Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Jeg hater sånne ting som dette, der politikerne forsøker å lure velgerne ved å si A og ikke B:

https://www.nrk.no/norge/refser-listhaugs-regnestykke_-_-villedende-1.17534660

Listhaug i dette tilfellet. Skulle ønske det var bedre tid til live faktasjekk i intervjuer og debatter, spesielt når løgnene er såpass grove.

Ja dessverre gjør de slikt som dette hele tiden og stort sett går det hus forbi. Når en setter seg ned å regner på dette ser en at utgiftene ikke har økt særlig

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Er det noen av partiene som har en god "løsning" på dette? Dagens regjering sine møter hjelper iallefall ikke.. Påtide å sette foten ned, kraftig. 

Nei, virker ikkje slik. Eg tenker i de baner at myndighetene ikkje har nok/utøver nok makt ovenfor matkjedene. Hva kan de gjøre liksom? Å true med bøter hjelper forbruker svært lite. Er vel ett tydlig tegn på mangel av konkuranse. Griske matbaroner kalles det vel også

Skrevet (endret)
Villfaren skrev (26 minutter siden):

Nei, virker ikkje slik. Eg tenker i de baner at myndighetene ikkje har nok/utøver nok makt ovenfor matkjedene. Hva kan de gjøre liksom? Å true med bøter hjelper forbruker svært lite. Er vel ett tydlig tegn på mangel av konkuranse. Griske matbaroner kalles det vel også

Et annet problem er innflytelsen matkjedene har på politikerne.

Familien som eier Norgesgruppen har eksempelvis donert én million til Høyre til denne valgkampen, og en halv million til Venstre.

Styrelederen i Orkla har donert hele 5 millioner til Høyre og 7 millioner til Frp til denne valgkampen.

Eieren av blant andre Mills, Delikat, Vita og Melange har donert 1 million til Høyre til denne valgkampen.

Det er flere også. Dette har åpenbart betydning, og summene er veldig store.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Snakk om å være blinde

Det er nok staten som er den store stygge ulven her.
Hadde de redusert diesel avgiftene (1,6-1.7 svenske/norske kroner) og gitt private selskaper strøm støtte slik de gjorde i Sverige så hadde kostnadene for private bedrifter blitt lavere.
Men siden Norge er et fjell land og vi har mer spredd bosetning så burde diesel avgiftene blitt senket med minst 3 kroner.
En annen kostnad er bom penger.
Hvor mye koster det å kjøre fra sør til nord eller øst til vest?

Er ikke bare at det er en stor kostnad for bedrifter men de fattige har jo ikke råd til å forflytte seg i det hele tatt.
Venstre siden oppfører seg som at slik har vi det i Oslo og Bergen da har alle det slik, her går bussen 2 ganger for dag og mange plasser har ikke buss.

70 milliarder så er bommene vekk men MDG er nok mot det for de vet ikke hvordan hverdagen er utenfor storbyene.
Jeg må bare ta med en ting til som og det er sykehus.
Hvorfor i himmelens helvete skal sykehusene måtte låne penger av staten for å bygge sykehus.
Uten lån hadde de hatt mye mer penger til drift og den største forskjellen er at de kunne bygget større sykehus fordi som er nye nå er allerede fulle.
Ortopedi spesielt, altså brudd i ben.
Jeg brøt begge bena i høyre foten i november i fjor.
Ambulanse kom og var på sykehuset i Førde natt til torsdag, torsdag ettermiddag opererte de meg.
Skinnende ny operasjons sal hvor aluminiumen ved siden av lyset var som et speil og jeg så på han kuttet opp foten og syntes det var fasinerende å se på, men jeg sa fra slik at folk  som ikke synes det er fasinerende slipper😁.
Men det jeg merket når operasjonen var ferdig at når jeg kom opp på ortopedi avdelingen så var der bare gamle folk og det var fullt. Og det rett etter at den nye delen hadde åpnet.
Når jeg hadde min arbeidsulykke i 2006 og var på Haukeland(plastisk kirurgisk) med slike som prøver å fikse nerver.
Ikke noen silikon innlegg der.
Da var det ikke fullt i 2006 og der var 5,5 eller 6,5 sykepleiere på jobb på dag, 4 på kveld og 2 på natt.
Når jeg var ned å skulle ha en muskel transplantasjon i februar 2009 da var der 2-2-2 og dagskiftet sprang og sprang.
Jeg hadde en mislykket transplantasjon og måtte ta den nye biceps(halve muskelen fra en av lår musklene) ut igjen.
Jeg måtte ordne alt selv fordi de hadde ikke tid.
Biceps på høyre arm var vekk og det innvendig måtte luftes så bicepsen var som med skolisser som ikke var strammet og jeg så inn på benet. Det føltes helt forferdelig og jeg lurte på å tippe meg selv ut vinduet.
Jeg var så langt nede.
Men så kom avdelingsleder som var en av de 2 som sprang og sprang og hadde tid til en pause.
Jeg spurte hvordan har denne galskapen blitt til.
Hun fortalte at det hadde fått mye mer skjema å utfylle fra departementet og dermed hadde mindre tid til pasientene.
Og når de har mindre tid med pasientene så må en kutte i pasienter og dermed tjener en mindre penger.
Når de tjener mindre penger så må sykehusene kutte i kostnader og det er sykepleiere, og denne rund dansen hadde gått til at de var nede i 2 på denne avdelingen, men mange andre også.
Jeg sa nå kan de jo ikke kutte mer, men joda de skulle stenge flere senge poster og kutte til en bemanning på 1,7.

Senere hadde jeg en kjæreste i Porsgrunn og hun vart dårlig og måtte på Skien sykehus som er hele Grenlands sykehus.
På akutt mottaket der sprang 2 unge sykepleiere livet av seg og du så desperasjonen i øynene deres.

Alt dette var når JENS STOLTENBERG var statsminister og STØRE var helseminister 1 år, Strøm Eriksen tror jeg som var helseminister i 7 åt(jeg kan ta feil her).
Men helse køene var høye da også og JENS og Co. brydde seg ikke. De raserte helsevesenet og lot de gjenverende sykepleierne springe seg i hel.
Og hvor gikk de sykepleierne som måtte slutte. Noen til andre avdelinger som barn,kreft og brann i Bergen mens andre havnet i det private.

Ingen snakker om hva de gjorde og nå min kone brakk et ben i handflaten i november i fjord og venter enda.

Eneste denne regjeringen gjør er å prøve å la alle bli like fattige.
Hvordan kan de snakke om at forskjellene blir større med høyre siden når der har ikke siden krigen vært så mange som sliter.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
45 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg hater sånne ting som dette, der politikerne forsøker å lure velgerne ved å si A og ikke B:

https://www.nrk.no/norge/refser-listhaugs-regnestykke_-_-villedende-1.17534660

Listhaug i dette tilfellet. Skulle ønske det var bedre tid til live faktasjekk i intervjuer og debatter, spesielt når løgnene er såpass grove.

Listhaugs velgere er som amerikanerne som stemte Trump over prisen på egg. De fikk tariffer i stedet. Det har vært Listhaugs strategi helt siden hun ble partileder, piske opp stemmingen og sanke hat-stemmer. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Krig og fred skrev (3 minutter siden):

Listhaugs velgere er som amerikanerne som stemte Trump over prisen på egg. De fikk tariffer i stedet. Det har vært Listhaugs strategi helt siden hun ble partileder, piske opp stemmingen og sanke hat-stemmer. 

Listhaug er vel den eneste som bryr seg om de eldre og hun vil ha et næringsliv som blomstrer.
Det vil ikke AP,SV og Rødt de prøver å utrydde det slik at Rødt får sin kommunisme.

Jeg lurer på hvordan kan en stemme på et parti altså AP der de har en finansminister som ikke vil oppgi hvilke fond han er i, han er jo sjef til oljefonds sjefen som måtte selge alt å snu sjela si.
Men med Jens er alt ok, han kan gjøre som han vil han er jo AP mann.

Denne regjeringen har jo heller ikke gjort noe med den økende kriminaliteten, der er faktisk blitt færre politifolk i Oslo.
Det er nesten som da det var snakk om svenske tilstander og venstre siden i Norge og Sverige sa at det er ikke noe som heter svenske tilstander mens politiet i Sverige sa noe annet.
Da Sylvia Listhaug som Justisminister reiste til Sverige for å snakke med politiet om virkeligheten der, da hadde "General"Audun Lysbakken et 2 siders oppslag i VG skrevet av hans "soldater" at hva gjør du i Sverige Sylvia valget er her(i Norge).
Det som er skremmende er at du har en regjering med støtte spillere som ikke ser virkeligheten i verden.
Alle med 2 øyner så hva som skjedde i Sverige likevel er det ikke flere politifolk nå, og spesielt nå når det sprer seg utover landet.
Dette er en regjering som aldri kan se den virkelige verden og kunne ta vare på vår sikkerhet.

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (11 minutter siden):

Frp flesker til med et nytt sykehjemsløfte i valgkampen: 3000 nye sykehjemsplasser i året fram til 2030, pluss rehabilitering av 1000 plasser.

Da får hun eldrebølgen med seg på stemmeseddelen. Min halvt-demente mor stemte Frp på sine eldre dager på grunn av Listhaugs lovnader. Hun er en farlig god kommunikatør.

Hvor skal hun få helsearbeiderne fra?

Du må utdanne de så klart.
Jens Stoltenberg lovet i nyttårstalen at det skulle bygges 12 000 nye sykehjems plasser og de ente opp med under 300.
Er hver fall en Sylvia som er mer jordnær en AP.

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (20 minutter siden):

Hva skal vi si om de som ønsker Stalin tilbake å styre hele landet.
Var en som sa at siden AP og LO er åpne om sitt sammensurium da er det greit.
Jeg tenker at ned gangen til AP sier det meste om det.
Folk jobber i hjørnestens bedrifter å ser en regjering ødelegger de.
Og som i den virkelige krim verden så reagerer ikke regjeringen på den økende volden som kommer fra Sverige.
Fordi de ser den ikke.

Samme som med bedriftene, de har sin mening og verden går slik vi mener i hodene våres er tanke gangen i AP,SV  og Rødt.

Derfor faller og faller AP.

Skrevet (endret)

En del av meg tror at borgelig side vinner enten dette valget, eller neste. Og da lurer jeg litt på om det er bedre om de vinner nå enn om fire år. Ting kommer til å bli beinhardt de neste fire årene uansett hvem som sitter i regjeringen, på grunn av tariffer, boligkrise, krig, imperialisme, prisøkning på grunn av norgesgruppen og flere faktorer, flyktningskriser pga krig, klima, osv.

Og jeg er da redd for at under en rødgrønn regjering, vil høyrepartiene kjøre en enda mer populistisk kampanje med misinformasjon og distraheringspolitikk, lovnader om økonomisk forbedring med enda flere kutt i hytt og pine, og folks vibber vil da være enda mer mottakelige for den slags.

Ikke misforstå, jeg oppfordrer ikke til "strategisk valg", kommer heller ikke til å stemme "strategisk", jeg tror ikke noe særlig på "akselerasjonisme" og jeg tror ting i Norge kommer til å suge noe helt forjævlig hvis den borgelige regjeringen vinner i år. Men jeg frykter at hvis de rødgrønne vinner i år, og selv om de ikke gjør ting så mye værre, så gjør de heller ikke ting bedre. Fordi overraskende få folk tenker skadereduksjon ved å avgi stemme. Folk flest vil ikke stemme for å redusere skade, de vil stemme for å forbedre ting. Og det er helt forståelig.

Så hvis de rødgrønne vinner i år, og ting ikke blir bedre (selv om de ikke blir så mye værre), vil folk miste trua og være enda mer mottakelige for enda mer reaksjonær politikk enn det borgelig side, især FRP og KRF, kjører nå . Jeg frykter enda mer kulturkrigdistraksjoner (Høyre har vært flinke til å styre unna den slags såvidt jeg vet) fra de virkelige årsakene, endeløs propaganda om gatekriminalitet, og at alt for mange vil bite på og glemme klassesolidaritet.

Men dette er bare mine tanker, og det kan hende jeg er helt på jordet. Jeg håper faktisk det.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
halnes1 skrev (31 minutter siden):

Du må utdanne de så klart.
Jens Stoltenberg lovet i nyttårstalen at det skulle bygges 12 000 nye sykehjems plasser og de ente opp med under 300.
Er hver fall en Sylvia som er mer jordnær en AP.

Ja, hun virker praktisk rettet. Men kan hun holde de gode løftene?

AP har i de senere årene fokusert på at eldre skal få mer hjelp hjemme. 

Endret av Subara
  • Liker 2
Skrevet
37 minutes ago, halnes1 said:

Listhaug er vel den eneste som bryr seg om de eldre og hun vil ha et næringsliv som blomstrer.
Det vil ikke AP,SV og Rødt de prøver å utrydde det slik at Rødt får sin kommunisme.

LOL!

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Subara skrev (11 minutter siden):

Ja, hun virker praktisk rettet. Men kan hun holde de gode løftene?

AP har i de senere årene fokusert på at eldre skal få mer hjelp hjemme. 

Uten å styrke kommuneøkonomien er det fine ord med null effekt

• Liker 2
Skrevet
halnes1 skrev (22 minutter siden):

Hva skal vi si om de som ønsker Stalin tilbake å styre hele landet.
Var en som sa at siden AP og LO er åpne om sitt sammensurium da er det greit.
Jeg tenker at ned gangen til AP sier det meste om det.
Folk jobber i hjørnestens bedrifter å ser en regjering ødelegger de.
Og som i den virkelige krim verden så reagerer ikke regjeringen på den økende volden som kommer fra Sverige.
Fordi de ser den ikke.

Samme som med bedriftene, de har sin mening og verden går slik vi mener i hodene våres er tanke gangen i AP,SV  og Rødt.

Derfor faller og faller AP.

De som har regjeringsmakt faller i stor grad, fordi de har ansvaret for alt som ikke har blitt bra på deres post, og tallene fra SSB. Det er ikke enkelt med ettervirkningene fra pandemien, dyrtid, krigen i Ukraina og Trumps uberegnelige handlinger som også påvirker vår økonomi.

Matprisene er det som svir mest hos meg.

Det blir spennende å se hvem som vinner valget. Men jeg stemmer ikke blåere enn AP på tross av alle manglene. Tror ikke at det blir noe særlig bedre med noen annen ved roret. 

• Liker 4
Skrevet
Subara skrev (27 minutter siden):

Matprisene er det som svir mest hos meg.

Hvis den norske regjering gjorde det samme som den svenske så ville de norske produsentene ha lavere utgifter.
Problemet er at AP,SV og de andre partiene på venstre siden mener at hvis du gir lettelser til det private næringsliv så tar de alle pengene selv.
Derfor må norske trailere kjøre over fjell norge med store kostnader.
Venstre siden er gal. vindkraft vil kreve 2 kr/kw og det er galskap og et subsidiehull uten like.
Hvor mye er det 58 milliarder?

Skrevet
Tussi skrev (35 minutter siden):

Uten å styrke kommuneøkonomien er det fine ord med null effekt

Det har du rett i for den er begredelig nå.
Alle sykehus bør få slettet sine lån også

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Et annet problem er innflytelsen matkjedene har på politikerne.

Familien som eier Norgesgruppen har eksempelvis donert én million til Høyre til denne valgkampen, og en halv million til Venstre.

Styrelederen i Orkla har donert hele 5 millioner til Høyre og 7 millioner til Frp til denne valgkampen.

Eieren av blant andre Mills, Delikat, Vita og Melange har donert 1 million til Høyre til denne valgkampen.

Det er flere også. Dette har åpenbart betydning, og summene er veldig store.

det der gjelder no alle veier. om det er høyre eller venstre som styrer bryr eg meg ikkje om. for eksempel om vi gjorde som høyre sa og meldte oss inn i EU tror eg kanskje det hadde hjulpet på sikt. 
Problemet slik eg ser det er manglende verktøy for endre det. Hva kan polikerene gjøre som faktisk betyr noe? Hjelper ikkje å redusere moms slik FRP vil da kjedene bare innser at forbruker har mer penger å bruke. 

Kan ikkje skylde på FRP og Høyre i denne omgang da det er venstre siden som bare har stått å sett på økningen, eller de har hatt møter da, må ikkje glemme det

Skrevet

Alle partier bør bli enige om å slette all sykehus gjeld og å fjerne alle bomstasjoner.
Da mener jeg ikke by ringene.
De fattige har jo ikke råd til å bevege seg på østlandet.
Dette at staten låner ut penger er så groteskt at jeg blir kvalm.
Mer inntekter fra energisektoren 2021-2025 er 270 milliarder.
Med 50 milliarder i strøm støtte så vet vi hvor pengene går.
I statskassa og ingen bryr seg.

Hvorfor protesterer ikke rebbellion utenfor kina ambassaden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...