Snikpellik Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) FrihetensRegn skrev (11 timer siden): Denne målingen er fra 2023, før lakseskatten ble innført: https://www.nrk.no/trondelag/et-flertall-av-velgerne-i-store-havbrukskommuner-er-imot-regjeringas-forslag-til-grunnrenteskatt-1.16381515 Det ville vært mer interessant å se en måling nå. Lakseskatten er blitt endret, og flere norske laksebedrifter hadde svært gode 2024 med rekordresultat. Blant annet Salmar, som også gjorde store investeringer. Det synes derfor ikke som om lakseskatten, som samlet ikke utgjorde mer enn ca. en milliard, har vært ødeleggende i det hele tatt. Mange av de største bedriftene betalte ikke en gang denne skatten det første året. Innføringen som var noe forhastet førte til et verdifall på børs, men det poppet opp igjen ganske umiddelbart. Endret 7 timer siden av Snikpellik 2
Tronhjem Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden (endret) FrihetensRegn skrev (På 21.9.2025 den 12.58): Selv med en svært produktivt og høyt beskattet petroleumsindustri (oljeselskapene som opererer i Norge må betale 78% skatt på profitt) klarer ikke dagens sosialdemokratiske styring å unngå å ta milliarder ut av Oljefondet for å dekke de stadig økende kostnadene statsbudsjettet har. Det er en evig runde med sløsing og ukritisk forbruk på alt og alle. Dette er grunnleggende misforstått. Du og jeg (alle norske statsborgere) eier naturressursene som ligger innenfor Norges grenser. Oljen og gasen er med andre ord vår felles eiendom. Du og jeg (alle velgere) har gitt et mandat til stortinget (landets nasjonalforsamling) om å forvalte våre felles naturressurser til det beste for nasjonen og dens innbyggere. Slik må det være, du ville ikke vært fornøyd om jeg fikk eneretten til å forvalte våre naturressurser og jeg ville ikke vært fornøyd om du fikk den retten. Politikere som velges inn på stortinget kan generelt veldig lite om hvordan utvikle og drifte offshore olje og gassutvinning i praksis. Klokelig nok setter de derfor ut disse oppdragene til selskaper som kan dette faget. Disse selskapene gis en enerett (konsesjon) til å hente opp og selge oljen og gassen du og jeg eier sammen. Din indignasjon over at petroleumsbransjen må betale en grunnrenteskatt på 56 % (pluss ordinær bedriftsskatt på 22 %) av deres driftsoverskudd når de henter opp og selger din og min olje og gass er i mine øyne lite gjennomtenkt. Hadde stortinget kun krevd ordinær bedriftsskatt fra petroleumsselskapene på norsk sokkkel ville stortinget gitt bort 4/5 deler av din og min felleseiendom til de som eier aksjer i disse petroleumsselskapene. Min reaksjon er derfor motsatt av din. Jeg er kritisk til at grunnrenteskatten for petroleumsnæringen er satt så lavt som 56 %. Jeg mener grunnrenten burde vært satt vesentlig høyere fordi denne grunnrentesatsen betyr at rundt 1/5 av nettoinntektene (overskuddet) fra all petroleumsvirksomhet på norsk sokkel har tilfalt aksjonærene av operatørselskapene. Oljefondets størrelse beviser at dette er ikke småpenger. Ifølge SSB ble det i 2023 (som rett nok var et solid rekordår) ble det utbetalt grovt regnet 500 000 000 000 kroner i utbytte til de som eier aksjer i selskapene spm var aktive på norsk sokkel. Dette er penger som stammer fra salg av din og min felleseiendom, og utgjør grovt regnet 450 000 kroner rett i lomma på disse aksjonærene fra hver eneste norske statsborger. https://www.ssb.no/virksomheter-foretak-og-regnskap/eierskap-og-roller/statistikk/aksjer-og-kapitalutdelinger/artikler/fKraftig utbyttevekst Så, unnskyld ordbruken, men hvorfor i hælvete tillater stortinget at oljebransjen får lov til operere med så gode driftsmarginer når de på vegne av alle norske statsborgere gis en enerett til å hente opp og realisere verdien til denne naturressursen? PS! Jeg er klar over at det offentlige eier aksjer i flere petroleumsselskaper, men så lenge det offettlige eier mindre enn 100 % av selskapene står denne kritikken ved lag. Endret 6 timer siden av Tronhjem 2 1
Baranladion Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Snikpellik skrev (38 minutter siden): Denne målingen er fra 2023, før lakseskatten ble innført: https://www.nrk.no/trondelag/et-flertall-av-velgerne-i-store-havbrukskommuner-er-imot-regjeringas-forslag-til-grunnrenteskatt-1.16381515 Det ville vært mer interessant å se en måling nå. Lakseskatten er blitt endret, og flere norske laksebedrifter hadde svært gode 2024 med rekordresultat. Blant annet Salmar, som også gjorde store investeringer. Det synes derfor ikke som om lakseskatten, som samlet ikke utgjorde mer enn ca. en milliard, har vært ødeleggende i det hele tatt. Mange av de største bedriftene betalte ikke en gang denne skatten det første året. Innføringen som var noe forhastet førte til et verdifall på børs, men det poppet opp igjen ganske umiddelbart. At det ikke kom inn mer i skatt, er tildels fordi det ikke var særlig komplisert å omgå reglene slik jeg forstår det. Det er også slik at lakseskatten slik den til slutt ble, ikke var ødeleggende, men det har jeg heller aldri hevdet. Det jeg har hevdet er at måten det ble innført på er ugunstig og sender signaler som skaper usikkerhet og enorme unødvendige svingninger. Man sender signaler om en tredobling av skatten iløpet av noen måneder, med følgende enorme verdifall. Å hevde at den poppet opp igjen nesten umiddelbart er en litt flåsete formulering... Det tok nesten ett år før Salmar stabiliserte seg på sin "riktige" verdi igjen. Det er ett år med usikkerhet i en enormt viktig næring i nord. At beskatningen i næringen skal være mer enn normal selskapsskatt er vel ingen særlig uenig i, ikke næringen selv heller.
Snikpellik Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Baranladion skrev (39 minutter siden): At det ikke kom inn mer i skatt, er tildels fordi det ikke var særlig komplisert å omgå reglene slik jeg forstår det. Hovedårsaken er at fisk som var i vannet før skatten ble innført ikke utgjorde grunnlag for skatt. Derfor ble det for mange 0,- for 2023 og lite for 2024. Det vil derfor øke på en del i år. Endret 5 timer siden av Snikpellik 1
Jarmo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Baranladion skrev (1 time siden): At det ikke kom inn mer i skatt, er tildels fordi det ikke var særlig komplisert å omgå reglene slik jeg forstår det. Det er også slik at lakseskatten slik den til slutt ble, ikke var ødeleggende, men det har jeg heller aldri hevdet. Det jeg har hevdet er at måten det ble innført på er ugunstig og sender signaler som skaper usikkerhet og enorme unødvendige svingninger. Man sender signaler om en tredobling av skatten iløpet av noen måneder, med følgende enorme verdifall. Å hevde at den poppet opp igjen nesten umiddelbart er en litt flåsete formulering... Det tok nesten ett år før Salmar stabiliserte seg på sin "riktige" verdi igjen. Det er ett år med usikkerhet i en enormt viktig næring i nord. At beskatningen i næringen skal være mer enn normal selskapsskatt er vel ingen særlig uenig i, ikke næringen selv heller. https://www.intrafish.no/debatt/lakseskatten-som-falt-i-fisk/2-1-1759745
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå