Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet
fredrik2 skrev (33 minutter siden):

Är alltså rätt många butiker som er öppna i Stockholm på en söndag och många er der. Tror nog de omsätter mer. 

ja eller nei. :roll:

uansett, er det vanskelig å sammenligne med Sverige, siden det er søndagsåpent på generell basis over hele landet og alltid har vært slik(?)

man måtte snu på det for å finne evt. effekten av 6 vs 7 dager åpningstid. Dvs. hadde svenske matbutikker fått lavere omsetning hvis de reduserte til 6 dager åpningstid? Eller, ville omsetning holdt seg noenlunde likt? (vi holder grensebutikker utenom dette scenario)

jeg mistenker det siste punktet. Fordi, den såkalte "medelsvensson" forbruker en given mengde livsmedel pr. uke, uavhengig av åpningstider.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (3 timer siden):

man skal ha en veldig snål livsstil hvis man ikke greier få unnagjort sine innkjøp i løpet av 5 dager mellom kl. 07.00 til 23.00 (+ lørdag)

LD93 skrev (2 timer siden):

Kan kun snakke for meg selv her.

Mandag-Fre 07-17 Jobb/kjøring -> Middag->Fritidsaktivitet med barn, hjemme kl 19:30/20:00
Dette er med bare 2 barn, hjelpes de som har 3+
Lørdager/Søndager går som regel dagtid med til kamper / cup i sine respektive sesonger.

Sier jeg at det alene skal være en grunn for det vi snakker om her? Nei nei absolutt ikke. Vi velger jo å ha barna på disse aktivitetene

der du beskriver, den såkalte tidsklemma, er nok noe som på sikt kan snu stemningen til fordel for å tillate søndagsåpent.

paradoksalt har vi aldri hatt kortere arbeidstid enn nå, flere hjelpemidler i hjemmet, og ferdigmat/halvfabrikata, i motsetning til "50 år" siden da alt var motsatt, og kolonialen på hjørnet til overmål stengte fire-halvfem tiden om ettermiddagen.

men, det hjelper jo ikke at vi taklet det "før i tiden" hvis folk opplever tidsklemme idag.

hører vel litt med at "i gamle dager" (for noen få ti-pr siden) så gikk unger på egne bein til forskjellige aktiviteter, nå blir de kjørt omtrent overalt har jeg inntrykk av. Det er den nye "normalen"

men det er som det er, så "tidsklemma" kan nok være det som snur om forbudet mot søndagsåpent, for da er det blitt et folkehelse-moment i seg sjøl.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Skrevet
48 minutes ago, Mr.M said:

ja eller nei. :roll:

uansett, er det vanskelig å sammenligne med Sverige, siden det er søndagsåpent på generell basis over hele landet og alltid har vært slik(?)

man måtte snu på det for å finne evt. effekten av 6 vs 7 dager åpningstid. Dvs. hadde svenske matbutikker fått lavere omsetning hvis de reduserte til 6 dager åpningstid? Eller, ville omsetning holdt seg noenlunde likt? (vi holder grensebutikker utenom dette scenario)

jeg mistenker det siste punktet. Fordi, den såkalte "medelsvensson" forbruker en given mengde livsmedel pr. uke, uavhengig av åpningstider.

Har problem med att se det som en slags optimalisering, at man skulle tjäna mindre med söndagsöppet. 

Tvivlar på att dagens lösning, med flera rätt stora matbutikker väldigt nära varandra "överallt", er en optimal lösning om man skulle räkna på arbeidsinsats och intjäning. Er nog bara konkurransen som har gjort att det blivit så. 

Öppetider er ju en annan sak som man kunde optimaliserat för och fått en bättre lösning. 

Förstår inte hur just söndagsöppet ska vara det som er mest intressant i ekonomisk hänsyn. 

33 minutes ago, Mr.M said:

paradoksalt har vi aldri hatt kortere arbeidstid enn nå, flere hjelpemidler i hjemmet, og ferdigmat/halvfabrikata, i motsetning til "50 år" siden da alt var motsatt, og kolonialen på hjørnet til overmål stengte fire-halvfem tiden om ettermiddagen.

Underlättade nog en del att kvinnan oftare var hjemme. Tycker inte heller det er en bra lösning att man må gå tidigare fra jobb för att handla som det skulle medföra idag för många. 

Skrevet

Er det egentlig noe forskjell på å jobbe på Narvesen og Cubus? I bunn er det jo ikke det. Du leverer en vare/tjeneste. 

Og det er akkurat det samme for hen som betjener deg på kino når DU har søndsgsfri,  som det ville vært om Clasern var åpen, når vedkommende ikke får vært med resten av gjengen på tur til Kikut. 

Virker ikke som motstandere tenker på det. 

Det at cafe anses som helgesyssel er vel å ta i. 

Skulle man da hatt en dag i uka hvor alt/tilnærmrt alt sv kulturtilbud, kiosker og serveringssteder skulle være stengt?

Alle restauranter over x kvm. må holde stengt på onsdager.

Alle svømmehaller må holde stengt på tirsdager, så badevakter kan få sin annerledesdag. 

Fint steg i å avkristne samfunnet og få søndagsåpne butikker. 

Kan gjerne stenge tidligere. 

• Liker 1
Skrevet
Lagabøter skrev (24 minutter siden):

Er det egentlig noe forskjell på å jobbe på Narvesen og Cubus? I bunn er det jo ikke det. Du leverer en vare/tjeneste.

Forskjellen er, at om du søker jobb på Narvesen eller andre type steder som har åpent/aktivitet på søndag, så er man klar over det på forhånd. Jobber man på Cubus eller en litt større matbutikk, så ser man for seg fri på søndager. Og kanskje søkte man nettopp på "Cubus" og ikke "Narvesen" av forskjellige typer grunner, og det kan være andre grunner enn at man ønsker fri på søndag.

Men selv om man kun ønsker fri på søndag, så er det kanskje fordi det er den eneste dagen i uka hvor familien kan være samlet? Er man gift og med 2,4 barn, så blir det vanskelig å få til en felles fridag ellers i uka. 

Søker man jobb på "Narvesen", så har man kanskje ikke dette behovet. Kanskje har man ikke familie (enda), og synes det er topp å kunne jobbe søndager med 100% tillegg. Det kan være veldig verdifullt for unge som ønsker å komme seg inn på boligmarkedet etterhvert. Og en ting til, hva tror du skjer med dette 100% tillegget om søndag blir vanlig åpningsdag? *Poff*

Lagabøter skrev (29 minutter siden):

Å avkristne samfunnet kan man fint klare på andre måter. Man trenger ikke å fjerne søndagen for å få til det. Søndag er "helligdag" kun i navnet for de fleste for tiden.

For ordens skyld; jeg jobbet i butikk uten søndagsåpent for noen år siden, men nå har jeg en vanlig jobb der søndagsåpent ikke vil påvirke meg nevneverdig jobbmessig. 

• Liker 1
Skrevet

Ja. Arbeidsoppgavene mellom ein del butikker er kanskje ikkje variert, men det betyr ikkje at butikkene i seg sjølv ikkje er vesentlig annleis, og har vesentlig forskjellige formål som kan motivere ein søker der kontra ander stader. Forventede arbeidstider vil vera eit stort poeng, både rundt for mykje arbeidstid og for lite.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lagabøter skrev (1 time siden):

Ja det er forskjell. Den ene er mer nødvendig å ha på søndager enn den andre. Narvesen er for de små akutte behovene for mat på farta etc. Cubus-kjøpene kan man gjøre ellers i uka og til og med spare penger på å slippe å lønne søndagsansatte. "Min" Cubus har åpnet 63 timer i uka. Jeg jobber bare 37,5, så det er null problem å finne andre tidspunkt som passer for meg.

Stenger man Narvesen på søndager så må man finne andre ad hoc løsninger, evt reise hjem og spise maten man kjøpte i dagligvarebutikken en av hverdagene eller lørdag. Narvesen mister de salgene. De kommer ikke tilbake andre dager.

Stenger man Cubus på søndager så tilpasser kundene seg og gjør akkurat de samme handlene på andre dager. Cubus taper ingenting - de bare vinner på lavere lønnskostnader og de ansatte kan ha et sosialt liv sammen med andre på søndager.

Dette fjaset ble grundig tilbakevist på forrige side. Kristenfolket utgjør bare 4% av velgerne i samfunnet og disse var ikke en gang på topp 2 av de partiene som er mest i mot søndagsåpent. Så det argumentet er rent pisspreik.

Det at cafe anses som helgesyssel er vel å ta i. 

Skulle man da hatt en dag i uka hvor alt/tilnærmrt alt sv kulturtilbud, kiosker og serveringssteder skulle være stengt?

Alle restauranter over x kvm. må holde stengt på onsdager.

Alle svømmehaller må holde stengt på tirsdager, så badevakter kan få sin annerledesdag. 

Som regel er alle badevaktene på i helgedager pga naturlig større pågang da. I hverdager er behovet mindre så da veksler de ofte på hvem om er på jobb og hvem som har fri. Altså redusert bemanning fra f.eks 3 til 2 stk. Det er sikkert noen regler rundt minimumsbemanning som jeg ikke kjenner til, så redusert bemanning på hverdager gjelder nok ikke de aller minste bassengene.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

Så glemmer vi 24/7 drift i sykehusene/politi/vakt/3/5 skift på fabrikker/militære/kommuner/Veivesen/data/flyplasser/brannvesen/toll/beredskap/osv./osv./osv.

Et par hundretusener jobber slikt i Norge som vanlig.

Endret av Jarmo
Skrevet (endret)
Abigor skrev (1 time siden):

Løsningen er like enkel som genial: Åpent alle dager, men normal arbeidsuke reduseres fra 5 til 4 dager for alle. Vinn-vinn!

Med en arbeidsledighet på 4,7%, hvordan mener du vi skal få tak i 25% flere ansatte for å utføre det samme antall arbeidstimer totalt?

Melder du deg frivillig til å jobbe på den ukedagen de fleste andre har fri?

Tror du folk flest blir fornøyde med beskjeden om at de fra nå bare har 4/5 stilling og bare kan betale 4/5 av regningene sine?

Endret av Simen1
Skrevet
Jarmo skrev (På 24.9.2025 den 21.01):

Ta heller matvarebutikker, vi trenger ikke åpningstider fra 06.00/07.00- til 23.00. Holder fint med 08.00-22.00. 

Tja, noen yrkesgrupper som feks flyvertinner kan ha såpass lange arbeidsdager at de ikke når å handle mens de er på jobb. Selv om de ikke er "aktiv" er de under ventetid og er som regel kledd i uniform på flyplassen og klar for tur. Så det kan jeg si at 06-23 er noe som faktisk hjelper flere yrkesgrupper ( skift / lange vakter ) til å få handlet grunnvarme.

Skrevet (endret)
Malvado skrev (31 minutter siden):

Tja, noen yrkesgrupper som feks flyvertinner kan ha såpass lange arbeidsdager at de ikke når å handle mens de er på jobb. Selv om de ikke er "aktiv" er de under ventetid og er som regel kledd i uniform på flyplassen og klar for tur. Så det kan jeg si at 06-23 er noe som faktisk hjelper flere yrkesgrupper ( skift / lange vakter ) til å få handlet grunnvarme.

Tja? Nja?

Så vidt jeg vet så har de kost inkl. inn i arbeidstiden. Matkuponger osv. Flere store bedrifter i Norge mater sine ansatte som går på 3/ 5 skift. Osv.

Edit: Vi har alltid variert mat for minst 2 uker hjemme.

Endret av Jarmo
Skrevet

Jeg kjenner ei som var flyvertinne og nå jobber fast på flyplassen. Som flyvertinne hadde hun skiftarbeid med sine flyvninger med risiko for forsinkelser etc. men antall arbeidstimer i uka er enten rundt de normale 37,5 eller så hadde hun uker med mye + uker med lite arbeid. Men hun fikk handlet. Det var ikke derfor hun byttet jobb. Forutsigbarhet i forhold til henting i barnehage gjorde det umulig å risikere forsinkelser siden mannen hennes jobbet som reisende flytekniker og var ofte borte dager av gangen.

Dette er Tromsø-folk så veldig kort vei til arbeidsplassen. Jeg vet det er litt verre andre steder på grunn av pendleravstand til flyplassen, men tror nok dagligvarehandelen ordner seg for de aller fleste der også.

• Liker 1
Skrevet
Cyrio skrev (På 24.9.2025 den 21.10):

Synes det er morsomt at det alltid blir fremstilt som at alle må jobbe hver eneste dag om dette blir innført.. 

Man har da fremdeles kun 37,5/40 timers arbeidsuke her i landet. 🙂

Jeg synes det er på høy tid å åpne butikker på søndager all den tid man allerede kan gjøre det hvis butikken er

-Under 100 kvm

-er i "turistområder"

-selger alt annet enn dagligvarer

Jobbet selv 24/7 skift i en årrekke, hadde alltid greit med fri allikevel. 

Hører at du ikke har barn og aner ingenting om familielivet..

Skrevet (endret)
Labelle skrev (14 minutter siden):

Hører at du ikke har barn og aner ingenting om familielivet..

Been there, done that. Når man jobber 24/7 på skift så blir det 4-5-6 dagers friperioder. Hva med oljefolk? 14 dager ute og 2-3 uker hjemme. Godt betalt også.

Hadde selv 2 små og alt gikk helt perfekt. Man tilpasser seg etter livets gang. No problem..

Endret av Jarmo
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...