Gå til innhold

Ny elbil i brann


Trulss

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trulss skrev (17 minutter siden):

Jeg har dermed slått fast at ingen er spesielt interessert i vite hvilke bilmerker som har brent i 2024 og 2025.

Bare tull! Jeg vil gjerne vite det på bilmerke-nivå, men da må vi ha et skikkelig tallgrunnlag. Å diskutere rykter fra tvilsomme kilder er meningsløst og har ingenting med kunnskapssøking å gjøre. Det har bare med ekkokammerbygging å gjøre.

  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trulss skrev (53 minutter siden):

Alle tall som presenteres fra DSB, NVE, Statkraft, Elbilforeningen osv. må tas med en klype salt da de har sin helt egen agenda. Siden jeg har god oversikt over enkelte kjøretøy vil lett kunne se om statiskken holder mål. Man da trenger jeg bilmerke og ikke bare antallet totalt sett.

Det er fint mogleg å ettergå statistikken, alle bilbrannane er registrert på bakgrunn av ein rapport som inneheld alle faktaopplysningar som registreringsnummer, eigar, tid og stad for brannen, osv. 

Dette er opplysningar det er mogleg å søke om innsyn i om du er villig til å legge arbeid i å gjennomgå tallmaterialet og kanskje også snakke med bileigarane. 

Om du ikkje stoler på at alle elbilbrannane er meldt inn til myndigheitene så kan du søke tilsvarande opplysningar via alle forsikringsselskapa. 

  • Liker 2
Skrevet
Trulss skrev (1 time siden):

Alle tall som presenteres fra DSB, NVE, Statkraft, Elbilforeningen osv. må tas med en klype salt da de har sin helt egen agenda. Siden jeg har god oversikt over enkelte kjøretøy vil lett kunne se om statiskken holder mål. Man da trenger jeg bilmerke og ikke bare antallet totalt sett.

Om kun antall branner brannvesen har hatt utrykning på vises jo endel feilmargin allerde, om årsaken til brannen er uvklart er en ytterlige feilkilde osv.

Jeg er altså provosert av tall fra de store og kunnskapsrike som detaljstyrer statiskk og budsjett dit de vil. Noe nøytralt vil vi aldri få av dem. Jeg vil bare kontrollere det jeg er mulighet til utfra de kunnskaper jeg har på papriet fra før av. Det er jo også av interesse å se hvor mange som har tatt fyr under lading med forsvarlig montert ladeboks. Men tallene holdes tett til brystet.

Hvis jeg skal gjette er du også overbevist om at jorden er flat og at menneskene aldri har vært på månen?

  • Liker 3
Skrevet
34 minutes ago, Trulss said:

Elbilforeningen burde være interessert i disse tallene, og de har de nok i sin besittelse, men publiseres ikke fordi de ikke ønsker negativ omtale av elbiler

What. The. Flying. Fuck?

Dette er pisse sprøtt. Kvifor skal elbilforeningen bry seg? Det er jo ikkje relevante tall; elbilbranner er så sjelden at du har større sjans for plotte inn sju rette i lotto.

Altså, du framstår heilt ærleg som manisk i oppførselen din, der alt er en konspirasjon der du veit best, og om andre har tall, argumenter eller dokumentasjon så er det fake, dei har en agenda, ønsker å skjule ting også viare. Det er ikkje grunnlag for diskusjon, utover å kategorisk fastslå at du trenger realitetsorientering.

  • Liker 7
Skrevet
kremt skrev (8 timer siden):

Mye av brannene i fossilbiler er nok påsatt. Forsikringssvindel etc. Vet av en som ble tatt, det ble dyrt. Andre er trolig lekkasje av olje og drivstoff over lengre tid og manglende ettersyn / vedlikehold av kjøretøyet. 

Der har du kanskje rett! Fossilbiler er "ut" og eierene er rimelig misunnelige og vil ha seg noe nytt! 🙂

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Trulss said:

Jeg sutrer ikke rundt på formuet, jeg forsøker samle relevant informasjon.

Har du sendt epost til DSB og etterspurt informasjonen? Nei? Då sutrer du. Å forsøke å samle informasjonen vil sei å ta kontakt med kjeldene. 

Det du driver med er brønnpissing.

  • Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (9 timer siden):

Ja, grunnen er nok at elbiler er mye farligere når de først tar fyr.

Helt feil.

I ca 90% av tilfellene, så er det lettere å slukke en brann i en elbil enn i en fossilbil.

Og det er mye mindre sjanse for at brannen sprer seg.

Dette er på grunn av drivstoffet som er veldig lett antennelig.

Som andre også sier; kun i de tilfellene batteriet tar fyr, er brann i en elbil vanskeligere å slukke. Men det skjer ytterst sjelden. Selv i totalt utbrente elbiler, er batteriet stort sett inntakt.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Sverige hadde 358 260 elbiler ved utgangen av 2024 og 4619531 andre personbiler. De hadde 40 elbilbranner i 2024. Her finner vi også mer detaljert statistikk: 10 brant under kjøring, 11 under lading og 19 annet/ukjent. Det brant også i drøyt 3060 andre biler i 2024. Justert for antall biler så brant det altså 6 ganger oftere i ikke-elbiler i Sverige enn i elbiler. NB. MSB og DSB teller ulikt så det er ikke direkte sammenlignbart å kryss av landene. Blant annet inkluderer de branner i biler som følge av kollisjon. Det gjør ikke DSB. Det viktige er at man sammenligner svenske tall med svenske. Fossilt vs el.

Kilder: Sveriges "DSB":

https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf

https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyheter/2025/maj/brander-i-elfordon-och-eltransportmedel/

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

Danske Beredskaps styrelsen har en lignende rapport. De har sin egen regnemetode og slår sammen blant annet elbil og hybrider til en felles kategori. De regner også branner som oppstår andre steder og smitter over til bilen og påsatte branner. Det gjør ikke Norge og Sverige. Dette kan være årsaker til at de opplever lavere forskjell mellom fossilt og el+hybrid kategorien: Nærmere bestemt 3,5 ganger oftere brann i kategorien fossilt enn i el+hybrid-kategorien. Også dette justert for antall biler i hver kategori.

Endret av Simen1
Skrevet
AndersT2 skrev (På 15.8.2025 den 15.16):

Hvilke bensin/diesel bil type brenner oftest? Den som er dårlig vedlikeholdt er nok svaret der.

Det er særlig gamle dieselbiler som brenne, og Opel Zafira er en versting. Var den som tok knekken på parkeringshuset på sola også. Med gamle bensinbiler som en god nr. to.

Skrevet
Simen1 skrev (På 15.8.2025 den 22.46):

Bare tull! Jeg vil gjerne vite det på bilmerke-nivå, men da må vi ha et skikkelig tallgrunnlag. Å diskutere rykter fra tvilsomme kilder er meningsløst og har ingenting med kunnskapssøking å gjøre. Det har bare med ekkokammerbygging å gjøre.

Enig i dette, og synes det rart at DSB og andre holder kortene så tett til brystet.

Skrevet

Det er også ein viss tendens til at det oftare oppstår brann i bilar som nettopp har vært på verksted, ofte fordi det alltid er ein fare for at det blir slurva med monteringa slik at ei laus slangeklemme fører til lekkasje.

  • Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (11 minutter siden):

Enig i dette, og synes det rart at DSB og andre holder kortene så tett til brystet.

Det kan du sikkert få hvis du henvender deg dit.

PS. Med bare 266 elbilbranner i Norge gjennom alle tider og bare 185 av de de siste 5 årene så er det er litt begrenset statistisk materiale, så du vil få store konfidensintervaller. Det er en grunn for at politiske meningsmålinger har som mål å få inn 2000 respondenter før de kan si at resultatene er rimelig sikre og selv da ser vi jo at det varierer en hel del fra måling til måling selv om det har skjedd lite i mellomtiden.

Bare for å komme med et konstruktivt forslag så bør du finne tall fra mange land og legge de sammen sånn at du får statistikk over helst 2000+ elbilbranner for å kunne si noe rimelig sikkert om hvilke modeller som brenner oftere enn andre. Og helst unngå å ta med gamle data fra før 2020, for de er kanskje ikke like representative lengre.

  • Liker 1
Skrevet
17 minutes ago, Trulss said:

Enig i dette, og synes det rart at DSB og andre holder kortene så tett til brystet.

Men gjer dei det? Har du kontakta dei og spurt?

  • Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (4 minutter siden):

Men gjer dei det? Har du kontakta dei og spurt?

Nei, men det må registreres brukernavn og passord for å få tilgang til noe som kanskje ikke eksisterer. Jeg tenkte dette var en bedre jobb for journalister eller andre som mer interessert enn meg. NAF og Elbilforeningen burde være interessert.

Skrevet
Trulss skrev (13 minutter siden):

Enig i dette, og synes det rart at DSB og andre holder kortene så tett til brystet.

Dette er nok fordi ein ikkje har vurdert bilbrann fordelt på bilmodell som interessant nok til å bruke tid på å lage eigne rapportar på dette. Grunnlaget finnes i form av rapportar ho både brannvesen, politiet og forsikringsselskap, men det er ein stor jobb å plotte inn dette i ein statistikkdatabase.
Det ser også ut som at DSB sine statistikker fyrst og fremst fokuserer på skadeomfang og kvar brannen har oppstått og lite på årsak og slike detaljar sidan det er politiet sitt bord. Politiet på sin side har lite offentleg statistikk utover dei store linjene. SSB ser ut til å fokusere berre på den økonmiske sida av brannstatistikken som kor mykje pengar som blir brukt på å drifte brannvesenet.

Det er nok enkelt og greit slik at antall bilbrannar fordelt på års- og bilmodell har falt mellom to stolar utan at nokon har tatt på seg jobben med å utarbeide slik statistikk. Ein del av forklaringa er kanskje at det gir dårlege grafar om kategoriane ikkje blir slått saman.

 

Litt off-topic; men det er også ein kjennsgjerning at det oftare oppstår husbrannar hos rusmisbrukarar og fyrste generasjons innvandrarar, men det er lite offentleg statistikk på dette sidan dei fleste statistikkrapportane berre viser talet på husbrannar utan å fordele det på om bebuaren er rusmisbrukar, barnlaust ektepar, singel, kollektiv, osv.
Slik er det nok med bilbrannane også, nokon har bestemt at det å sortere statistikken på elbil og bensin-/dieselbil er nøyaktig nok.

Skrevet

Hvorfor diskuterer man med personer som ikke er interessert i å diskutere?

Her har personen tydelig en agenda, og nekter å høre på logikk.

Diskusjonen går bare i ring, hvor folk kommer med svar som ignoreres.

  • Hjerte 1
Skrevet
7 minutes ago, Trulss said:

Nei, men det må registreres brukernavn og passord for å få tilgang til noe som kanskje ikke eksisterer. Jeg tenkte dette var en bedre jobb for journalister eller andre som mer interessert enn meg. NAF og Elbilforeningen burde være interessert.

Send en epost? E-postadressa står på dsb.no - [email protected]

Og meir interessert enn deg? Du er jo interessert nok til å sitte på et forum og klage over at dei hemmelegheld informasjon som du ikkje har peiling på om eksisterer eller om dei faktisk held hemmeleg...

  • Hjerte 2
Skrevet
Trulss skrev (14 minutter siden):

Nei, men det må registreres brukernavn og passord for å få tilgang til noe som kanskje ikke eksisterer. Jeg tenkte dette var en bedre jobb for journalister eller andre som mer interessert enn meg. NAF og Elbilforeningen burde være interessert.

Hva? Du har startet en egen tråd der dette er hovedtema og du klager på den ene og den andre instansen som holder kortene tett til brystet. Også sier du at du ikke er særlig interessert? :blink:

Når det er såpass lav terskel som å bare registrere en konto, for å finne svaret på tråden din så virker det rart at du ikke bare gjør det.

  • Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (7 minutter siden):

Send en epost? E-postadressa står på dsb.no - [email protected]

Og meir interessert enn deg? Du er jo interessert nok til å sitte på et forum og klage over at dei hemmelegheld informasjon som du ikkje har peiling på om eksisterer eller om dei faktisk held hemmeleg...

Det er sant, og det er derfor jeg spurte her i formuet hvor det åpenbart er en interesse for temaet. Trolig får heller ingen andre ut informasjonen jeg etterspør for da ville det vel blitt gjort for lenge siden?

 

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Hva? Du har startet en egen tråd der dette er hovedtema og du klager på den ene og den andre instansen som holder kortene tett til brystet. Også sier du at du ikke er særlig interessert? :blink:

Når det er såpass lav terskel som å bare registrere en konto, for å finne svaret på tråden din så virker det rart at du ikke bare gjør det.

Jeg er nok ikke særskilt interessert, men stusser likevel over at det ikke er publisert en slik statiskk med litt mer detaljer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...