Mr.M Skrevet 8. oktober Skrevet 8. oktober toralfb skrev (13 minutter siden): Tibber har en beskrivelse av hvordan gjennomfakturering fungerer. Det må stilles bankgaranti for hvert nettselskap, som er 160 stk i landet. Noen velger å ikke tilby gjennomfakturering i det hele. Andre tilbyr gjennomfakturering for et utvalg nettselskap. https://tibber.com/no/magazine/inside-tibber/om-nettleie-gjennomfakturering takk. men i og med ar byrden (stille bankgaranti) ligger på strømselskapene (altså de vi tegner strømavtaler med, som Tibber og andre) er det merkelig at noen nettselskap (som eier de fysiske kablene) sier nei. Da må det være andre grunner enn økonomi med i bildet
Nukleosid Skrevet 8. oktober Skrevet 8. oktober Mr.M skrev (1 time siden): men nettleien-takstene for Dag vs. Natt består jo, så incitament til å forbruke om natta når det er rimeligere, er der fortsatt. Forskjellen på dag og natt/helg er veldig liten, i forhold til hva man kan spare på å for eksempel avvente med enkelte strømsluk til de rimeligste timene i uka. Ser ut som det er snakk om 10 øre pr. kWh hos Elvia. Jeg har for eksempel, i den grad det har vært mulig, ventet med klesvask, oppvask og eventuelle andre ting til helgen, og så satt de på i de timene strømprisen har vært lavest. Men samtidig porsjonert det ut slik at jeg ikke hopper opp et effekttrinn. Det er ikke sikkert jeg sparer så mye på det pr. uke, men i løpet av et år kan det bli litt samtidig som jeg "hjelper" strømselskapene. Det er ikke helt uvanlig med cirka en krone i forskjell mellom rimeligste og dyreste time på en lørdag eller søndag. Nå blir insentivet med å spare penger effektivt borte, og jeg kommer ikke til å tenke like mye på det som før, selv om jeg vil prøve å gjøre det på samme måten og gjøre mitt for å fordele strømforbruket.
Nukleosid Skrevet 8. oktober Skrevet 8. oktober Simen1 skrev (35 minutter siden): Men jeg er mer bekymret for en annen effekt: At pris-toppene kan bli høyere og pris-bunnene bli lavere. Det er jeg enig i, jeg tror også forskjellen mellom laveste og høyeste pris i løpet av en dag vil bli større. Og ettersom mange ikke har muligheten til å alltid bruke strøm når den er rimeligst, vil jo dette "straffe" de som av en grunn velger å ikke bestille Norgespris. Jeg tror ikke folk tenker på dette, så kanskje ville det lønt seg å bestille Norgespris i de delene av landet der det er usikkert om det lønner seg eller ikke.
freedomseeker Skrevet 8. oktober Skrevet 8. oktober Strømforbruket i Norge vil uansett ikke påvirkes i så stor grad at det opphever effekten av prissmitten monsterkablene fører med seg, så det er fortsatt tyske priser som vil være gjeldende Når man skrur av de rene gasskraftverkene på sokkelen, og Google og andre utenlandske konsern har bygd ut de grotesk store serverparkene, kan det derimot endre seg.
koots Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober Mr.M skrev (10 timer siden): men nettleien-takstene for Dag vs. Natt består jo, så incitament til å forbruke om natta når det er rimeligere, er der fortsatt. Ikke alle som har forskjellige takster for dag og natt. Lede har samme døgnet rundt f.eks
Simen1 Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober (endret) Nukleosid skrev (10 timer siden): Det er jeg enig i, jeg tror også forskjellen mellom laveste og høyeste pris i løpet av en dag vil bli større. Og ettersom mange ikke har muligheten til å alltid bruke strøm når den er rimeligst, vil jo dette "straffe" de som av en grunn velger å ikke bestille Norgespris. Jeg tror ikke folk tenker på dette, så kanskje ville det lønt seg å bestille Norgespris i de delene av landet der det er usikkert om det lønner seg eller ikke. Nei, jeg tror ikke det vil straffe de som beholder den andre strømstøtteordninga. Jeg tror det vil belønne de. Hvis vi tar utgangspunkt i at pris-topper ofte er over 75 øre og prisbunner under, så vil lavere bunner belønnes med 100% utelling. F.eks 10 øre lavere = 10 øre lavere for forbrukeren. Mens pristoppene gir 90% "strafferabatt" via strømstøtten. Man betaler bare 10% av økningen av toppene. Husk at norgespris gir null incentiv til å flytte strømforbruk. De som har gode muligheter og ønsker å gjøre det kan utnytte prisbunner for å "presse" sin personlige snittpris ned. Men det virker kun med den andre strømstøtteordninga. Videre så er norgespris-støtten dyrere enn den andre støtteordninga for ca 22% av Norges befolkning (NO3 og NO4). Husk at Norgespris har bindingstid og det er ingenting som per nå tyder på at det blir lønnsomt i NO3 de neste 15 månedene. Så man burde sitte på gjerdet i NO3 og se det an. freedomseeker skrev (9 timer siden): Strømforbruket i Norge vil uansett ikke påvirkes i så stor grad at det opphever effekten av prissmitten monsterkablene fører med seg, så det er fortsatt tyske priser som vil være gjeldende Tyske priser var ikke gjeldende i Norge hverken før norgespris-støtten ble innført og er det fortsatt ikke nå. Faktagrunnlag: Tyske priser i blått, norske i de andre fargene. Endret 9. oktober av Simen1
Salvesen. Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober I følge vibb har jeg så langt i oktober spart 10x så mye på norgespris som jeg hadde med tidligere støtte.
MegaMann2 Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober 1 hour ago, Salvesen. said: I følge vibb har jeg så langt i oktober spart 10x så mye på norgespris som jeg hadde med tidligere støtte. Vibb sammenligner kun mot spot og ikke mot spot + strømstøtte - så bildet der er litt feil.
Salvesen. Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober MegaMann2 skrev (1 minutt siden): Vibb sammenligner kun mot spot og ikke mot spot + strømstøtte - så bildet der er litt feil. Jeg så på nettleien og hvor mye - som var på norgespris vs strømstøtte. 1
Nukleosid Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober (endret) Simen1 skrev (5 timer siden): Nei, jeg tror ikke det vil straffe de som beholder den andre strømstøtteordninga. Jeg tror det vil belønne de. Du har gode argumenter for det. Salvesen. skrev (5 timer siden): I følge vibb har jeg så langt i oktober spart 10x så mye på norgespris som jeg hadde med tidligere støtte. Vibb sin måte (?) å regne ut dette på er egentlig totalt verdiløs. Husk at så lenge prisene er under 90 øre, så sparer du ingenting med den gamle strømstøtteordningen, mens du kun må over 50 øre for å spare penger med Norgespris. Så det høres veldig mye ut når det legges frem på den måten, men det utgjør ikke så mye i praksis. Ligger prisen under 90 øre en lang periode, men er over 50 øre bare en time i samme periode, så har du spart uendelig mange ganger så mye mer på Norgespris enn på strømstøtte (noe vs. ingenting). I følge Gudbrandsdal Energi, så har jeg spart hele 3 kroner siden 1. oktober på Norgespris, enn om jeg hadde beholdt gammel strømstøtte. Endret 9. oktober av Nukleosid
Salvesen. Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober Nukleosid skrev (2 minutter siden): Du har gode argumenter for det. Vibb sin måte å regne ut dette på er egentlig totalt verdiløs. Husk at så lenge prisene er under 90 øre, så sparer du ingenting med den gamle strømstøtteordningen, mens du kun må over 50 øre for å spare penger med Norgespris. Så det høres veldig mye ut når det legges frem på den måten, men det utgjør ikke så mye i praksis. Ligger prisen under 90 øre en lang periode, men er over 50 øre bare en time i samme periode, så har du spart uendelig mange ganger så mye mer på Norgespris enn på strømstøtte (noe vs. ingenting). I følge Gudbrandsdal Energi, så har jeg spart hele 3 kroner siden 1. oktober på Norgespris, enn om jeg hadde beholdt gammel strømstøtte. Hva er feil?
Simen1 Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober Salvesen. skrev (10 minutter siden): Hva er feil? Hva er riktig? .. eller rettere sagt, hvordan kan man vite hva som er riktig og feil måte å regne det ut på? 1
Salvesen. Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober Simen1 skrev (1 minutt siden): Hva er riktig? .. eller rettere sagt, hvordan kan man vite hva som er riktig og feil måte å regne det ut på? Det er åpenbart noen over som mener vibb regner feil så jeg lurer på hva som er feil med tallene😂 Det er jo ikke særlig avansert å regne på dette...
Nukleosid Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober Salvesen. skrev (2 minutter siden): Hva er feil? Jeg sier ikke at noe er feil, men at den måten å regne det ut på kan gi et skjevt bilde av hvor mye det faktisk utgjør. Du har spart 60 kroner på et forbruk på 440 kWh, i stedet for 5 kroner. Sett i forhold til forbruket, så er ikke det så mye. Men 10x høres veldig mye ut, og selv om det tallmessig stemmer, så høres det mer ut enn det virker som. Hadde strømtoppene vært bare litt lavere gjennom perioden, slik at du med strømstøtte bare hadde spart 3 kroner i stedet for 5 kroner, kunne man ha skrytt av 20x så mye spart. Men i praksis bare spart 2 kroner mer.
Salvesen. Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober Nukleosid skrev (18 minutter siden): Jeg sier ikke at noe er feil, men at den måten å regne det ut på kan gi et skjevt bilde av hvor mye det faktisk utgjør. Du har spart 60 kroner på et forbruk på 440 kWh, i stedet for 5 kroner. Sett i forhold til forbruket, så er ikke det så mye. Men 10x høres veldig mye ut, og selv om det tallmessig stemmer, så høres det mer ut enn det virker som. Hadde strømtoppene vært bare litt lavere gjennom perioden, slik at du med strømstøtte bare hadde spart 3 kroner i stedet for 5 kroner, kunne man ha skrytt av 20x så mye spart. Men i praksis bare spart 2 kroner mer. Joda enig i at det er småpenger. Absolutt
sedsberg Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober Vi ble overført til Vibb da Los/Å gikk konk eller noe. Virker helt håpløse. Klarer ikke engang å finne hvor man logger inn på hjemmesidene deres.
Salvesen. Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober sedsberg skrev (1 minutt siden): Vi ble overført til Vibb da Los/Å gikk konk eller noe. Virker helt håpløse. Klarer ikke engang å finne hvor man logger inn på hjemmesidene deres. Last ned appen:)
sedsberg Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober Just now, Salvesen. said: Last ned appen:) Den bruker huseier. Før logga jeg inn på web for å finne fakturaer for å betale min del av strømmen. Men nå finner jeg ikke login-knappen på nettsidene.
Salvesen. Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober sedsberg skrev (1 minutt siden): Den bruker huseier. Før logga jeg inn på web for å finne fakturaer for å betale min del av strømmen. Men nå finner jeg ikke login-knappen på nettsidene. Aha slik situasjon har jeg ingen erfaring med men som eier av måler så har jeg ikke hatt noe problemer med de. Enkelt og greit og appen er oppegående.
Abigor Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober 15 minutes ago, Salvesen. said: Last ned appen:) Noe jævla rot å laste ned app for hver forbanna tjeneste man skal logge seg inn på. På tide å påby full web grensesnitt og forby kun app. 2 1
Anbefalte innlegg