Gå til innhold

Posten krever utrettmessig mva på uønsket brev fra ukjent avsender

Geenie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en overaskende og urovekkende kunnskap i dag etter å ha chattet med Posten en time.

Anledningen for chatten var et krav fra Posten om Mva på kr 1 og gebyr på kr 48,- for å behandle et brev til meg fra utlandet. Adressaten var ukjent og verdien på brevet var satt til USD 0,50 av avsender.

Jeg har ikke bestilt noe brev eller pakke på lang tid og ønsker ikke dette brevet. Problemet er praksis til Posten.

De blåser i det er ukjent sender eller om verdi er reell, eller om mottaker ønsker brevet. MVA skal betales, det har staten sagt..

Så i praksis er det fritt frem for utpressing ved å true om masse sending av brev. Kunde mottager hos Posten syntes ikke dette var noe problem, det var bare å ta det opp med avsender, så ble det nok en ordning.

Det kunne også være en mulig å klage på kravet og legge med Politi anmeldelse. Men ikke uten av avsender var kontaktet først da det var de som måtte ordne opp.

Det var umulig å prøve på å belyse hvor graverende denne praksisen er. Man er i etter Postens syn rettsløs, og må bare ha seg til å betale det eventuelle brev har i "verdi". Enten man ønsker dem eller ikke. Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Hvis/når brevet dukker opp skal jeg nå ta bilde av det og sende et epsot til avsender hvis mulig og fortelle dem at de blir politi anmeldt for dette urettmessige brevet. Videre må jeg levere inn digital anmeldelse til Politiet. Så får jeg returnere og klage til den hemmelig epostadressen til posten: [email protected].

Blir artig å se

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er nok bare og bestride eventuelle krav til inkasso.

Regner de neppe gidder bruke 2000 på forliksrådet.

Du har og sjekket at kravet er fra Posten og ikke fra en fyr i Nigeria?

Endret av joandreas
Skrevet

Ja, kravet er fra Posten.

Kom opp i appen, med enkel mulighet for å betale.

Mistenker at brevet er noe reklame for printerblekk eller lignende. Uansett er det prosedyren til Posten som er helt borti natta.

Jeg skal sjekke om det finnes en mulighet på toll.no og reservere seg mot at Posten fortoller på ens vegne. Det vil stoppe videre uønskede sendinger i fremtiden. Men jeg skal uansett anmelde det uønskede brevet til Polititet og sende inn klage til Posten så får vi se.

Skrevet

Vel, siden du mistenker at det er reklame for noe så spesifikt som printerblekk, så vil jeg tro at du kanskje har bestilt noe fra denne leverandøren før? Etter norsk lov, så skal man kun beholde kundeinformasjon så lenge det er nødvendig for kundeforholdet, men dette kan selvfølgelig være annerledes utenfor Norge. Mulig du, ved kjøp, har godtatt at de sender deg reklame i posten. Ville sjekket kjøpsvillkårene rundt det opprinnelige kjøpet, men selvfølgelig også be de slette deg som mottager av spam!

Så er det søkt å mene at dette kan åpne for særlig misbruk, da det ikke er gratis å sende brev til fortolling for avsender heller. Ser at det koster et sted mellom 2-4USD å sende brev fra New York til Norge, så hvis de ønsker at du MÅ bruke 50NOK på fortolling, så bruker de jo 40 NOK selv på å sende brevet...

• Liker 2
Skrevet
Geenie skrev (3 timer siden):

De blåser i det er ukjent sender eller om verdi er reell, eller om mottaker ønsker brevet. MVA skal betales, det har staten sagt..

jeg kan ikke forstå man kan tvinges betale for å ta imot en forsendelse man ikke vil ha.

hva om avsender hadde skrevet $500 i verdi?

hvis 10 stykker av oss neste gang vi er i Sverige hver og en sender brev med "verdi" på 3000 SEK til hjem til Justisministeren, da blir vel praksisen forandret tenker jeg :whistle:

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
hagenlund skrev (6 timer siden):

Du kan bare la være å betale noe, så vil Posten sende brevet til destruksjon i stedet for hjem til deg.

Det er ikke slik det fungerer lenger. Nå får du sendingen brevet selv om du ikke har betalt.

Endret av mobile999
Skrevet

Bare å la være å betale. Posten må i så fall sende kravet til forliksrådet (siden du bestrider kravet), og det kommer de ikke til å gidde.

Skrevet (endret)

Kan du ikke bare nekte å motta dette brevet og deretter bestride postens krav?

Edit: ser de bare slenger det i postkassa og sender kravet i ettertid - jeg ville fortsatt bestridt kravet og ikke åpnet brevet, eventuelt bare la det ligge i postkasse

Endret av Kakkelfant
Skrevet

reellt sett kan det jo være farlig å hente/ta imot post men ikke kjenner til eller forventer.

det er kjent at det f.eks. sendes narkotika fra utlandet til andre personer sin adresse, som deretter forsøkes plukket opp. Noen ganger kan slik forsendelse i stedet havne som hent-i-butikk, og gjør man det (selv om man ikke har bestilt noe) kan man vel brått få problemer.

jeg ville aldri tatt i mot post jeg ikke ante noe om.

å jeg kan ikke fatte staten kan tvinge det på meg. Må være noe mangler i lovverket? :roll:

Skrevet
hagenlund skrev (1 time siden):

Ikke I følge Posten. 

Det du linker til gjelder bl.a. pakker som skal signeres av mottaker. Brev blir ikke lenger en sending som man må hente hos posten etter at mva og gebyr er betalt. Brev havner rett i postkassen med separat krav om mva og gebyr. Eneste man kan forsøke seg på er å skrive "Nektet mottatt" på brevet og levere det til Posten, men Posten klarer sannsynligvis ikke å registrere det opp mot mva og gebyrkravet de har sendt.

Skrevet
Mr.M skrev (9 timer siden):

jeg kan ikke forstå man kan tvinges betale for å ta imot en forsendelse man ikke vil ha.

hva om avsender hadde skrevet $500 i verdi?

hvis 10 stykker av oss neste gang vi er i Sverige hver og en sender brev med "verdi" på 3000 SEK til hjem til Justisministeren, da blir vel praksisen forandret tenker jeg :whistle:

Tror faktisk det er noe slikt som må gjøres for å synliggjøre galskapen. Hva er adressen vi kan bruke?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
hagenlund skrev (9 timer siden):

Du kan bare la være å betale noe, så vil Posten sende brevet til destruksjon i stedet for hjem til deg. 

I følge Posten er brevet på vei til min Postkasse. Har ingen mulighet til å stoppe det

Skrevet

L/\R~ skrev (9 timer siden):

Bare å la være å betale. Posten må i så fall sende kravet til forliksrådet (siden du bestrider kravet), og det kommer de ikke til å gidde.

Jeg nevnte det til damen i chat, men dett ville de kjøre inkasso og full innkrevning på uten unntak. Mva var til å betale for alle. 

Skrevet
joandreas skrev (13 timer siden):

Er nok bare og bestride eventuelle krav til inkasso.

Regner de neppe gidder bruke 2000 på forliksrådet.

Du har og sjekket at kravet er fra Posten og ikke fra en fyr i Nigeria?

Kravet er i post appen, så det er Posten som skal ha mva

Skrevet
RookieNO skrev (11 timer siden):

Vel, siden du mistenker at det er reklame for noe så spesifikt som printerblekk, så vil jeg tro at du kanskje har bestilt noe fra denne leverandøren før? Etter norsk lov, så skal man kun beholde kundeinformasjon så lenge det er nødvendig for kundeforholdet, men dette kan selvfølgelig være annerledes utenfor Norge. Mulig du, ved kjøp, har godtatt at de sender deg reklame i posten. Ville sjekket kjøpsvillkårene rundt det opprinnelige kjøpet, men selvfølgelig også be de slette deg som mottager av spam!

Så er det søkt å mene at dette kan åpne for særlig misbruk, da det ikke er gratis å sende brev til fortolling for avsender heller. Ser at det koster et sted mellom 2-4USD å sende brev fra New York til Norge, så hvis de ønsker at du MÅ bruke 50NOK på fortolling, så bruker de jo 40 NOK selv på å sende brevet...

Vil tro dette kommer fra Asia med sponset/gratis frakt, ellers enig

Skrevet
Geenie skrev (31 minutter siden):

Jeg nevnte det til damen i chat, men dett ville de kjøre inkasso og full innkrevning på uten unntak. Mva var til å betale for alle. 

Selvfølgelig sier de det. De har enda ikke gjort det med meg. Kravet er uansett bestridt, så de har ikke lov til å kjøre det til inkasso.

Skrevet

Dette er da en form for negativt salg, som er forbudt i henhold til markedsføringsloven:

Negativt salg, eller uønsket salg, er når en selger sender varer eller tjenester til en kunde uten at kunden har bestilt dem. Dette er ulovlig i henhold til norsk markedsføringslovKunden trenger ikke å betale for slike varer eller tjenester. 

TS har ingen avtale verken direkte eller indirekte ved å ha bestilt noe med Posten, så dermed har Posten ikke noe gyldig krav heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...