barfoo Skrevet 8. august Skrevet 8. august 26 minutes ago, DIYDari said: Det er ikke noe å anta, prisene gikk opp. Likevel er sykehusene pliktig til å dokumentere og forklare prisoppgang som igjen skal godkjennes fra en haug av ledere. Les heile setninga. Og kor er sjukehus pliktige til å dokumentere det? Kva regelverk? Det er åpenbart anbodsplikt, men plikt til å dokumentere markedsprisen si utvikling er nytt for meg. 28 minutes ago, DIYDari said: Det er ikke snakk om ALLE, det er snakk om veldig få leverandører hvor eiere har tilknytning til enkelte som var med å bestemme hva som skulle kjøpes. Det burde vere lett på dokumentere. Det forsøker du merkeleg nok ikkje. 5
Neptun1 Skrevet 8. august Skrevet 8. august Norge er et veldig korrupt land - og beklager å måtte si det men det er AP som står bak det meste. I Norge foretrekker vi penere ord som kameraderi, samrøre og vennetjenester - men det er altså korrupsjon det handler om. I min oppvekstkommune (AP styrt) så måtte man ha partiboka i orden for å få tillatelse gjerne i form av tomt og utbygging som ikke var tilgjengelig for andre. Dette er grov korrupsjon og er altså meget utbredt i Norge. Det gjorde ikke saken bedre at den eneste lokalavisa var organ for DNA. 1 1
Kahuna Skrevet 8. august Skrevet 8. august Neptun1 skrev (3 timer siden): Norge er et veldig korrupt land - og beklager å måtte si det men det er AP som står bak det meste. I Norge foretrekker vi penere ord som kameraderi, samrøre og vennetjenester - men det er altså korrupsjon det handler om. I min oppvekstkommune (AP styrt) så måtte man ha partiboka i orden for å få tillatelse gjerne i form av tomt og utbygging som ikke var tilgjengelig for andre. Dette er grov korrupsjon og er altså meget utbredt i Norge. Det gjorde ikke saken bedre at den eneste lokalavisa var organ for DNA. Men du kan ikke dokumentere det? 2
agvg Skrevet 8. august Skrevet 8. august (endret) Kahuna skrev (30 minutter siden): Men du kan ikke dokumentere det? Historisk så var det jo slik, er en grunn til det rigide regimet rundt ansettelser i kommunene, i den tiden AP hadde fullstendig kontroll og kommunene sto fritt til og ansette så kom du ikke øverst i køen hvis du ikke var AP-venn, dette er jo selvsagt ganske lenge siden. Og i de kommunene hvor f.eks SP hadde full kontroll så dro det sjelden ned at du var SP-medlem og hadde gård. Det er ingenting og dokumentere, og fortsatt er det jo slik at noen får lettere tillatelser enn andre, politiske kontakter svært høyt opp kan få ting til og gli bedre enn hva fattiglus Hansen eller Olsen får til med akkurat samme utgangspunkt. Endret 8. august av agvg 4
Neptun1 Skrevet 8. august Skrevet 8. august Kahuna skrev (1 time siden): Men du kan ikke dokumentere det? Dette med APs kameraderi, samrøre og vennskapstjenester i rikspolitikken har vært skrevet ganske mye om opp i gjennom. Like tilgjengelig for alle. Orker ikke bruke tid på å finne frem til dette.
Kahuna Skrevet 8. august Skrevet 8. august agvg skrev (1 time siden): Det er ingenting og dokumentere, Neptun1 skrev (23 minutter siden): Orker ikke bruke tid på å finne frem til dette. Dette blir for teit. Enda teitere om dere snakker om 'gamle dager'. Klarer dere overhodet ikke finne noe dokumenterbart fra *dette* årtusenet? 5
barfoo Skrevet 8. august Skrevet 8. august 42 minutes ago, Neptun1 said: Dette med APs kameraderi, samrøre og vennskapstjenester i rikspolitikken har vært skrevet ganske mye om opp i gjennom. Like tilgjengelig for alle. Orker ikke bruke tid på å finne frem til dette. Om det er skreve mykje om det bør det jo vere veldig trivielt å grave fram, non? 1
Neptun1 Skrevet 8. august Skrevet 8. august Kahuna skrev (34 minutter siden): Dette blir for teit. Enda teitere om dere snakker om 'gamle dager'. Klarer dere overhodet ikke finne noe dokumenterbart fra *dette* årtusenet? https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/kExexL/stoere-trettebergstuen-utnevnte-flere-venner-til-verv-til-tross-for-advarsler-fra-departementet-om-vennskapet-til-baard-nylund https://www.vg.no/nyheter/i/KnXnkM/kunnskapsminister-tonje-brenna-ga-jobb-til-god-venn https://www.nrk.no/norge/thorbjorn-jagland-peker-pa-usunn-kameraderikultur-i-norsk-politikk-1.16609281 https://www.google.com/search?q=Arbeiderpartiet+samrøre https://www.google.com/search?q=Arbeiderpartiet+kameraderi https://www.google.com/search?q=Arbeiderpartiet+vennetjenester Som sagt, dette er allment tilgjengelig. 7
The Avatar Skrevet 8. august Skrevet 8. august Regenburg skrev (På 6.8.2025 den 19.25): Han snakker om overpris. Det ble bestilt produkter fra alle som ville levere. Blant annet håndrens fra spritfabrikker i Norge, der prisene så klart var av kompissorten. Overprisen kom fordi etterspørselen var større enn det var tilgjengelege varer. Norske sjukehus trengte masker og sprit, og måtte konkurrere mot andre vestlege land for å få kjøpe. Spriten som vart kjøpt frå norske fabrikkar hadde stort sett vanleg pris fordi destelleria kun skalere opp produksjonen. At prisen vart høg hadde mykje med at vi har eit regelverk som ikkje klarte å holde følge, slik at enkelte sjukehus vart ilagt alkoholavgift sjølv om spriten ikkje skulle brukast til konsum. At det vart kjøpt inn ting som i ettertid viste seg å være unødvendig er heilt korrekt, men det handlar også mest om manglande planverk og eit behov for å sikre seg. Dårlege manuelle ventilatorar hadde ingen verdi så lenge vi i Norge hadde nok mekaniske ventilatorar og uansett ikkje hadde nok folk til å betne mekaniske ventilatorar. Men samtidig ville det blitt stilt store spørsmål til kvifor staten ikkje brukte dei få kronene det kosta for å skaffe ventilatorar som kunne redda liv om situasjonen vart alvorleg nok. 3
barfoo Skrevet 9. august Skrevet 9. august 10 hours ago, Neptun1 said: Som sagt, dette er allment tilgjengelig. Artig nok underbygger nøyaktig ingen av lenkene det du påsto i innlegget ditt. 3 1
Kahuna Skrevet 9. august Skrevet 9. august Neptun1 skrev (13 timer siden): Som sagt, dette er allment tilgjengelig. Nå som det ble konkret så ble det plutselig litt lavere beløp. Fra 'korrupsjon' i hundremillionersklassen til styrehonorar på 5-sifrede beløp. Ikke misforstå, det er tydelig at Trettebergstuen ikke helt forstår hva som ligger i 'habilitet' og det er bra det fikk konsekvenser men det er ganske langt derfra og til at 'Norge er et veldig korrupt land'. 2 2
barfoo Skrevet 9. august Skrevet 9. august 1 hour ago, Kahuna said: Ikke misforstå, det er tydelig at Trettebergstuen ikke helt forstår hva som ligger i 'habilitet' og det er bra det fikk konsekvenser men det er ganske langt derfra og til at 'Norge er et veldig korrupt land'. Og i tillegg er det åpenbart at sivilsamfunnet reagerer på det, og at det ikkje lukkast å grave ned sakene. Om landet var veldig korrupt ville ikkje slike saker boble til overflata; dei hadde forsvunne. Journalister hadde fått beskjed om å gravlegge sakene om dei ville få intervju med maktpersoner neste gang det kom opp ei sak, eller fått ligninga granska sju ganger... Det vil ikkje sei at absolutt alt blir avdekka, men det som blir avdekka vil og ha preventiv effekt på andre. 1 3
vampyrica Skrevet onsdag kl 13:38 Skrevet onsdag kl 13:38 https://www.facebook.com/61566363864270/videos/4231378183805842/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v Legger ved denne overraskende dokumentaren og takk til de som var med å finansiere, helt ærlig ikke fått med meg dette før jeg så den.
Simen1 Skrevet onsdag kl 13:58 Skrevet onsdag kl 13:58 Finnes dokumentaren også et sted uten overvåknings-mur? 2
vampyrica Skrevet onsdag kl 14:21 Skrevet onsdag kl 14:21 16 minutes ago, Simen1 said: Finnes dokumentaren også et sted uten overvåknings-mur? Gi meg 2 timer kan jeg sende deg link til YouTube om ønskelig? Forstår deg godt da jeg er imot meta selv, men grunnet private årsaker må jeg ha det for øyeblikket selv om det har gått 5 år jeg skulle vært foruten.
vampyrica Skrevet onsdag kl 15:49 Skrevet onsdag kl 15:49 1 hour ago, Simen1 said: Finnes dokumentaren også et sted uten overvåknings-mur? Så den var på YouTube, her var jeg treg i og med den er gratis og folke finansiert. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå