Tussi Skrevet 28. september Skrevet 28. september Skal det bli sånn nå at pøbler eller agenter med droner skal kunne lamme flytrafikken i hele Europa på måfå? Dette er jo helt absurd 2
Rune_says Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) Merker meg at Lavrov i en tale tibakeviste at Russland står bak noen som helst aggresjoner (droner og fly) i senere tid, og siden Lavrov alltid lyver, så er det egentlig en innrømmelse. Trengs nok et laserforsvar mot droner. Vil ikke virke så godt i tåke, men et sted får man begynne. Og samtidig satse litt på undervannsdroner som kan ta ut krigsskip ( https://www.nrk.no/urix/russisk-krigsskip-avslort-naer-dansk-farvann-1.17588270 ) Ett F35 fly koster til sammenligning $100 mill, så for prisen av ett fly får man 10 stk slike laser-forsvar som koster kun $3 per "skudd", som er rasende billig kontra alt av missiler. Miljøvennlig tilogmed 🙃 Endret 29. september av Rune_says
Salvesen. Skrevet 29. september Skrevet 29. september Rune_says skrev (38 minutter siden): Merker meg at Lavrov i en tale tibakeviste at Russland står bak noen som helst aggresjoner (droner og fly) i senere tid, og siden Lavrov alltid lyver, så er det egentlig en innrømmelse. Trengs nok et laserforsvar mot droner. Vil ikke virke så godt i tåke, men et sted får man begynne. Og samtidig satse litt på undervannsdroner som kan ta ut krigsskip ( https://www.nrk.no/urix/russisk-krigsskip-avslort-naer-dansk-farvann-1.17588270 ) Ett F35 fly koster til sammenligning $100 mill, så for prisen av ett fly får man 10 stk slike laser-forsvar som koster kun $3 per "skudd", som er rasende billig kontra alt av missiler. Miljøvennlig tilogmed 🙃 ganske sikker på at denne løsningen er billigere for de "små" dronene: At ikke alle flyplasser har dette med operatører på plass fatter jeg ikke. Er vell kanskje regelverk som setter en stopper, men dette må en fikse asap. 1
LD93 Skrevet 29. september Skrevet 29. september Hvordan droner er det egentlig snakk om her? Er det typene som privatpersoner flyr rundt, eller er det militære droner ?
Salvesen. Skrevet 29. september Skrevet 29. september LD93 skrev (2 minutter siden): Hvordan droner er det egentlig snakk om her? Er det typene som privatpersoner flyr rundt, eller er det militære droner ? Det er nok en god mix, folk rapporterer inn i hytt og pine og det er nok ofte små droner som blir observert mens de større hendelsene i Danmark etc har vist store militære droner som flyr over folk som filmer. Disse skal såklart ikke flyplasser gjøre noe som helst med, det må håndteres av det militæret på riktige måter. Men kina droner kan en dra ned over en lav sko uten særlig fare.
Pop Skrevet 29. september Skrevet 29. september 6 minutes ago, LD93 said: Hvordan droner er det egentlig snakk om her? Er det typene som privatpersoner flyr rundt, eller er det militære droner ? Så langt er det observert droner opp til anslagsvis 50-70kg, svevende ganske sakte så det må være helikopterbaserte. Danmark beskrev vel også noe fixed-wing, som altså er avhengig av høy nok fart for å ha nok luftpassering under vinger. All den tid de ikke har bevæpning er det vel irrelevant å klassifisere dem som militære, utover størrelsen. Selv de minste dronene i dag kan være recon-drone, altså utstyrt med kamera. Nå trenger vi noe som kan spore hvor styringssignalene kommer fra, siden de som er observert ved flyplassene har beveget seg på en måte som tilsier menneskelig fjernkontroll av dronen og ikke en gps-styring.
Mag ne Skrevet 29. september Skrevet 29. september Tussi skrev (10 timer siden): Skal det bli sånn nå at pøbler eller agenter med droner skal kunne lamme flytrafikken i hele Europa på måfå? Dette er jo helt absurd Ja vi er et sårbart samfunn. Jeg er overrasket over at vi så langt ikke har sett mer av det. Har tiden blitt brukt godt til å bygge et forsvar mot droner, nei.
LD93 Skrevet 29. september Skrevet 29. september Pop skrev (1 time siden): Så langt er det observert droner opp til anslagsvis 50-70kg, svevende ganske sakte så det må være helikopterbaserte. Danmark beskrev vel også noe fixed-wing, som altså er avhengig av høy nok fart for å ha nok luftpassering under vinger. All den tid de ikke har bevæpning er det vel irrelevant å klassifisere dem som militære, utover størrelsen. Selv de minste dronene i dag kan være recon-drone, altså utstyrt med kamera. Nå trenger vi noe som kan spore hvor styringssignalene kommer fra, siden de som er observert ved flyplassene har beveget seg på en måte som tilsier menneskelig fjernkontroll av dronen og ikke en gps-styring. Det er såpass ja, jeg er med i en organisasjon som prøver å restaurere gamle stier/sykkelstier. Vi har flere ganger i sommer observert leievarebiler som har halt ut slike gigantiske droner som har skutt fart rett opp midt i skauen. De sier at det er for kommune/stat de jobber for når vi har spurt, og at de tar bilder for å finne ulovlige bygg, Selvsagt aldri kjøpt den historien jeg da, og vi har ringt politi hver gang, men de er som regel ferdig lenge før politiet prioriterer saken. 1
agvg Skrevet 29. september Skrevet 29. september @LD93 Er vel ikke spesielt usannsynlig at de faktisk jobber for stat og kommuner, droner er faktisk et verktøy som brukes til veldig mye nyttig. Og at endel kommuner aktivt jakter på ulovlige bygg og andre tiltak er jo en kjensgjerning.
agvg Skrevet 29. september Skrevet 29. september Pop skrev (2 timer siden): Så langt er det observert droner opp til anslagsvis 50-70kg, svevende ganske sakte så det må være helikopterbaserte. Helikopteretbaserte? Tviler på at det er noe annet enn multirotor, men hvor er bildene og videoene? Folk ser det utroligste hvis de er i rett modus, og folk evne til og huske og observere er omtrent null.
The Avatar Skrevet 29. september Skrevet 29. september Salvesen. skrev (2 timer siden): Det er nok en god mix, folk rapporterer inn i hytt og pine og det er nok ofte små droner som blir observert mens de større hendelsene i Danmark etc har vist store militære droner som flyr over folk som filmer. Disse skal såklart ikke flyplasser gjøre noe som helst med, det må håndteres av det militæret på riktige måter. Men kina droner kan en dra ned over en lav sko uten særlig fare. Det er mykje forskjellig ja. Teknisk Ukeblad kunne før helga rapportere om ein droneobservasjon i Danmark som viste seg å være ei stjerne: https://www.tu.no/nyhetsstudio/ny-dansk-flyplass-stengt-etter-dronefrykt-viste-seg-aa-vaere-stjerne/90017?showFeed=1 Så vidt eg har forstått så mangler det klare bevis for kva droner som er observert då det meste ser ut til å være basert på vitneobservasjonar av droner med lys. Ingen av dronene har blitt skutt ned eller følgt tilbake til operatøren så det manglar fysiske bevis. Den opprinnelege droneobservasjonen i Danmark har blitt forsøkt forklart med at det kan ha vært ein skole-fly, noko som igjen viser til graden av usikkerheit. Det er veldig typisk at himmelobservasjonar er problematiske sidan det er vanskeleg å vurdere både størrelse, avstand og fart på det som ein observerer. Eg gjer meg også nokre tankar om at det er merkeleg at droner som har i oppdrag å spionere på oppdrag for framande makter velger å flyge med påslåtte lys over det aktuelle objektet. Det gir berre meining om primærformålet var å bli oppdaga for å lage kaos meir enn det var for å sanke etterettningsinformasjon. Men at alle militærbasar burde hatt eit operativt droneforsvar er heilt klart. Eit slikt forsvar burde også dei største flyplassane ha. Om ein ikkje baserer seg på å skyte ned dronene med dei sekundærskadene det kan medføre så er eigne droner med nett som @Salvesen. viser til, eit godt tiltak. Men også berre det å ha eigne droner som følge kan flyge etter framande droner vil være til god hjelp. Både ved at flyplassens eigen drone kan utstyrast med posisjonsutstyr og på den måten markere omtrentleg posisjon til den framdande drona slik at flytrafikk i området kan holde seg på trygg avstand, men også for å kunne følge etter dronene for å prøve å identifisere dronepiloten. Eg forstår godt at ein stenger heile flyrommet når ein observerer framande droner, dette har med flysikkerheita å gjere der ein ikkje vil ta nokon sjanser. Samtidig så synes eg eigentleg at det er litt vel strengt med eit regelverk som forbyr all droneflyging uavhengig av høgde innafor ein sirkel på 3 km frå nærmaste flyplass. Det er forskjell på å forby droneflyging der drona kan kome i konflikt med flytrafikken med ein passeleg sikkerheitsavstand, og det å forby dronebruk 2 km unna flyplassen i ei høgde som er under mønehøgde på omkringliggande bygg. 1
LD93 Skrevet 29. september Skrevet 29. september agvg skrev (1 time siden): @LD93 Er vel ikke spesielt usannsynlig at de faktisk jobber for stat og kommuner, droner er faktisk et verktøy som brukes til veldig mye nyttig. Og at endel kommuner aktivt jakter på ulovlige bygg og andre tiltak er jo en kjensgjerning. Neida, så klart er det legitim aktivitet rundt det også. Er vel derfor de også sier det ved spm fra publikum. I tilfellene jeg nevner er det som sagt brukt leiebil og engelsktalende. Så det "oser" ikke kredibilitet og heller en dekkhistorie som man vil bruke. men bunnlinja er grei, er det lov så er det bare å kjøre på for min del. Og det er vel det som er tilfellet her også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå