Gå til innhold

strømstøtte eller Norgespris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved sammenligning med andre land så ser jeg ofte sammenligning av kraftprisen, men for å ha en god formening om hva som er dyrt eller billig så burde man vel heller snakke om sluttbrukerprisen. I Norge består den av kraftprisen, nettleien samt statlige avgifter og skatter. En pris på 40 øre eks mva ender fort på 1.50 alt inkludert - er det tilsvarende i andre land? Finnes det noen sammenligning av sluttprisene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
nirolo skrev (2 minutter siden):

Ved sammenligning med andre land så ser jeg ofte sammenligning av kraftprisen, men for å ha en god formening om hva som er dyrt eller billig så burde man vel heller snakke om sluttbrukerprisen. I Norge består den av kraftprisen, nettleien samt statlige avgifter og skatter. En pris på 40 øre eks mva ender fort på 1.50 alt inkludert - er det tilsvarende i andre land? Finnes det noen sammenligning av sluttprisene?

For et mer privatøkonomisk perspektiv bør man nok også gange strømprisen med strømforbruket og legge på gasspris ganger gassforbruk også.

Skrevet
Salvesen. skrev (På 11.10.2025 den 10.43):

Ja det er kjempe billig! Derfor helt flåsete at alle får støtte. Omfordel til de som trenger det mener jeg, og det fører såklart til at jeg mister støtte.

Du kan jo omfordele imntekten din om du ikke trenger den. Mange som gir..og mange som tar imot. Og mange vil aller helst bare ta imot

Skrevet
Simen1 skrev (23 minutter siden):

For et mer privatøkonomisk perspektiv bør man nok også gange strømprisen med strømforbruket og legge på gasspris ganger gassforbruk også.

Man har ofte lange avtaler på gass til fastpris på kontinentet. Det er mindre varmebehov også. I kostnad pr boenhet mhp oppvarming kommer man lavere ut enn i Norge med slike gass avtaler. Hadde jeg tallene her lett tilgjengelig skulle jeg lenket dem inn..men sjekket dette for et par år siden og fant da ut at husholdninger i EU hadde mindre kostnader til oppvarming enn vi har her i Norge.  Jeg har ikke sjekket nylig..men kanskje noen andre har?

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Du kan jo omfordele imntekten din om du ikke trenger den. Mange som gir..og mange som tar imot. Og mange vil aller helst bare ta imot

Ja som jeg har nevnt flere ganger gir jeg til vedledighet og støtter folk rundt meg ved behov. Men det er såklart mange som ikke gjør slikt så da tenker jeg det er bedre å kutte for de som "har" mer enn nok. Så omfordeles pengene. Det er min mening.

Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja som jeg har nevnt flere ganger gir jeg til vedledighet og støtter folk rundt meg ved behov. Men det er såklart mange som ikke gjør slikt så da tenker jeg det er bedre å kutte for de som "har" mer enn nok. Så omfordeles pengene. Det er min mening.

Helt fair det,men det er ikke alltid omfordeling faktisk er fornuftig. Gir man til folk som bare vil ha..så ødelegger man samfunnskontrakten. Det må være lønnsomt å jobbe. Jeg selv gir også..men skatten min er snart 50% fordi jeg har akkumulert formue i 30 år..og nå synes jeg personlig at å jobbe egentlig er tullete pga skatten. Bedre å sitte med passiv inntekt enn å stå på å jobbe. Jeg bidrar mye i samfunnet..men når jeg ser at mitt bidrag går mot 50%..vel da blir man bare lei. Og det er ikke all omfordeling jeg synes fremstår fornuftig heller. Så om man tar for mye..så blir jeg motivert til å kaste inn håndkledet og si takk for meg. Veldig urimelig formueskatt mhp verdisetting er noe jeg spesielt er opptatt av. Jeg kan nemlig enkelt kvitte meg med minst 10% skatt på å kjøpe dyr eldre eiendom..det synes jeg rett og slett blir for dumt.

Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Helt fair det,men det er ikke alltid omfordeling faktisk er fornuftig. Gir man til folk som bare vil ha..så ødelegger man samfunnskontrakten. Det må være lønnsomt å jobbe. Jeg selv gir også..men skatten min er snart 50% fordi jeg har akkumulert formue i 30 år..og nå synes jeg personlig at å jobbe egentlig er tullete pga skatten. Bedre å sitte med passiv inntekt enn å stå på å jobbe. Jeg bidrar mye i samfunnet..men når jeg ser at mitt bidrag går mot 50%..vel da blir man bare lei. Og det er ikke all omfordeling jeg synes fremstår fornuftig heller. Så om man tar for mye..så blir jeg motivert til å kaste inn håndkledet og si takk for meg. Veldig urimelig formueskatt mhp verdisetting er noe jeg spesielt er opptatt av. Jeg kan nemlig enkelt kvitte meg med minst 10% skatt på å kjøpe dyr eldre eiendom..det synes jeg rett og slett blir for dumt.

Det er helt redundant, dette har du fortalt meg og andre 100 ganger allerede. Vi vet du hater formueskatten og du hater å forbruke. 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Det er helt redundant, dette har du fortalt meg og andre 100 ganger allerede. Vi vet du hater formueskatten og du hater å forbruke. 

Det er viktig å ha en samfunnskontrakt som fungerer. Med Ap ved roret med støtte fra SV  forvitrer denne kontrakten.  Jeg tror folk som skapte mye arbeidsplasser i landet rømte fordi de så at denne samfunnskontrakten ikke lenger ble oppfattet som rettferdig. Jeg tror ikke disse menneskene var grådige,men så for seg en rimelig god samfunnskontrakt der man skatter og yter etter evne,samtidig som man føler seg verdsatt og respektert. I takt med økende oljerikdom så krever stadig flere mer og glemmer at de kanskje må bidra selv også ved f.eks stå i jobb..komme seg opp om morgenen..jobbe litt ekstra i perioder osv..Jeg tror man er  litt dumsnill og har rigget seg for tullete høy grad av byråkrati. Ingen tør si ifra..ingen tør ta ledelsen...alle bare dytter ting  videre. Jeg opplever at menneskene var flinkere før..at de jobbet hardere..forventet  mindre og tok større styring med eget liv enn det jeg ser i dag. Oljerikdommen har vært en forbannelse og nå hyler man om omfordeling for å skaffe seg det man vil ha.

Det skader oss alle på sikt vil jeg mene.

Endret av obygda
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...