Gå til innhold

Ny elbil i brann


Trulss

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jalla21 skrev (19 minutter siden):

Imponerende at du faktisk stiller et slikt spørsmål. Forstår du ikke hva et  🤣 betyr?

Det betyr vel at du prøvde å være morsom, som jeg skrev.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (23 timer siden):

Du har ikke lest denne tråden, og fått med deg realitetene? Eller prøvde du bare å være morsom?

Prøver du å være morsom? Realitetene i tråden, og virkeligheten er at alle biler kan brenne, og det er derfor lurt med et skikkelig brannslukkingsapparat i alle biler. Det eneste argumentet mot å ha slukker i elbil er at dersom batteriet brenner, vil det neppe hjelpe om du har 20 brannslukkere i bilen, men det er som nevnt sjelden.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AL123 skrev (8 minutter siden):

Prøver du å være morsom? Realitetene i tråden, og virkeligheten er at alle biler kan brenne, og det er derfor lurt med et skikkelig brannslukkingsapparat i alle biler. Det eneste argumentet mot å ha slukker i elbil er at dersom batteriet brenner, vil det neppe hjelpe om du har 20 brannslukkere i bilen, men det er som nevnt sjelden.

Det finnes eigne brannsløkkarar for litiumbatteri, dei har til og med starta å kome ned i pris sjølv om mange apparat fortsatt er i prisklasse 5000+. Utfordringane med å ha slike apparat i bilen er at disse apparata er relativt dårlige på vanlege brannar og mange er heller ikkje frostsikre. 

Om du får tatt ein brann i elbilbatteriet kjem mest ann på kor mange av cellene som har tatt fyr og om du klarer å unngå spredning til naboceller. Viktigaste grunnen til å ha med brannslukningsapparat i bil er å enten kunne slå ned og dempe ein brann for å kunne kjøpe tid til evakuering eller for å hindre spedning. Er det fyrst full fyr i ein bil så treng du uansett mange apparat. 

Slike små pulverapparat som mange har i bilen krever at du kan starte slukkinga meir eller mindre umiddelbart, og er det varme delar enten det er motordelar eller batteri som har forårsaka brannen så vil det raskt reantenne sidan temperaturen fortsatt er høg. 

Ein bil som startar å brenne blir totalskada uansett, sjølv om du klarer å slukke så er bilen såpass pulverskada at det er liten verdiar igjen. Så om det i det heile tatt er hensiktsmessig å køyre rundt med brannslukkingsapparat er tvilsomt, i alle fall sett opp mot dei få gangane det er nyttig opp mot kostnaden ved både innkjøp, vedlikehold og ikkje minst drivstoffkostnadar i form av at du drasser rundt på unødvendig vekt i bilen.

Skrevet
16 minutes ago, The Avatar said:

Ein bil som startar å brenne blir totalskada uansett, sjølv om du klarer å slukke så er bilen såpass pulverskada at det er liten verdiar igjen. Så om det i det heile tatt er hensiktsmessig å køyre rundt med brannslukkingsapparat er tvilsomt, i alle fall sett opp mot dei få gangane det er nyttig opp mot kostnaden ved både innkjøp, vedlikehold og ikkje minst drivstoffkostnadar i form av at du drasser rundt på unødvendig vekt i bilen.

Men det kan redde liv. Om folk er fastklemde er det ikkje restverdi på bilen, men å få frigjort folk som er viktig.

Brannslokkingsapparat kan stoppe og hindre brann etter ulukke, og bidra til å redde liv om folk sit fast i vraket.

  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Vel, i fjor var bare 7,2% av bilbrannene i en elbil i følge brannstatistikken. (7,0% hittil i år). Og antagelig hadde bare et fåtall av elbilbrannene fyr i batteripakken. Videre så var det nok bare et fåtall av disse igjen der brannen startet i batteripakken. Så det scenariet dere framstiller er rett og slett ganske uvanlig.

Grunnen til at man har brannslokker i bilen er i liten grad for å slokke brann i sin egen bil, men fordi de aller fleste branner man kommer over skjer enten i noen andres bil eller et annet sted enn bil. Når det er bilbrann så er det ofte snakk om enten parkert bil eller kollidert bil i trafikken. I begge tilfeller handler det om å kjøpe seg tid fram til brannvesenet kommer og tar over. I kollisjoner kan det ofte handle om å kjøpe seg tid til å redde ut folk også. Når det ikke er folk i bilen så er det verdier det står om, men bilen i seg selv er nok sjeldent noe å redde, så da handler det i så fall om å redde andre verdier som f.eks å begrense brannsmitte til andre biler eller bygg som står tett innpå.

De aller fleste bilbranner som starter i bilen, starter i motorrommet. Kupebrann er som regel en følgekonsekvens av brann i motorrommet.

En annen god grunn til å ha slokker i bilen er at man kan komme over andre typer branner enn bilbranner og det sparer verdifull tid å kunne ta ut slokkeren som man vet hvor er, i stedet for å prøve å finne en slokker på et brannsted man ikke kjenner.

Det er tre hovedtyper slokkere: pulver, skum og co2. Det er kun pulver som egner seg å ha i bilen. CO2 egner seg kun på steder uten vind og friluft, mens skum tåler ikke frost. Derfor er pulver rette typen for bil.

Personlig har jeg et lite pulverapparat i bilen, to store pulverapparat hjemme, et lite skumapparat på kjøkkenet og et brannteppe. Pulver er noe skikkelig svineri å fjerne så hvis jeg opplever et lite branntilløp hjemme så vil jeg forsøke skum og brannteppe før jeg evt fyrer løs med pulver.

Endret av Simen1
Skrevet
45 minutes ago, Simen1 said:

Vel, i fjor var bare 7,2% av bilbrannene i en elbil

Det er lite når elbiler utgjør 29.2 % av personbiler registrert per juli 2025. Jeg vil tro at elbilers relativt lave alder fortsatt drar slike branner veldig ned. 

Skrevet
8 minutes ago, kremt said:

Det er lite når elbiler utgjør 29.2 % av personbiler registrert per juli 2025. Jeg vil tro at elbilers relativt lave alder fortsatt drar slike branner veldig ned. 

Samt at fossile drivstoff _er_ veldig veldig brennbart, og biler med fossil drivlinje har komponenter med høg temperatur. Elbiler har ikkje så høge temperaturer og så lett antennelige væsker. Så alder har nok betydning, men trur ikkje det vil gå opp nok til å oppvege for at dei er tryggare.

Skrevet
3 hours ago, Simen1 said:

Pulver er noe skikkelig svineri å fjerne så hvis jeg opplever et lite branntilløp hjemme så vil jeg forsøke skum og brannteppe før jeg evt fyrer løs med pulver.

Men opprydding/rensing betales av forsikringen.

Skrevet
trikola skrev (36 minutter siden):

Men opprydding/rensing betales av forsikringen.

Men det er hverken gøy å vaske opp selv eller å se på at andre gjør det, selv om det blir betalt. Og det er jo ikke gjort i en fei heller og ikke blir det perfekt. Det pulveret sniker seg inn over alt og rester blir værende igjen selv etter grundig nedvask 3 ganger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
trikola skrev (17 timer siden):

Men opprydding/rensing betales av forsikringen.

Den innstillingen der gjør at vi alle får dyrere forsikring. Forsikring er et "spleiselag". Går forsikringsselskapenes utgifter opp så fordeles det på kostnadene til oss alle forsikringskundene.

Skrevet
The Avatar skrev (På 21.8.2025 den 9.12):

Det finnes eigne brannsløkkarar for litiumbatteri, dei har til og med starta å kome ned i pris sjølv om mange apparat fortsatt er i prisklasse 5000+. Utfordringane med å ha slike apparat i bilen er at disse apparata er relativt dårlige på vanlege brannar og mange er heller ikkje frostsikre. 

Om du får tatt ein brann i elbilbatteriet kjem mest ann på kor mange av cellene som har tatt fyr og om du klarer å unngå spredning til naboceller. Viktigaste grunnen til å ha med brannslukningsapparat i bil er å enten kunne slå ned og dempe ein brann for å kunne kjøpe tid til evakuering eller for å hindre spedning. Er det fyrst full fyr i ein bil så treng du uansett mange apparat. 

Slike små pulverapparat som mange har i bilen krever at du kan starte slukkinga meir eller mindre umiddelbart, og er det varme delar enten det er motordelar eller batteri som har forårsaka brannen så vil det raskt reantenne sidan temperaturen fortsatt er høg. 

Ein bil som startar å brenne blir totalskada uansett, sjølv om du klarer å slukke så er bilen såpass pulverskada at det er liten verdiar igjen. Så om det i det heile tatt er hensiktsmessig å køyre rundt med brannslukkingsapparat er tvilsomt, i alle fall sett opp mot dei få gangane det er nyttig opp mot kostnaden ved både innkjøp, vedlikehold og ikkje minst drivstoffkostnadar i form av at du drasser rundt på unødvendig vekt i bilen.

Mulig det finnes brannslokningsapparat for lithiumbatterier, men de kan neppe brukes i bil. Hvordan vil du klare å komme til for å slokke? Har selv slokket flere biler som har blitt reddet, så at brann betyr totalhavari eller kondemnering er definitivt ingen selvfølge.

Skrevet
7 minutes ago, AL123 said:

Mulig det finnes brannslokningsapparat for lithiumbatterier, men de kan neppe brukes i bil. Hvordan vil du klare å komme til for å slokke? Har selv slokket flere biler som har blitt reddet, så at brann betyr totalhavari eller kondemnering er definitivt ingen selvfølge.

Du får egentlig ikke slokket brann i et lithiumbatteri. Med mindre du klarer å kjøle det så ekstremt ned at reaksjonen stopper. Alt du trenger for brann er allerede inni batteriet. Varme, oksygen og brennbart materiale.

Skrevet
sedsberg skrev (20 timer siden):

Du får egentlig ikke slokket brann i et lithiumbatteri. Med mindre du klarer å kjøle det så ekstremt ned at reaksjonen stopper. Alt du trenger for brann er allerede inni batteriet. Varme, oksygen og brennbart materiale.

Nettopp mitt poeng. Når brannen har smeltet batterikassen slik at man faktisk kan komme til med slokkemiddel er varmeutviklingen kommet så langt at det er forsent, 

  • 4 uker senere...
Skrevet

https://www.itromso.no/nyheter/i/0QGkoB/smaanytt?pinnedEntry=591608

Sitat
07:36 i dag Karianne Laagstein
→ Del

Stor økning i bilbranner – mange er påsatt

 
Hittil i år har brannvesenet rykket ut til 603 bilbranner, der det ikke var en trafikkulykke i forkant. Foto: Jelle van der Wolf, Tryg Forsikring

Antallet branner i bil og motorvogn øker. Første halvår i år registrerte forsikringsbransjen 1852 branner.

Det er ti per dag i snitt, melder Tryg forsikring.

- Årsaken til økningen er ikke entydig, men det har vært mange tilfeller av bilbranner i år, og da spesielt påsatte bilbranner, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg.

Hittil i år har brannvesenet rykket ut til 603 bilbranner der det ikke var en trafikkulykke i forkant, viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Over 90 prosent av disse bilbrannene gjaldt bensin- og dieselbiler.

— Det viser at myten om at elbiler er mer brannfarlige, ikke stemmer, sier Brandeggen.

iTromsø skrev senest torsdag om en bilbrann: Bil tok fyr, så ble bileieren oppringt: – Jeg hadde bare et ærend

 

Skrevet
Sitat

— Det viser at myten om at elbiler er mer brannfarlige, ikke stemmer, sier Brandeggen.

Dette er nok flisespikking fra min side, men eg vil påstå at ein av grunnane til at vi har denne myten er fordi ein bruker begrepet "brannfarlige".
Dette ordet kan forståast på ulike måtar. I denne artikkelen så er det brukt i betydninga av kor lett/ofte det oppstår brann, men ordet brannfarleg er også ein beskrivelse av kor raskt eller voldsom brannen er.

Når ein seier at ein elbil er brannfarleg, så kan det bety:
- Elbilar har lett for å starte å brenne.
eller
- Elbilar som brenner (i batteripakken) gir ein kraftig brann.

Det er derfor fint mogleg å argumentere for at "elbilar er meir brannfarlege" om ein berre legg rette premissa til grunn. Til dømes så kan ein elbil starte å brenne mange timar enn at den er parkert sidan det går straum i dei elektriske ledningane enten frå ladekabelen eller frå batteriet. Ein dieselbil vil berre ha kortslutning i 12 V systemet som potensiell brannkilde om bilen er parkert og alle motordelar er avkjølt og kalde.
Ein kan også argumentere at ein elbil er meir brannfarleg fordi at sjølv om at det er sjeldan at brenn i sjølve batteriet så er det meir problematisk med ein brann som ein ikkje klarer å sløkke med vatn. Startar det å ryke frå dieselbilen så kan det være at du klarer å sløkken den sjølv med hageslangen om du er rask nok, startar det å ryke frå sjølve batteriet så er det beste resultatet du kan håpe på med hageslangen å hindre brannen frå å spreie seg til andre brennbare ting.

Etter mitt syn vil det derfor være hensiktsmessig å være meir konkret på om ein snakkar om antall brannar eller skadepotensialet når ein seier at ein biltype er meir brannfarleg.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...