Lagabøter Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Fra tid til annen, dukker denne debatten opp. Motstandere (ikke religiøse motiver), er veldig opptatt av å ha en annerledesdag, koble av, være med sine nære og kjære. Det er hyggelig, for da kan man jo Dra på kino, café, museum, badeland, kjøpe is på Narvesen, og mye mye mer. Skal ikke de som jobber på nevnte steder få en annerledesdag så de kan være med sine kjære? Endret 6 timer siden av Lagabøter
Abigor Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Er helt tullete debatt for alle de som faktisk jobber på søndager.
Mag ne Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Jeg jobber på søndager og er for en annerledesdag med stengte butikker på søndag. De fleste klarer å forstå at ikke alle kan få fri på søndager, det blir bare en barnslig avsporing. Endret 5 timer siden av Mag ne 3
Lagabøter Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Jeg ser ikke problemet, så lenge det er så mange ulike steder/aktører som er åpne, så like greit med søndagsshopping også
Jarmo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Ble innført for ørten år siden i Finland, frivillig for butikker som ville ha åpent, avtalt med ansatte. Var litt pussig å se store kjøpesenter med ca. halvparten av stengte butikker. Og vel så det og. Been there, done that siden jeg er Finsk. Det som ikke lønner seg, blir stengt. Endret 4 timer siden av Jarmo 1
Mannen med ljåen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Folk kan handle resten av uken. Men om konkurrenten velger å holde åpent, taper man kunder som heller handler hos konkurrenten enn å vente til mandag. Alle butikkene får da høyere lønnsutgifter, uten å selge mer. 1
Sjokolade1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jarmo skrev (18 minutter siden): Ble innført for ørten år siden i Finland, frivillig for butikker som ville ha åpent, avtalt med ansatte. Var litt pussig å se store kjøpesenter med ca. halvparten av stengte butikker. Og vel så det og. Been there, done that siden jeg er Finsk. Det som ikke lønner seg, blir stengt. Diskusjonen er vel ikke om det lønner seg eller ikke, men hensynet til de veldige mange tusen ansatte dette vil berøre. Det er nok ikke de ansatte på gulvet som får avgjøre om butikken skal være søndagsåpen eller ikke. Den avgjørelsen blir tatt på en kontor langt unna. Hvis man synes matvareprisene er høye nok i dag, burde man virkelig, virkelig være motstander av søndagsåpne butikker. 4
Lagabøter Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Hva med de som jobber på kino og cafe. Folk kan da se på film og ta en latte de seks andre dagene i uka? Er det mer synd på en som må jobbe en søndag på Cubus enn på Narvesen? 1
Jarmo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Sjokolade1 skrev (3 minutter siden): Diskusjonen er vel ikke om det lønner seg eller ikke, men hensynet til de veldige mange tusen ansatte dette vil berøre. Det er nok ikke de ansatte på gulvet som får avgjøre om butikken skal være søndagsåpen eller ikke. Den avgjørelsen blir tatt på en kontor langt unna. Hvis man synes matvareprisene er høye nok i dag, burde man virkelig, virkelig være motstander av søndagsåpne butikker. Du vrir om sakene fra fokus og posten min. Sitat frivillig for butikker som ville ha åpent, avtalt med ansatte. Fagforeninger er tøffere i Finland enn her i Norge. Det var hard kamp om/for å få det til. De ansatte fikk velge selv om de ville jobba eller ei. Enden på visa ble at eiere selv måtte jobba mer. Og flere ville jobba mer, som studenter, deltidsansatte osv. Saken har flere sider. Om det lønner seg eller ikke er bare en konsekvens av saken.
Jarmo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Sjokolade1 skrev (15 minutter siden): Diskusjonen er vel ikke om det lønner seg eller ikke, men hensynet til de veldige mange tusen ansatte dette vil berøre. Det er nok ikke de ansatte på gulvet som får avgjøre om butikken skal være søndagsåpen eller ikke. Den avgjørelsen blir tatt på en kontor langt unna. Hvis man synes matvareprisene er høye nok i dag, burde man virkelig, virkelig være motstander av søndagsåpne butikker. Ta heller matvarebutikker, vi trenger ikke åpningstider fra 06.00/07.00- til 23.00. Holder fint med 08.00-22.00. Endret 3 timer siden av Jarmo 2
Sjokolade1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jarmo skrev (4 minutter siden): Ta heller matvarebutikker, vi trenger ikke åpningstider fra 06.00/07.00- til 23.00. Holder fint med 08.00-22.00. Helt enig, kunne vært mye kortere enn det også. Men sånn er det blitt på grunn av konkurransen, ingen kan la nabobutikken beholde det store fortrinnet med å ha lenger åpningstid. Slik vil det også bli med søndag.
Cyrio Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Synes det er morsomt at det alltid blir fremstilt som at alle må jobbe hver eneste dag om dette blir innført.. Man har da fremdeles kun 37,5/40 timers arbeidsuke her i landet. 🙂 Jeg synes det er på høy tid å åpne butikker på søndager all den tid man allerede kan gjøre det hvis butikken er -Under 100 kvm -er i "turistområder" -selger alt annet enn dagligvarer Jobbet selv 24/7 skift i en årrekke, hadde alltid greit med fri allikevel. 1 1
Jarmo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Sjokolade1 skrev (3 minutter siden): Helt enig, kunne vært mye kortere enn det også. Men sånn er det blitt på grunn av konkurransen, ingen kan la nabobutikken beholde det store fortrinnet med å ha lenger åpningstid. Slik vil det også bli med søndag. Tidligere/i gamle dager var åpningstidene regulert av kommuner, hva tid/når kom frislippet? Endret 3 timer siden av Jarmo
Sjokolade1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jarmo skrev (1 minutt siden): Tidligere/i gamle dager var åpningstidene regulert av kommuner, hva tid/når kom frislippet? Det vet jeg ikke noe om, det må være veldig mange år siden.
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det ironiske med søndagsåpent debatten er at det er ofte de som IKKE jobber på søndag som er veldig positive, noe som er opplagt de ønsker å handle på fridagen sin. men med å være positiv til dette er de selv nærmere å jobbe søndag også. Deres arbeidsgiver er såklart helt for at de skal dra inn penger 24/7 365 dager i året om mulig. så, en bør tenke seg om før en ønsker for mye… jeg er absolutt ikke for søndagsåpent. Vi har mer enn nok muligheter på søndag og tenker det burde reduseres ikke økes. selv jobber jeg på søndager ved behov. Men det er helt uaktuelt for meg å ha fast arbeid på søndag, eller lørdag for den del. Ser helst at det går andre veien, mindre arbeidsdager og mer fri til alle.
Femtekolonne Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) 27 minutes ago, Lagabøter said: Hva med de som jobber på kino og cafe. Folk kan da se på film og ta en latte de seks andre dagene i uka? Er det mer synd på en som må jobbe en søndag på Cubus enn på Narvesen? Kino og kafe er vel typiske helge-syssler? Det er ihvertfall veldig skjelden jeg er keen på å dra på kino en onsdag kl 15. Cubus derimot er helt ok å ta på vei hjem fra jobb. Jeg har ikke noe i mot at matbutikker er åpne søndager, men det vil bli en ekstra kostnad for butikken som vi må betale. At svenske sentre som nordby har kjempeomsetning i helgene kan ikke sammenlignes. Er det søndag og regn så tar man en tur dit og kaster bort noen timer. Det blir ikke det samme å dra på rema 1000 nede i gata. Endret 3 timer siden av Femtekolonne 1
Satan666 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jarmo skrev (18 minutter siden): Ta heller matvarebutikker, vi trenger ikke åpningstider fra 06.00/07.00- til 23.00. Holder fint med 08.00-22.00. Snakk for deg selv. Dine personlige forutsetninger er ikke overførbare på millioner av andre. 2
Cyrio Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Deres arbeidsgiver er såklart helt for at de skal dra inn penger 24/7 365 dager i året om mulig Men da må arbeidsgiver først og fremst gå løs på aml som bestemmer antall arbeidstimer i uka/måneden. Som jeg nevnte er det ikke slik at søndagsåpent butikker= 7 dagers arbeidsuke. Og jeg er temmelig sikker på at hvis selv USA med sine relativt labre arbeidstaker-rettigheter i hovedsak klarer å holde seg til mandag-fredag så kommer Norge til å gjøre det også. Er jo veldig mye av kontorarbeid f. Eks som er avhengig av kommunikasjon fra utlandet. Er lite vits i å ha administrasjonen på jobb en søndag om du må gi alle fri på mandag. (Gjelder dobbelt opp hvis nevnte administrasjon må snakke med noen i utlandet) 1
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Cyrio skrev (2 minutter siden): Men da må arbeidsgiver først og fremst gå løs på aml som bestemmer antall arbeidstimer i uka/måneden. Som jeg nevnte er det ikke slik at søndagsåpent butikker= 7 dagers arbeidsuke. Og jeg er temmelig sikker på at hvis selv USA med sine relativt labre arbeidstaker-rettigheter i hovedsak klarer å holde seg til mandag-fredag så kommer Norge til å gjøre det også. Er jo veldig mye av kontorarbeid f. Eks som er avhengig av kommunikasjon fra utlandet. Er lite vits i å ha administrasjonen på jobb en søndag om du må gi alle fri på mandag. (Gjelder dobbelt opp hvis nevnte administrasjon må snakke med noen i utlandet) Så du tenker det er ok om din arbeidsgiver setter deg opp til å jobbe hver søndag, en lørdag her og der og i retur får du fri på tirsdager? tror de fleste er uenig i dette. ‘hele’ verden har lagt opp til at lørdag/søndag er fri. Om en da omgjør dette i Norge alene byr det på masse problemer. og hva får vi egentlig for det? Enda en dag å bruke penger? Næ ikke for meg i alle fall. 1
Jarmo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Satan666 skrev (4 minutter siden): Snakk for deg selv. Dine personlige forutsetninger er ikke overførbare på millioner av andre. Garantert sikkert flere som er enige med meg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå