Subara Skrevet i går, 18:53 Skrevet i går, 18:53 Neptun1 skrev (21 timer siden): Poenget: Humanistiske verdier som likestilling, empati og velferd er vestlige verdier - ikke 3. verden verdier som venstresiden setter før høyresiden. Ellers er det jo litt naivt å tro at arbeiderbevegelsen i Norge har utformet vestlige verdier og styresett. Det er kapitalistiske og humanistiske verdier som har gjort Vesten enestående, samt vår kulturarv. Dette utelukker altså alle verdens sosialistiske land. Nå er AP sosialdemokrater, men SV og Rødt tilber verdier som kun fører til armod og ufrihet. Disse partiene har skremmende stor oppslutning i Norge. Det er altså fremdeles mange som aldri lærer. Ellers vil jeg avslutte med at unge kvinner strømmer til FrP i likhet med unge menn. Det er disse som er viktig for fremtiden, ikke sure gamle kvinner. Humanistiske verdier er ikke noe vi har patent på i vår del av verden. Mennesker er ikke så forskjellige, men levevilkårene kan være det. Kapitalistiske verdier lurer jeg på hva er. Markedsverdiene/-kreftene? Det er i så fall den sterkestes rett, som gir mindre grobrunn for humanistiske verdier. 1 1
Jarmo Skrevet i går, 19:03 Skrevet i går, 19:03 Subara skrev (8 minutter siden): Humanistiske verdier er ikke noe vi har patent på i vår del av verden. Mennesker er ikke så forskjellige, men levevilkårene kan være det. Kapitalistiske verdier lurer jeg på hva er. Markedsverdiene/-kreftene? Det er i så fall den sterkestes rett, som gir mindre grobrunn for humanistiske verdier. AI: Kapitalistiske verdier er sentrale i et kapitalistisk økonomisk system. Disse verdiene inkluderer privat eiendomsrett, fri konkurranse, profittmotiv, og et relativt fritt marked der tilbud og etterspørsel bestemmer priser. Viktige aktører er kapitaleiere som investerer kapital for å produsere varer og tjenester for å generere profitt. Her er en utdypning av noen sentrale kapitalistiske verdier: Privat eiendomsrett: I et kapitalistisk system er produksjonsmidler (som fabrikker, land, maskiner) og kapital i hovedsak eid av private aktører, enten enkeltindivider eller selskaper, i stedet for staten. Fri konkurranse: Markedet er preget av konkurranse mellom ulike tilbydere, noe som antas å føre til innovasjon, effektivitet og lavere priser. Profittmotiv: Et sentralt motiv i kapitalismen er å oppnå profitt ved å produsere og selge varer og tjenester. Fritt marked: Prisene på varer og tjenester bestemmes i hovedsak av forholdet mellom tilbud og etterspørsel, i stedet for at staten fastsetter priser. Arbeidskraft som vare: I kapitalismen selger arbeidstakere sin arbeidskraft til kapitaleiere i bytte mot lønn. Investering: Kapital, ofte i form av penger, investeres i produksjonsmidler og råvarer for å skape nye varer og tjenester, med mål om å generere profitt. Det er viktig å merke seg at kapitalisme kan ta ulike former, og at det er mange ulike oppfatninger om hvordan et kapitalistisk system bør utformes. Noen mener at et kapitalistisk system bør være mest mulig uregulert, mens andre mener at staten bør spille en mer aktiv rolle i å regulere markedet og sikre velferdsordninger.
Neptun1 Skrevet i går, 19:14 Skrevet i går, 19:14 (endret) Subara skrev (33 minutter siden): Humanistiske verdier er ikke noe vi har patent på i vår del av verden. Mennesker er ikke så forskjellige, men levevilkårene kan være det. Kapitalistiske verdier lurer jeg på hva er. Markedsverdiene/-kreftene? Det er i så fall den sterkestes rett, som gir mindre grobrunn for humanistiske verdier. I Vestens økonomiske system er størstedelen kapitalisme, men også statlig eierskap. I varierende grad en blandingsøkonomi. USA har kanskje den sterkeste graden av kapitalisme - et system der der enkelte er sin egen sjef med rett til å lykkes - eller mislykkes. Kapitalisme er frihet til privat initiativ og eierskap. Aldri før har verden sett maken til velstandsøkning som nettopp i USA grunnet nevnte frihet for individet. I USA er det sink or swim som gjelder - og slik vil de ha det uansett hvor mye europeere sverger til velferdssystem. Velferd er vel og bra men det fordrer at flertallet bidrar - og det gjør de i mindre og mindre grad ved stadig flere uføre/trygdede og velferdsmigranter fra 3. verden. Gitt dette er vårt velferdssystem ikke veldig mye lengre bærekraftig. Men like forbannet er systemet som har gitt oss et stort økonomisk fortrinn stadig under angrep fra både sosialister og velferdsmigranter. Ingenting har de lært av hvordan det går med sosialistiske land og klanbaserte kulturer der kun topper/pamper og familier eier alle verdiene mens folket er fattige slaver. Endret i går, 19:28 av Neptun1 1
del_diablo Skrevet i går, 19:21 Skrevet i går, 19:21 14 minutes ago, Jarmo said: Har lest nok Marx og Smith til å være uenig. At man sidestiller eiendomsrett med rett til eierskap er en stor logisk brist, og viser man har ikke forstått kildematerialet. Det eneste jeg er veldig spent på, er om vi faktisk for en motkonjuktur mot globalt eierskap via fond og portoføljer, da eierskap via flere ledd med proxy ikke er privat eierskap. 1
Subara Skrevet i går, 19:28 Skrevet i går, 19:28 torbjornen skrev (På 19.8.2025 den 19.41): Når det gjeld vindkraft er det vel også parti på høgresida som seier nei til dette. Elles meiner eg at naturvern har fått alt for mykje makt. Ein må ha ein jobb å leve av, og Norge må ha inntekter. Dersom ein gjer Norge om til eit naturreservat blir det lite å leve av. Fuglene kan bli spiddet av turbinene. Man kan si at Norges naturressurser er en gave som har gjort oss til et rikt land med pene, offentlige fellesområder uten for mye slitasje. Olje og gass og all den kompetansen vi har på området har fått en negativ klang. Etterhvert mener nå alle de store partiene at klimaendringene er menneskeskapt, så her har det skjedd en utvikling, også med et økende antall av hetebølger, skogbranner og flom. Klimaflyktninger har blitt et nytt begrep. Samtidig har luftforurensingen gått ned pga. satsing på el-biler og sykkelstier. I Paris er det mange som kjører el-sykkel og jeg fikk ikke sot i neseborene, som for 20 år siden. Utfasingen av oljenæringen til grønne næringer kan ta mange år, om vi noen gang klarer å finne på noe som gir like gode inntekter. 2
Subara Skrevet i går, 19:49 Skrevet i går, 19:49 Neptun1 skrev (15 minutter siden): I Vestens økonomiske system er størstedelen kapititalisme, men også statlig eierskap. I varierende grad en blandingsøkonomi. USA har kanskje den sterkeste graden av kapitalisme - et system der der enkelte er sin egen sjef med rett til å lykkes - eller mislykkes. Aldri før har verden sett maken til velstandsøkning som nettopp i USA grunnet nevnte frihet for individet. I USA er det sink or swim som gjelder - og slik vil de ha det uansett hvor mye europeere sverger til velferdssystem. Velferd er vel og bra men det fordrer at flertallet bidrar - og det gjør de i mindre og mindre grad ved stadig flere uføre/trygdede og velferdsmigranter fra 3. verden. Gitt dette er vårt velferdssystem ikke veldig mye lengre bærekraftig. Men like forbannet er systemet som har gitt oss et stort økonomisk fortrinn stadig under angrep fra både sosialister og velferdsmigranter. Ingenting har de lært av hvordan det går med sosialistiske land og klanbaserte kulturer der kun topper/pamper og familier eier alle verdiene mens folket er fattige slaver. USA har også mange uteliggere, og det er ikke bare migranter. https://no.wikipedia.org/wiki/Den_amerikanske_drømmen Den amerikanske drømmen (engelsk: The American Dream) er en betegnelse, nasjonalt livssyn i USA, et sett av idealer (demokrati, rettigheter, frihet, muligheter og likhet) hvor friheten omfatter muligheten for framgang og suksess, og en mulighet til samfunnmessig mobilitet ved å klatre opp i samfunnet for familien og barna. Dette kan bli oppnådd ved hardt arbeid og egen viljekraft i et samfunn med få hindringer. Jeg synes ikke det er spesielt positivt med sink eller swim, som gjør at vanlige folk får vanskelige liv, feks. at man må ha tre jobber for å overleve. Det fører til større sosiale forskjeller. I Norge er det ikke like stor forskjell på folk, selv om pandemien, krigen i Ukraina og dyrtid har satt preg på oss også. Og Trump som ødelegger den økonomiske balansen i verden med tollsatsene for å gjøre Amerika great again. 3
leticia Skrevet i går, 19:54 Skrevet i går, 19:54 Subara skrev (1 time siden): Det jeg tenker, er at da må minstelønnen gå opp, ellers vil de som tjener lite belaste sosialkontoret når de blir syke. Det er ingen minstelønn i Norge. Men du tenker kanskje på de laveste lønningene? Hvis man tjener lite så vil en 20 % nedgang ikke bli så merkbart i kroner som hvis man har høyere lønn. De som må ned til 62,4 % og 66 % greier seg som regel uten sosialhjelp i tillegg . Subara skrev (58 minutter siden): Har alltid lurt på hvordan få det til å gå opp for kvinner med likestilling når de er gravide, føder og ammer. Og at AP går for langt uten å ta hensyn til kvinner. Jeg mener de ikke går langt nok. Jeg vil ha mer lovfestet permisjon til far. Hvordan man får det til er at man har en tilstedeværende mann som engasjerer seg i baby fra første stund, og en kvinne som forstår at det er deres baby, ikke bare hennes. Subara skrev (1 time siden): Det opplevde ikke moren min som var hjemme med barn i mange år og deretter jobbet deltid. Trist, men så var det andre tider da. Det er en så sårbar situasjon å sette seg selv i hvis det f.eks skulle ende opp i et samlivsbrudd.
Neptun1 Skrevet i går, 19:56 Skrevet i går, 19:56 Subara skrev (3 minutter siden): USA har også mange uteliggere, og det er ikke bare migranter. https://no.wikipedia.org/wiki/Den_amerikanske_drømmen Den amerikanske drømmen (engelsk: The American Dream) er en betegnelse, nasjonalt livssyn i USA, et sett av idealer (demokrati, rettigheter, frihet, muligheter og likhet) hvor friheten omfatter muligheten for framgang og suksess, og en mulighet til samfunnmessig mobilitet ved å klatre opp i samfunnet for familien og barna. Dette kan bli oppnådd ved hardt arbeid og egen viljekraft i et samfunn med få hindringer. Jeg synes ikke det er spesielt positivt med sink eller swim, som gjør at vanlige folk får vanskelige liv, feks. at man må ha tre jobber for å overleve. Det fører til større sosiale forskjeller. I Norge er det ikke like stor forskjell på folk, selv om pandemien, krigen i Ukraina og dyrtid har satt preg på oss også. Og Trump som ødelegger den økonomiske balansen i verden med tollsatsene for å gjøre Amerika great again. Men det skyldes gradsforskjeller mellom USA og europeiske land. Amerikanere er ikke villig til å betale velferd for millioner av migranter som tar seg inn i landet hvert år. De vil ikke ha vårt system. Vi har fremdeles et kapitalistisk system (dog i mindre grad) som venstresiden angriper. Dette til tross for at de har det mye bedre i Norge enn i noe sosialistisk land.
Subara Skrevet i går, 20:03 Skrevet i går, 20:03 Jarmo skrev (46 minutter siden): AI: Kapitalistiske verdier er sentrale i et kapitalistisk økonomisk system. Disse verdiene inkluderer privat eiendomsrett, fri konkurranse, profittmotiv, og et relativt fritt marked der tilbud og etterspørsel bestemmer priser. Viktige aktører er kapitaleiere som investerer kapital for å produsere varer og tjenester for å generere profitt. Her er en utdypning av noen sentrale kapitalistiske verdier: Privat eiendomsrett: I et kapitalistisk system er produksjonsmidler (som fabrikker, land, maskiner) og kapital i hovedsak eid av private aktører, enten enkeltindivider eller selskaper, i stedet for staten. Fri konkurranse: Markedet er preget av konkurranse mellom ulike tilbydere, noe som antas å føre til innovasjon, effektivitet og lavere priser. Profittmotiv: Et sentralt motiv i kapitalismen er å oppnå profitt ved å produsere og selge varer og tjenester. Fritt marked: Prisene på varer og tjenester bestemmes i hovedsak av forholdet mellom tilbud og etterspørsel, i stedet for at staten fastsetter priser. Arbeidskraft som vare: I kapitalismen selger arbeidstakere sin arbeidskraft til kapitaleiere i bytte mot lønn. Investering: Kapital, ofte i form av penger, investeres i produksjonsmidler og råvarer for å skape nye varer og tjenester, med mål om å generere profitt. Det er viktig å merke seg at kapitalisme kan ta ulike former, og at det er mange ulike oppfatninger om hvordan et kapitalistisk system bør utformes. Noen mener at et kapitalistisk system bør være mest mulig uregulert, mens andre mener at staten bør spille en mer aktiv rolle i å regulere markedet og sikre velferdsordninger. Før hadde vi sosialdemokrati, men nå har vi gått mer mot demokrati med markedskrefter etter mitt syn. Når man ser på hvordan livet artet seg under kommunismen i ulike land, kan konkurranse være bra for velstandsøkning og utvikling i samfunnet. Ellers har jeg blitt veldig lite materialistisk med årene og er opptatt av gjenbruk som også er trendy nå for tiden. Kapitalismen krever kjøpekraft. Og bra at noen tjener gode penger for å beholde velferdsordningene, om ikke oljepengene bidrar vel så mye. Ellers et bra system at alle betaler skatt etter evne. I USA har vel rike lav skatt? Det ville blitt mindre til velferd. 1
Jarmo Skrevet i går, 20:13 Skrevet i går, 20:13 (endret) Subara skrev (11 minutter siden): USA har vel rike lav skatt? USAs president Donald Trump foreslår å øke skattene for formuende amerikanere, melder både NBC News og Bloomberg etter at Punchbowl News var først ute med å omtale onsdagens telefonsamtale der presidenten ga budskapet til Mike Johnson – speaker i Representantenes Hus. Forslaget går ut på at marginalskatten for inntekter som overstiger 2,5 millioner dollar – eller 5 millioner dollar for ektepar – jekkes opp til 39,6 prosent fra dagens 37 prosent, der satsen har ligget siden Trump selv senket den i 2017. Republikanske kilder hevder overfor NBC News at skatteøkningen skal bidra til å beskytte Medicaid og betale for skattekuttene for middel- og arbeiderklassen i den forespeilede skattepakken på flere tusen milliarder dollar fra Trump-administrasjonen – en pakke Trump selv har omtalt som «one big beautiful bill.» https://www.finansavisen.no/politikk/2025/05/09/8262972/donald-trump-vil-oke-skatten-pa-de-hoyeste-inntektene Endret i går, 20:14 av Jarmo
Subara Skrevet i går, 20:16 Skrevet i går, 20:16 leticia skrev (11 minutter siden): Det er ingen minstelønn i Norge. Men du tenker kanskje på de laveste lønningene? Hvis man tjener lite så vil en 20 % nedgang ikke bli så merkbart i kroner som hvis man har høyere lønn. De som må ned til 62,4 % og 66 % greier seg som regel uten sosialhjelp i tillegg . Jeg mener de ikke går langt nok. Jeg vil ha mer lovfestet permisjon til far. Hvordan man får det til er at man har en tilstedeværende mann som engasjerer seg i baby fra første stund, og en kvinne som forstår at det er deres baby, ikke bare hennes. Trist, men så var det andre tider da. Det er en så sårbar situasjon å sette seg selv i hvis det f.eks skulle ende opp i et samlivsbrudd. Ja, tenker på de med de laveste lønningene. Kvinner og menn blir nok mer likestilte med lovfestet permisjon 50% prosent på hver. Men jeg føler likevel at de ikke kan bli det helt på grunn av biologi. Men det hadde vært interessant og sett hva som hadde skjedd. Forhåpentligvis ikke færre barnefødsler fordi mor synes det blir for slitsomt hvis far likevel ikke bidrar 50%, fordi barnet søker mer til mor. Absolutt, at kvinner må tenke på seg selv og inntekt, da de oftest kommer dårligst ut av det økonomisk ved skilsmisse selv i dag. 1
Salvesen. Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) EDIT: Siterte noe gammelt greier av feiltagelse 😛 Endret 23 timer siden av Salvesen.
Subara Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Jarmo skrev (4 minutter siden): USAs president Donald Trump foreslår å øke skattene for formuende amerikanere, melder både NBC News og Bloomberg etter at Punchbowl News var først ute med å omtale onsdagens telefonsamtale der presidenten ga budskapet til Mike Johnson – speaker i Representantenes Hus. Forslaget går ut på at marginalskatten for inntekter som overstiger 2,5 millioner dollar – eller 5 millioner dollar for ektepar – jekkes opp til 39,6 prosent fra dagens 37 prosent, der satsen har ligget siden Trump selv senket den i 2017. Republikanske kilder hevder overfor NBC News at skatteøkningen skal bidra til å beskytte Medicaid og betale for skattekuttene for middel- og arbeiderklassen i den forespeilede skattepakken på flere tusen milliarder dollar fra Trump-administrasjonen – en pakke Trump selv har omtalt som «one big beautiful bill.» https://www.finansavisen.no/politikk/2025/05/09/8262972/donald-trump-vil-oke-skatten-pa-de-hoyeste-inntektene Dette høres bra ut, uten at jeg kjenner godt nok til amerikansk eller økonomisk politikk generelt til å mene så mye om hva det innebærer. Trump er ellers langt fra noen stjerne i mitt liv for å si det mildt, men her kan det være han skal få noen prosent med kred.
Salvesen. Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Subara skrev (54 minutter siden): Fuglene kan bli spiddet av turbinene. Dra til din lokale platform eller ett annet anlegg som prosesserer olje/gass. Dra i nærheten av faklene, på bakken eller hva som er under vill du finne ett lass av brente fugler... Endret 23 timer siden av Salvesen. 1
Subara Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Neptun1 skrev (25 minutter siden): Men det skyldes gradsforskjeller mellom USA og europeiske land. Amerikanere er ikke villig til å betale velferd for millioner av migranter som tar seg inn i landet hvert år. De vil ikke ha vårt system. Vi har fremdeles et kapitalistisk system (dog i mindre grad) som venstresiden angriper. Dette til tross for at de har det mye bedre i Norge enn i noe sosialistisk land. Vi har også tak på hvor mange migranter vi tar inn, selv sosialistiske partier har ikke frislipp. Noe unntak for ukrainere da vi er med på å sponse krigen mot Russland og blir deltagene på den måten. Tja, sosialistisk land. Synes at politikken generelt har beveget seg mot høyre i det siste, AP er også mer blå enn tidligere. 2
Subara Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Salvesen. skrev (7 minutter siden): Dra til din lokale platform eller ett annet anlegg som prosesserer olje/gass. Dra i nærheten av faklene, på bakken eller hva som er under vill du finne ett lass av brente fugler... Ok, det har jeg ikke tenkt på. Er nok mye mer forurensende med olje og gass på alle måter. Det går utover sjøfuglene, det da. 1
leticia Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Subara skrev (6 minutter siden): Kvinner og menn blir nok mer likestilte med lovfestet permisjon 50% prosent på hver. Men jeg føler likevel at de ikke kan bli det helt på grunn av biologi. Jeg er enig. Og derfor så tenker jeg at de 49 ukene som skal fordeles i 100 % kan mor få 29 uker av og far 20 uker. Subara skrev (9 minutter siden): Forhåpentligvis ikke færre barnefødsler fordi mor synes det blir for slitsomt hvis far likevel ikke bidrar 50%, fordi barnet søker mer til mor. I situasjoner hvor far bidrar lite eller ingenting så skjønner jeg godt at det kan bli for slitsomt for mor. Kanskje t.o.m resultere i færre barnefødsler. Men i den historien så er det faren, og ikke staten / permisjonsreglene som er problemet... 2
Jarmo Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Salvesen. skrev (8 minutter siden): Dra til din lokale platform eller ett annet anlegg som prosesserer olje. Dra i nærheten av faklene, på bakken eller hva som er under vill du finne ett lass av brente fugler... Dokumentasjon takk. 2
freedomseeker Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Fakling på norsk sokkel er forbrenning av gass som slippes ut i atmosfæren, og er strengt regulert. Mens rutinemessig fakling er forbudt, er det tillatt i spesielle situasjoner som ved sikkerhetsmessige hensyn eller ved trykkavlastning. Norge har vært et foregangsland i å redusere fakling, og har et av de strengeste regelverkene i verden 1
Jalla21 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Jarmo skrev (36 minutter siden): Dokumentasjon takk. Det er kjent at dette skjer, men om omfanget er så stort at er et problem vet jeg ikke. Men så har også installasjoner der ute blitt populært for utrydningstruede arter som krykkjer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå