Krig og fred Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 26 minutes ago, Gavekort said: Uten gyldig oppholdstillatelse er mest sannsynligvis en utgått oppholdstillatelse, f.eks. flyktninger som blir beordret hjem. 6000 utgjør forøvrig 1,2% av alle innvandrere i Norge i 2011. Eller, det er folk som ankommer uten papirer fordi de skal oppgi uriktige opplysninger. 2
Kone Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Krig og fred skrev (6 minutter siden): Fordi ut i fra bildet så er det åpenbart ingen 60 minutes reportasje. De som har lagd det, kobler tydeligvis niqab (sharia) automatisk med innvandring, og det sier meg alt jeg trenger å vite. Ja, du skal få lov til å anta og tro, men det ender der. Har det nå blitt et kriterie at det skal være lagd av noe ala 60 minutes? 😅 Endret 2 timer siden av Kone 1
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Hvorfor skal velstående land ta imot noen som helst av de mange grunnløse asylsøkerne som lyver om opprinnelse og kaster passet i do på flyplassen? Asyl er i utgangspunktet en god ide, og moralsk riktig. Vi kunne sikkert ta imot et par stykker midlertidig, inntil de kan returnere til hjemlandet. Men visse etniske grupper virker å automatisk få statsborgerskap uten å egentlig være på flukt. Bare fordi de kommer fra et litt kjipt land. Og så kommer hele storfamilien på familiegjenforening. Var de også på flukt? Systemet blir grovt misbrukt. Hvorfor får de statsborgersksap, når de skal deporteres etter kort tid? Det er ikke sikkert de reiser frivillig. Endret 2 timer siden av Mannen med ljåen 5
Krig og fred Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Kone said: Ja, du skal få lov til å anta og tro, men det ender der. Har det nå blitt et kriterie at det skal være lagd av 60 minutes? 😅 Nei, men det er et kriterie at det ikke ser ut som bøsset på Facebook. 2
Kone Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Krig og fred skrev (3 minutter siden): Nei, men det er et kriterie at det ikke ser ut som bøsset på Facebook. Om du tenker på demonstrasjonsvideoene fra England, så er det ikke det nei. 2
fredrik2 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 13 minutes ago, Gavekort said: Hvordan er det relevant? Kanskje vi skal begynne å snakke om kvoteflyktninger da, så slipper dere dette semantiske rotet dere hele tiden lager av å blande innvandrere og flyktninger som om de stjeler jobbene våre og snylter på NAV samtidig. Idéen bak FNs kvoteflyktningordning er at alle FN-land skal dele byrden med folk på flykt der ressurssterke land skal ta en større byrde enn de ressurssvake. Å sende folk på flykt til et naboland der det hverken finnes hjem eller jobb til dem vil bare rasere et land langt borte fra synsrekkevidden din. Er ikke helt insatt men hur kommer det sig att Norge och Sverige har tagit emot rätt många fler folk fra for eksempel Syria än Danmark och Finland hvis det bara tas in kvote flyktninger och arbeidskraft invandring? Er knappast så att flertalet av dem kan gå under begreppet arbeidskraft invandring. 1 1
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Asylsøkere er en veldig ineffektiv kilde til arbeidsinnvandring. Hvis vi trenger arbeidskraft, slipper de inn på andre kriterier. 1
Atib Azzad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 19 minutes ago, Kone said: Men de vil jo ikke ha dem, rart med det. Det er land som grenser til konfliktområder som har tatt imot flest flyktninger. [...]Flertallet av verdens flyktninger – 69 prosent – bor i land som grenser til sitt eget hjemland. Litt over én tredjedel av alle mennesker på flukt, flyktet til fem land. I 2024 var Iran det landet som hadde tatt imot flest mennesker på flukt (3,5 millioner flyktninger), etterfulgt av Tyrkia (2,9 millioner), Colombia (2,8 millioner), Tyskland (2,7 millioner) og Uganda (1,8 millioner), noe som er likt som situasjonen på slutten av 2023. 2
Gavekort Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden fredrik2 skrev (4 minutter siden): Er ikke helt insatt men hur kommer det sig att Norge och Sverige har tagit emot rätt många fler folk fra for eksempel Syria än Danmark och Finland hvis det bara tas in kvote flyktninger och arbeidskraft invandring? Er knappast så att flertalet av dem kan gå under begreppet arbeidskraft invandring. 40% av dem er fra EU/EFTA, Nord-Amerika og Oceania, om det sier noe. Folk her inne sier innvandrere, men de snakker egentlig bare om de 11% fra Afrika. 2
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Det er du som hele tiden blander inn "jammen polske snekkere". Alle andre forstår konteksten. Dette er vel femte gang. Polske asylsøkere er generellt ikke et problem, og får/trenger ikke norsk statsborgerskap. 4
Gavekort Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå): Det er du som hele tiden blander inn "jammen polske snekkere". Alle andre forstår konteksten. Dette er vel femte gang. Polske asylsøkere er generellt ikke et problem, og får/trenger ikke norsk statsborgerskap. Kjære vene. Nå svarte jeg på et spørsmål om andel arbeidsinnvandrere. 1 2
fredrik2 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 3 minutes ago, Gavekort said: 40% av dem er fra EU/EFTA, Nord-Amerika og Oceania, om det sier noe. Folk her inne sier innvandrere, men de snakker egentlig bare om de 11% fra Afrika. Förstår inte ens vad du vill få fram eller var du svarar på. Det saknas ju 49% i det du tar upp och jag antar att några av dem er fra länder som Syria, som folk definitivt snakker om. Min förståelse är att Norge tar in en hel del folk som jag inte tror er varken kvoteflyktninger eller arbeidsinvandrare. 2
fredrik2 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Just now, Gavekort said: Kjære vene. Nå svarte jeg på et spørsmål om andel arbeidsinnvandrere. Det var knappast det mitt inlägg handlade om. Det handlade om ditt påstand om att alla er antingen kvoteflyktinger eller arbeidsinvandrare. 1
Gavekort Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden fredrik2 skrev (5 minutter siden): Förstår inte ens vad du vill få fram eller var du svarar på. Det saknas ju 49% i det du tar upp och jag antar att några av dem er fra länder som Syria, som folk definitivt snakker om. Min förståelse är att Norge tar in en hel del folk som jag inte tror er varken kvoteflyktninger eller arbeidsinvandrare. Nei. De aller fleste er arbeidsinnvandrere, som var det jeg ville illustrere med å vise opphav. De fleste kommer her enten gjennom Schengen, skilled workers visa, studievisum eller giftemål. Resten kommer gjennom asyl og familiegjenforening. 1
Camlon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 5 hours ago, ForTheImperium said: Så lenge gapet mellom rikdom og fattigdom eksisterer, så vil det alltid være mennesker som vil søke etter å få et bedre liv enn der de er fra. Kanskje om 300 år nå de aller fleste nasjonene i Afrika, Midtøsten og Asia går vekk fra utviklingsland status og er i nivå med de fattigste EU landene, så da vil dere ikke se mer innvandring mot Europa. Så la Kina gjøre jobben sin ved å investere i den tredje verden. Kina er ikke så fattig lenger og attraktivt for folk på flukt. De har fortsatt ca 0.1% innvandrere og ingen økning. Så det er definitivt mulig å stoppe innvandringen. Ja, mange av taktikkene til Kina er umoralske, men det er tydelig at du ikke bryr deg siden du valgte å bruke Kina som et positivt eksempel istedenfor å fordømme Kina.
a_aa Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mannen med ljåen skrev (35 minutter siden): Men visse etniske grupper virker å automatisk få statsborgerskap uten å egentlig være på flukt. Bare fordi de kommer fra et litt kjipt land. Du blander begreper. Det er intet krav om at du må være på flukt for å få statsborgerskap, derimot kan et beskyttelsesbehov (som har tvunget deg på flukt) være hjemmel for at du gis asyl - altså oppholdstillatelse. Statsborgerskap og oppholdstillatelse er altså ikke synonymer. Du finner en oversikt over gitt statsborgerskap i linken nedenfor. Kan du identifisere de "visse etniske grupper" du omtaler i oversikten, eller fortelle hvilke grupper som får statsborgerskap etter mindre enn 2 års opphold i riket (loven sier at det kun er nyfødte/nyadopterte med minst en norsk statsborger som forelder)? https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/statistikk/overgang-til-norsk-statsborgerskap 1
a_aa Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mannen med ljåen skrev (29 minutter siden): Asylsøkere er en veldig ineffektiv kilde til arbeidsinnvandring. Hvis vi trenger arbeidskraft, slipper de inn på andre kriterier. Det er nok en av grunnene til at vi bruker ordet "asylsøker" om en asylsøker, og ordet "arbeidsinnvandrer" om en arbeidsinnvandrer, vil jeg tro. Med mindre man ønsker å lage rot utav det, selvsagt. 1
Mannen med ljåen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Ikke jeg som blander begreper, jeg kritiserer gjeldende praksis. Løgnere som ikke engang har krav på asyl og burde deporteres, får innvilget asyl likevel, og deretter statsborgerskap. Og det er ikke jeg som blander inn vårt påståtte behov for utlandsk arbeidskraft hver gang noen argumenterer for å redusere innvandring. Alle unntat én forumbruker skjønner konteksten. Asyl burde kunne begrunnes, men "alle skal med". 2
a_aa Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Ikke jeg som blander begreper Hvis det er din oppfatning etter det jeg påviste for deg ovenfor, så får du bare leve videre i villfarelse (og jeg kan droppe å anstrenge meg for å ta det du skriver seriøst). 3
freedomseeker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Gavekort skrev (1 time siden): Tydelig at amerikansk retorikk har fått et fotfeste her siden man visstnok har fått "fence jumpers" i Norge. Det finnes trolig ikke en eneste ulovlig innvandrer i Norge (med unntak av noen som ikke fornyer oppholdstillatelsen sin av forskjellige grunner). Vi har kvoteflyktninger som vi har besluttet oss til gjennom FN, og vi har arbeidsinnvandrere som er her lovlig på premiss om å være i arbeid. Du kan stemme så mye anti-innvandring du vil, men arbeidsinnvandring kommer ikke til å forsvinne med mindre vi klarer å øke fødselsraten vår. Ikke en eneste ulovlig innvandrer, og så å si ingen utvisninger. Hvorfor tror du det er slik? Jo, fordi vi har en så liberal lovgivning på innvandringsfeltet at all innvandring i praksis er legalisert. Selv utlendinger som begår kriminalitet blir ikke utvist. Og vedr at vi "trenger" "arbeids"innvandring, det er en stor løgn. Så enkelt er det. 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå