Salvesen. Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) freedomseeker skrev (9 minutter siden): Var det egentlig noe som var dyrt i 1994? Den gangen kostet en bolig i gjennomsnitt bare tre ganger en årsinntekt. I dag må man ut med sju. Ekstremt gode ordninger for rentefradrag på skatten også. Og når man ser på husene som ble bygget på 90-tallet så er det jo nærmest som slott å regne. Min far bygget hus på 90 tallet. De var to og nummer 3 var planlagt antar jeg. Dette var ett lite hus, bygget selv, husbank finansiert osv. kjørte en gammel Opel og vi hadde det ikke mye luksus for å si det sånn. Ingen iPhones, ingen pc selv om det kom litt senere. jeg bygger nå hus, i en helt annen klasse. Alene, med ett barn, ny bil osv. Spiser de vi ønsker, reiser hvor vi vill etc. jeg er ikke nødvendigvis enig i at alt var så bra før… det blir min bolig nummer 5 forresten.. Endret 23 timer siden av Salvesen. 1
Kone Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Salvesen. skrev (8 minutter siden): Min far bygget hus på 90 tallet. De var to og nummer 3 var planlagt antar jeg. Dette var ett lite hus, bygget selv, husbank finansiert osv. kjørte en gammel Opel og vi hadde det ikke mye luksus for å si det sånn. Ingen iPhones, ingen pc selv om det kom litt senere. jeg bygger nå hus, i en helt annen klasse. Alene, med ett barn, ny bil osv. Spiser de vi ønsker, reiser hvor vi vill etc. jeg er ikke nødvendigvis enig i at alt var så bra før… det blir min bolig nummer 5 forresten.. Det virker litt som du lever litt i din egen lille boble, litt som de fleste AP politikere som ikke skjønner at vanlige folk sliter. Hvis du har råd til å bygge nytt hus alene og kjører ny bil, reiser hvor du vil og spiser det du vil (Antar du ikke har kjøpt deg en ny VW Polo?) så tjener du vel også vesentlig mer enn "vanlige folk" ? For vanlige folk med vanlige jobber tjener ikke over 1 mill, noe jeg antar du gjør. Endret 22 timer siden av Kone 1 1 1
Salvesen. Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Kone skrev (27 minutter siden): Det virker litt som du lever litt i din egen lille boble, litt som de fleste AP politikere som ikke skjønner at vanlige folk sliter. Hvis du har råd til å bygge nytt hus alene og kjører ny bil, reiser hvor du vil og spiser det du vil (Antar du ikke har kjøpt deg en ny VW Polo?) så tjener du vel også vesentlig mer enn "vanlige folk" ? For vanlige folk med vanlige jobber tjener ikke over 1 mill, noe jeg antar du gjør. Joda, jeg tjener godt over snittet. Men jeg er også alene. Det var ikke de.
freedomseeker Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Salvesen. skrev (29 minutter siden): Min far bygget hus på 90 tallet. De var to og nummer 3 var planlagt antar jeg. Dette var ett lite hus, bygget selv, husbank finansiert osv. kjørte en gammel Opel og vi hadde det ikke mye luksus for å si det sånn. Ingen iPhones, ingen pc selv om det kom litt senere. jeg bygger nå hus, i en helt annen klasse. Alene, med ett barn, ny bil osv. Spiser de vi ønsker, reiser hvor vi vill etc. jeg er ikke nødvendigvis enig i at alt var så bra før… det blir min bolig nummer 5 forresten.. Det er litt rart å tenke på at vi ikke hadde iPhone på 90 tallet, ja, den første kom jo faktisk ikke før i 2007. Den gangen måtte vi nøye oss med Nokia-telefoner, og PC var noe alle jeg kjente hadde ihvertfall. Uansett virker det ganske tydelig at du verken har en gjennomsnittlig økonomi eller er førstegangskjøper. Du nevner jo selv at du jobber i en sveitsisk bedrift, og lønnsnivået der ligger betydelig høyere enn det som er vanlig i Norge. Mulig du er et slags “sannhetstroll” fra Ap eller den norske venstresiden. 1
Colin. Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) 8 hours ago, Red Frostraven said: Ingen kjøper kroner, fordi den ikke kan brukes til å kjøpe noe. Selv norsk olje selges i dollar. Vi burde byttet til euro i ~2010, nettopp fordi vi trenger en stabil råvare å knytte kronen til for at den skal beholde verdi,og vi har ikke det. Politikken du klager på er å ikke gå over på eller koble kronen til en annen valuta. --- Merk at økonomien din ville vært ekstremt mye strammere med en Listhaug-regjering, sv flere grunner enn at de ikke ville økt trygd eller gitt deg 11000 i skattelette som dagens regjering, sannsynligvis ikke bedre strømstøtte, og renten og inflasjonen ville holdt seg på samme nivå -- mens FrP elsker tanken på å få trygdede ut i arbeid gjennom pisk og trusler. Bare å begynne å kreve at de som skal kjøpe olje/strøm/fisk av oss, kjøper i vår nasjonale valuta. Hvis de ikke ønsker, så selger man til de som er villige. Simsalabim, så styrker kronen seg med en eneste gang. Vi burde holde oss så langt unna euro og EU som det er mulig å komme, mens man enda har en viss grad av selvråderett. Krona var sterk før, og det finnes absolutt ingen grunner annet enn villet politikk for at krona er som den er nå. Den beste løsningen for at vanlige folk skal få bedre økonomi, er å føre en politikk som aktivt går inn for å styrke krona. Da vil det bli "vanlige folks tur" til å få det bedre. Får håpe folk har lært ved kommende valg, hva en venstrestemme fører til. Endret 22 timer siden av Colin. 1
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) freedomseeker skrev (32 minutter siden): Det er litt rart å tenke på at vi ikke hadde iPhone på 90 tallet, ja, den første kom jo faktisk ikke før i 2007. Den gangen måtte vi nøye oss med Nokia-telefoner, og PC var noe alle jeg kjente hadde ihvertfall. Uansett virker det ganske tydelig at du verken har en gjennomsnittlig økonomi eller er førstegangskjøper. Du nevner jo selv at du jobber i en sveitsisk bedrift, og lønnsnivået der ligger betydelig høyere enn det som er vanlig i Norge. Mulig du er et slags “sannhetstroll” fra Ap eller den norske venstresiden. Som sagt, jeg er ansatt i Norge. Men ja jeg har en god lønn men er alene. Det er likt for hele familien, alle mine søsken har bygget nye hus, kjører nye biler, har flere unger, spiser det vi vill, reiser hvor vi vill. Og vi tjener ikke alle like godt. vi lever ett helt annet liv enn det vår familie gjorde på 90 tallet. edit: for å si det på en litt annen måte hadde jeg mindre enn to medianlønner brutto sist år og LANGT mindre netto da jeg betaler mye mer i skatt… så ja, det er jo noe å tenke over… Endret 21 timer siden av Salvesen. 1
Bata Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden freedomseeker skrev (1 time siden): Var det egentlig noe som var dyrt i 1994? Den gangen kostet en bolig i gjennomsnitt bare tre ganger en årsinntekt. I dag må man ut med sju. Ekstremt gode ordninger for rentefradrag på skatten også. Og når man ser på husene som ble bygget på 90-tallet så er det jo nærmest som slott å regne. Det er fordi vi har glidd i neoliberalistisk retning helt siden Reagan og for alvor siden Tatcher. Privatisering og privat rikdom har jo sin pris for allmennheten i alle aspekter. Hele prosessen har jo akselerert som fy, bare tilbake i '08 var det 3663 registrerte Porscher i Norge i '24 18.421... Taycan, den elektriske utgjør 5000 av dem, elektriske sportsbiler er litt mer tilgjengelige 😛 (Kilde: SSB) Poenget er at øvre middelklasse har blitt bælfeit. Mange av dem på statens penger, i privatisering, administrasjon, spesielt foretaksmodellen og "New public management" som er et helvetes byråkrati. Rikdomsopphopningen driver opp boligpriser siden så mange småsparer driver AirBnB osv. Ikke har vi arveavgift heller, som sørger for at "innfødte" kommer mye bedre ut av det, i hvert fall de som kommer fra møblerte hjem, og om de ikke er idioter, fortsetter de å dra i fra den "ordinære" middelklassen. 3
freedomseeker Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Bata skrev (1 minutt siden): Det er fordi vi har glidd i neoliberalistisk retning helt siden Reagan og for alvor siden Tatcher. Privatisering og privat rikdom har jo sin pris for allmennheten i alle aspekter. Hele prosessen har jo akselerert som fy, bare tilbake i '08 var det 3663 registrerte Porscher i Norge i '24 18.421... Taycan, den elektriske utgjør 5000 av dem, elektriske sportsbiler er litt mer tilgjengelige 😛 (Kilde: SSB) Poenget er at øvre middelklasse har blitt bælfeit. Mange av dem på statens penger, i privatisering, administrasjon, spesielt foretaksmodellen og "New public management" som er et helvetes byråkrati. Rikdomsopphopningen driver opp boligpriser siden så mange småsparer driver AirBnB osv. Ikke har vi arveavgift heller, som sørger for at "innfødte" kommer mye bedre ut av det, i hvert fall de som kommer fra møblerte hjem, og om de ikke er idioter, fortsetter de å dra i fra den "ordinære" middelklassen. Vi har jo gått fra å ha verdens høyeste bilavgifter til verdens laveste. Så det er ikke overraskende at antallet porscher har økt. Hvis el-Porsche fortsatt hadde vært på det gamle avgiftsnivået, ville antallet sannsynligvis vært nær null. Det er nok ikke mange som hadde vært villige til å betale rundt 4 millioner for en Taycan. Fritaket for moms på elbiler ble opprinnelig innført for å støtte den norske bilprodusenten Think, og på den tiden var det også store ulemper ved å eie en elbil. Etter mitt synspunkt har dette fritaket lenge mistet sin relevans.
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden freedomseeker skrev (8 minutter siden): Vi har jo gått fra å ha verdens høyeste bilavgifter til verdens laveste. Så det er ikke overraskende at antallet porscher har økt. Hvis el-Porsche fortsatt hadde vært på det gamle avgiftsnivået, ville antallet sannsynligvis vært nær null. Det er nok ikke mange som hadde vært villige til å betale rundt 4 millioner for en Taycan. Fritaket for moms på elbiler ble opprinnelig innført for å støtte den norske bilprodusenten Think, og på den tiden var det også store ulemper ved å eie en elbil. Etter mitt synspunkt har dette fritaket lenge mistet sin relevans. Det er fortsatt 3-4x ikke taycan.. I en bygd i området her kaller de porsche for bynavn-passat da det er en del bedrifter der som har strødd rundt seg med penger og mange av de kjøpte porsche. En del var taycan såklart, og nå de andre elektriske modellene.
kremt Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 48 minutes ago, Colin. said: Bare å begynne å kreve at de som skal kjøpe olje/strøm/fisk av oss, kjøper i vår nasjonale valuta. Hvis de ikke ønsker, så selger man til de som er villige. Simsalabim, så styrker kronen seg med en eneste gang. Petrodollar er det som gjelder. Irak prøvde for lenge siden å kreve betalt i sin valuta for olje. USA svarte med bombefly.... Du kan ikke engang kjøpe dollar med kroner, vekslingen går via euro. Euro og dollarkurs styrer omtrent alt av hva varer koster. Norge er bare en bitte bitte liten miniputtstat som er under USA og EU sitt styre. Norge blir styrt fra Brüssel og Washington, norsk storting og regjering er bare for syns skyld/ puppets. 1
Bata Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden freedomseeker skrev (31 minutter siden): Vi har jo gått fra å ha verdens høyeste bilavgifter til verdens laveste. Så det er ikke overraskende at antallet porscher har økt. Hvis el-Porsche fortsatt hadde vært på det gamle avgiftsnivået, ville antallet sannsynligvis vært nær null. Det er nok ikke mange som hadde vært villige til å betale rundt 4 millioner for en Taycan. Fritaket for moms på elbiler ble opprinnelig innført for å støtte den norske bilprodusenten Think, og på den tiden var det også store ulemper ved å eie en elbil. Etter mitt synspunkt har dette fritaket lenge mistet sin relevans. Ja, nettopp det er jo nettopp det! Politikk er prioriteringer. Man prioriterer et luksusgode for folket, så og si alle hadde klart seg med enkel sørøstasiatisk eller fransk bil. Men vi har heller valgt å droppe avgifter slik at de som har fet lommebok fra før, kan mekke seg fet bil som kunne ha vært uaktuelt før. Det er så mange andre avgiftskutt som ville ha kostet mindre som igjen ville gitt samfunnet MYE mer tilbake. Solberg kutta noe så banalt som brillestøtte for barn liksom. Det hele er symptom på et helt sjukt samfunn som har mista det materielle magamålet for lenge siden, vi har spist til spydde og nå går vi tilbake til buffeen ledet an av de aller rikeste som vil desertere fra skattebyrden sin. 2
Kone Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Salvesen. skrev (2 timer siden): Joda, jeg tjener godt over snittet. Men jeg er også alene. Det var ikke de. Mine foreldre bygde nytt på slutten av 70 tallet, og det gikk vel nesten ikke rundt med 2 unger. Det er fremdeles ingen unnskyldning for at vanlige folk og bedrifter idag skal skattes ihjel, kommunene skal være på randen av konkurs mens staten ESER ut av penger (https://www.vg.no/nyheter/i/OoMAmq/boe-ordfoerer-sture-pedersen-slaar-kommune-alarm-mayday-mayday), vi bruker penger på helt sinnsyke sløseting og vi fører en ikke-bærekraftig innvandring hvor mange av disse folkene ikke er interessert i å bidra til velferdssamfunnet men ønsker å leve som før, dette koster helt enorme mengder med penger, og AP vil bare ha enda mer innvandring. Støre juger på inn og utpust, helt ufattelig at folk ønsker 4 nye år med fyren. Ting blir heller ikke bedre med Erna, tror jeg, det trengs en ny kurs. 2 2
Salvesen. Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Kone skrev (20 minutter siden): Mine foreldre bygde nytt på slutten av 70 tallet, og det gikk vel nesten ikke rundt med 2 unger. Det er fremdeles ingen unnskyldning for at vanlige folk og bedrifter idag skal skattes ihjel, kommunene skal være på randen av konkurs mens staten ESER ut av penger (https://www.vg.no/nyheter/i/OoMAmq/boe-ordfoerer-sture-pedersen-slaar-kommune-alarm-mayday-mayday), vi bruker penger på helt sinnsyke sløseting og vi fører en ikke-bærekraftig innvandring hvor mange av disse folkene ikke er interessert i å bidra til velferdssamfunnet men ønsker å leve som før, dette koster helt enorme mengder med penger, og AP vil bare ha enda mer innvandring. Støre juger på inn og utpust, helt ufattelig at folk ønsker 4 nye år med fyren. Ting blir heller ikke bedre med Erna, tror jeg, det trengs en ny kurs. Nå blander du kortene her… jeg sa bare at det nødvendigvis ikke va solskinn på 90 tallet for en vanlig familie og at jeg opplever at det er bedre nå. jeg stemmer kun for å unngå listhaug dette året. Det er for ekstremt for meg og mine. Det er i alle fall min vurdering. 2
Kone Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Salvesen. skrev (3 minutter siden): Nå blander du kortene her… jeg sa bare at det nødvendigvis ikke va solskinn på 90 tallet for en vanlig familie og at jeg opplever at det er bedre nå. jeg stemmer kun for å unngå listhaug dette året. Det er for ekstremt for meg og mine. Det er i alle fall min vurdering. Hva opplever du som ekstremt med Listhaug? Kontra AP?
Salvesen. Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Kone skrev (2 minutter siden): Hva opplever du som ekstremt med Listhaug? Kontra AP? Det har jeg ikke tenkt å bedrive kvelden min på:) men vi er svært uenig i formuesskatt og innvandring. Det er alt for svart/hvit for meg. Og miljø Endret 19 timer siden av Salvesen. 1
Duriello Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden freedomseeker skrev (2 timer siden): Vi har jo gått fra å ha verdens høyeste bilavgifter til verdens laveste. Nja, vi har fortsatt verdens høyeste bilavgift på alt annet en elbilen. 👍 1
Bata Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Kone skrev (33 minutter siden): Mine foreldre bygde nytt på slutten av 70 tallet, og det gikk vel nesten ikke rundt med 2 unger. Det er fremdeles ingen unnskyldning for at vanlige folk og bedrifter idag skal skattes ihjel, kommunene skal være på randen av konkurs mens staten ESER ut av penger (https://www.vg.no/nyheter/i/OoMAmq/boe-ordfoerer-sture-pedersen-slaar-kommune-alarm-mayday-mayday), vi bruker penger på helt sinnsyke sløseting og vi fører en ikke-bærekraftig innvandring hvor mange av disse folkene ikke er interessert i å bidra til velferdssamfunnet men ønsker å leve som før, dette koster helt enorme mengder med penger, og AP vil bare ha enda mer innvandring. Støre juger på inn og utpust, helt ufattelig at folk ønsker 4 nye år med fyren. Ting blir heller ikke bedre med Erna, tror jeg, det trengs en ny kurs. Det artige med populister, er at de følger samme oppskrift over hele fjøla. Diskrediter alt nåværende styre dernest rope høyest om kjappe, enkle løsninger, endringer helst i går. Få med tung kapital i næringslivet ved å selge inn skatte/avgiftskutt. Nytt på med globalistbevegelsens ironiske propaganda, fortell at EU og det grønne skiftet er et helvete og du har en nyyyydelig oppskrift på enda mer opphopning av rikdom på færre hender og en enda svakere velferdsstat. Listhaug er jo bare en ultra-light Trump. En blek versjon. Alle visjonene og retorikk er basert på enkle følelser, frykt, grådighet og egoisme. 2
freedomseeker Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Ja, jeg har egentlig gitt opp. Landet er blitt så skakkjørt at det neppe lar seg redde. Mediene sitter på enorm makt, og venstresiden har på merkelig vis klart å stemple seg selv som sannhetsministeriet. Dette til tross for at Støre gang på gang har vist seg som en notorisk løgner. Reiser man til Danmark, merker man straks hvordan mediene der har en helt annen vinkling. Men likevel er det selvfølgelig de norske mediene som alltid skal ha rett.. Salvesen. skrev (33 minutter siden): Det har jeg ikke tenkt å bedrive kvelden min på:) men vi er svært uenig i formuesskatt og innvandring. Det er alt for svart/hvit for meg. Og miljø Norge deler ut statsborgerskap i et tempo som knapt noe annet land kan matche – så du må jo leve i et paradis. Særlig når du har lønn fra Sveits, kombinert med norske levekostnader som presses ned nettopp på grunn av høy innvandring. 2 1
leticia Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Bata skrev (37 minutter siden): Listhaug er jo bare en ultra-light Trump. En blek versjon. Alle visjonene og retorikk er basert på enkle følelser, frykt, grådighet og egoisme. Dette ☝️ 3
Salvesen. Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden freedomseeker skrev (8 minutter siden): Ja, jeg har egentlig gitt opp. Landet er blitt så skakkjørt at det neppe lar seg redde. Mediene sitter på enorm makt, og venstresiden har på merkelig vis klart å stemple seg selv som sannhetsministeriet. Dette til tross for at Støre gang på gang har vist seg som en notorisk løgner. Reiser man til Danmark, merker man straks hvordan mediene der har en helt annen vinkling. Men likevel er det selvfølgelig de norske mediene som alltid skal ha rett.. Norge deler ut statsborgerskap i et tempo som knapt noe annet land kan matche – så du må jo leve i et paradis. Særlig når du har lønn fra Sveits, kombinert med norske levekostnader som presses ned nettopp på grunn av høy innvandring. Hvor mange ganger skal jeg fortelle deg at jeg er ansatt i Norsk AS og får lønn i fra Norge? At selskapet er listet på den sveitsiske børsen har lite å si, min lønn er "benchmarked" ut i fra Norge og forhandlinger. Så det er 100% urelevant. Jeg har ikke sagt at innvandring er perfekt jeg, bare at jeg ikke er enig med listhaug. på samme måte som jeg ikke mener formueskatten er perfekt men jeg er ikke enig med listhaugs tilnærming. Og slik kan en holde på i evigheter om saker. Å sitte i Norge å si at landet er skakkjørt og en har gitt opp at det "lar seg redde" viser bare hvor privligert du er og lite bereist for det er helt sinnsykt å si. Men landet er ikke problemfritt, men vi bor i ett veldig bra land. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå