Gå til innhold

Norgespris, men hvilken leverandør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kommer norgespris til å få effekt med en gang eller først fra 1.1.2026? Den skal jo gjelde til 31.12.2026 - ett år av gangen, Men kanskje det blir noe annet under oppstarten?

----------------

Fant svaret selv i en av linkene:

– Vi er tydelige i vår kommunikasjon på at alle som bestiller til og med 1. oktober vil få norgespris fra 1. oktober. Så alle trenger ikke å logge seg inn første dag. Man kan også bestille norgespris etter 1. oktober, og da får man norgespris fra den dagen man bestiller.

Endret av trikola
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (13 timer siden):

Sognefjorden, Jostedalsbreen, Vinstra og Røros og områdene sør for dette (NO1, NO2 og NO5):

1. Statens Norgespris-støtte Vurder på nytt 31.12.2026 og
  2. Kraftleverandørens fastprisavtale. Vurder på nytt når bindingstiden utløper

Hvorfor bør man inngå fastpris også? Jeg fikk tilbudspris 299/øre 3år. Det virker ganske urimelig. 

Skrevet
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bør man inngå fastpris også? Jeg fikk tilbudspris 299/øre 3år. Det virker ganske urimelig. 

Det finnes mange fastprisavtaler. De beste i NO1 og NO2 ligger nå på rundt 100 øre/kWh med 1-3 års binding. Jeg tror det er en bedre pris enn spotprisen med tanke på hvordan man kan utnytte prisvariasjoner og at man bruker mer strøm når prisene er høye enn når de er lave (typisk om sommeren).

Det tilbudet du fikk hørtes svært dårlig ut. Styr unna. På samme måte som noen kraftselskap prøver seg med over 10 øre påslag på spotprisen. Styr unna.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Det finnes mange fastprisavtaler. De beste i NO1 og NO2 ligger nå på rundt 100 øre/kWh med 1-3 års binding. Jeg tror det er en bedre pris enn spotprisen med tanke på hvordan man kan utnytte prisvariasjoner og at man bruker mer strøm når prisene er høye enn når de er lave (typisk om sommeren).

Det tilbudet du fikk hørtes svært dårlig ut. Styr unna. På samme måte som noen kraftselskap prøver seg med over 10 øre påslag på spotprisen. Styr unna.

Tar man 100øre/kWt bør man satse på at ikke strømmen ligger  under 50øre/kWt, si den ligger på 50øre/kWt ja da må man jo betale 150øre/kWt, men sånn i forhold til langtidsprognosene så skal strømmen være dyr fremover, man skulle kunnet valgt denne avtalen uten bindingstid så kunne man sagt den opp til våren 🙂

Ja den der 299øre avtalen bør man styre langt unna.

Endret av Dragonlove
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (2 timer siden):

1-3 års binding

jeg får opp et par aktører som tilbyr 5 år og 10 år bindingstid (hhv. 109,90 øre/kWt og 119,90 øre/kWt)

om det er smart eller dumt aner jeg ikke.

edit; pris avhengig av prisområde

LazEl1q.png

Endret av Mr.M
Skrevet
Mr.M skrev (29 minutter siden):

jeg får opp et par aktører som tilbyr 5 år og 10 år bindingstid (hhv. 109,90 øre/kWt og 119,90 øre/kWt)

om det er smart eller dumt aner jeg ikke.

Jeg hadde ikke turt det om jeg bodde i sør. Det kan bli dyrt blant annet fordi jeg forventer at begge de to statlige støtte-ordningene vil skrotes til fordel for noe helt nytt og annet. Begge ordningene har så store feil og mangler ved seg at de neppe kan bli stående i lengden.

Skrevet
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde ikke turt det om jeg bodde i sør. Det kan bli dyrt blant annet fordi jeg forventer at begge de to statlige støtte-ordningene vil skrotes til fordel for noe helt nytt og annet. Begge ordningene har så store feil og mangler ved seg at de neppe kan bli stående i lengden.

hvis støtteordningen skrotes og erstattes av noe annet, er det vel risiko for at nye ordninger blir dårligere, eller at de forsvinner helt? Er jo et viss press både fra norske "grønt" miljøer og EU om at de ikke liker det, da de påstår det fører til sløsing med strøm.

vil ikke en fastpris (uten statlige støtteordninger tilgjengelig) på rundt krona, stå seg på egne bein, hvis jeg forstår deg rett?

egentlig er det vel like vanskelig å spå, som å spå været. Kan vi forvente mer kraft i markedet, eller vil det bli knapphet, etc. Hvor mye vil elektrifisering og eksport kreve, osv. eller hva får klimaforandring å si.

btw, vet du om prisen i langtidsavtaler er "bokstavelig" dvs. kronebeløpet skal gjelde hele veien, eller kan de regulere i forhold til prisindeksen hvert år?

Skrevet

40 øre + mva skal gjelde til 1.1.27. Etter det forstår jeg som prisen skal fastsettes for ett år fremover av gangen. Man bør anta at prisen øker fra dagens nivå, kanskje til 60-70 øre? Det vil trolig fortsatt være mulig å tegne spotpris avtaler. Men det er usikkert hvor lenge støtteordning som dagens for spotpris vil vare. 

Skrevet
kremt skrev (5 minutter siden):

Man bør anta at prisen øker fra dagens nivå, kanskje til 60-70 øre?

det tror jeg også

Skrevet
  • I prisområdet NO2 har ikke den månedlige snittprisen på strøm vært under 40 øre hverken i 2024 eller 2025, ifølge tall fra strømbørsen Nord Pool.
  • I prisområdet NO1 var strømprisen under 40 øre i seks av fjorårets tolv måneder, men i alle måneder så langt i 2025 har den månedlige snittprisen ligget på over 40 øre kilowattimen.
  • I prisområdet som omfatter Bergen (NO5) har månedssnittet for strømprisen vært under 40 øre i to av årets måneder så langt i 2025.
  • I prisområdene som omfatter Midt-Norge (NO3) og Nord-Norge (NO4) har den månedlige snittprisen ligget under 40 øre hver måned siden april 2024.
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (1 time siden):

hvis støtteordningen skrotes og erstattes av noe annet, er det vel risiko for at nye ordninger blir dårligere, eller at de forsvinner helt? Er jo et viss press både fra norske "grønt" miljøer og EU om at de ikke liker det, da de påstår det fører til sløsing med strøm.

Bedre eller dårligere kommer an på øyet som ser. Jeg forventer:

- Forbud mot fastpris kraftavtaler for husstander (fordi staten og næringslivet ønsker at folk skal justere og flytte forbruk etter prisnivå)

- Norgespris-støtten avskaffes fordi den legger til rette for passivitet rundt priser og forbruk.

- Strømstøtte-støttens innslagspunkt fjernes og folk får f.eks 50% av spotprisen i statlig støtte - uansett spotpris. Det gir akseptable priser for hvermansen, men beholder incentivene for å flytte forbruk fra dyre timer til billige, incentiv til tekniske systemer for å utnytte prisforskjeller, inkludert elbilladere.

vil ikke en fastpris (uten statlige støtteordninger tilgjengelig) på rundt krona, stå seg på egne bein, hvis jeg forstår deg rett?

Kraftleverandørens fastpris er et alternativ til kraftleverandørens spotprisavtale (påslag), ikke til strømstøtte. Fastprisen er egentlig bare en gjetning på kraftpris over bindingsperioden + et lite usikkerhetsgebyr. Omtrent som når man spiller rulett og bordet/dealeren alltid vinner på summen av veddemål i det lange løp. Sammenlign gjerne med fastrenteavtaler i banken. Det er et veddemål mellom kunde og bank, der banken har sikret seg gjennom et risikogebyr. Poenget er at hvis kraftleverandørens fastprisavtale står seg uten strømstøtte, så står også spotprisavtaler seg uten strømstøtte. Disse er nesten likeverdig priset for forbrukeren i det lange løp. Jeg tror ikke at begge strømstøttene forsvinner uten at det avløses av en ny og annerledes strømstøtte.

egentlig er det vel like vanskelig å spå, som å spå været. Kan vi forvente mer kraft i markedet, eller vil det bli knapphet, etc. Hvor mye vil elektrifisering og eksport kreve, osv. eller hva får klimaforandring å si.

Egentlig alt for omfattende spørsmål for denne lille tråden. Det alt for korte svaret er at ja, kraftpolitikken, klimapolitikken, fordelingspolitikken, vær og markedsdynamikken har både vidtrekkende og sammenfiltrede konsekvenser.

btw, vet du om prisen i langtidsavtaler er "bokstavelig" dvs. kronebeløpet skal gjelde hele veien, eller kan de regulere i forhold til prisindeksen hvert år?

Det skal stå i avtalen før du signerer. Jeg har ikke sjekket, men forventer at den er bokstavelig og ikke regulerbar under veis. Hvis den likevel er regulerbar så må reguleringsmetoden være objektiv og tydelig fra før man signerer (pga forbrukerkjøpsloven og markedsføringsloven).

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...