Gå til innhold

Xpeng G6 RWD standard range (2024) erfaring?

sdf123

Anbefalte innlegg

Skrevet
sdf123 skrev (9 minutter siden):

Ang hva de gjør med dataen som samles inn, tror jeg ikke er så annerledes enn hva Apple, Google eller Samsung gjør. 

Det tror ikke jeg heller, men det er en viktig forskjell. Kina har en lov som sier at alle produsenter er forpliktet til å gi fra seg data til myndigheter dersom myndighetene krever det. Og hva kan det bety? Selvfølgelig mulighet for enkle ting som å samle inn brukerdata og kartlegge nordmenns mobilitet, men også mulighet for industrispionasje ved å lytte til samtaler. Eller enda verre.

Se for deg hva Kina kan gjøre med feks 5000 biler med et halvt dusin kamera hver i Oslo sentrum. Ved å bruke maskinlæring kan de finne hvilken som helst bil på få minutter, evt oppdage en dissident og kartlegge vedkommendes bevegelser i løpet kort tid. Opplysninger de kan bruke selv, eller mer sannsynlig selge til Russland eller Iran. De kan vite hvor norske regjeringsmedlemmer er til enhver tid og gi opplysningene videre til den russiske ambasaden. De kan se når en våpenforsendelse forlater Kongsberg og spore forsendelsen helt frem til Ukraina, evt til Nord Norge i en evt konflikt. De hvordan det går med en mobilisering ved å overvåke parkeringen til Haakonsvern eller Rena leir. Feks...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er jo en måte å se det på og det kan hende du har rett, men vil nok anta at Tesla har mer data, også i Kina, så dette går vel alle veier. 

Søkte bare litt rundt det, og ser ut som Xpeng har dataen sin lagret i EU, men at den kan nås også fra andre lokasjoner, som Kina. Da går det sikkert gjennom noe amerikansk datautstyr som også kan benyttes av Trump eller andre som har interessen.

Uansett så er ikke dette noe jeg frykter for vår nasjonale sikkerhet og tror kanskje det er dratt litt ut av proporsjoner. 

Jeg er mer redd for at alle nye biler stort sett kan styres remote, og skulle det bli en sikkerhet svikt som gjør at noen kan ta over bilen og feks krasje med vilje vil være verre.

La oss håpe at vi slipper alt dette, og skulle det være aktuelt når jeg en gang må bytte den ut, så får jeg heller velge meg en trygg norsk bil som følger alt av regler 😁

Skrevet

AL123 skrev (44 minutter siden):

Hvis Xpeng trekker seg ut av Europa, så hejlper det lite med 5 års garanti. Da er det 5 år etter forbrukerkjøpsloven som gjelder. Tviler vel sterkt på at du får noen lånebil dersom der er generell delemangel ute og går. En typisk forhandler har kanskje 4-5 verkstebiler de kan låne ut. Hvis 25 kunder venter på nye bremser, så spørs det hvor mye goodwill de har anledning til å gi.

Står hvor?? De hadde store leveringsproblemer i sommer. Ingen av Kinaprodusentene har løst logistikkproblemene sine. Selv ikke de store som BYD og MG.

For den prisen er det jo mye bil for pengene, men det eneste fornuftige er å kvitte seg med den innen 4-5 år. For det første har jeg vondt for å tro at bilen holder i 15 år, for det andre så vil det potensiellt bli svindyrt å binde seg til merkeforhandler over så mange år.

Synes dette fremstår som sterkt overdrevet - nærmest som skremselspropaganda. På en ny bil så holder bremsene gjerne minst 2-3 år, som regel mer. Man bør alltid bremse litt hardt 1-2 ganger i uken og ikke bare kjøre rundt med regenerering uten å bruke bremsene. Har hatt elbil siden 2013 og alle mulige merker og aldri hatt behov for å bytte bremseskiver i mitt eierskap på mine elbiler. Problemet mange opplever er jo ofte at bremser og skiver ruster om de ikke brukes - noe som ofte kan skje med elbiler. Men med litt enkel forebygging så holder skivene og klossene lenge. Og mhp xpeng leser jeg at den har årlig service eller hver 20.000 km. Mao skulle man enkelt kunne avdekke behov for bytte av ulike slitedeler i god tid. Det som derimot KAN være et problem er jo dersom noe går i stykker og man må skaffe reservedeler der og da. Jeg har snust litt på denne xpeng'n selv - og derfor lest litt om den. For meg fremstår merket som en av de seriøse Kina merkene om det er lov å bruke ordet seriøs om et merke fra Kina da. Tesla leverte jo mange made in china biler som faktisk viste seg å holde bedre kvalitet enn de man fikk fra USA - ja noen mener også bedre enn de man fikk fra Berlin i starten. Videre er det slik at veldig mange deler til mange,mange merker faktisk produseres i kina - spesielt Tesla har jo mange deler derfra på sine biler. Jeg tror nok at mange kina merker vil forsvinne - det er ikke rom for dem alle i Norge eller Europa. Men hvilke som vinner frem - og hvilke som forsvinner - det vet jeg ikke. Men jeg tror, og jeg understreker tror, at BYD og Xpeng er to merker som vil holde stand. Men du har også europeiske merker som kanskje lever like farlig. Mange fra Stellantis gruppen f.eks.  Kjøper man en bil til 340.000 og får igjen 100.000 på den etter 2-3 år..så er det i verditap i kroner ikke verre enn mange av de europeiske konkurrentene. Og blir merket populært og slår seg opp - så blir jo verditapet faktisk mindre.. 

Personlig ønsker jeg all konkurranse velkommen - så om Kina bilene leverer ok biler til en billig penge, så må de europeiske også levere. Mao man presser hverandre - ikke bare på pris - men også på kvalitet.  Og i kvalitet så ligger jo også dette med ettermarked - så de kina merkene som vil overleve i Europa..må faktisk levere på reservedeler også. Og for Xpeng sin del så har de akkurat startet produksjon i Østerrike - og det betyr at det er mange deler som går til Europa hvor den skrus sammen. Og så må de selvfølgelig sikre at delene ikke bare havner på nye biler..men rulles ut til service leddet også.  Mange var ekstremt skeptiske til Tesla i begynnelsen også - men de har overlevd med bravur. Og Xpeng er, slik jeg ser det, det merket som best kan utfordre Tesla på det Tesla er dyktige på. Så kan man alltids diskutere om man skal kjøpe en facist kjerre eller kommunist kjerre - men realiteten er uansett at bilmarkedet er internasjonalt - grenseoverskridende. Den eneste som vil stoppe slik grenseoverskridende handel er Trump. Så om hans budskap når frem - så blir utvalget biler vi kan velge mellom ganske fort begrenset.....Og sitter vi på hver vår tue i hver vår verdensdel...og skuler på hverandre med mistenksomme blikk..så ender det jo jo gjerne galt til slutt. 

Skrevet

En stor forskjell er at Kina er et land som ikke ønsker oss særlig godt, mens USA (i alle fall intil videre) er våre allierte. Bla støtter Kina vårt naboland, altså Russland, sin invasjon av et fritt og demokratisk land.

Tesla har også helt andre muligheter til lovlig å begrense innsyn i dataen, men Kinesiske data i praksis er fult og helt tilgjengelig for myndighetene. Og vi har alle grunner til å tro at det vil bli benyttet mot oss om de ser det hensiktsmessig.

• Liker 2
Skrevet
AL123 skrev (41 minutter siden):

Det tror ikke jeg heller, men det er en viktig forskjell. Kina har en lov som sier at alle produsenter er forpliktet til å gi fra seg data til myndigheter dersom myndighetene krever det. Og hva kan det bety? Selvfølgelig mulighet for enkle ting som å samle inn brukerdata og kartlegge nordmenns mobilitet, men også mulighet for industrispionasje ved å lytte til samtaler. Eller enda verre.

Se for deg hva Kina kan gjøre med feks 5000 biler med et halvt dusin kamera hver i Oslo sentrum. Ved å bruke maskinlæring kan de finne hvilken som helst bil på få minutter, evt oppdage en dissident og kartlegge vedkommendes bevegelser i løpet kort tid. Opplysninger de kan bruke selv, eller mer sannsynlig selge til Russland eller Iran. De kan vite hvor norske regjeringsmedlemmer er til enhver tid og gi opplysningene videre til den russiske ambasaden. De kan se når en våpenforsendelse forlater Kongsberg og spore forsendelsen helt frem til Ukraina, evt til Nord Norge i en evt konflikt. De hvordan det går med en mobilisering ved å overvåke parkeringen til Haakonsvern eller Rena leir. Feks...

Det der høres ut som noe som kommer fra en prepper...Jeg tror verdien av overvåkning av bil er liten - egentlig latterlig liten.

Skrevet
Smule8o skrev (1 minutt siden):

En stor forskjell er at Kina er et land som ikke ønsker oss særlig godt, mens USA (i alle fall intil videre) er våre allierte. Bla støtter Kina vårt naboland, altså Russland, sin invasjon av et fritt og demokratisk land.

Tesla har også helt andre muligheter til lovlig å begrense innsyn i dataen, men Kinesiske data i praksis er fult og helt tilgjengelig for myndighetene. Og vi har alle grunner til å tro at det vil bli benyttet mot oss om de ser det hensiktsmessig.

Nei - USA er et land som ikke ønsker oss noe godt. Dvs. Trump ønsker ikke noe godt for Norge. Han driter egentlig i alle og enhver. Og USA har faktisk overvåket sine allierte - det er det lagt frem bevis for flere ganger. Kina er sikkert ikke noe bedre - men hva er verdien i å overvåke en bil? Forsvaret har mange ansatte allerede som flyr rundt med made in china smart klokker...og mange slenger ut data på alle sosiale medier hele tiden....Du får vel knapt en smart klokke eller telefon som ikke inneholder made in china deler....Og disse har man med seg overalt - inn på styrerom,soverom og sikkert inn på forsvarets lokaler også..

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (49 minutter siden):

Det der høres ut som noe som kommer fra en prepper...Jeg tror verdien av overvåkning av bil er liten - egentlig latterlig liten.

"Jeg tror" var nok den viktigste setningen her....

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (46 minutter siden):

Nei - USA er et land som ikke ønsker oss noe godt. Dvs. Trump ønsker ikke noe godt for Norge. Han driter egentlig i alle og enhver. Og USA har faktisk overvåket sine allierte - det er det lagt frem bevis for flere ganger. Kina er sikkert ikke noe bedre - men hva er verdien i å overvåke en bil? Forsvaret har mange ansatte allerede som flyr rundt med made in china smart klokker...og mange slenger ut data på alle sosiale medier hele tiden....Du får vel knapt en smart klokke eller telefon som ikke inneholder made in china deler....Og disse har man med seg overalt - inn på styrerom,soverom og sikkert inn på forsvarets lokaler også..

Bare det at du sammenligner USA og Kina ekskluderer deg egentlig fra diskusjonen. USA er et demokratisk NATO-land. Kina er et grotesk regime der overvåkningen av inbyggerene er total.

Ellers virker du ikke helt å skjønne helt det tekniske. At et produkt har kinesiske deler betyr jo ikke at produktet kan overvåkes eller kontrolleres. Med en bil er saken en helt annen.

obygda skrev (49 minutter siden):

men hva er verdien i å overvåke en bil?

Som jeg skrev, ikke så veldig mye. Å overvåke titusenvis av biler spredd over hele norge og europa derimot, har mye større verdi enn noen som helst spionsattelitt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, obygda said:

Vårt naboland Russland bedriver en brutal invasjon av et av sine andre naboland, Ukraina.

Kina støtter Russland både materielt og økonomisk. Om de vinner i Ukraina kan vi faktisk være neste.
USA har støttet og støtter fortsatt til en viss grad Ukraina i tillegg til å være våre allierte. 

Skrevet
Smule8o skrev (11 timer siden):

Det blir fort en tråd som sklir ut dette. Men Tesla er ikke noe bedre eller annerledes enn hvilken som helst Kina bil som selges i EU mhp innsyn i data. Alle produsenter må følge EU regler for å få lov til å selge biler i EU. 

Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Det blir fort en tråd som sklir ut dette. Men Tesla er ikke noe bedre eller annerledes enn hvilken som helst Kina bil som selges i EU mhp innsyn i data. Alle produsenter må følge EU regler for å få lov til å selge biler i EU. 

Kina driter i slikt. Og ja, Tesla samler mye data. Men som nevnt, det er stor forskjell på hvor dataene havner.

Forøvrig ser jeg mye problematisk med å støtte Tesla også. Spesielt når det finnes biler fra fult og helt vennligsinnende land å få kjøpt (Europa, Sør-Korea, Japan mm.)

• Liker 1
Skrevet
Smule8o skrev (30 minutter siden):

Kina driter i slikt. Og ja, Tesla samler mye data. Men som nevnt, det er stor forskjell på hvor dataene havner.

Forøvrig ser jeg mye problematisk med å støtte Tesla også. Spesielt når det finnes biler fra fult og helt vennligsinnende land å få kjøpt (Europa, Sør-Korea, Japan mm.)

Tror nok Tesla driter mer i dette en Kina produsentene. Men det blir synsing uten fakta. Ellers ser jeg jo poenget med å handle fra land vi har et godr forhold til. Samtidig så tror jeg produsentene trenger å presses for å levere bedre biler til oss kunder. Og her kan Kina bidra med sine mye bil for pengene.. Om vi slutter helt å handle med Kina så blir det fort slik det var i Russland at alle kjører Lada..det er ingen tjent med. En viss konkurranse er alltid bra..men alt som selges i Europa må tilfredstillende alle sikkerhetskrav og håndtering av personlige opplysninger. EU er jo steinhard der..og skulle noen av f.eks Kina produsentene bli tatt med buksene nede..så er det jo over og ut. Det vet de vel selv. Tesla tror jeg er villig til å gi f..i verste fall kommer Trump og gir bistand nå som Trump og Elon er på talefot igjen.

Men for trådstarter sin del så tror jeg 340.000 for denne bilen er et bra kjøp.

Skrevet
obygda skrev (11 minutter siden):

Men for trådstarter sin del så tror jeg 340.000 for denne bilen er et bra kjøp.

Er vel ikke mye tilsvarende man får for 340k som tilbyr samme størrelse, comfort og utstyrsnivå. 😉

Hadde jeg kjøpt nå hadde den absolutt vært aktuell, selv om jeg syns den har for få fysiske knapper (som Tesla).

Skrevet
57 minutes ago, obygda said:

Tror nok Tesla driter mer i dette en Kina produsentene. Men det blir synsing uten fakta.

Det er allment kjent at den Kinesiske stat krever full lydighet fra alle sine produsenter. Noe slikt er det ikke kjent at foregår i USA.

China’s data security and national intelligence laws demand that EV producers and companies in the supply chain have a “responsibility to assist, support and cooperate with national intelligence efforts,” the report said.

https://www.euractiv.com/news/brussels-is-behind-the-curve-as-chinese-spy-evs-become-commonplace/

Ellers ser jeg jo poenget med å handle fra land vi har et godr forhold til. Samtidig så tror jeg produsentene trenger å presses for å levere bedre biler til oss kunder. Og her kan Kina bidra med sine mye bil for pengene..

En del av grunnen til at kinesiske biler gir mye for pengene er at staten subsidierer de i brutt med WTO-regelverk. Derfor har EU innført toll på biler fra Kina. Kinesisk industri er også kjent for skamløst å stjele intellektuell eiendom fra vesten.

Om vi slutter helt å handle med Kina så blir det fort slik det var i Russland at alle kjører Lada..det er ingen tjent med. En viss konkurranse er alltid bra..men alt som selges i Europa må tilfredstillende alle sikkerhetskrav og håndtering av personlige opplysninger.

EU er jo steinhard der..og skulle noen av f.eks Kina produsentene bli tatt med buksene nede..så er det jo over og ut. Det vet de vel selv. Tesla tror jeg er villig til å gi f..i verste fall kommer Trump og gir bistand nå som Trump og Elon er på talefot igjen.

Mye tyder på at Kinesiske biler lekker data til moderlandet i stor stil:

https://www.tu.no/artikler/kjopte-kinesisk-elbil-for-a-overvake-den-jeg-har-ikke-jobbsamtaler-i-denne-bilen/558146

Skrevet

Men det gjør vel bla Tesla også @Smule8o?

https://www.cybertruckownersclub.com/forum/threads/ct-uploading-150-gb-data-per-day-and-killing-my-router-between-6-7pm.29031/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/crazy-uploads-500gb-in-a-month.331419

Var noen treff på Google, men finnes sikkert flere og fra andre selskaper også utenfor Kina.

Dette er vel noe vi ikke kan bekrefte annet at vi kan tro hva data brukes til og blir derfor rart å bruke det som en ulempe. 

Ut fra tester jeg har sett av bilen, så tror jeg dette blir bra uansett dataflyt 😃

• Liker 2
Skrevet
13 minutes ago, sdf123 said:

Men det gjør vel bla Tesla også @Smule8o?

https://www.cybertruckownersclub.com/forum/threads/ct-uploading-150-gb-data-per-day-and-killing-my-router-between-6-7pm.29031/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/crazy-uploads-500gb-in-a-month.331419

Var noen treff på Google, men finnes sikkert flere og fra andre selskaper også utenfor Kina.

Dette er vel noe vi ikke kan bekrefte annet at vi kan tro hva data brukes til og blir derfor rart å bruke det som en ulempe. 

Ut fra tester jeg har sett av bilen, så tror jeg dette blir bra uansett dataflyt 😃

At de laster opp data til et amerikansk selskaps servere er noe annet enn at myndighetene i et fientlig innstilt land har full kontroll på de. 

Ellers er jeg forsåvidt av den oppfatning av av både Kinabiler og Tesla er svært kritikkverdige. Tesla da først og fremst for at det er å gi Muskolini moralsk og økonomisk støtte. En fyr som bla. bruker sine enorme resurser på å fremme svært uheldige krefter i Europa og USA (AfD, Reform UK, Trump osv)

Skrevet

Synes kinesiske elbiler er høyt priset. Ja, de har mye utstyr, men jeg ofrer gjerne nappaskinnseter og fancy detaljer for en bil med lavere verditap og dokumentert kvalitet. I tillegg er det jo stort sett bare i Norge de selger en del av disse merkene, noe som kan bety dårlig tilgang på ettermarkedsdeler.

Skrevet
freedomseeker skrev (2 timer siden):

Synes kinesiske elbiler er høyt priset. Ja, de har mye utstyr, men jeg ofrer gjerne nappaskinnseter og fancy detaljer for en bil med lavere verditap og dokumentert kvalitet. I tillegg er det jo stort sett bare i Norge de selger en del av disse merkene, noe som kan bety dårlig tilgang på ettermarkedsdeler.

Volum andelen er økende :

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-carmakers-expanding-their-presence-europe-2025-09-24/

Tar med dette vedrørende xpeng :

image.png.6f771f367a071c94e0b3b09f591f14a1.png

Magna er en deleprodusent - hvorfor skulle ikke de levere deler til ettermarkedet i Europa på en bil de skrur sammen i Europa?

Det vi ser er at kinesiske produsenter etablerer bilproduksjon i Europa (og arbeidsplasser). Da blir det jo svært vanskelig å hive toll på dem eller dytte på andre sanksjoner fordi en andel av eierskapet er kinesisk (VW har f.eks en eierandel i xpeng) . Og vi ser også at kina selskapene inngår samarbeid med etablerte bilprodusenter i Europa. Som jeg var inne på  tidligere i tråden har slike selskaper en tendens til å operere globalt og tilpasse seg der de opererer. Mao må de forholde seg til EU lovgivning i EU - og gjør de ikke det - så er det over og ut. Mao er nedsiden stor - ikke bare for den kinesiske majoritetseieren, men også selskaper som f.eks VW med eierandel i xpeng. Så i praksis må man nok bare forholde seg til kina merker akkurat som man måtte forholde seg til made in japan på 60 tallet..

Og selv om jeg eier kun made in germany bil nå - så vil jeg ikke la meg skremme fra å kikke på og kanskje prøve ut andre merker også. Tesla stod i en lignende situasjon tidligere og når folk så hvor bra de var - så hoppet de på bilene. Og en xpeng til 340.000 kroner - selv om det er forrige generasjon - selv om det er kun RWD - det fremstår som veldig mye bil for pengene - såpass at  mange nok vil svelge alle mulige kameler akkurat som folk har gjort mhp Tesla også.

Legger ved en test av nyeste modell så folk kan få et inntrykk av hva man snakker om :

Skrevet
Smule8o skrev (På 7.10.2025 den 15.34):
sdf123 skrev (På 7.10.2025 den 15.03):

At de laster opp data til et amerikansk selskaps servere er noe annet enn at myndighetene i et fientlig innstilt land har full kontroll på de. 

Nå vil jeg tro at amerikansk etterretning har full tilgang er du en person av interesse, amerikanske selskaper er ikke så frie som mange håper.

Skrevet
25 minutes ago, agvg said:

Nå vil jeg tro at amerikansk etterretning har full tilgang er du en person av interesse, amerikanske selskaper er ikke så frie som mange håper.

Hva baserer du det på?

Og til og med om så skulle være tilfellet, de er tross alt våre alierte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...