Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden guttorm skrev (10 minutter siden): Men de selger jo ofte som hakka møkk på søndager, så tipper de tjener mer. Tenker du at folk spiser mer eller kaster mer i løpet av en uke hvis det blir søndagsåpent? Eller kan det tenkes at folk handler akkurat det samme på søndager i stedet for en annen dag? Ordet "tjene" består ikke bare av inntekter men også av utgifter. Hvis man har samme inntekter i løpet av en uke, men får høyere utgifter, så tjener man også mindre. guttorm skrev (11 minutter siden): Jeg tenker butikken selv kan velge om de vil ha åpnet eller ikke. Jeg synes det er veldig greit å kunne handle i nød på en søndag, jeg hadde ikke dauet, men når man mangler noe til middagen, så er det fint. Hva tenker du om å slippe å måtte planlegge rundt en dagligvarestengt dag? Blir det mer lettvint / enklere? Hvis nei: Hvis det ikke gjør ting enklere for kundene hva er da vitsen? Hvis ja: Hvis det blir lettere å slippe planlegging så blir vel også det en selvforsterkende effekt: Man lar planleggingen skli mer ut, bevisst eller ubevisst. Det blir en vanesak. Hvilket må bety at det virker motsatt vei også: Hvis åpningstider innskrenkes så vil folk tilpasse seg til det også. 1
Subara Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Simen1 skrev (På 24.9.2025 den 22.00): Cafe, museum og kino er publikumstjenester / fritidsaktiviteter som forutsetter at folk ikke er på jobb. De store kundemassene uteblir naturlig kl 8-16 på hverdager. Så disse bør primært ha åpent på kvelder og helger. Dette støtter også direkte opp under den sosiale kulturen man prøver å bevare med nettopp søndagsstengt dagligvare. Pensjonister, kvinner i fødselspermisjon, studenter og turister benytter seg av det. Folk på jobbreise går kanskje innom en café. Enkeltpersonsforetak som bare har hjemmekontor, jobber på café med laptop for å se folk. I Oslo og andre storbyer vil de i hvert fall miste mange kunder hvis det holdes stengt på dagtid. Bortsett fra kino antagelig.
DJViking Skrevet 5 minutter siden Skrevet 5 minutter siden Nukleosid skrev (20 timer siden): Fordeler man kundene på flere butikker, blir det færre kunder = mindre fortjeneste pr. butikk. Husk at søndagsåpent koster en god del mer pr. time enn en annen dag i uka, så det krever en god del flere kunder for at en søndag skal gå med overskudd. Akkurat derfor jeg skrev, samme greia vi allerede har Mandag til Lørdag. Lørdag koster også mer enn på hverdagene. Skal vi kanskje slutte med lørdagsåpent også. Da blir nok de konservative som er mot søndagsåpent glade.
Mannen med ljåen Skrevet 3 minutter siden Skrevet 3 minutter siden Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue'. Vi diskuterer søndagsåpne butikker, og dermed må butikkene stenge på lørdager også?
Drunkenvalley Skrevet 3 minutter siden Skrevet 3 minutter siden Just now, DJViking said: Akkurat derfor jeg skrev, samme greia vi allerede har Mandag til Lørdag. Lørdag koster også mer enn på hverdagene. Skal vi kanskje slutte med lørdagsåpent også. Da blir nok de konservative som er mot søndagsåpent glade. No veit eg om butikker som sjølv på lørdager har opent 7-11. Ganske sykt. Eg har og mistanke at det er mykje fusk å finne om du byrje kikka på lenge på butikkers lønns-berekninger for helger...
DJViking Skrevet 1 minutt siden Skrevet 1 minutt siden Drunkenvalley skrev (Akkurat nå): No veit eg om butikker som sjølv på lørdager har opent 7-11. Ganske sykt. Eg har og mistanke at det er mykje fusk å finne om du byrje kikka på lenge på butikkers lønns-berekninger for helger... Der er det de ansatte og fagforeninger sitt ansvar å gjøre noe med. Det er ikke noe argument for å være mot søndagsåpent. 1
Drunkenvalley Skrevet 1 minutt siden Skrevet 1 minutt siden (endret) 1 minute ago, DJViking said: Der er det de ansatte og fagforeninger sitt ansvar å gjøre noe med. Det er ikke noe argument for å være mot søndagsåpent. For all del, men poenget er at eg mistenker opningstider hadde byrja ramle om det var haukeauge på disse. 👀 Også er det sjølvsagt også plikten til bedriften å opprettholde lovlig drift. Endret akkurat nå av Drunkenvalley
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå