Gå til innhold

Hva skjer når eldrebølgen er passert ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nesten ingen norskfødte som vil jobbe på sykehjem med tunge løft og rumpevask eller i hjemmesykepleien. Arbeidsinnvandrere gjør denne jobben for oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Subara skrev (3 minutter siden):

Det er nesten ingen norskfødte som vil jobbe på sykehjem med tunge løft og rumpevask eller i hjemmesykepleien. Arbeidsinnvandrere gjør denne jobben for oss.

Tull. Mange som synes det er greit arbeid, men mistrives fordi ingen den kan norsk og det ikke er noen penger til forsvarlig drift.

• Liker 1
Skrevet

Vel, i hvert fall i Oslo er det mange arbeidsinnvandrere i denne delen av helsetjenesten. Erfaring fra to foreldre. Min mor mente at innvandrerne var de hyggeligste i hjemmesykepleien. De norske var ofte sure, og så ut som de ønsket seg langt vekk. 

Man må være veldig effektiv på jobb.

Bestyreren og ledelsen er ofte nordmenn.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (11 timer siden):

Se på frankrike. Der må de ta opp lån for å holde pensjonen i gang. Samtidig holder de på med en masse dyr innvandring. Hva skjer når de ikke får lånt mer penger? Hva skjer når de halverer pensjonen? Eller øker pensjonsalderen med mange mange år? Blir katastrofe.

Denne diskusjonen er ikke ny.
Å ta inn folk som er langt mindre deltagende i arbeidslivet og som dessuten blir eldre og pleietrengende  selv er - og blir å pisse i buksa.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Subara skrev (12 timer siden):

Vel, i hvert fall i Oslo er det mange arbeidsinnvandrere i denne delen av helsetjenesten. Erfaring fra to foreldre. Min mor mente at innvandrerne var de hyggeligste i hjemmesykepleien. De norske var ofte sure, og så ut som de ønsket seg langt vekk. 

Man må være veldig effektiv på jobb.

Bestyreren og ledelsen er ofte nordmenn.

Det er nok ofte litt for høye forventninger hos den yngre generasjonen av norske hjelpepleiere som ikke har forberedt seg tilstrekkelig på denne typen arbeidsliv og som lett blir "utbrent" og skal "sykemeldes". Man ønsker seg rett til lederstillinger fremfor å "jobbe på gølvet".

• Liker 2
Skrevet
Subara skrev (På 10.9.2025 den 19.20):

Hva sykehus har du vært på ? Jeg har av naturlige årsaker vært på et av Norges største sykehus mange ganger de siste månedene da jeg har hatt en alvorlig syk venn. De aller fleste jeg så der som gikk i gangene, som var på rommene som stellet og dullet med pasientene var unge norske kvinner og menn !  Ja noen få med en annen hudfarge også, men for meg virket de som norske som var født og oppvokst her.  Null problem. Så da er det bare i Oslo dette er et problem da ? Eller er det et problem ?

Det er overhodet ikke mangel på helsepersonell ! Dårlig betaling og dårlig organisering gjør at mange av de forsvinner ut i andre jobber i det private eller det offentlige. For det kunne jeg se, de var smilende og blide, men de var jo i konstant bevegelse hele tiden der de gikk til og fra og hadde hektiske dager ! Det går over en kort periode, blir det slik hele tiden så brenner man ut som menneske ! Og det er hovedproblemene med norsk helsevesen.

• Liker 1
Skrevet
Morromann skrev (På 11.9.2025 den 8.15):

Det er nok ofte litt for høye forventninger hos den yngre generasjonen av norske hjelpepleiere som ikke har forberedt seg tilstrekkelig på denne typen arbeidsliv og som lett blir "utbrent" og skal "sykemeldes". Man ønsker seg rett til lederstillinger fremfor å "jobbe på gølvet".

Og dårlig organisering ! Det er så lett for ledelse å skylde på folkene når de ikke engang klarer å organisere en pølsebod. 

Skrevet
23:4 skrev (29 minutter siden):

Hva sykehus har du vært på ? Jeg har av naturlige årsaker vært på et av Norges største sykehus mange ganger de siste månedene da jeg har hatt en alvorlig syk venn. De aller fleste jeg så der som gikk i gangene, som var på rommene som stellet og dullet med pasientene var unge norske kvinner og menn !  Ja noen få med en annen hudfarge også, men for meg virket de som norske som var født og oppvokst her.  Null problem. Så da er det bare i Oslo dette er et problem da ? Eller er det et problem ?

Det er overhodet ikke mangel på helsepersonell ! Dårlig betaling og dårlig organisering gjør at mange av de forsvinner ut i andre jobber i det private eller det offentlige. For det kunne jeg se, de var smilende og blide, men de var jo i konstant bevegelse hele tiden der de gikk til og fra og hadde hektiske dager ! Det går over en kort periode, blir det slik hele tiden så brenner man ut som menneske ! Og det er hovedproblemene med norsk helsevesen.

Sykehjem, ikke sykehus. Og i hjemmesykepleien.

Ja, effektiviseringen i helsevesenet gjør det til en veldig slitsom jobb. Kan se ut til at nordmenn foretrekker å jobbe på sykehus. Mange innvandrere gjør jobbene vi ikke vil ha, eller bare orker å gjøre i et begrenset tidsrum. Det kommer av bortskjemthet, avntagelig.

Skrevet
5 hours ago, Subara said:

Sykehjem, ikke sykehus. Og i hjemmesykepleien

Det er slitsomme jobber med dårlig arbeidstid og dårlig lønn.

Det er naturligvis ikke bra og løsningen er å gjøre stillingene mer attraktive for de som er født i Norge, ikke ta imot desperate innvandrere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...