til fredag. De allra flesta barnehagarna er också öppna mandag - fredag men antar att det finns noen som er öppet andra dagar också.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå