freedomseeker Skrevet fredag kl 20:09 Skrevet fredag kl 20:09 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Den så jeg ikke, jeg fant bare kjapt kostnadene. Kan du legge ved? jeg skriver mest basert på mine opplevelser med å jobbe her og ha ansatte og kolleger. Min sjef leier liksom. Det er dyrt der borte. Du vet godt hvor du fant de tallene. Venstresiden liker å advare mot at folk skal bli lurt, men sannheten er at de selv er de største synderne i Norge. https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Norway&country2=Switzerland&city1=Oslo&city2=Zurich&tracking=getDispatchComparison 1
Salvesen. Skrevet fredag kl 20:10 Skrevet fredag kl 20:10 (endret) freedomseeker skrev (1 minutt siden): Du vet godt hvor du fant de tallene. Venstresiden liker å advare mot at folk skal bli lurt, men sannheten er at de selv er de største synderne i Norge. https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Norway&country2=Switzerland&city1=Oslo&city2=Zurich&tracking=getDispatchComparison Ja, les over. Som sagt, jeg har ansatte i Sveits så jeg vet veldig godt hva de tjener der borte og hva det koster. Ok så jeg er en av de største synderene i Norge? Ok 🤣 Endret fredag kl 20:11 av Salvesen. 1
ili Skrevet fredag kl 20:11 Skrevet fredag kl 20:11 Alle vet at de 3 store har full kontroll over hele matvarekjeden i Norge og ikke lar noen nye etablere seg. Lidl er et godt eksempel hvor de boikottrusler mot leverandører som samarbeidet med Lidl. De har og tatt de gode lokasjonene for butikker og gjør det vanskelig for nye å komme inn. De kan sette hva pris de vil og samarbeider med hverandre for å holde prisen oppe. De håver inn og er det noen nye konsepter du trur kanskje er noe nytt så er det de samme 3 som er eiere. Og nå vil de ta over apotekene og. Og mer vil det bli. At noen forum troll her prøver å si noe annet er bare for å skape problemer. 1
freedomseeker Skrevet fredag kl 20:30 Skrevet fredag kl 20:30 ili skrev (12 minutter siden): Alle vet at de 3 store har full kontroll over hele matvarekjeden i Norge og ikke lar noen nye etablere seg. Lidl er et godt eksempel hvor de boikottrusler mot leverandører som samarbeidet med Lidl. De har og tatt de gode lokasjonene for butikker og gjør det vanskelig for nye å komme inn. De kan sette hva pris de vil og samarbeider med hverandre for å holde prisen oppe. De håver inn og er det noen nye konsepter du trur kanskje er noe nytt så er det de samme 3 som er eiere. Og nå vil de ta over apotekene og. Og mer vil det bli. At noen forum troll her prøver å si noe annet er bare for å skape problemer. De tjener mye, ja, men selv om de hadde tjent null så ville du fortsatt ikke vært fornøyd. Matprisene presses opp av svak krone, økte energikostnader og tollmurer – ikke bare av dem. Pris differansen på mat til blant annet sverige går faktisk ned. Folk er rett og slett ikke like rike som før kontra andre land, og det preger opplevelsen av kostnadsnivået. 2 1
Neptun1 Skrevet fredag kl 20:58 Skrevet fredag kl 20:58 (endret) ili skrev (47 minutter siden): Alle vet at de 3 store har full kontroll over hele matvarekjeden i Norge og ikke lar noen nye etablere seg. Lidl er et godt eksempel hvor de boikottrusler mot leverandører som samarbeidet med Lidl. De har og tatt de gode lokasjonene for butikker og gjør det vanskelig for nye å komme inn. De kan sette hva pris de vil og samarbeider med hverandre for å holde prisen oppe. De håver inn og er det noen nye konsepter du trur kanskje er noe nytt så er det de samme 3 som er eiere. Og nå vil de ta over apotekene og. Og mer vil det bli. At noen forum troll her prøver å si noe annet er bare for å skape problemer. Det er alltid interessenter til stede som forsvarer tingenes tilstand herunder matvaremonopol. Så også i denne tråden. "mat er egentlig ikke dyrt i Norge" - når alle som har vært utenfor Norges grenser vet det er løgn. Turister har lært seg at det er ekstremt dyrt for mat og drikke i Norge, derfor tar de med seg alt de trenger. Endret fredag kl 20:59 av Neptun1
freedomseeker Skrevet fredag kl 21:32 Skrevet fredag kl 21:32 Neptun1 skrev (29 minutter siden): Det er alltid interessenter til stede som forsvarer tingenes tilstand herunder matvaremonopol. Så også i denne tråden. "mat er egentlig ikke dyrt i Norge" - når alle som har vært utenfor Norges grenser vet det er løgn. Turister har lært seg at det er ekstremt dyrt for mat og drikke i Norge, derfor tar de med seg alt de trenger. Klart det er dyrere her enn i Tyskland, men forskjellen var enda større før. Prisdifferansen skyldes blant annet tollvern, klima og landskap. I Tyskland er det betydelig billigere å produsere mat enn i Norge. Det henger sammen med at landet har flatere og mer egnet jordbruksareal, i tillegg til en lengre vekstsesong. Dermed kan de også produsere langt mer mat per kvadratmeter jord enn vi kan her til lands. Enten kjeden eies av Dieter Schwarz, som i tilfellet med Lidl, eller av Ole Reitan, som med Rema 1000, vil resultatet uansett bli det samme. 2
barfoo Skrevet fredag kl 22:35 Skrevet fredag kl 22:35 1 hour ago, Neptun1 said: Det er alltid interessenter til stede som forsvarer tingenes tilstand herunder matvaremonopol. Korleis er eg og andre interessent? Kva interesser har vi i prisen som du ikkje har? 1 hour ago, Neptun1 said: Så også i denne tråden. "mat er egentlig ikke dyrt i Norge" - når alle som har vært utenfor Norges grenser vet det er løgn. ...vel, vi bruker mindre av utgiftene våre på mat enn t.d. svensker, så det er vel ikkje heilt urimeleg konklusjon? 1 hour ago, Neptun1 said: Turister har lært seg at det er ekstremt dyrt for mat og drikke i Norge, derfor tar de med seg alt de trenger. Dette er så teit at du umulig kan tru på det sjølv. Det som er fullstendig åpenbart er at du ukritisk kaster ut påstander som gjer agendaen din veldig åpenbar. Også er du frekk nok til å bruke navnekalling mot folk som påpeiker det. 3 1
SpecialForce Skrevet fredag kl 22:47 Skrevet fredag kl 22:47 ForTheImperium skrev (6 timer siden): Hva med myndigheten får litt ryggrad og la utenlandske kjede etablere seg i Norge sånn at mat mafiaene får skikkelig konkurranse? Hindrene for etablering består av å finne egnende butikklokaler, logistikk, markedsføring som harmoniseres mot norske konsumenter sine interesser og et utvalg av varer med både bredde samtidig som man har en del varer som er kjente. Og ikke minst må de etablere en dedikert ansamling av kjøpmenn og sentraliserte ledd som fører tilsyn med de ulike nye butikkene og støtter de nye kjøpmennene. Markedet er vid åpent. Det er jo også derfor at man har flere uavhengige dagligvarebutikker allerede. Jeg forstår ikke hvorfor man skal se seg blind på utenlandske butikk-kjeder når vi har et stort antall forretninger som allerede har et bredt tilbud og mange interessante varer fra før. Å introdusere en ny kjede utgjør ikke nødvendigvis noe stort skifte i strategien til flere av de etablerte aktørene. Det som hadde vært spennende er om flere av de uavhengige butikkene hadde gått sammen for å lage et konsept som lettere kunne konkurrere med en eller flere av de mer etablerte aktørene. Som Norgesgruppen mfl viser så er det store penger i å konsolidere innkjøp og å investere i distribusjon med mer. 2
Abigor Skrevet fredag kl 22:49 Skrevet fredag kl 22:49 2 hours ago, freedomseeker said: Du vet godt hvor du fant de tallene. Venstresiden liker å advare mot at folk skal bli lurt, men sannheten er at de selv er de største synderne i Norge. https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Norway&country2=Switzerland&city1=Oslo&city2=Zurich&tracking=getDispatchComparison Når det snakkes om venstre og høyre, hva er det venstre gjør som blir så dyrt for folk flest? Hva er alternativet fra høyre? 1
freedomseeker Skrevet fredag kl 23:06 Skrevet fredag kl 23:06 Abigor skrev (11 minutter siden): Når det snakkes om venstre og høyre, hva er det venstre gjør som blir så dyrt for folk flest? Hva er alternativet fra høyre? Redusere eller fjerne tollmurene, noe som vil bidra til lavere matpriser, men samtidig svekke landets grad av selvforsyning. Føre en ansvarlig innvandrings- og næringspolitikk, som kan styrke den norske kronen. En sterkere krone vil redusere kostnadene på importerte matvarer selv om tollmurene opprettholdes. I tillegg vil dette gi bedre forutsigbarhet og kontroll over viktige innsatsfaktorer i landbruket, som maskiner, kunstgjødsel, drivstoffpriser og andre nødvendige ressurser. 1
SpecialForce Skrevet fredag kl 23:17 Skrevet fredag kl 23:17 Vel.. Hvis kraftmarkedet er noen indikator så vil jeg gjerne beholde tollmurene til Dovre faller. 2
Abigor Skrevet fredag kl 23:17 Skrevet fredag kl 23:17 (endret) Er vi villig til å svekke selvforsyning for billigere mat? Mine besteforeldre fortalte om rasjoneringskort. Deres oldeforeldre igjen lagde barkebrød. Går det ikke å ha selvforsyning og samtidig ha konkurranse i matbutikkene? Hva menes med ansvarlig innvandringgs- og næringspolitikk? Er det slik at venstre tar imot flere asylsøkere og høyre sender dem ut? Folk pleide å protestere mot AP og Jensenberg fordi de sendte ut for mange asylsøkere: https://www.vg.no/nyheter/i/WE9wQ/tusener-demonstrerte-mot-regjeringens-asylpolitikk Endret fredag kl 23:19 av Abigor 3
freedomseeker Skrevet fredag kl 23:28 Skrevet fredag kl 23:28 (endret) Abigor skrev (11 minutter siden): Er vi villig til å svekke selvforsyning for billigere mat? Mine besteforeldre fortalte om rasjoneringskort. Deres oldeforeldre igjen lagde barkebrød. Går det ikke å ha selvforsyning og samtidig ha konkurranse i matbutikkene? Hva menes med ansvarlig innvandringgs- og næringspolitikk? Er det slik at venstre tar imot flere asylsøkere og høyre sender dem ut? Folk pleide å protestere mot AP og Jensenberg fordi de sendte ut for mange asylsøkere: https://www.vg.no/nyheter/i/WE9wQ/tusener-demonstrerte-mot-regjeringens-asylpolitikk Jeg er ikke tilhenger av å svekke selvforsyningen, den er allerede altfor lav. Poenget er bare å understreke at maten kunne vært betydelig billigere. Jeg har ingen planer om å forsvare Høyres innvandringspolitikk, men den fremstår faktisk mer bærekraftig enn Arbeiderpartiets. Samtidig finnes det småpartier som Venstre, som etter min mening bidrar til å undergrave enhver strammere linje. Selv har jeg stemt FrP i mange år, men nå heller jeg mot Norgesdemokratene. Til sammenligning fører selv sosialistene i Danmark en strengere innvandringspolitikk enn det FrP ønsker her i Norge, og det sier sitt om hvor radikalt og liberalistisk Norge faktisk er på dette området. Endret fredag kl 23:29 av freedomseeker 1
Mizzie Skrevet fredag kl 23:29 Skrevet fredag kl 23:29 barfoo skrev (7 timer siden): Myndigheitene har aldri stoppa utanlandske kjeder. Så konkret... Kva skal staten gjere tenker du? Og er matutgifter påfallande mykje større del av totalen i Noreg enn andre europeiske land? Ble ikke Lidl stoppet i Trondheim i sin tid?
Abigor Skrevet fredag kl 23:34 Skrevet fredag kl 23:34 Ja det kan godt hende at Arbeiderpartiets innvandringspolitikk er mindre bærekraftig. Men stusser over at folk har protestert mot AP fordi AP har for streng innvandringspolitikk. Og en rekke partier også var i mot den rødgrønne regjeringens innvandringspolitikk. Så som Venstre, Kristelig Folkeparti, AUF, Rødt, Miljøpartiet de grønne og ikke minst Sosialistisk Venstreparti. Noe annet som er underlig er at Rødt og de grønne protesterer mot rødgrønn regjering 😏
Smule8o Skrevet fredag kl 23:35 Skrevet fredag kl 23:35 EU medlemskap kan faktisk være en veg til billigere mat uten å rasere norsk landbruk. Mener på at de har støtteordninger for å kompensere for klimatiske forhold. Finland er med og har forsatt landbruk. Men medlemskap kan kanskje være en dårlig deal for norsk havfiske? Der har vi igrunn en enorm matkilde som normalt ikke regnes med når vi regner selvforsyningsgrad, av grunner kun SP og andre interesseorganisasjoner for landbruket forstår. Men hvilke konsekvenser vil et eventuelt medlemskap ha for havfisket? Noen som faktisk vet? Og nei, konspirasjonsteorier fra Nei til EU er ikke en god kilde
barfoo Skrevet fredag kl 23:40 Skrevet fredag kl 23:40 10 minutes ago, Mizzie said: Ble ikke Lidl stoppet i Trondheim i sin tid? I så fall ut frå reguleringsplan e.l., og ikkje for å oppretthalde eit monopol. 2
SpecialForce Skrevet fredag kl 23:51 Skrevet fredag kl 23:51 (endret) Abigor skrev (33 minutter siden): Hva menes med ansvarlig innvandringgs- og næringspolitikk? Det er ganske mange måter å definere ansvarlig innvandrings og næringspolitikk på. Mitt standpunkt er at vi har feilet på katastrofalt vis å overføre essensielle norske verdier og tankesett som et ledd i vår integrering. Det er store befolkningsgrupper som ikke har verken jobb eller utdanning som hjelper AS Norge med å ivareta velferdsordningene vi har for å sikre at alle har et verdig livsgrunnlag i kongeriket Norge. Her må det iverksettes klare tiltak for å sysselsette flere mennesker med permanent opphold. Dersom man ikke klarer å skaffe seg en jobb med et visst omfang(stillingsprosent) i løpet av en rimelig lang frist, eller utdannelse med jobbgaranti(kan stilles av det private næringslivet) så bør eventuelle oppholdstillatelser kalles tilbake for deportasjon. Da sikrer man tilgang til arbeidskraft, kutt i bruk av statens utgifter og man får klargjort prinsippet «yte for å nyte». Her må det gjøres mer justeringer og tilpasninger for å lage et mer balansert forslag. Men i grove trekk vil man få en enorm gevinst med noen målrettede tiltak. Så kommer det store spørsmålet: hva hvis man til slutt ikke kan etablere flere jobber? Vel. Da har vi åpenbart ikke plass til flere asylsøkere. Det er kjernen her. At vi importerer personer fra konfliktland etc uten en klar tanke om hvordan disse menneskene kan bli produktive samfunnsborgere. Det snakkes kun om tallmateriale. «Dere klarer 20.000 til..» sier EU. Men etter litt skolegang og en jevn strøm av tilskudd så er konverteringsraten på hvor mange som jobber for å holde samfunnet vårt ved like for lav. Dette setter hele velferdsstaten i fare. Det krever at vi bruker mer tid på hver enkelt søknad, men også at vi stiller krav og forventninger. Jeg hilser velkommen til de som vil utgjøre en forskjell. De som har behov for trygd bes jobbe med deres egne land sine fundamentale utfordringer. På samme vis må vi rydde i egne rekker av de som mottar ulike ytelser. Men med kløkt og respekt for den enkelte. De samme prinsippene må vi prøve å finne en balanse mellom når vi begynner å stille krav til andre lands borgere som ankommer under asylinstituttet. Endret fredag kl 23:51 av SpecialForce 1
freedomseeker Skrevet fredag kl 23:52 Skrevet fredag kl 23:52 Ifølge venstresiden vil et momskutt på mat ikke påvirke prisene, mens den samme logikken tydeligvis ikke gjelder luksusvarer som elbiler. 1
freedomseeker Skrevet fredag kl 23:55 Skrevet fredag kl 23:55 SpecialForce skrev (1 minutt siden): Det er ganske mange måter å definere ansvarlig innvandrings og næringspolitikk på. Mitt standpunkt er at vi har feilet på katastrofalt vis å overføre essensielle norske verdier og tankesett som et ledd i vår integrering. Det er store befolkningsgrupper som ikke har verken jobb eller utdanning som hjelper AS Norge med å ivareta velferdsordningene vi har for å sikre at alle har et verdig livsgrunnlag i kongeriket Norge. Her må det iverksettes klare tiltak for å sysselsette flere mennesker med permanent opphold. Dersom man ikke klarer å skaffe seg en jobb med et visst omfang(stillingsprosent) i løpet av en rimelig lang frist, eller utdannelse med jobbgaranti(kan stilles av det private næringslivet) så bør eventuelle oppholdstillatelser kalles tilbake for deportasjon. Da sikrer man tilgang til arbeidskraft, kutt i bruk av statens utgifter og man får klargjort prinsippet «yte for å nyte». Her må det gjøres mer justeringer og tilpasninger for å lage et mer balansert forslag. Men i grove trekk vil man få en enorm gevinst med noen målrettede tiltak. Så kommer det store spørsmålet: hva hvis man til slutt ikke kan etablere flere jobber? Vel. Da har vi åpenbart ikke plass til flere asylsøkere. Det er kjernen her. At vi importerer personer fra konfliktland etc uten en klar tanke om hvordan disse menneskene kan bli produktive samfunnsborgere. Det snakkes kun om tallmateriale. «Dere klarer 20.000 til..» sier EU. Men etter litt skolegang og en jevn strøm av tilskudd så er konverteringsraten på hvor mange som jobber for å holde samfunnet vårt ved like for lav. Dette setter hele velferdsstaten i fare. Det krever at vi bruker mer tid på hver enkelt søknad, men også at vi stiller krav og forventninger. Jeg hilser velkommen til de som vil utgjøre en forskjell. De som har behov for trygd bes jobbe med deres egne land sine fundamentale utfordringer. På samme vis må vi rydde i egne rekker av de som mottar ulike ytelser. Men med kløkt og respekt for den enkelte. De samme prinsippene må vi prøve å finne en balanse mellom når vi begynner å stille krav til andre lands borgere som ankommer under asylinstituttet. Enig, men det å ha jobb/sysselsetting er ikke alt. Jobbene må være samfunnsnyttige, og de må være produktive nok til at de ikke undergraver norske lønninger og velferdsstaten. Innvandringspolitikken har mislyktes på absolutt alle punkter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå