Vokteren Skrevet i går, 18:14 Skrevet i går, 18:14 pølsemaker skrev (På 25.8.2025 den 8.41): Vokteren skriver: -Kulturkonflikter og mistenksomhet oppstår ikke av seg selv….. Jeg ser det ikke som et forsvar av gjerningen eller drapsmannen. Jeg ser det som et stikk til å gå i oss selv. Vi har både kompetanse og ressurser til å håndtere dette, om vi vil. Vi velger dessverre å prioritere annerledes. Vi velger bevvist å ikke bruke penger på dette. Gevinsten synes ikke være stor nok. Hvordan forklarer du da Norges skyhøye helse og trygdeutgifter som overgår sammenlignbare land? Helse og omsorg er tilsynelatende et bunnløst hull som aldri blir fullt. Nei vi har ikke «nok» kompetanse og ressurser til å redde hele verden. Smertegrensen er nådd og vi strever allerede med å dekke behovet for de som er innenfor landets grenser. Å pøse på med enda mer oljepenger er styringspartienes eneste og feilslåtte medisin.
Uderzo Skrevet i går, 18:20 Skrevet i går, 18:20 (endret) Subara skrev (7 timer siden): Nei, men han følte seg tydeligvis norsk. Han kom til Norge som 8-åring og da har han gått på norsk skole. Antagelig snakker og skriver han flytende norsk da barn har lett for å lære seg språk. Vet ellers ikke hvorfor han skrev i kanalen at han var norsk. For å bli godtatt og ikke utsatt for rasisme/høyreekstremisme selv, på grunn av serbiske foreldre? Sannsynligvis ikke. Serbia er ikke akkurat kjent for å være spesielt vennlig innstilt til mennesker med mye melanin, for å si det forsiktig, så jeg vil anta at høyreekstreme ikke har noe i mot serbere. Kanskje han trodde han ville få mer kred blant de høyreekstreme av å være norsk, "den ariske rasen" osv? Eller det kan være så enkelt som du sier at han føler seg norsk, det uklart i hvilken sammenheng han delte dette med de andre i kanalen. Edit: Han trodde tydeligvis det at han var norsk visstnok ga han kredibilitet. Sitat Nasjonalsosialisme Det framstår så om han erklærte støtte til nasjonalsosialisme: Det skjer gjennom at en annen bruker skriver at brødrene Andrew og Tristan Tate, og den amerikanske nynazisten Nick Fuentes, ikke forstår nasjonalsosialismen - og at de ikke forstår situasjonen «nordmenn befinner seg i». Siden Tate-brødrene og Fuentes med Telegram-brukerens ord ikke «forstår nasjonalsosialisme», frykter brukeren han da at man derfor «ikke kan forvente at de kommer til å bidra med å hjelpe om de ikke klarer å forstå hva som kan redde oss». Tiraden avbrytes så av et par andre innlegg, men Wilms svarer så: - Så sant. Til en annen bruker skrev han: - Jeg er norsk, det er ikke du, så nå tenker jeg at du er stille. Endret i går, 18:32 av Uderzo 2
pølsemaker Skrevet i går, 18:41 Skrevet i går, 18:41 Vokteren skrev (20 minutter siden): Hvordan forklarer du da Norges skyhøye helse og trygdeutgifter som overgår sammenlignbare land? Helse og omsorg er tilsynelatende et bunnløst hull som aldri blir fullt. Nei vi har ikke «nok» kompetanse og ressurser til å redde hele verden. Smertegrensen er nådd og vi strever allerede med å dekke behovet for de som er innenfor landets grenser. Å pøse på med enda mer oljepenger er styringspartienes eneste og feilslåtte medisin. Vi bruker pengene feil. Kompetansen og ressursene skyves opp i systemet. De havner ikke der de burde. Til behandling og ivaretagelse av de som trenger det. I Norge. Hva mener du er løsningen? 1
pølsemaker Skrevet i går, 18:49 Skrevet i går, 18:49 Krig og fred skrev (10 timer siden): Og her er et glimrende eksempel på hybris og mangel på selvinnsikt, skrevet av noen som ikke leser aviser. Det har blitt skrevet og forsket på innvandring og dets «kompleksitet» i 40 år. I stedet kommer den evige martyrrollen kombinert med overdreven tro på egne evner til syne. Og igjen, en manglende evne til å skjønne hvorfor og hva det er som gjør at document og inyheter tankegodset er grunnleggende rasistisk. Interessant at du tolker min bekymring for god dialog som 'hybris' og en 'martyrrolle'. Det treffer kjernen i poenget;). Du stempler posisjonen min i stedet for å adressere poenget og bekrefter at en pedagogisk tilnærming er nødvendig. Takk for bekreftelsen. 2
Subara Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Uderzo skrev (1 time siden): Sannsynligvis ikke. Serbia er ikke akkurat kjent for å være spesielt vennlig innstilt til mennesker med mye melanin, for å si det forsiktig, så jeg vil anta at høyreekstreme ikke har noe i mot serbere. Kanskje han trodde han ville få mer kred blant de høyreekstreme av å være norsk, "den ariske rasen" osv? Eller det kan være så enkelt som du sier at han føler seg norsk, det uklart i hvilken sammenheng han delte dette med de andre i kanalen. Edit: Han trodde tydeligvis det at han var norsk visstnok ga han kredibilitet. Virker sånn at å være norsk ga kredibilitet. Til en annen bruker skrev han: - Jeg er norsk, det er ikke du, så nå tenker jeg at du er stille. https://www.dagbladet.no/nyheter/drapsmannens-sjokkmeldinger-stottet-hitler/83505603 Så får vi vite mer, eller ikke vite mer, etter hvert. 3
rozon Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Rotårsaken i denne tragiske saken er som vanlig... ukritisk innvandring. 3 1
Subara Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Og den kritiske er... Vi har ikke fri innvandring. Det har blitt mer akseptert å snakke kritisk om innvandring og feilslått innvandringspolitikk med Listhaug i spissen og europeiske ledere. Som setter fart i ytre høyre og radikalisering på nettet. Som kan føre til drap. På tide å våkne. 4
Tussi Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden https://www.vg.no/nyheter/i/dRXGbj/bestevenninen-om-tamima-hun-fikk-en-trussel-om-at-hun-skulle-bli-drept Hun hadde altså fått drapstrusler på jobb. En kan jo tenke at hun burde sluttet i jobben hvis hun fryktet for livet sitt. Men ikke minst har arbeidsgiver en absolutt plikt til å sette inn tiltak ved vold og trusler om vold. Det skal bli virkelig interessant å se hva etterforskningen av arbeidsgiver fører til. Intet kan frata drapsmannen ansvaret for egne handlinger, men intet kan frata arbeidsgiver plikt til å sørge for trygghet på jobb heller 2
Tussi Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden (endret) Subara skrev (30 minutter siden): Og den kritiske er... Vi har ikke fri innvandring. Det har blitt mer akseptert å snakke kritisk om innvandring og feilslått innvandringspolitikk med Listhaug i spissen og europeiske ledere. Som setter fart i ytre høyre og radikalisering på nettet. Som kan føre til drap. På tide å våkne. Vi har en god del innvandring, men denne saken handler ikke primært om innvandring. At drapsmannen selv var innvandrer var en tilfeldighet (kunne nok skjedd med norske høyreekstreme ungdommer også, jfr Manshaus), at offeret var innvandrer er et samfunnsproblem (rasisme og hat) Endret 8 timer siden av Tussi 1
Subara Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Tussi skrev (3 minutter siden): Vi har en god del innvandring, men denne saken handler ikke primært om innvandring. At drapsmannen selv var innvandrer var en tilfeldighet, at offeret var innvandrer er et samfunnsproblem (rasisme og hat) Nei, og heller ikke tråden. Men at han som utførte drapet var rasistisk/høyreekstrem gjennom radikalisering på nettet. Da blir det både en sak om for få på jobb og et rasistisk motivert drap. Og noen asossiasjoner til det jeg leser på forumet om at innvandring har skylden. Skylde på offeret. Jeg ser det ikke som at gjerningsmannen er innvandrer da han selv oppfattet seg som norsk. Å gå fra et samfunnsproblem (rasisme og hat) til at man får drap på individnivå. Ut i fra media virker det jo som at dette ikke bare ble utløst av generelt sinne. Litt vanskelig å forklare. 4
Jarmo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden https://www.nettavisen.no/nyheter/tamimas-arbeidsgiver-varslet-bekymring-om-drapsmannen-til-politiet/s/5-95-2586609 2 1
Tussi Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Jarmo skrev (6 minutter siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/tamimas-arbeidsgiver-varslet-bekymring-om-drapsmannen-til-politiet/s/5-95-2586609 Simpelthen helt ufattelig... 1
James G Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Subara skrev (6 timer siden): Jeg ser det ikke som at gjerningsmannen er innvandrer da han selv oppfattet seg som norsk. Siden når ble «selv oppfattet seg som norsk» standarden for å bestemme norsk identitet? I hvert fall på dette forumet har jeg sett altfor mange si «de vil aldri bli norske, selv om de er statsborgere og oppfattet seg selv som norske», eller eksplisitt eller implisitt antyde at det trenger«innfødte norsk» å «bekrefte» hvem som er «ekte» norsk. Endret 2 timer siden av James G 2 1
James G Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (6 timer siden): Det skal bli virkelig interessant å se hva etterforskningen av arbeidsgiver fører til. Intet kan frata drapsmannen ansvaret for egne handlinger, men intet kan frata arbeidsgiver plikt til å sørge for trygghet på jobb heller Drapet på Kampen: Bydelsdirektør er sønnen til eier av barnevernstiltak 2
James G Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Subara skrev (På 26.8.2025 den 1:21 PM): Vet ellers ikke hvorfor han skrev i kanalen at han var norsk. For å bli godtatt og ikke utsatt for rasisme/høyreekstremisme selv, på grunn av serbiske foreldre? Zeal of the convert 1
Subara Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden James G skrev (10 minutter siden): Siden når ble «selv oppfattet seg som norsk» standarden for å bestemme norsk identitet? I hvert fall på dette forumet har jeg sett altfor mange si «de vil aldri bli norske, selv om de er statsborgere og oppfattet seg selv som norske», eller eksplisitt eller implisitt antyde at «innfødte norsk» trenger å «bekrefte» hvem som er «ekte» norsk. Hvis han hadde tysk statsborgerskap var han ikke norsk. Men han har norsk skolegang, siden han kom til Norge som 8-åring, og kanskje dermed definerer seg som norsk. I hvert fall ga det kred i det miljøet han var i. Men det er bare en antagelse. Og uavhengig av denne saken går det an å ha dobbelt statsborgerskap. James G skrev (3 minutter siden): Zeal of the convert Den forstod jeg ikke. 1
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tussi skrev (7 timer siden): Vi har en god del innvandring sant nok, men selve drivkraften til høyreekstremister/innvandringsmotstand/hat, var fremtredende allerede i 1980-åra, da det knapt fantes mer enn noen håndfuller med pakistanske arbeidsinnvandrere her i landet. dvs. at vi kan ikke forklare det med "antall", men i stedet er det "et mørke" som ligger latent i en viss del av befolkningen til enhver tid. Og, de finner alltid noen minoriteter de kan gyve lø på, uansett hvor i verden de er. Er det ikke innvandrere, så er det noen andre. Ref. Ku Klux Klan f.eks. 2 2
Sjørøver Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Subara skrev (32 minutter siden): Men han har norsk skolegang, siden han kom til Norge som 8-åring, og kanskje dermed definerer seg som norsk. I hvert fall ga det kred i det miljøet han var i. Men det er bare en antagelse. Det er bare piss. Det er tvilsomt at han var veldig norsk av kultur. Han var nok veldig påvirket av serbisk kultur. Og den nærmer seg den russiske. Om vi endrer overskriften til: høyreekstrem tysk-russer drepte norsk afrikaner" så tenker jeg de fleste hadde sett på saken veldig annerledes. 3 1
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Sjørøver skrev (14 minutter siden): Det er bare piss. Det er tvilsomt at han var veldig norsk av kultur. han har vært på rypejakt i fjellet det er ganske norsk. men, ett eller annet gikk feil på et senere tidspunkt, eller, det var allerede noe som var ødelagt. En såret sjel. 1
freedomseeker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det er vel ikke så rart at det ikke har blitt arrangert noe rosetog denne gangen. Det pleier jo bare å skje når man kan peke på en etnisk norsk gjerningsmann. Daglige knivstikkinger, overfallsvoldtekter og drap nevnes knapt i mediene lenger, og hendelser som bussbranner med folk inni og skyting av homofile passer tydeligvis heller ikke inn i det rette narrativet. Det begynner å bli en del, men så lenge det ikke er “riktig” type gjerningsmann er det visst ikke så viktig. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå