Gå til innhold

Er Norge et korrupt land?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kort. Ja veldig.

Nå jobber jeg innen finans, rettere sagt regnskap en god del.
har hatt mye konsulentoppdrag på vegne av kunder som igjen gjør arbeid for kommune og stat.

Det er urovekkende hvor mye penger som flyttes via bekjente og familie av mennesker som er ansvarlig for å forvalte det som til syvende og sist er skattepenger. Men det meste går nok ut via ignoranse og uvitenhet til andre parter som vet å utnytte systemet vi har også ( håper jeg) 

Under 1 år i korona avdekket jeg helt tilfeldig ekstrakostnader i helsesektoren på nærmere 700.000.000Nok på 3 varer ( Hansker,masker,sprit) 
Dette var kun én region og kun disse varene dette ene året.
Mangfoldige små aktører ble mangemillionærer i romjula det året da sykehusene måtte bruke opp budsjettet sitt og sa ja til ekstreme priser på nevnte varer. 

Eller når kommunale innkjøpssjefer skaffer seg private payback avtaler hos de utenlandske selskapene.
Venner av disse innkjøpssjefene også oppretter selskap, som blir brukt som mellommann mellom kommune og produsent da kommune ikke har lov å være importør. Så er kompisene bare et veldig fordyrende mellomledd.
jeg følger over 40 selskap årlig som omsetter et sted mellom 10-40Mnok, har 1-2 ansatte og har årlig utbytte på 80% av omsetningen sin.

Var et par år da jeg virkelig hadde driv å for å grave etter snusk, hadde håpet at det kunne være en billett inn for å bekjempe økonomisk kriminalitet uten særlig utdanning å vise til, men ble kraftig demotivert da alt av bevis ble levert inn til både Økokrim-Riksrevisjonen og til regnskapssjefene ved de kommunene jeg visste det skjedde vel vitende om at både jobb og rykte stod på spill for meg selv, også ble det aldri fulgt opp eller gjort noe med.

De samme selskapene tjener penger i dag, de samme innkjøpssjefene jobber i kommunene og de samme selskapene er fortsatt leverandører til sykehusene.

Totalt sett av det jeg har av bevis er det nærmere 850Mnok jeg kan vise til som er hva jeg anser som korrupsjon.
En kollega fant 250Mnok fra et byggeprosjekt og meldte inn dette året før meg til Riksrevisjonen, 2 uker senere fikk han sparken. 

Har hørt en håndfull slike historier av andre som jobbet greit oppe i både pwc og kpmg som har mistet jobb etter å stilt litt for mange spørsmål om offentlig pengebruk.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
29 minutes ago, The Avatar said:

At ein politikar som er valgt inn for å kjempe for sitt distrikt jobbar for å få viktig infrastruktur til det området er sjølvsagt ikkje korrupsjon. Det er politikk.

Norge er ikkje eit korrupt land, men det betyr ikkje at det ikkje finnes korrupsjon.

En statsråd skal jobbe for hele landet, ikke for sitt distrikt. Han var samferdselminister også for østlandet og Finnmark. Derfor kommer også varaen inn og statsråden mister stemmerett på Stortinget. Valget bestemmer sammensetning av Stortinget, ikke av regjeringen.

Satt han på stortinget og 'konkurerte' med representanter fra andre distrikt, så er det du sier noenlunde riktig.

Endret av trikola
  • Liker 1
Skrevet
14 hours ago, Maabren said:

Opseth fekk E39 lagt innom Førde sjølv om E39(kyststamvegen) egentlig skulle leggast ute ved kysten(Florø)

Ah, jeg har nok kommet i skade for å sause sammen E16 og E39 her ...

Skrevet
4 minutes ago, nebrewfoz said:

Ah, jeg har nok kommet i skade for å sause sammen E16 og E39 her ...

Sjå på eit kart.

Kjem du frå Opseth sine heimtrakter, Sunnfjord, så er Lærdalstunnelen irrelevant. Du kjem med ferje frå Kaupanger til Fodnes, og køyrer Fodnestunnelen til Lærdal.

Lærdalstunnelen er kun relevant for dei som kjem sørfrå, dvs. Bergen.

I tillegg har jo ettertida gitt Opseth rett i at Filefjell er den mest stabile fjellovergangen mellom aust og vest, som sjeldan er stengt.

Så nei, det er ikkje noko som tyder på at det var spesielt motivert av for-fordeling av eigne heimtrakter, men heller ei god løysing for veg mellom aust og vest.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
DIYDari skrev (2 timer siden):

Under 1 år i korona avdekket jeg helt tilfeldig ekstrakostnader i helsesektoren på nærmere 700.000.000Nok på 3 varer ( Hansker,masker,sprit) 

Vet ikke hvor alvorlig jeg skal ta innlegget ditt når du hevder å ha 'avdekket' at helsesektoren brukte mye penger på hansker, masker og sprit under pandemien. No shit Sherlock!

Hva blir det neste, at kommuner bruker mer penger på snøbrøyting år det er mye snø?

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
13 minutes ago, barfoo said:

Sjå på eit kart.

Kjem du frå Opseth sine heimtrakter, Sunnfjord, så er Lærdalstunnelen irrelevant. Du kjem med ferje frå Kaupanger til Fodnes, og køyrer Fodnestunnelen til Lærdal.

Lærdalstunnelen er kun relevant for dei som kjem sørfrå, dvs. Bergen

Jeg vet godt forskjellen på de to veiene, jeg hadde bare glemt (eller ikke fått med meg) styret omkring E39.
(Sannsynligvis fordi jeg bodde utenlands i den perioden ...)

Skrevet
9 minutes ago, Kahuna said:

Hva blir det neste, at kommuner bruker mer penger på snøbrøyting år det er mye snø?

Det skulle ikke overraske meg! Sånn har det altså blitt ... i et av verdens rikeste land.

Skrevet
JK22 skrev (15 timer siden):

Så du har ikke norsk hjemadresse for å besøke NB. 

God stil der ja 

Regenburg skrev (14 timer siden):

Å kreve 'hvor du kan lese' av forumbrukere blir tåpelig. Start med å søk opp korrupsjon i Norge.

Kom ann, er det ikke vanlig debatt stil at den som kommer med en påstånd også kommer med kilder?

Regenburg skrev (7 timer siden):

Det blåøyde riket - norske tillitspatologier

Av Nina Witoszek, Eva Joly. 2023.

Her fant jeg en anmeldelse av boka, tolk som du vil.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 minutes ago, o.o said:

Her fant jeg en anmeldelse av boka, tolk som du vil

Eva Joly gjorde en viktig jobb som forhørsdommer (juge d'instruction) i Frankrike på 90-tallet, og ble kjent som en nådeløs og ubestikkelig korrupsjonsjeger, men etter at hun flyttet hjem til Norge har hun ikke klart å bidra med særlig mye, spør du meg. Hun har fremmet en masse bekymringer, men ikke klart å underbygge dem med særlig mye konkret.

Nina Witoszek var vel en slags datidens Sanna Saaroma, som i tide og utide snakket og skrev om hva hun mente var feil med Norge. Til tider underholdende, men ofte lite konstruktivt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Maabren skrev (16 timer siden):

Opseth fekk E39 lagt innom Førde sjølv om E39(kyststamvegen) egentlig skulle leggast ute ved kysten(Florø) og fekk den gangen kallenavnet "hestehandleren". Stort sett alt av veger Opseth rota seg borti vart hestehandel med dertil flisespikkeri og såre følelser i alle retninger. Det einaste sikre vart at gliset på Opseth for kvar hestehandel han gjennomførte minna om ein hest som hadde lurt til seg eit eple for mykje...

Her må det leggjast til at om stamvegen (E39) hadde blitt bygd i ytre strok ville den ha blitt fleire milliardar kroner dyrare med bruer og tunnelar framfor å bli lagt langs eksisterande veg der den ligg i dag. Ein kan dermed takke Opseth for at ein ikkje måtte vente nokre tiår på å få ein stamveg gjennom Sogn og Fjordane. Det var såleis heilt andre årsaker til dette enn at Opseth på død og liv ville ha vegen gjennom bygdebyen der han var fødd og oppvaksen. Opseth er kjend som ein politikar som "skar gjennom" i vanskelege saker, slik han også gjorde i saka om hovudflyplass og den tidlegare omtalte heilårsvegen mellom Oslo og Bergen.

Kystveg er framleis eit mål for mange av oss som bur i ytre strok av Sogn og Fjordane, men resultatet av vedtaket ovanfor er at ein samanhengande kystveg ligg mange tiår fram i tid om den nokon gong skulle bli noko av. Eit fyrste steg var Dalsfjordbrua som knyter saman Fjaler og Askvoll, og som opna i 2013. Denne tok det 75 år å realisere. Det vart bygt nokre kilometer veg på 70-talet, og deretter vart resten av pengane som var løyvd brukt på andre ting. Den halvferdige vegen som enda i ingen ting var lenge kjent som "Norges dyraste geitesti", og Linda Eide hadde den med i serien "Norsk attraksjon". Etter lang kamp vart det fatta vedtak på fylkestinget der ein gjekk inn for å prioritere prosjektet, men det kom ingen pengar over statsbudsjettet. Den som skar gjennom her var den same Liv Signe Navarsete som vart nemnt ovanfor, då ho var samferdsleminister vart det endeleg løyvd pengar. Her var det altså ein politikar frå indre Sogn som sytte for å endeleg få løyst eit gammalt vegkrav i ytre Sunnfjord.

Endret av torbjornen
Skrevet
Kahuna skrev (5 timer siden):

Hvis kommunen skal bygge ny barnehage så kan ikke ordføreren gi jobben til et firma hvor broren er daglig leder. Det vil si, han kan prøve, men det vil bli bråk. Sånn bortsett fra at ordførere i snitt er vesentlig mer lovlydige enn vanlige borgere, så har firma som har blitt utrettmessig hindret i å delta i å levere anbud, anledning til å saksøke kommunen og få betalt erstatning for jobben de ikke har utført. Dobbelt pris for kommunen der altså, og det vil være ordførerens skyld..

Offentlighetsloven fører i prinsippet til at det meste legges åpent. Vellykket korrupsjon er dermed avhengig av at ingen tar seg bryet med å sjekke. Vissheten om at alt er åpent demper i seg selv lysten til å begå korrupte handlinger. Har du *egentlig* lyst til å ansette din gamle studiekompis uten utlysning når du vet at det kan føre til at du selv mister egen stilling?

Det betyr ikke at korrupsjon ikke finnes i Norge, bare at det er mindre av den her enn de fleste andre steder. 

Ein annan ting er vel at politikarane fattar vedtak, medan det er kommuneadministrasjonen som utlyser anbodet. Om kommunedirektøren har ein bror som er sjef i firmaet som kan vinne anbodet vil hen måtte erklære seg inhabil i saka.

Skrevet
o.o skrev (5 timer siden):

God stil der ja 

Kom ann, er det ikke vanlig debatt stil at den som kommer med en påstånd også kommer med kilder?

Her fant jeg en anmeldelse av boka, tolk som du vil.

Ja.

Spilte ingen rolle om du fikk mange kilder og bok fra 2023 skrevet av Europas fremste korrupsjonsjeger, altså.

Akkurat som jeg spådde. 😂😂

• Liker 1
Skrevet
Kahuna skrev (6 timer siden):

Vet ikke hvor alvorlig jeg skal ta innlegget ditt når du hevder å ha 'avdekket' at helsesektoren brukte mye penger på hansker, masker og sprit under pandemien. No shit Sherlock!

Han snakker om overpris. Det ble bestilt produkter fra alle som ville levere. Blant annet håndrens fra spritfabrikker i Norge, der prisene så klart var av kompissorten. 

Mye av dette var helt unødvendige innkjøp. Denne nødventilatoren produsert av et ukurant firma som ikke hadde noen medisinsk verdi var vel et godt eksempel.

Mange ble, som han sier, rik over natten på skattepenger som ble øst ut. Så kan man tro det var ukritisk eller målrettet. Jeg vet det for det meste er det siste.

Skrevet

Høyre-representant Linda Hofstad Helleland fikk i fjor 200.000 kroner for å bli styremedlem i den private barnehageaktøren Norlandia. Det skjedde mens hun satt i utdanningskomiteen som har ansvaret for barnehagene på Stortinget. Hun sa hun hadde varslet stortingskomitéen om dette, men sendte bare eposten til seg selv. Hun satt også i styret i Reitan-familiens dagligvarekonsern. Hun nekter å si hva hun fortalte i styremøter. Dette er korrupsjon. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Regenburg skrev (1 time siden):

Han snakker om overpris. Det ble bestilt produkter fra alle som ville levere. Blant annet håndrens fra spritfabrikker i Norge, der prisene så klart var av kompissorten. 

Og du mener for ramme alvor at overpris er det samme som korrupsjon?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
15 hours ago, Kahuna said:

Og du mener for ramme alvor at overpris er det samme som korrupsjon?

Klassiske økonomer som Adam Smith beskriver tilbud og etterspørsel som avgjørende for markedsprisen til en vare, og det er vel ingen tvil om at etterspørselen etter visse varer var stor i starten av Covid-pandemien.

Men så skulle det altså vise seg at Adam Smith bare var en korrupt jævel.

• Liker 3
Skrevet
Kahuna skrev (På 6.8.2025 den 13.01):

For å bruke andre ord slik at du kanskje skjønner hva som menes med ekstrakostnader i dette tilfellet hvor man snakker om korrupsjon.

( Fiktivt tall)  Det er gitt anbud på  1kr pr maske som brukes gjennom året, i romjulen gjøres det et stort innkjøp for 5kr per maske, i Januar er man tilbake til 1kr per maske.  Ingenting som er dokumentert som tilsier at den økte ekstrakostnaden i den perioden skulle vært skjedd.

Er det ulovlig helt i bunn? Tja det får en advokat ta seg av gitt situasjonen Norge var i.

Kan ikke anta annet enn at det faktisk er "lovlig" korrupsjon.
Innkjøpsansvarlig får X antall kr å bruke fra politikere, stress situasjon ++ 
Altså du skulle bare sett hvordan vareleveranser ble gjort her i landet i den perioden. Totalt kaos hvor innleide securitas vakter som ikke skulle gjort annet enn å passe på bommen ved området.. plutselig ble ansvarlig for å losse av containere med varer til beredskapslager overalt i Norge, og "godkjente" vareleveringer verdt millioner av kroner uten å engang vite hva som ble mottatt..
Det var null kontroll fra en ende til den andre.

Fra et ståsted kan man enkelt og greit si at det var slik samtalen gikk: 
Sykehus: Hei vi vil kjøpe hansker av deg igjen før nyttår.
Selger: Ja det blir 5kr
Sykehus: Hæ nei? vi har anbudsavtale på 1kr
Selger: Ok da har vi ikke hansker til dere
Sykehus: Men...faen, ok 5kr da. Tar heller smell for kostnad kontra å ikke ha utstyr.

Når man i realiteten i mange tilfeller har litt for tette bånd til selgeren hvis du spør meg, typ svigers, inngiftet, studiekamerat. Lista er egentlig ikke så lang hvis man ser på total antallet av antall leverandører Helse Norge har.  Men ja, nok til at det lukter korrupsjon.

Skrevet
9 minutes ago, DIYDari said:

Kan ikke anta annet enn at det faktisk er "lovlig" korrupsjon.
Innkjøpsansvarlig får X antall kr å bruke fra politikere, stress situasjon ++ 
Altså du skulle bare sett hvordan vareleveranser ble gjort her i landet i den perioden. Totalt kaos hvor innleide securitas vakter som ikke skulle gjort annet enn å passe på bommen ved området.. plutselig ble ansvarlig for å losse av containere med varer til beredskapslager overalt i Norge, og "godkjente" vareleveringer verdt millioner av kroner uten å engang vite hva som ble mottatt..
Det var null kontroll fra en ende til den andre.

Jo, vi kan anta at prisane gikk opp, fordi absolutt alle ville kjøpe samme produkt samtidig. Det er veldokumentert at etterspørselen gikk opp. At perioden var prega av ein viss grad av kaos der folk måtte gjere andre jobber er heller ikkje uventa, gitt t.d. karantenereglar også viare. Og godkjenning av varelevering er formalitet; eg har aldri opplevd at mottak faktisk avdekker anna enn heilt åpenbare feil.

11 minutes ago, DIYDari said:

Men ja, nok til at det lukter korrupsjon.

Nei, sorry mac. Det er ikkje det. Korrupsjon er altså at nokon oppnår utilbørleg fordel som følgje av ei handling. At nokon oppnår ein fordel på grunn av ei ytre årsak er ikkje korrupsjon.  Det kan tenkast profitten, kontrollmekanismane også viare var kritikkverdige i ein del tilfeller, men korrupsjon er ikkje synonym for kritikkverdig, slik halve tråden her ser ut til å tru.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
barfoo skrev (3 timer siden):

Jo, vi kan anta at prisane gikk opp, fordi absolutt alle ville kjøpe samme produkt samtidig. Det er veldokumentert at etterspørselen gikk opp. At perioden var prega av ein viss grad av kaos der folk måtte gjere andre jobber er heller ikkje uventa, gitt t.d. karantenereglar også viare. Og godkjenning av varelevering er formalitet; eg har aldri opplevd at mottak faktisk avdekker anna enn heilt åpenbare feil.

Nei, sorry mac. Det er ikkje det. Korrupsjon er altså at nokon oppnår utilbørleg fordel som følgje av ei handling. At nokon oppnår ein fordel på grunn av ei ytre årsak er ikkje korrupsjon.  Det kan tenkast profitten, kontrollmekanismane også viare var kritikkverdige i ein del tilfeller, men korrupsjon er ikkje synonym for kritikkverdig, slik halve tråden her ser ut til å tru.

Det er ikke noe å anta, prisene gikk opp. 
Likevel er sykehusene pliktig til å dokumentere og forklare prisoppgang som igjen skal godkjennes fra en haug av ledere.
Koronaperioden var og er den perfekte dekkhistorien for å bruke mer penger for å berike enkelte.

Igjen hvis du leser litt så skjønner du hva jeg skriver også.
Enkelte selskap som har offentlige institusjoner som hovedkunde gikk fra å være i 20% "overskuddsland" til 80%
bransjen generelt ligger et sted mellom 10-15% normalt.
Det er ikke snakk om ALLE, det er snakk om veldig få leverandører hvor eiere har tilknytning til enkelte som var med å bestemme hva som skulle kjøpes. 

men igjen så lar jeg en advokat si hvor grensa går. Det er veldig enkelt å si at nesten alt som gjøres i dag er kritikkverdig når det kommer til offentlig pengebruk av skattepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...