Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

forslag til rimelige sommerdekk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk forslag om å kjøpe dekk fra sailun i år. De kostet meg litt under 6000 for 4 nye. (Man finner sikkert billigere produsenter,  men greit at det er litt kvalitet også). 

Dimensjonen på mine er 225 / 45 R 17. 

Skrevet (endret)
leticia skrev (3 minutter siden):

Fikk forslag om å kjøpe dekk fra sailun i år. De kostet meg litt under 6000 for 4 nye. (Man finner sikkert billigere produsenter,  men greit at det er litt kvalitet også). 

Dimensjonen på mine er 225 / 45 R 17. 

Hørtes dyrt ut for Kina dekk. Her jeg bor får du Continental Premium Contact 7 ferdig lagt på bil for 6500.

Endret av Kone
Skrevet
Kone skrev (25 minutter siden):

Hørtes dyrt ut for Kina dekk. Her jeg bor får du Continental Premium Contact 7 ferdig lagt på bil for 6500.

Ok. Disse kostet 5900 ferdig lagt på. Kommer litt an på hvilken dimensjon man har også da. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lyncs skrev (1 time siden):

Trenger noen rimelige dekk til en eldre bil med dim.  235/55 R17

Kommer veldig an på hvor du bor da. På Dekkbørsen i Kristiansand kunne du fått 4 stk Landsail i den dimensjonen ferdig montert til kr 5392,-

Endret av Føniks
Skrevet (endret)
leticia skrev (2 timer siden):

Ok. Disse kostet 5900 ferdig lagt på. Kommer litt an på hvilken dimensjon man har også da. 

6500 var i 225/45-17. 

Ikke bare er slike kinadekk dårligere generelt enn ordentlige merker, men de blir ofte trappete/kavlete på inn/utside, så vinningen går gjerne opp i spinningen ved å kjøpe slike billigdekk.

Trulss skrev (1 time siden):

Har ikke merket noe til dette, og har brukt helårsdekk de siste 20 årene.

Helårsdekk er det ingenting som heter. Det er sommerdekk og det er vinterdekk. Slike dekk du refererer til er dårlige både på sommer og vinterføre.

Det merker du kanskje den dagen du må bråbremse eller gjøre en unnamanøver. i bare 50km/t så er bremselengden 14.5m lengre på vinterdekk enn sommerdekk. 

Jeg håper det kommer et lovverk på plass som forbyr vinterdekk på sommeren.

Endret av Kone
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror det er en veldig ugunstig størrelse for noe særlig rabatt desverre. Har du noen muligheter til å gå opp/ned i profil eller bredde?

Skrevet (endret)
Kone skrev (39 minutter siden):

6500 var i 225/45-17. 

Det syns jeg høres merkelig ut, jeg søkte nemlig litt rundt på de dekkene du beskreiv, og de lå gjerne på 2000 per dekk, og det var før montering...  Enten må du ha fått et vanvittig bra tilbud eller så er det noe som skurrer her. 

De dekkene jeg egentlig tenkte å kjøpe hadde kostet meg 9000 kroner, (nokian) så jeg valgte annerledes denne gangen. Tiden får vise om det var et riktig valg eller ei. Jeg kjører ganske mye i løpet av et år. 

Endret av leticia
Skrevet (endret)
leticia skrev (29 minutter siden):

Det syns jeg høres merkelig ut, jeg søkte nemlig litt rundt på de dekkene du beskreiv, og de lå gjerne på 2000 per dekk, og det var før montering...  Enten må du ha fått et vanvittig bra tilbud eller så er det noe som skurrer her. 

De dekkene jeg egentlig tenkte å kjøpe hadde kostet meg 9000 kroner, (nokian) så jeg valgte annerledes denne gangen. Tiden får vise om det var et riktig valg eller ei. Jeg kjører ganske mye i løpet av et år. 

Her har du prislista i 225/45-17

Skjermbilde 2025-08-01 143836.png

Her fra en annen sjappe i området, 1345kr per dekk for Conti i samme størrelse. Montering kommer i tillegg.

Husk at sjappene garantert vil prøve å selge deg kinadekk hvor de skryter av disse er like bra, for å tjene mer penger. 

Folk flest har ikke peiling og blir lurt trill rundt, for mange er dekk bare et dekk. Sier ikke at dette nødvendigvis gjelder deg, men jeg vil påstå at du kunne gjort en mye bedre deal enn Sailun til nesten 6000kr.

Skjermbilde 2025-08-01 144453.png

Endret av Kone
Skrevet (endret)
Kone skrev (3 timer siden):

Jeg så også etter conti7 224/45-17, og det billigste jeg fant i Oslo-området uten at jeg måtte kjøre uhorvelig langt var hos BestDrive til ca 7500kr ferdig på bil, og det var inkl NAF-rabatt. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Skrevet
Kone skrev (32 minutter siden):

Her har du prislista i 225/45-17

Skjermbilde 2025-08-01 143836.png

Her fra en annen sjappe i området, 1345kr per dekk for Conti i samme størrelse. Montering kommer i tillegg.

Husk at sjappene garantert vil prøve å selge deg kinadekk hvor de skryter av disse er like bra, for å tjene mer penger. 

Folk flest har ikke peiling og blir lurt trill rundt, for mange er dekk bare et dekk. Sier ikke at dette nødvendigvis gjelder deg, men jeg vil påstå at du kunne gjort en mye bedre deal enn Sailun til nesten 6000kr.

Skjermbilde 2025-08-01 144453.png

Det dekket du  nevner, continental premiumcontact 7 kostet ca 1700 hos "min" bilforhandler. Mens sailun lå til litt under 1200 kroner. Så regner med at montering drar prisen noe opp. 4800 for dekkene, mens jeg betalte 5900. Hvis vi antar at monteringen koster 1100 da, så ville continentaldekket kostet meg 7900 kroner, altså 2000 mer. Jeg har råd til å gå opp i pris, så jeg kjøper nok dyrere dekk neste gang. Jeg var også skeptisk til kinesisk, man nå har jeg iallefall fått prøvd det. (jeg merker ingen forskjell enda iallefall). 

Jeg er litt mer nøye når jeg skal kjøpe vinterdekk, ettersom jeg kjører flere kilometer på vinterdekk enn på sommerdekk. Dimensjonen på vinterdekkene mine er mindre enn sommerdekkene mine... -  / 195 / 65 R15. 

Skrevet

Men det er jo urelevant hva 225/45-17 koster når TS skal ha 235/55-17 som er en ganske ukurrant dimmensjon og dermed ikke er utsatt for noe særlig konkuranse, og det produseres så få at de ikke får mye volum heller.

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte meg akkurat Linglong comfortmaster kina ræl fra skruvat, 600 kroner dekket og de sitter som en klegg på veien, men bråker litt. Myke og fine når de kom, så ikke gammel kvalitet. Fint og billig for en bil som bare skal vare 4 år til (mens jeg sparer til ny)

Skrevet

Kjøreegenskapene blir kraftig redusert med billige dekk. Det er ikke verdt det. Kjøp dekk som har gode tester eller omtaler, ikke etter lav pris. Dette påvirker hver tur med bilen i årevis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...