Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Redd for å fylle drivstoff


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ironisk nok er det vanskelig å fylle diesel på bensin pga. størrelsen på pistolen. Det er også ingen krise om man fyller feil.

Bensin på diesel derimot, er enkelt å fylle feil. Det er også dette som kan få svært store konsekvenser for motor&tilbehør.

  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kajac skrev (43 minutter siden):

Jeg vil jo absolutt si at disse også gjelder lading. Tenk så flaut å prøve å plugge i Chademo-pluggen i CCS-porten på bilen 😅

Det hjelper sikkert ikke på den sosiale angsten at det florerer sånne her bilder i sosiale media:

Screenshot2025-09-01at11-31-40WomanTriestoFillPetrolinElectricTeslaCarFunnyVideoOfConfusedBlondeFromUSGoesViralLatestLY.png.11bb4f6f001dfe8f0950dd1cf9dbdb55.png

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Nå er det lenge siden jeg tok lappen, men da jeg var på kjøreskole så var dette et punkt. Jeg fylte drivstoff, sjekket oljenivået (som var ok), fylte en slump spylevæske (ikke i motoren luring.. :p ) og måtte blant annet finne knappen for å åpne panseret, åpne bensinlokket og finne fram varseltrekant (refleksvest hadde vi ikke den gangen) og jeg skulle vite hvor jeg fant jekk, hjulmutterkryss og reservedekk. De sistnevnte ble ikke testet i praksis, men jeg skulle vite hvor de finnes. Jeg fikk også pekt ut hvor jeg finner 12V-batteriet. Er dette tatt ut av opplæringsprogrammet eller fikk jeg "ekstra" opplæring?

evt. du hadde en lærer av den gamle skolen, som mente dette var tingen alle burde vite om. 👍

Skrevet
Just now, Mr.M said:

evt. du hadde en lærer av den gamle skolen, som mente dette var tingen alle burde vite om. 👍

Det var standard tidligere. Husker ikke hva denne sjekken ble kalt, men det var et eget navn på den. Samme når man tok A-lappen.

Skrevet

Resultatet av den systematiske "deskillingingen " av almenne praktiske ferdigheter som pågår. 

Manglende sosial trening i kombinasjon med en oppvekst hvor man lærer at det fullstendig livsfarlig å sette en spiker i husveggen uten å være "godkjent fagperson" gir sånne utslag.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå falt brikkene på plass for meg. Det er ikke fylling av drivstoff de er redde for, men de indirekte følgene av å stoppe for å fylle..

Vi snakker her opptil fem minutter uten mobiltelefon. Ikke rart at de er livredde.. 


image.thumb.png.f52946d3fe73cccaaef4666cf644859e.png

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Hei. Jeg har ikke lest det sikkelig selv, men er det betalingen man sliter med, eller er det det at man ikke kommer nærme nok?

Eller er man redd for å fylle feil drivstoff. Selv har jeg bare hatt Bensinbiler desverre (skulle gjerne hatt Diesel istede), men for min del er det ikke noe problem med selve fyllingen. Det som derimot jeg sliter med er betalingen på pumpa. Jeg har alltid gått inn på stasjonen for å betale. Nå har det blitt litt mer upraktisk siden at man nå må gå inn og si hvor mye man skal fylle for. Si at man skal fylle for 600 kr da. Da fyller man og den stopper på 600 kr hvis man ikke er ferdig før da. Altså at tanken er full før den når 600 kr. Det man da ikke bruker får man tilbake igjen.

Ja. Det er veldig tungvindt for mange, men det har jeg blitt vant til, og jeg blir nok stressa hvis jeg skal velge kortbetaling på pumpen. Jeg har tenkt veldig mye på å ta skrittet og faktisk betale med kort på pumpen, men jeg tør ikke i frykt for å gjøre feil.

For ordenskyld. Jeg er ikke i den katogorien ung lengere.

 

Endret av wil
Skrevet
sedsberg skrev (20 minutter siden):

Det var standard tidligere. Husker ikke hva denne sjekken ble kalt, men det var et eget navn på den. Samme når man tok A-lappen.

Jeg husker vi gutta på teorikurset humret litt og tenkte "bimboalarm" når en av jentene på kurset ytret frykt for den tekniske gjennomgangen..

Det var før mobiltelefonens tid..

Skrevet (endret)
wil skrev (17 minutter siden):

Hei. Jeg har ikke lest det sikkelig selv, men er det betalingen man sliter med, eller er det det at man ikke kommer nærme nok?

Eller er man redd for å fylle feil drivstoff. Selv har jeg bare hatt Bensinbiler desverre (skulle gjerne hatt Diesel istede), men for min del er det ikke noe problem med selve fyllingen. Det som derimot jeg sliter med er betalingen på pumpa. Jeg har alltid gått inn på stasjonen for å betale. Nå har det blitt litt mer upraktisk siden at man nå må gå inn og si hvor mye man skal fylle for. Si at man skal fylle for 600 kr da. Da fyller man og den stopper på 600 kr hvis man ikke er ferdig før da. Altså at tanken er full før den når 600 kr. Det man da ikke bruker får man tilbake igjen.

Ja. Det er veldig tungvindt for mange, men det har jeg blitt vant til, og jeg blir nok stressa hvis jeg skal velge kortbetaling på pumpen. Jeg har tenkt veldig mye på å ta skrittet og faktisk betale med kort på pumpen, men jeg tør ikke i frykt for å gjøre feil.

For ordenskyld. Jeg er ikke i den katogorien ung lengere.

Tips: Sett på vekkeklokka og ta deg en tur på en stasjon som er ubetjent på natta. Da får du hele stasjonen for deg selv og kan i verste fall plundre og prøve på nytt x antall ganger uten at noen ser deg. Kommer det noen later du bare som du er ferdig fylt og kjører. Mest sannsynlig får du det til på første forsøk og kan mumle "var det så enkelt?" hele veien hjem.

Nå vet jeg ikke hvor langt du har til en stasjon men et lite offer av nattesøvn mot bekymringsfri fylling resten av livet kan være verdt innsatsen.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Nei. Nærmeste stasjon er ikke lagt unna. Jeg fyller bare på Circle K og jeg kan velge og trykke på Kort eller Kode på skjermen på Pumpen.

Hvor stor sjangse er det for at man kan gjøre noe galt, eller er det ikke mulig?

Endret av wil
Skrevet
wil skrev (6 minutter siden):

Nei. Nærmeste stasjon er ikke lagt unna. Jeg fyller bare på Circle K og jeg kan velge og trykke på Kort eller Kode på skjermen på Pumpen.

Just do it! Det ER faktisk så enkelt som @Simen1 sier.

Skrevet
wil skrev (12 minutter siden):

Hvor stor sjangse er det for at man kan gjøre noe galt, eller er det ikke mulig?

Det er ikke mulig å gjøre en feil som faktisk har konsekvenser, eller ikke som jeg vet om i det minste, og folk flest har god nok tid til at litt plundring går helt greit 😉

  • Liker 1
Skrevet

Det er mulig å gjøre feil (fylle bensin på dieseltanken eller spylevæsketanken), men man skal ha bra mange tommeltotter for å klare å rote det til. Særlig når man er superfokusert på at dette må man få til. Det handler bare om å ta seg tid til å prøve det ut i ro og mak, uten biler i kø som stresser en opp og glor kritisk på hva man driver med. Tid til å lese informasjonen ved pumpa og på displayet.

Første gang: proof of concept

Andre, tredje og fjerde gang: Bygge selvtillit og rutine

Femte gang ++: Det går på autopilot

  • Hjerte 1
Skrevet
WiiBoy skrev (1 time siden):

Absolutt ikke.

På en ladestasjon, så det svært enkelt. Det er to plugger. Passer/passer ikke. 

På en bensinstasjon, så finnes det mange forskjellige alternativer. Diesel/bensin (der har man til en hvis grad passer/passer ikke).
Innen for "bensin" kategorien, så har man 95, 98, e-spuper,shell power, +++ 
Dette er svært enkelt for de som er vokst opp med dette , men for en nybegynner uten opplæring så er valgene langt mer komplisert innen for fossilt enn lading. 

For noe tull. Du har enten E5, E10 eller Diesel. For de aller fleste kan E5 og E10 brukes om hverandre. Med mindre du har en gammel bil som foretrekker E5, så er det kun én ting å forholde seg til; skal man ha diesel eller bensin.

På ladestasjoner er det langt mer komplisert.

  • Først har man både Chademo og CCS. Mange stasjoner har mange ladere med kun CCS, så har du f.eks. Leaf eller Soul, må du passe på å plassere deg på en lader som faktisk har Chademo. Jeg har selv blitt oppringt av mamma fra en ladestasjon, hvor hun ikke til å plugge i laderen. Hun har en Leaf, og stod på en CCS-ladestasjon...
  • Hver ladestasjon har sin egen app. Så du må fyre opp riktig app i forhold til hvor du skal lade. Enkelte steder heter også appen noe annet enn ladestasjonen. F.eks. bruker Recharge-laderne Fortum Charge & Drive-appen. Dette må du ha kjennskap til på forhånd.
  • Så kan det være lurt å sjekke hvilken lader du står på. Er det en 50 kW lader, 100, kW, 350 kW? Hvis du har en bil som kan lade med 350 kW, bør du ikke velge 50 kW-laderen, med mindre du elsker å vente. Og hvis du har en eldre bil som ikke kan lade med mer enn 50 kW, er det helt unødvendig å oppta en 350 kW lader når du kunne valgt en 50 kW i stedet. 
  • Når du har koblet til bilen og skal starte laderen, er det viktig å velge riktig lader i appen. Og de er vanligvis ikke nummerert 1, 2, 3, 4 osv. Neida, de kan hete f.eks. NO*KPE*E27944*A. Da er det viktig å holde tungen rett i munnen så du ikke velger NO*KPE*E27944*B i stedet. Ja, dette er en ekte lader her i Bergen.
  • Er du heldig, vil ladingen starte nå. Er du uheldig, vil du får melding om kommunikasjonsfeil med bilen, og du må prøve igjen. Evt. på en annen lader.

Innen du har lest og forstått det jeg har skrevet her, vil et vanlig menneske være ferdig å fylle bensin. Heldigvis blir lading stadig enklere, blant annet med kortbetaling, og utfasing av de tregeste laderne. Men det er enda lenge igjen til lading er like enkelt som å fylle tanken på fossilbilen.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
22 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det er ikke mulig å gjøre en feil som faktisk har konsekvenser, eller ikke som jeg vet om i det minste, og folk flest har god nok tid til at litt plundring går helt greit 😉

https://www.tv2.no/broom/over-80000-har-gjort-det-de-siste-arene-kan-bli-kjempedyrt/11772089/

Quote

Hvis man starter bilen, vil bensinen gå inn i dieselmotoren, og forårsake skader som i verste fall kan gjøre at man må skifte motoren. Det kan koste flere titalls tusen kroner og kan dekkes av en kaskoforsikring, sier Lystad.

 

Skrevet
Kajac skrev (16 minutter siden):

For noe tull. Du har enten E5, E10 eller Diesel. For de aller fleste kan E5 og E10 brukes om hverandre. Med mindre du har en gammel bil som foretrekker E5, så er det kun én ting å forholde seg til; skal man ha diesel eller bensin.

På ladestasjoner er det langt mer komplisert.

  • Først har man både Chademo og CCS. Mange stasjoner har mange ladere med kun CCS, så har du f.eks. Leaf eller Soul, må du passe på å plassere deg på en lader som faktisk har Chademo. Jeg har selv blitt oppringt av mamma fra en ladestasjon, hvor hun ikke til å plugge i laderen. Hun har en Leaf, og stod på en CCS-ladestasjon...
  • Hver ladestasjon har sin egen app. Så du må fyre opp riktig app i forhold til hvor du skal lade. Enkelte steder heter også appen noe annet enn ladestasjonen. F.eks. bruker Recharge-laderne Fortum Charge & Drive-appen. Dette må du ha kjennskap til på forhånd.
  • Så kan det være lurt å sjekke hvilken lader du står på. Er det en 50 kW lader, 100, kW, 350 kW? Hvis du har en bil som kan lade med 350 kW, bør du ikke velge 50 kW-laderen, med mindre du elsker å vente. Og hvis du har en eldre bil som ikke kan lade med mer enn 50 kW, er det helt unødvendig å oppta en 350 kW lader når du kunne valgt en 50 kW i stedet. 
  • Når du har koblet til bilen og skal starte laderen, er det viktig å velge riktig lader i appen. Og de er vanligvis ikke nummerert 1, 2, 3, 4 osv. Neida, de kan hete f.eks. NO*KPE*E27944*A. Da er det viktig å holde tungen rett i munnen så du ikke velger NO*KPE*E27944*B i stedet. Ja, dette er en ekte lader her i Bergen.
  • Er du heldig, vil ladingen starte nå. Er du uheldig, vil du får melding om kommunikasjonsfeil med bilen, og du må prøve igjen. Evt. på en annen lader.

Innen du har lest og forstått det jeg har skrevet her, vil et vanlig menneske være ferdig å fylle bensin. Heldigvis blir lading stadig enklere, blant annet med kortbetaling, og utfasing av de tregeste laderne. Men det er enda lenge igjen til lading er like enkelt som å fylle tanken på fossilbilen.

Så det du ser et altså "kjøp Tesla for der er det bare plug & play"? Ja, er helt enig med deg der. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...