Mr.M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden toralfb skrev (13 minutter siden): Tibber har en beskrivelse av hvordan gjennomfakturering fungerer. Det må stilles bankgaranti for hvert nettselskap, som er 160 stk i landet. Noen velger å ikke tilby gjennomfakturering i det hele. Andre tilbyr gjennomfakturering for et utvalg nettselskap. https://tibber.com/no/magazine/inside-tibber/om-nettleie-gjennomfakturering takk. men i og med ar byrden (stille bankgaranti) ligger på strømselskapene (altså de vi tegner strømavtaler med, som Tibber og andre) er det merkelig at noen nettselskap (som eier de fysiske kablene) sier nei. Da må det være andre grunner enn økonomi med i bildet
Nukleosid Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mr.M skrev (1 time siden): men nettleien-takstene for Dag vs. Natt består jo, så incitament til å forbruke om natta når det er rimeligere, er der fortsatt. Forskjellen på dag og natt/helg er veldig liten, i forhold til hva man kan spare på å for eksempel avvente med enkelte strømsluk til de rimeligste timene i uka. Ser ut som det er snakk om 10 øre pr. kWh hos Elvia. Jeg har for eksempel, i den grad det har vært mulig, ventet med klesvask, oppvask og eventuelle andre ting til helgen, og så satt de på i de timene strømprisen har vært lavest. Men samtidig porsjonert det ut slik at jeg ikke hopper opp et effekttrinn. Det er ikke sikkert jeg sparer så mye på det pr. uke, men i løpet av et år kan det bli litt samtidig som jeg "hjelper" strømselskapene. Det er ikke helt uvanlig med cirka en krone i forskjell mellom rimeligste og dyreste time på en lørdag eller søndag. Nå blir insentivet med å spare penger effektivt borte, og jeg kommer ikke til å tenke like mye på det som før, selv om jeg vil prøve å gjøre det på samme måten og gjøre mitt for å fordele strømforbruket.
Nukleosid Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Simen1 skrev (35 minutter siden): Men jeg er mer bekymret for en annen effekt: At pris-toppene kan bli høyere og pris-bunnene bli lavere. Det er jeg enig i, jeg tror også forskjellen mellom laveste og høyeste pris i løpet av en dag vil bli større. Og ettersom mange ikke har muligheten til å alltid bruke strøm når den er rimeligst, vil jo dette "straffe" de som av en grunn velger å ikke bestille Norgespris. Jeg tror ikke folk tenker på dette, så kanskje ville det lønt seg å bestille Norgespris i de delene av landet der det er usikkert om det lønner seg eller ikke.
freedomseeker Skrevet 14 minutter siden Skrevet 14 minutter siden Strømforbruket i Norge vil uansett ikke påvirkes i så stor grad at det opphever effekten av prissmitten monsterkablene fører med seg, så det er fortsatt tyske priser som vil være gjeldende Når man skrur av de rene gasskraftverkene på sokkelen, og Google og andre utenlandske konsern har bygd ut de grotesk store serverparkene, kan det derimot endre seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå