Gå til innhold

Game over - olje og gassnæringen er raskt på vei mot sitt Kodakøyeblikk

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutes ago, Sjørøver said:

Bruker 60.000 liter diesel i løpet av to uker med innhøsting. Bruker 3 traktorer

Selv om 3 traktorer skulle gå 12 timer per dag med 400 liter i forbruk per stykk blir ikke dette mer enn 16800 liter over 14 dager. Er det tresking, korntransport og tørking du driver med? En tørke kan selvsagt sluke massive mengder energi. Men at 3 traktorer alene på 2 uker kan sluke 60 tusen liter diesel tror jeg du skal slite med å klare. Da må du isåfall kjøre et par tresker i tillegg + store mengder tørking på diesel. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ubeskrivelig stolt av norsk olje- og gassindustri, mener det er et bidrag til velferd i Norge og et tilbud på energisiden til en verden på tur ut av ekstrem fattigdom. Økonomiske problemer i vesten er for tiden langt på vei selvpåførte, og såkalt grønn omstilling er en del av problemet. Å jobbe for kutt i  gass- og oljeindustri er bakstreversk for norsk økonomi, norske arbeidsplasser og norsk velferd, og er også usolidarisk overfor land som fortsatt jobber med transaksjonen fra ekstrem fattigdom til et industrisamfunn med individuelle muligheter og rettigheter.  

Jeg synes trådstarter skal være tydelig på hva trådstarter ønsker å adressere ved kutt i norsk produksjon av olje og gass. Er det av omtanke av norsk næringsliv, og bekymring for at vi ikke skal ha noe å leve av? Er det et forsøk på å påvirke verden rundt oss til å bruke mindre olje og gass ved å kutte på tilbudssiden? Er det primært av hensyn til klimaet? Jeg har argumenter for hvorfor vi ikke skal kutte olje og gass for alle disse, og ønsker å adressere trådstarters innvendinger, men er lettere om man vet om det er av hensyn til framtidig næringsliv i Norge eller om det er for å gi et bidrag til økt etterspørsel etter olje og gass ved å fjerne en prosent eller to fra den globale tilbudssiden.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Gårder er jo notorisk lite effektive og utrolig utdatert da. Det er mange andre måter å gro ting utenfor gården. Så det finnes absolutt alternativer til slik drift. 

Finnes det i heletatt noe som kan erstatte eller være i nærheten av å erstatte tradisjonell gårdsdrift da? 

Skrevet (endret)
Hansien skrev (Akkurat nå):

Finnes det i heletatt noe som kan erstatte eller være i nærheten av å erstatte tradisjonell gårdsdrift da? 

Vertical farming er jo noe som begynner å erstatte mer å mer

ellers så sanker jeg og min datter høstens poteter/gulrot utenfor her. 0 diesel brukt.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Vertical farming er jo noe som begynner å erstatte mer å mer

ellers så sanker jeg og min datter høstens poteter/gulrot utenfor her. 0 diesel brukt.

Nå lå ikke spørsmålet mitt rundt dieselbruk da jeg selv tenker at en naturlig vei å gå er elektrisk drift. Vi har jo noen i Norge alt som satser fullt ut på dette.

Men å kalle en bransje som opp igjennom årene har vært veldig innovative for utdatert stiller jeg derimot spørsmål til.

• Liker 1
Skrevet

Hvor fikk du settepoteter fra da, og hvordan ble de fraktet til deg? Det er en lang rekke av leverandører som er involvert, det er mange som ikke tenker over dette. Eller hvordan ble din nye tesla fraktet fra kina f.eks, med hest og kjerre? Ja jeg vet din nåværende kommer fra tyskland, men du har også eid noen som ble bygd i Kina. 

Skrevet
Hansien skrev (1 minutt siden):

Nå lå ikke spørsmålet mitt rundt dieselbruk da jeg selv tenker at en naturlig vei å gå er elektrisk drift. Vi har jo noen i Norge alt som satser fullt ut på dette.

Men å kalle en bransje som opp igjennom årene har vært veldig innovative for utdatert stiller jeg derimot spørsmål til.

Det er mer måten det drives på jeg mener er utdatert. Da en har alternativer som f.eks. vertical 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (Akkurat nå):

Hvor fikk du settepoteter fra da, og hvordan ble de fraktet til deg? Det er en lang rekke av leverandører som er involvert, det er mange som ikke tenker over dette. Eller hvordan ble din nye tesla fraktet fra kina f.eks, med hest og kjerre? Ja jeg vet din nåværende kommer fra tyskland, men du har også eid noen som ble bygd i Kina. 

Er det relevant? Tror du min måte å skaffe til veie og transportere settepotetene er langt verre en bondens? 

og det var såklart en tøysete digresjon.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det er mer måten det drives på jeg mener er utdatert. Da en har alternativer som f.eks. vertical 

Finner man noe som gir mer mengde produkt på mindre areal til en tilsvarende eller mindre pris vil selvfølgelig bonden bytte over til dette. Det at de fortsatt holder på den måten de gjør i dag vitner om at vertikal drift ikke er helt der enda.

Som sagt, er det noe som er flinke på ny teknologi så er det faktisk bønder.

Skrevet
Hansien skrev (Akkurat nå):

Finner man noe som gir mer mengde produkt på mindre areal til en tilsvarende eller mindre pris vil selvfølgelig bonden bytte over til dette. Det at de fortsatt holder på den måten de gjør i dag vitner om at vertikal drift ikke er helt der enda.

Som sagt, er det noe som er flinke på ny teknologi så er det faktisk bønder.

Det er da mange som driver med vertical farming rundt om i verden?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er da mange som driver med vertical farming rundt om i verden?

At mange driver med det er en svak påstand. Finnes det noen data på vertikal vs horisontal gårdsdrift der ute enda?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (5 timer siden):

Private biler står for en forsvinnende liten andel av forbruket

ja, men jeg snakket vel om Afrika, der er drivstoff utrolig dyrt og man har lite infrastruktur for ordinært strømnett. På slike plasser  vil solceller, batterier og EVer være en enorm utvikling for samfunnet. det finnes ingen grunn for og kjøpe seg blakk på drivstoff.

Endret av agvg
Skrevet
Hansien skrev (3 minutter siden):

At mange driver med det er en svak påstand. Finnes det noen data på vertikal vs horisontal gårdsdrift der ute enda?

Hvilken data tenker du da på?

Skrevet
Hansien skrev (2 minutter siden):

Så langt har det vel ikke gått så bra, man bygger hitec vertikale farmer og prisen på matvarer er ganske så lave. og det er ingenting som tilsier at vanlig landbruk ikke kan robotiseres, landbruket har ikke noe valg, finnes ikke folk til og fortsette som i dag.

• Liker 1
Skrevet
agvg skrev (13 minutter siden):

Så langt har det vel ikke gått så bra, man bygger hitec vertikale farmer og prisen på matvarer er ganske så lave. og det er ingenting som tilsier at vanlig landbruk ikke kan robotiseres, landbruket har ikke noe valg, finnes ikke folk til og fortsette som i dag.

Man har allerede mye automasjon i bransjen, og tviler ikke på at det blir mer med årene.

Skrevet
Hansien skrev (1 minutt siden):

Hvor stor andel som faktisk driver med vertikal 

Å sånn ja, nei den er nok veldig lav uten at jeg har sett på det. Men, det er jo ett poeng med dagens ‘bransje’. Mange er tynget av lån for maskiner de har kjøpt til det formålet de driver med. Så å omstille seg er ikke lett.

Skrevet

Skrevet som av en ekte MDGer. Beklager, men her var det veldig mye halvsannheter, villedelse, feilaktige påstander, og rett og slett god gammeldags bullshit.

Det er denne type «virkelighetsforståelse» som gjør at norsk økonomi har store problemer, og det vil bli betydelig verre de neste 5-10 årene og videre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Peter Johansen skrev (4 minutter siden):

Skrevet som av en ekte MDGer. Beklager, men her var det veldig mye halvsannheter, villedelse, feilaktige påstander, og rett og slett god gammeldags bullshit.

Det er denne type «virkelighetsforståelse» som gjør at norsk økonomi har store problemer, og det vil bli betydelig verre de neste 5-10 årene og videre.

Vil du utdype?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...