freedomseeker Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden BamseMums80 skrev (22 minutter siden): Fortell gjerne hvordan du mener det ville sett ut. Spesielt for personer som primært ikke har penger. Ikke de som har halve nasjonalbudsjetter i formue. Så kan jeg lett se om Norge ville vært et paradis for de som har,og et helvete for de som ikke har. De som ikke eier egen bolig f.eks. De som er syke. De som er studenter. Barnefamiljer. Norge er for de aller fleste utenfor Norges grenser et paradis. Skal du høre noe annet,så kommer det fra rikinger som ikke ville blitt fornøyd med mindre Norge var en 0 skatt stat. Noe veldig mange her i Norge har hengt seg vanvittig opp i. Se til foreldrene dine f.eks. Jeg vedder du har det mye bedre en de. Finere hus,nyere biler etc. Hva er det med all denne klaginga. Å igjen - Har du lite fra før av,så får du mindre med høyrevrengt styre. Sån har det alltid vært,og vil alltid forbli. Ulikhetene i Norge har økt under Støres regjering, og fattigdommen har også blitt mer utbredt. Tidlig på 2000-tallet var inntektsnivået i Norge sammenlignbart med Sveits, mens det nå ligger betydelig lavere, nær halvparten. Også Danmark har i dag høyere lønninger enn Norge, noe som indikerer at det har skjedd en vesentlig endring i vår relative økonomiske utvikling. 1
BamseMums80 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 7 minutes ago, leticia said: Kan minne på at det bare er 11 % av befolkningen som betaler formuesskatt, de aller fleste av dem et lite beløp. Helt vanvittig hvor mye den ene saken har fått oppmerksomhet i valgkampen, faktisk fra begge sidene av bordet... Angående det at Norge blir sett på som et paradis. Jeg vet ikke det, men inntrykket jeg har når jeg er ute og reiser er at de tror at alle nordmenn er rike. Det er nok ikke alle nordmenn som føler det slik for å si det sånn. Jeg tror klagingen ikke kommer i hovedsak fra de som har mest i Norge, det er et fåtall av dem som bare fronter saken ekstra sterkt. Jeg føler heller at klagingen oftest kommer fra "middelklassen". De som har det greit, men som gjerne skulle hatt mer. De fattigste må bruke energien sin på å "holde hodet over vannet" uansett, og de eksemplene som media drar frem når de skal snakke om fattigdom er ofte ganske latterlige, og handler ofte vel så mye om folk som ikke greier å styre sin økonomi, enn at de egentlig er så veldig fattige. Ja du har nok rett (Som vanlig :D) Spesielt det med at det er middelklassen som klager mest. Er gjerne bare at jo rikere man er,jo høyere er klaginga. Men jeg mener det er på grense til det absurde med all denne dommedagsklaginga over Norge. Mye kunne vært bedre. Det er jeg enig i. Men når poden på 18 sin førstebil er en Porsche Cayenne,eller bil i lignende prisklasse. Så synes jeg ikke Norge går så ille. Dette ser jeg flere steder. Helt sprell nye sportsbiler,båter,motorsykler og alt annet som hører med. At poden har "spart" er jo et argument. Ja,jeg sparte jeg og. Jeg hadde til og med sommerjobber. Kunne ikke drømt om de summene våre "barn" har mellom fingrene i dag. Mye pga "pappa betaler" Min far er en bigwig i oljebransjen. Han hadde likevel aldri råd til å gi meg store pengesummer og gaver. Han som mange andre har det veldig bra i dag! Jeg vet mange ikke har,men her i Norge er det blitt vanlig "å ha" Så folk flest har det vanvittig bra,selv i forhold til da jeg var ung - å jeg mener jeg har hatt det vanvittig bra hele livet. 1
Smule8o Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Jeg sliter fortsatt med å bestemme meg. Av alle de dårlige alternativene så har det kokt ned til to. 1. Venstre for å hjelpe de over sperregrensen. Har troa på at en borgerlig regjering blir litt mindre ille enn AP avhengig av støtte fra koko-venstre, selv om jeg er veldig veldig uenig i deler av politikken venstre fronter. 2. AP for å gjøre gi de litt mer kjøttvekt mot koko-venstre om den siden skulle vinne (ser tross alt sånn ut). Endret 10 timer siden av Smule8o
BamseMums80 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 3 minutes ago, Smule8o said: Jeg sliter fortsatt med å bestemme meg. Av alle de dårlige alternativene så har det kokt ned til to. 1. Venstre for å hjelpe de over sperregrensen. Har troa på at en borgerlig regjering blir litt mindre ille enn AP avhengig av støtte fra koko-venstre, selv om jeg er veldig veldig uenig i deler av politikken venstre fronter. 2. AP for å gjøre gi de litt mer kjøttvekt mot koko-venstre om den siden skulle vinne (ser tross alt sånn ut). Forstår du ikke liker venstresiden,men ufint med den "koko" beskrivelsen. Du har jo allerede bestemt deg. Så hvorfor være så ufin? Du har til og med beskrevet hvorfor du vil stemme V. Så hva med å tro på deg selv,å bare ta det valget. En stemme til H vil jo også hjelpe deg med å oppnå det du ønsker. 2
BadCat Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 13 minutes ago, freedomseeker said: Ulikhetene i Norge har økt under Støres regjering, og fattigdommen har også blitt mer utbredt. Tidlig på 2000-tallet var inntektsnivået i Norge sammenlignbart med Sveits, mens det nå ligger betydelig lavere, nær halvparten. Også Danmark har i dag høyere lønninger enn Norge, noe som indikerer at det har skjedd en vesentlig endring i vår relative økonomiske utvikling. Man høster som man sår. Mange burde bli fratatt det lille de har, ikke få mer. Quote Så kom også han fram som hadde fått én talent, og sa: ‘Herre, jeg visste at du er en hard mann, som høster hvor du ikke har sådd, og sanker hvor du ikke har strødd ut. Derfor ble jeg redd og gikk og gjemte talenten din i jorden. Se, her har du ditt.’ Men herren svarte ham: ‘Du dårlige og late tjener! Du visste at jeg høster hvor jeg ikke har sådd, og sanker hvor jeg ikke har strødd ut. Da burde du ha overlatt pengene mine til dem som driver med utlån, så jeg kunne fått dem igjen med renter når jeg kom tilbake. Ta derfor talenten fra ham og gi den til ham som har de ti talentene! For den som har, skal få, og det i overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har. Og kast den unyttige tjeneren ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.’
Smule8o Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 2 minutes ago, BamseMums80 said: Forstår du ikke liker venstresiden,men ufint med den "koko" beskrivelsen. Du har jo allerede bestemt deg. Så hvorfor være så ufin? Du har til og med beskrevet hvorfor du vil stemme V. Så hva med å tro på deg selv,å bare ta det valget. En stemme til H vil jo også hjelpe deg med å oppnå det du ønsker. Jeg synes koko-venstre er en veldig god beskrivelse av Rødt og helt ok av SV. Og kan anbefale deg å lese innlegget mitt litt bedre, da jeg klart og tydelig skriver at valget står mellom Venstre og AP. Og hvordan i alle dager mener du at å stemme på Høyre vil hjelpe Venstre over sperregrensen?
BamseMums80 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 1 minute ago, BadCat said: Man høster som man sår. Mange burde bli fratatt det lille de har, ikke få mer. Temmelig radikal kommentar. Der har vi også en solid grunn for hvorfor venstresiden står såpass sterkt. Så radikalt galne og rett og slett onde meninger som det der. Der er bare ikke nok at man ønsker en annen politikk. Man skal og ønsker å frata midler fra de som har lite også. Ikke rart folk er redde. Selv helt vanlige folk. Jeg blir raskt skremt av å lese på X f.eks. Makan til mørkt høyrevridd ekkokammer. 1 1
leticia Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden BamseMums80 skrev (13 minutter siden): Ja du har nok rett (Som vanlig :D) Spesielt det med at det er middelklassen som klager mest. Er gjerne bare at jo rikere man er,jo høyere er klaginga. Men jeg mener det er på grense til det absurde med all denne dommedagsklaginga over Norge. Mye kunne vært bedre. Det er jeg enig i. Men når poden på 18 sin førstebil er en Porsche Cayenne,eller bil i lignende prisklasse. Så synes jeg ikke Norge går så ille. Dette ser jeg flere steder. Helt sprell nye sportsbiler,båter,motorsykler og alt annet som hører med. At poden har "spart" er jo et argument. Ja,jeg sparte jeg og. Jeg hadde til og med sommerjobber. Kunne ikke drømt om de summene våre "barn" har mellom fingrene i dag. Mye pga "pappa betaler" Min far er en bigwig i oljebransjen. Han hadde likevel aldri råd til å gi meg store pengesummer og gaver. Han som mange andre har det veldig bra i dag! Jeg vet mange ikke har,men her i Norge er det blitt vanlig "å ha" Så folk flest har det vanvittig bra,selv i forhold til da jeg var ung - å jeg mener jeg har hatt det vanvittig bra hele livet. Jeg føler det egentlig ikke sånn, bortsett fra de man ser i media, som Spetalen f.eks. De rikeste rundt her jeg bor er veldig stille og tilbaketrukket, gjør en innsats med å sponse lokalmiljøet osv. Men ja, jeg føler mer at det er de som sitter godt i det fra middelklassen som er de verste jevnt over. Det jeg syns er det aller verste er hvordan partier på begge sidene (når de har regjeringsmakta) snakker om f.eks, vi har gitt uføre og pensjonister et godt oppgjør i år. Men fakta er at de (normalt sett) ikke gir en krone mer enn det som de må pga reguleringer. Grunnbeløpet i folketrygden følger lønnsutviklingen / frontfagsoppgjøret. Nå vet jeg at sittende regjering har gitt noen tusenlapper ekstra i året for de med de aller minste ytelsene, (muligens etter press fra SV) men bortsett fra det, så drypper det ikke en krone mer på disse gruppene enn det de er pliktig til. Jeg syns heller ingenting om at regjeringer tar ære for når det går bra i økonomien, og opposisjonen er tilsvarende negativ når det går dårlig. Men det er vel endel av "spillet" det da... En ting til. Jeg føler folk tar litt for lite ansvar over eget liv, og legger for mye ansvar på stat. Folk må bli mer selvstendige, og ja, også klage mindre hadde vært fint 2
freedomseeker Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Venstresiden står overfor et alvorlig forklaringsproblem når de kombinerer høy innvandring med løfter om mindre forskjeller og redusert fattigdom. Erfaringer fra andre land viser at stor innvandring, særlig av lavt kvalifisert arbeidskraft, ofte bidrar til økte sosiale utgifter, press på velferdsordninger og risiko for lønnsdumping. De fleste land i verden har derfor innført strenge krav til kvalifikasjoner, språkkunnskaper og forsørgelsesevne nettopp for å hindre en utvikling der ulikhetene øker og arbeidsmarkedet svekkes. Når Norge i mindre grad stiller slike krav, skapes en spenning mellom idealene om sosial utjevning og de faktiske konsekvensene av politikken. I tillegg kan kombinasjonen av høy innvandring og en generøs velferdsstat føre til større belastning på offentlige tjenester som helse, utdanning og boligmarkedet, noe som i sin tur rammer lavinntektsgrupper hardest. Resultatet er at de samme gruppene venstresiden ønsker å løfte, ender opp med å bære byrden. Danmark kombinerer en sterk sosialpolitikk med en innvandrings- og næringspolitikk som er forankret i realisme. Det er en modell Norge har mye å lære av. 1
BadCat Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) 17 minutes ago, BamseMums80 said: Temmelig radikal kommentar. Der har vi også en solid grunn for hvorfor venstresiden står såpass sterkt. Så radikalt galne og rett og slett onde meninger som det der. Der er bare ikke nok at man ønsker en annen politikk. Man skal og ønsker å frata midler fra de som har lite også. Ikke rart folk er redde. Selv helt vanlige folk. Jeg blir raskt skremt av å lese på X f.eks. Makan til mørkt høyrevridd ekkokammer. Hva er radikalt med det? Det er et bibelvers fra ei tid uten sikkerhetsnett. Jeg tok ikke med hele, men de to tjenerne som gjorde godt, ble anerkjent og belønnet. Use it or lose it, enkelt og greit. I Norge snakker man stadig om like muligheter, men ikke om faktisk å bruke mulighetene. Her gjør man motsatt av det som står i Bibelen. Men tar fra de som får det til og gir til de elendige. Endret 10 timer siden av BadCat
BamseMums80 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 2 minutes ago, BadCat said: Hva er radikalt med det? Det er et bibelvers fra ei tid uten sikkerhetsnett. Use it or lose it, enkelt og greit. Stone cold! Når man skal begynne å gå etter over 2000 år gamle (noen vil si eventyr historier) så er det bare over. Men message received. 4
leticia Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden freedomseeker skrev (8 minutter siden): Danmark kombinerer en sterk sosialpolitikk med en innvandrings- og næringspolitikk som er forankret i realisme. Det er en modell Norge har mye å lære av. Jeg er enig i at vi i mange tilfeller heller burde se til Danmark enn Sverige. Jeg syns vi er unaturlig koblet opp mot Sverige i mange saker. Men det kan evt ha noe å gjøre med den avstanden vi har til Danmark pga Skagerak. (eller at noen ikke helt har skjønt at "navlestrengen" til Sverige ble kuttet da vi gikk ut av union med dem i 1905... ) 1
BadCat Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) 23 minutes ago, BamseMums80 said: Stone cold! Når man skal begynne å gå etter over 2000 år gamle (noen vil si eventyr historier) så er det bare over. Men message received. Noen vil si? Fortellinga heter "Parable of the talents". Ingen tvil om a det er eventyr. Det er innholdet og hva man kan lære som er vesentlig. Quote simple story used to illustrate a moral or spiritual lesson Her er ei fortelling fra nyere tid. Kanskje det resonerer bedre. Quote I used to say, ‘Things cost too much.’ Then my teacher straightened me out on that by saying, ‘The problem isn't that things cost too much. The problem is that you can't afford it.’ That's when I finally understood that the problem wasn't ‘it’ - the problem was ‘me. Jim Rohn Quote The quote from Jim Rohn states that if you feel you can't afford something, the problem isn't that it's too expensive, but that you haven't developed the value or skills to earn the money to afford it. He teaches that your ability to earn and your value to the world are directly proportional to the reward you receive, not the employer's capacity to pay you. Du kan stemme evig på sosialister, men det endrer ikke noe til den dagen du ser problemet i eget speil. Det er bedre å leve av egen frukt enn almisser fra staten og rikfolk. Endret 9 timer siden av BadCat
ToTTy Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Jeg vil bare si at om 24 timer har vi resultatene for valget. Rød side vant, og AP fortsetter. FrP later som de hadde det "beste valget noensinne" og lærer ingen lekser hvorfor de tapte valget. Takk til alle på rød side som skapte et stabilt oversperregrensa valg kampanje, spesielt MDG som sørget for at rød side vant uansett om Venstre og KrF kom over sperregrensa. FrP ødela hele blå side, og de forstår det ikke i det hele tatt. 👌 1 1
BadCat Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Svak krone og høye renter passer meg godt. Det blir gevinst uansett hvem som vinner valget.
Vokteren Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden leticia skrev (8 timer siden): Hvis "venstresiden" vinner, så er det sannsynligvis Listhaug, Velle og FRP sin fortjeneste. Samt at folk ikke syns noe om alle de "nyfrelste" rikingene til KRF Jeg vil heller peke på Solberg som etter Finnes-skandalen har mistet troverdighet, omdømme og tillit. Hun bør være den første til å trekke seg hvis rød-grønn side vinner. 1
Vokteren Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Vokteren skrev (35 minutter siden): Jeg vil heller peke på Solberg som etter Finnes-skandalen har mistet troverdighet, omdømme og tillit. Hun bør være den første til å trekke seg hvis rød-grønn side vinner. At hun for lenge siden «avskiltet» andre enn seg selv som statsminister på borgerlig side og at hun allerede lar seg lokke ut på spekulasjoner om Høyres fremtidige ledelse, taler ikke til «Tjorvens» fordel…. https://www.vg.no/nyheter/i/GykRbV/erna-om-fremtiden-det-gidder-jeg-ikke-aa-svare-paa
Red Frostraven Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden DukeNukem3d skrev (8 timer siden): Det er sikkert en god del fotballtrenere som jobber like mange timer som Kjetil Knudsen også, men tjener ikke i nærheten. Er millionlønnen til Kjetil Knudsen rettferdig? Ja, for han er verdt det. Samtidig er prosessen for å avdekke gode fotballtrenere like arbitrær og vilkårlig, og selv om lag er mer treneren sin fortjeneste enn individer, så er det jo åpenbart at han ikke kunne trent et tilfeldig lag til elitenivå -- og individuelle trenere kan være bedre med noen lag enn andre. Som historien hans før den siste klubben viser. Kompetansen hans, helt overfladisk, ser ut til å ligge i spillervalg og erfaring med individuell utvikling. --- Jeg tenker også at det er et problem med trenere at de som er ansvarlige for å velge trenere ikke selv er kompetente til trenervalg, som historien hans også viser om han er verdt millioner, samtidig som trenere som faglig disiplin er mer voodoo enn praktisk. Og det er mulig voodoo, overtro, bokstavelig talt er en suksessfaktor slik det er i næringslivet -- irrasjonelt overdrevet selvtillit som døyver motvilje til rasjonell risikovurdering skjerper selvinnsikten over tid om utøvere forblir fysisk og mentalt friske. 2
Morromann Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden freedomseeker skrev (7 timer siden): Ulikhetene i Norge har økt under Støres regjering, og fattigdommen har også blitt mer utbredt. Det er absolutt riktig; og jeg har lest noen kommentarer som setter fingeren på nettopp dette med at AP er "veldig opptatt av å bekjempe rikdom, men ikke like opptatt av å bekjempe fattigdom"; som med Støres absurde og meningsløse påstand om at "kutt i matmoms vil gange de rike"(WTF?). Denne nedgangen i levestandard i en tid med økte kostnader på absolutt alt merkes først og fremst nedover og ikke oppover; nedover mot de som ligger under levestandarden til høyere middelklasse. Og "arbeider"-partets mest trofaste velgere er høyere middelklassemennesker med godt tjente jobber i offentlig sektor; en sektor som bare vokser og vokser(bare jeg som skjønner hvorfor det ikke er en hjertesak for AP å slanke byråkratiet). Jeg merker også en veldig veldig stygg tendens fra de mest lojale av AP-disiplene i APs Facebook-gruppe for tiden. Mennesker som sliter veldig med å få endene til å møtes, lavtlønnede, trygede, alenemødre forklarer i poster hvordan de har fått forverret levestandarden sin i de siste 4 årene med Støre, og blir deretter møtt med hån og latterliggjøring og beskyldninger om at "du klager, bare flytt fra Norge hvis du ikke er fornøyd" fra profiler man raskt kan se er høyere middelklassesmennesker ansatt i stat og kommune(bombe). Med andre ord; lojale medlemmer av det som skal være ARBEIDERKLASSENS parti mobber de fattige. Der har du "arbeider"-partiet anno 2025; et parti hvis kjernevelgere mobber de fattige. Sympatisk. Er dette i Einar Gerhardesens ånd? Skal ikke nettopp de som er de svake i samfunnet bli hørt; skal ikke de bli lyttet til og tattt på alvor? Støre vil kanskje si det; men hans hjertetilhengere mener tydeligvis ikke det. Men nå kan man jo spørre hvor mye den byråkratiske øvre middelklassen som er APs kjernevelgere har bidratt med av verdiskapning i løpet av livet? freedomseeker skrev (7 timer siden): Ulikhetene i Norge har økt under Støres regjering, og fattigdommen har også blitt mer utbredt. Tidlig på 2000-tallet var inntektsnivået i Norge sammenlignbart med Sveits, mens det nå ligger betydelig lavere, nær halvparten. Også Danmark har i dag høyere lønninger enn Norge, noe som indikerer at det har skjedd en vesentlig endring i vår relative økonomiske utvikling. Som jeg var inne på og som også forklarer poenget mitt; AP er ikke et parti for de fattigere og svakere i samfunnet men for et segment av en høyere middelklasse som henter sin hovedinntekt fra offentlig sektor, et befolkningssegment som ikke krymper men derimot vokser og er de som faktisk tjener på at AP sitter med makten. For de er Norge like fantastisk som det var i 2010. Og ja; Norge var i en eksepsjonell fantastisk utvikling mellom 1995 og 2014 da vi hadde en velstand man ikke kunne måle seg med i resten av Europa og et styrtrikt oljeland andre misunte oss. Men dette var en boble som ikke kunne vare for alltid. Når oljeformuen ble ødslet på tull og symbolske prosjekter fremfor å ruste samfunnet kraftig på en post- oljetidsalder så har vi mer og mer sett hvordan dette har gått nedover i 10 år nå. Likevel lever noen fortsatt i den villfarelsen av Norge er nøyaktig som i 2010 og at "resten av verden misunner oss vår rikdom". Eh, nei; reis litt ut i verden og se dere om sier jeg til de som hevder slikt fremfor å trekke frem skrytetaler en eller annen utenlandsk statsleder på besøk i Norge kommer av skryt(og som de sier til alle andre land besøker forøvrig)og som det smøres utover i alle medier og som folk sluker med søkk og snøre. Disse argumente om at vi har det så overveldende mye bedre enn andre land er "såå 2010" og stemmer ikke med virkeligheten for ganske mange av oss. Og det er selvfølgelig bare tull at vanlige mennesker i Sveits lever i slum og elendighet. Det er ikke India vi snakker om; seriøst. Men et segment av befolkningen har levd i denne boblen alt for lenge og ironisk nok snakker vi om et segment som har det veldig bra; og faktisk ofte BEDRE enn de "gründerne" de har en falsk forestilling om er kakser med luksuspalasser og yachter; noe som ikke er i tråd med virkeligheten. Altså et "mellomleder"-segment av befolkningen som aldri har forstått hvordan verdier skapes i samfunnet men med "rett" utdannelse har gjort "rette" karrierevalg og derfor lever godt på systemet i Norge slikt det er i dag. Spesielt gjelder det medlemmer av "dessertgenerasjonen" med nedbetalte boliger. De vil aldri ta inn over seg at virkeligheten har innhentet Norge nå som ikke oljeinntektene sikrer oss permanent velstand. BamseMums80 skrev (7 timer siden): Ja du har nok rett (Som vanlig :D) Spesielt det med at det er middelklassen som klager mest. Er gjerne bare at jo rikere man er,jo høyere er klaginga. Men jeg mener det er på grense til det absurde med all denne dommedagsklaginga over Norge. Mye kunne vært bedre. Det er jeg enig i. Men når poden på 18 sin førstebil er en Porsche Cayenne,eller bil i lignende prisklasse. Så synes jeg ikke Norge går så ille. Dette ser jeg flere steder. Helt sprell nye sportsbiler,båter,motorsykler og alt annet som hører med. Hvor stor % av befolkningen er dette? Og hvorfor tror du det er disse som er mest fortvilet over samfunnsutviklingen i Norge. Kanskje du skulle lese noe annet enn tabloidmedier om det er det du gjør? BamseMums80 skrev (7 timer siden): At poden har "spart" er jo et argument. Ja,jeg sparte jeg og. Jeg hadde til og med sommerjobber. Kunne ikke drømt om de summene våre "barn" har mellom fingrene i dag. Mye pga "pappa betaler" Min far er en bigwig i oljebransjen. Han hadde likevel aldri råd til å gi meg store pengesummer og gaver. Han som mange andre har det veldig bra i dag! Har det slått deg at det er sider av det norske samfunnet du ikke legger merke til og at du kan være farget av ditt eget bias? Samtidig så er det trekk i hvordan samfunnet organiseres som forteller at selv om ting er veldig bra nå er det ikke garantert å være det i fremtiden. Det er et dårlig argument å komme med at man ikke må justere politikken for fremtiden med tanke på at "alt er så bra nå; slutt og klag". 1 1
Morromann Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) BamseMums80 skrev (8 timer siden): Jeg vet mange ikke har,men her i Norge er det blitt vanlig "å ha" Så folk flest har det vanvittig bra,selv i forhold til da jeg var ung - å jeg mener jeg har hatt det vanvittig bra hele livet. Det at du har hatt det betyr ikke at det gjelder for alle andre og det betyr heller ikke at dette vil være normen i fremtiden og at alle som ikke er like fornøyde som deg er kakser med luksuspalasser og yachter. Smule8o skrev (8 timer siden): Jeg sliter fortsatt med å bestemme meg. Av alle de dårlige alternativene så har det kokt ned til to. 1. Venstre for å hjelpe de over sperregrensen. Har troa på at en borgerlig regjering blir litt mindre ille enn AP avhengig av støtte fra koko-venstre, selv om jeg er veldig veldig uenig i deler av politikken venstre fronter. 2. AP for å gjøre gi de litt mer kjøttvekt mot koko-venstre om den siden skulle vinne (ser tross alt sånn ut). Vel jeg prøver å være mer positiv med tanke på at selv om AP skulle vinne nå vil de være svakere enn før. For; mindretallsregjering betyr endeløse kompromisser hvor de ikke får det som de vil hele tiden og hvor Støre må finne seg i å sluke flere kameler enn tidligere. Spesielt om jeg skal tolke signaler jeg har hørt fra SP-folk som sier at tiden som regjeringspartner er forbi og at de ikke vil gi seg ved dørene om krav fra AP om maksimalt med EU-tilpasning. Jeg tror kanskje at vi er tilbake til en situasjon som var ved valget i 1993 og som innledet en periode med "stortingsregjereri" som varte frem til 2001; altså det mest demokratiske vi har med "all makt i denne sal" og mindre "all makt på bakrommet" som er tendensen med flertallsregjeringer. I denne perioden vekslet vi mellom mindretallsregjeringer fra AP og den rare og knøttlille regjeringkoallisjonen kjent som "sentrumsregjeringen"; en artig parantes i norsk historie som var hjertebarnet til Anne Enger Lahnstein. Det vi bør frykte mest er en situasjon hvor "arbeider"-partiet og Høyre tilsammen får flertall i Stortinget og det ser det heldivis ikke ut som om vi får. Endret 2 timer siden av Morromann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå