Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilke elementer ville du prioritert før boligsalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei dere!

Det er mulig jeg snart skal selge bolig, og i den forbindelse lurer jeg på hva folk tenker om diverse oppgraderinger før den tid? Jeg har fått oppgradert div elektrisk (f.eks. nye spotter, nytt sikringsskap med rehab. innhold, litt nye kurser til strømkrevende apparater, enkel el-sjekk av bolig). 

Deler av dette tenker jeg evt å gjøre:

- Bytte ut eldre u-jordede stikkontakter til nyere modell , fortsatt u-jordet (de gamle er fra 90-tallet), koster kr 4000

- Bytte ut eldre u-jordede stikkontakter til nyere modell, men da jordet (inkl omtrekking), koster kr 9000

- Bytte ut en varmtvannsbereder som er ca 25 år gammel (står i rom uten sluk), inkl lekkasjesikring på hovedinntak, koster kr 15000

(alternativt bare ny lekkasjesikring på hovedinntak for kr 3500, men vet ikke hvor nyttig dette er om vvb først skal begynne å lekke…)

… eller er dette bare tap av penger jeg ikke vil få igjen? 

Endret av ABA
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Umulig å si, men jeg hadde fokusert på estetiske ting samt styling.

Ja, enig der, det skal jeg jo uansett. Utrolig vanskelig å ta en avgjørelse på disse punktene 😃

Skrevet

Prioriter småfeil, det visuelle og styling, samt eventuelle TG2 og TG3 som er enkle og mindre kostbare å gjennomføre.

Eg ville ikkje gått i gang med å oppgradere det elektriske anlegget til jorda stikk. Folk flest har ikkje peiling på forskjellen. Om du har gjennomført det eller ei vil sannsynlegvis spele bortimot null rolle for om du får solgt, samt prisen.

Eit Google-søk gjev mange artiklar med tips.

Skrevet
Zeph skrev (1 time siden):

Prioriter småfeil, det visuelle og styling, samt eventuelle TG2 og TG3 som er enkle og mindre kostbare å gjennomføre.

Eg ville ikkje gått i gang med å oppgradere det elektriske anlegget til jorda stikk. Folk flest har ikkje peiling på forskjellen. Om du har gjennomført det eller ei vil sannsynlegvis spele bortimot null rolle for om du får solgt, samt prisen.

Eit Google-søk gjev mange artiklar med tips.

Takk for innspill. Hva med å betale 4000,- for kun å bytte selve stikkontaktene som har begynt å falme litt i farge? 
Og hva tenker du om ny vvb til 15000? Da ville jeg vel fått tg0/1. 

Skrevet
ABA skrev (17 timer siden):

Takk for innspill. Hva med å betale 4000,- for kun å bytte selve stikkontaktene som har begynt å falme litt i farge? 

Jeg ville aldri i verden brukt penger på det. Har du gamle skrusikringer ville jeg dog vurdert å oppgradere sikringsskapet til automatsikringer (dog uten å oppgradere kursene med jording).  

Skrevet
18 hours ago, ABA said:

Hva med å betale 4000,- for kun å bytte selve stikkontaktene som har begynt å falme litt i farge? 

Bytte av deksel på stikkontakter og brytere har du lov å gjøre selv hvis du er komfortabel med det. 

Pengene for å betale en elektriker for å gjøre det får du nok aldri igjen.

Skrevet

Det er sjeldan lønnsomt å investere i eigedom som du skal selge. Dette er pengar som du vanlegvis ikkje får igjen. Dei fleste potensielle kjøparar undervurderer kva det koster å utbetre slike småfeil, så derfor er det meir gunstig å selge huset med slike feil som kjøparen trur dei kan fikse billig enn det er å sjølv skulle utbetre feila og prøve å få kjøparen til å betale ein tilsvarande mykje høgare pris.
Det er også verdt å nemne at også samfunnsøkonomisk sett så kan slik oppgradering være heilt vekkasta sidan det kan godt være at den nye eigaren uansett hadde tenkt å erstatte heile det elektriske anlegget.

Bytte av stikkontakter kan ha noko for seg for å få bustaden til å framstå som meir moderne enn den eigentleg er. Det held lenge å berre bytte deksla, eg hadde ikkje tatt utgifta med å bytte u-jorda til jorda stikkontakter.

Varmtvannsberederen hadde eg latt stå i fred. Du får ikkje 25 000 kr meir for bustaden ved å bruke 25 000 kr på ny varmtvannsbereder.

Som @ilpostino skriv så hadde eg muligens vurdert å bytte til automatsikringar om du har skrusikringar. Dette er heller ikkje ei investering som du kan rekne med å få igjen, men ved å selge bustad med automatsikringar så kan du gjere bustaden meir lettsolgt. Det er mange kjøparar som lar seg skremme vekk om huset har skrusikringar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...