Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til dobbeltseng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til gode senger?

Skal kjøpe ny seng for atter en gang, jeg har prøvd å gå for billig og dyrt tidligere og har stort sett endt opp skuffet alle gangene. Jeg er vandt til å sove mye på hotel så jeg sover stort sett greit i det meste, men denne gangen har jeg lyst å finne noe jeg kan sove virkelig godt i når jeg er hjemme. 

Så, hva bør jeg se etter? 

Og jeg regner med svaret på dette er JA, men må jeg ha 180 seng? Jeg er alene nå, men har en datter som gjerne klyver opp i sengen. Vi ligger i en 120 seng nå midlertidig, og det går men er i minste laget. Så kan 160 gå? Men i tillegg gidder jeg ikke kjøpe ny seng om en evt får seg en partner down the line.. Iallefall ikke om jeg slår til på en litt dyrere modell nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri valgt noe annet enn 180 dersom man har et soverom hvor det ikke er problematisk
Det viktigste å finne ut før du kjøper er om du liker å sove mykt eller hardt.
Jeg har alltid hatt/brukt overmadrass, men det er litt smak og behag.
Pocket fjærer >> alt annet

Skrevet (endret)

Test senger er det beste tipset egentlig. Bruk litt tid, reis rundt på forskjellige butikker og finn en seng som skriker: "Jepp, dette er hva jeg vil sove i de neste 15 årene."

En fordel er jo om man har hard og myk side på madrassen i tillegg til å kunne justere stivheten i ramma. Folk er jo forskjellige, så det du synes er perfekt kan være ubehagelig for en fremtidig partner. Eller at du endrer preferanser med årene.

Endret av Hansien
Skrevet

Takk for tips, jeg skal absolutt ta en runde! Men ønsker gjerne å høre hva som ikke er verdt å teste for å korte ned tiden litt, det er jo uendelig med senger der ute fant jeg ut 😛 Også bor jeg ikke i den største byen, så det er muligens noen mangler som jeg ikke får prøvd. 

Skrevet

Generelt billige senger er ikke verdt å bruke tid på om du har intensjon om å skaffe en god seng. Ellers kan det være greit å se litt etter tilbud. Titt og ofte utgående modeller av en seng skal selges for slik og ingenting.

Skrevet (endret)
Hansien skrev (10 minutter siden):

Generelt billige senger er ikke verdt å bruke tid på om du har intensjon om å skaffe en god seng. Ellers kan det være greit å se litt etter tilbud. Titt og ofte utgående modeller av en seng skal selges for slik og ingenting.

Det er tull..Den beste sengen jeg har hatt var en enkel seng med skummadrass. Akkurat nå har vi en dyr seng med justerbar hardhet samt en myk og hard side..Forbanna tull alt sammen. Når jeg vil sove godt er det ingenting som slår en enkel skummadrass. Folk er ulike og du må finne ut hva du liker. Jeg liker det fast..andre vil ha det mykt. Myke senger ødelegger f.eks min rygg.

Har i alle fall brent bort kroner i jakten på god seng uten å finne lykken der...men billig skummadrass..da snakker vi deilig søvn.

Endret av obygda
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Etter å ha tenkt meg litt om blir det 150/160 seng, eller ett hakk ned. Ser det er litt forskjellige størrelser når en går ned i fra 180. Grunnen til dette er at det er litt smalt der sengen skal stå samt at jeg som nevnt bruker en 120 seng nå(trodde jeg kjøpte større, så ikke godt nok etter når jeg bestilte):P 

Denne 120 sengen skal inn på gjesterom, men det er for lite til to voksne så på sikt skal den byttes ut. Så om 150/160 sengen blir bomkjøp eller jeg trenger mer plass så slenger jeg den inn på gjesterommet og erstatter 120 sengen.

Skrevet
obygda skrev (4 minutter siden):

Det er tull..Den beste sengen jeg har hatt var en enkel seng med skummadrass. Akkurat nå har vi en dyr seng med justerbar hardhet samt en myk og hard side..Forbanna tull alt sammen. Når jeg vil sove godt er det ingenting som slår en enkel skummadrass. Folk er ulike og du må finne ut hva du liker. Jeg liker det fast..andre vil ha det mykt. Myke senger ødelegger f.eks min rygg.

Har i alle fall brent bort kroner i jakten på god seng uten å finne lykken der...men billig skummadrass..da snakker vi deilig søvn.

Du kan fint få skummadrass i bedre kvalitet som er montert i en ramme av bedre og mer seriøst skrudd sammen råvarer om du gidder å bruke tid på å lete og betale for dette. Da får du gjerne en seng som varer mer enn 4-6 år, og til syvende og sist kan ha være billigere i lengden enn å hyppig måtte bytte ut en billigere seng pga kjipere byggekvalitet. 

Argumentet mitt bygger i grunn og bunn ut på å legge litt penger i noe en skal tilbringe ca en tredjedel av livet sitt i. Jeg anbefaler å ha mulighet til å justere hardhet rett og slett fordi preferanser endrer seg eller at TS kan plutselig ha behov for å dele sengen med noen andre.

Skrevet

Kjøpte en Svane Zenon med fasteste madrass nylig. De er altid på tilbud så ikke kjøp fullpris.

Den har vært god så langt. Kommer med en overmadrass som ganske smart er festet med glidelås til det under slik at overmadrassen ikke sklir rundt som på en del andre senger. Ulempen er at laken til typen overmadrass de sengene kommer med er dyrt hvis du skal ha en som passer bra. Aner ikke hvor bra den er om 5 år, men per nå er det sengen jeg har sovet best i. Jeg er 183 og 96KG, har slitt litt med å finne senger jeg ikke får vondt i ryggen av å ligge i. Fastere ( ikke hardere ) madrass var tingen. 

Skrevet
Locrin skrev (4 minutter siden):

Kjøpte en Svane Zenon med fasteste madrass nylig. De er altid på tilbud så ikke kjøp fullpris.

Den har vært god så langt. Kommer med en overmadrass som ganske smart er festet med glidelås til det under slik at overmadrassen ikke sklir rundt som på en del andre senger. Ulempen er at laken til typen overmadrass de sengene kommer med er dyrt hvis du skal ha en som passer bra. Aner ikke hvor bra den er om 5 år, men per nå er det sengen jeg har sovet best i. Jeg er 183 og 96KG, har slitt litt med å finne senger jeg ikke får vondt i ryggen av å ligge i. Fastere ( ikke hardere ) madrass var tingen. 

Håper å få prøvd denne ila uken: Zarah kontinentalseng - Kontinentalsenger – Finn din ideelle kontinentalseng

Skrevet
8 minutes ago, Salvesen. said:

Sikkert kurrant, bare ta hensyn til at en så tjukk overmadrass er litt krevende å finne laken som passer bra til. Det er også så vidt meg bekjent ikke mulig å kjøpe ny intelligel overmadrass så dersom den blir slapp eller skadet så er man litt ute å kjøre. Som sagt kjøpte Zenon og er fornøyd, men greit å være klar over. 

Skrevet

Vil absolutt anbefale å gå for 180 seng når du fyrst kjøper, forutsatt at du har plass. Ein ting er at du bør ha såpass størrelse når du skal dele seng, men mange 180 senger er også todelte med madrasser som har hard og mjuk side. Når du no er åleine så kan du konfigurerere senga slik at du kan veksle mellom hard og mjuk side alt etter dagsform. 

Når det gjeld kor mykje du skal investere så har eg ikkje anna råd enn at du må teste ulike madrasser. Søv du fint på 5 cm skumgummi så er det svekkasta pengar å investere flerfoldige tusen i ei madrass som ikkje gir deg betre komfort. Husk også at kva du foretrekker har mykje med kva du er vandt med. Er du vandt til å sove på liggeunderlag så vil det meste av madrasser kjennes for mjuke ut. 

Eit veldig konkret tips er at neste gang du er på hotell så drar du av lakenet for å sjå kva madrass du ligger på.

Skrevet

Møbelringen har ofte god garanti på hardhet - du kan prøve i f ex 100 dager og skifte til annen hardhet.

Foruten en madrass du har testet og liker så vil jeg si det viktigste er at den ikke er delt på midten, altså at det i praksis er f ex 2x80cm på madrass, selv om det er en hel overmadrass over. De vil deformeres og skille seg over tid om du ligger mot midten, og bli ubehagelig så lenge man er singel.

Skrevet
Hamglock skrev (10 timer siden):

En ting jeg ikke har skjønt. Hvorfor kjøpe seng når alt man trenger er en madrass+overmadrass. Til og med damen liker det. 

Ja kanskje dette er en løsning også, sengen blir som sagt mest sannsynlig plassert på gjesterom om jeg evt øker husholdningen i fremtiden som en jo kan håpe på skjer i det minste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...