ilpostino Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Jeg har et spørsmål rundt utleie av leiligheter for borettslag tilknyttet OBOS. Dette har utspring i en samtale jeg hadde med svogeren min i helgen. Moren hans har nettop flyttet til sykehjem og spørsmålet var da hva som skal skje med leiligheten, som er en del av et borettslag tilknyttet OBOS. Jeg nevnte de kunne vurdere å leie det ut for å få få dekket kostnadene til lån, fellesutgifter++, for senere å selge leiligheten etter 3 år da de (antageligvis) vil få mer for den. Borettslagslova §§ 5.1-5.3 vil gjelde, iallefall slik jeg kjenner det, hvor man kan leie ut leiligheten inntil 3 år etter godkjenning fra styret. Han mente derimot at det ikke ville gå, da OBOS i praksis nekter alle å leie ut leilighetene sine. OBOS kan vel ikke ha vedtekter som i praksis innskrenker norsk lov? Greit nok at styret skal ha sitt å si, men kan de "overstyre" lovverket rundt dette? Greit nok at det kan gå ut over samholdet eller whatever i borettslaget hvis for mange leiligheter leies ut
Rune_says Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Div oppsummeringer sier det skal gå greit å leie ut OBOS borettslag leilighet. https://www.ung.no/oss/327764 => her står det også at studier gir adgang til å leie lengre enn 3 år, så kanskje sykdom/flytting til sykehjem er likestilt. Kravet til botid kan oppfylles om det gjøres på hennes fullmakt (f.eks. om hun fortsatt er klar nok i hodet så er det lurt å signere fremtidsfullmakt slik at en eller flere i familen har fullmakt til dette ). Alternativt blir det verge som må stå for utleie... men der har jeg lite kjennskap til hva en verge kan og ikke kan gjøre... burde dog være i hennes interesse at leiligheten blir utleid mens hun er på sykehjem. Husk til sist at hvis det er fast plass på sykehjem, så skal sykehjemmet ha det meste av alle inntekter/pensjon. Tilogmed det hun måtte få tilbake på skatten går inn i den beregningen (kan av og til gi pårørende uventede sjokk-regninger) Sitat Sykehjemsbeboere betaler en egenandel som utgjør 75 prosent av inntekter opp til folketrygdens grunnbeløp (1 G) og 85 prosent av inntekter over grunnbeløpet, etter at et fribeløp og eventuelle andre fradrag er trukket fra. Dette beløpet beregnes ut fra pensjon, trygdeytelser, arbeidsinntekt, næringsinntekt, leieinntekter og renteinntekter. Beboeren skal imidlertid sitte igjen med minst 25 prosent av grunnbeløpet pluss fribeløpet til eget forbruk. Endret 20 timer siden av Rune_says
Trulss Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jeg er litt usikker på om 3-års regelen gjelder så lenge vedkommende er på sykehjem eller annen institusjon, noe som betyr at utleieperioden kan bli lenger.
krikkert Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Utgangspunktet er at man ikke har lov til å leie ut en andelsleilighet man ikke bor i uten styrets samtykke, burettslagslova § 5-3. Har man bodd i leiligheten i mer enn ett av de to siste år har man rett til å leie ut i inntil tre år etter burettslagslova § 5-5. Nektelse her kan bare skje hvis leietakerens forhold gir saklig grunn til det. Sykdom gir ellers bare rett til å leie ut (etter § 5-6) hvis det er midlertidig. Den som har flyttet varig til sykehjem kan ikke påberope seg denne bestemmelsen.
Zeph Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Han tar feil i at OBOS nekter dette på generelt grunnlag. https://www.obos.no/ny-bolig/borettslag/ Sitat Det er mulig å leie ut en borettslagsleilighet, men det er begrensninger på utleie. Hvis du ønsker å leie ut må du ha tillatelse fra styret og du må, som hovedregel, ha bodd i leiligheten i minst ett år. Mtp. framtidig salg så hugs på at det i eit sånt scenario blir skatt av gevinst.
Rune_says Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Pkt 1 sjekke med styret ang utleie - hvis de mener flytting til sykehjem blokkerer for utleie er det kanskje like greit å selge med en gang og gi forskudd på arv hvis hun er samtykkekompetent. Ellers verge og/eller de med fremtidsfullmakt. Antar da at hun som har havnet på sykehjem har bodd i borettslagsleiligheten lenge nok til å unngå evt gevinstbeskatning, ellers blir det også et element. Utleie er uansett ikke veldig lønnsomt med tanke på den prosentvise andelen sykehjemmet skal få av hennes inntekter og leieinntekter. Endret 16 timer siden av Rune_says
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå