Gå til innhold

sunt brød

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutes ago, skaftetryne32 said:

Altså så lenge man velger noe som merkes grovt eller grovere så er det langt på vei sunt

Litt grovt mel gjør ikke brød sunne. Alle industrielle brød er fulle av diverse annet snacks.

Du har vel lest at bakeriene vegret seg enormt for å oppgi ingrediensene, det er som regel bare en årsak til det

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Kanskje "sunnere", men ikke sunt. Sliter man med helsen ville jeg vært skeptisk til matvarer med solsikkeolje og rapsolje. Det er bedre enn "palmeolje" men ikke spesielt godt egnet for menneskelig konsum når man sliter med helsen.

Ingredienser

Vann, HVETEGLUTEN, SOYABØNNER, HVETEKIM, sammalt HVETE, gule linfrø, solsikkekjerner, brune linfrø, salt, tørket surdeig (av RUG), SOYAMEL, vegetabilsk olje (solsikke), gjær og enzymer. Dekor: SESAMFRØ Kan inneholde spor av: Melk, egg, nøtter.

herre min jeg sliter ikke med helsa bare fordi jeg vil spise sunt 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Du skjønner det at det ikke må være fire kakestykker for å være sunt? 2 eller 3 gjør susen en dag eller to, og variasjon er enda sunnere ikke glem det. 

Poenget er at trådstarter ønsker å kjøpe grovbrød. I kva grad grovbrød er sunt er eit heilt anna spørsmål som kjem heilt ann på kva du samanlikner det med.

Det er ganske typisk at daglegvarebutikkane ikkje tek inn så mange av dei grovaste brøda sidan mesteparten av kundane vil ha 3/4 grovheit.Grovbrød som er 4/4 er ofte ikkje spesielt gode.

Om det ikkje er eit alternativ å bake sjølv, og lokalbutikken ikkje har grovbrød, så er det eigentleg ingen andre alternativ enn å enten køyre til ein butikk eller bakeri som har grove brød, eller bestille heimlevering sjølv om begge alternativ medfører kostnadar.
Mitt råd vil nok være å køyre til nærmaste by med stor daglegvarebutikk og der kjøpe opp masse brød som du fryser ned slik at du ikkje treng å reise så langt kvar gong du treng eit nytt brød.

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutes ago, skaftetryne32 said:

Vel når det kommer til kosthold så vet jeg, jeg tror ikke, jeg vet, men dine problemer virker nesten å være med butikken, og de er nok lokale, aldri hatt dette problemet noe sted, og jeg hadde tatt det med butikken, ellers er det jo alltids mulig å kjøpe inn å fryse ned mår muligheten byr seg, ikke optimalt, men bedre enn å ikke ha brød i huset.

Basert på hva?

Sliter man med helsen er det ganske godt etablert at man bør forsøke å holde seg unna såkalt særdeles industrielt fremstilt mat. Man får velge selv hva man tenker er sunt å spise.

Men kan man ikke bake brød selv er dessverre ofte slikt vanskelig å unngå.

Hvordan fremstilles solsikkeolje?

• Solsikkefrøene renses, siles og avskalles for å få frem kjernene.
  • Kjernene males og varmes opp ved høy temperatur.
  • Oljen presses ut—ofte både ved mekanisk pressing og noen ganger kjemisk ekstrahering for å få ut mest mulig olje.
  • Råoljen raffineres gjerne videre for å fjerne lukt, smak og urenheter gjennom prosesser som:
    • degumming, deacidifisering, decolorisering, deodorisering og dewaxing (fjerning av voks).

Resultatet blir en såkalt nøytral, klar olje uten mye smak, ofte brukt til både steking og baking.

Hvordan fremstilles olivenolje?

• Oliven høstes, vaskes og sorteres.
  • Frukten (inkludert steiner) knuses til en pasta.
  • Pastaen eltes og oljen skilles ut ved kaldpressing eller sentrifugering (uten høy temperatur for ekstra virgin-olje).
  • Ekstra virgin olivenolje er kun mekanisk presset og ikke videre raffinert; dette bevarer både smak og næringsstoffer. Raffinerte olivenoljer og de billigste typene kan behandles mer på liknende vis som frøoljer.

Solsikkeolje er ofte mer industrielt prosessert enn tradisjonell ekstra virgin olivenolje. Solsikkeolje går ofte gjennom varmebehandling og flere runder med raffinering og filtrering for å bli såkalt nøytral og holdbar.

Kaldpresset (jomfru) olivenolje er hovedsakelig kun mekanisk prosessert, ved lav temperatur, og trenger ikke videre raffinering for å kunne spises, med mindre den skal få nøytral smak.

Industrielle frøoljer mister gjerne mer smak og noen næringsstoffer underveis.

Kort sagt:
Solsikkeolje: Mer omfattende produksjonsprosess med høy varme og raffinering, ender som såkalt nøytral “allround” olje. Olivenolje (kaldpresset): Mest mulig skånsomme og naturlige prosesser, som gir bevart smak og næringsstoffer, særlig i “extra virgin”-kvalitet.

Så hvis du vil ha noe mest mulig naturlig og lite behandlet, er extra virgin olivenolje enklest fremstilt og næringsstoffene er best bevart

Endret av Theo343
Skrevet
Bing123 skrev (11 minutter siden):

itt grovt mel gjør ikke brød sunne. Alle industrielle brød er fulle av diverse annet snacks.

Og snacks som du kaller det gjør det ikke usunt, og jo grovt korn er sunt, det er det som gjør grovt brød sunt, så passende mengder med grovt mel gjør faktisk brød sunt.

• Liker 1
Skrevet
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Poenget er at trådstarter ønsker å kjøpe grovbrød. I kva grad grovbrød er sunt er eit heilt anna spørsmål som kjem heilt ann på kva du samanlikner det med.

Problemet mitt ble ordvalget av at det ikke fantes sunt brød i butikken, det stemmer nok ikke, men folk får ha sin egen mening om akkurat det, og så videre kakestykkene, jeg har alltid tenkt på det som en grovhetsskala ikke kakestykker, og selv de brødene med 2 kakestykker er jo sunne.  

Skrevet

man må ikke glemme det at det som funker for en funker ikke nødvengi hvis for en annen og det som funker for meg er det jeg har lært av en ernæringsekspert fra ullevol sykehus og at man bør fokusre på en ting av gangen 

Skrevet
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Sliter man med helsen er det ganske godt etablert at man bør forsøke å holde seg unna såkalt særdeles industrielt fremstilt mat. Man får velge selv hva man tenker er sunt å spise.

Industrielt produsert trenger ikke bety at maten er overdrevent prosessert, du blander konsepter her får jeg inntrykk av.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Theo343 skrev (27 minutter siden):

Kanskje "sunnere", men ikke sunt. Sliter man med helsen ville jeg vært skeptisk til matvarer med solsikkeolje og rapsolje. Det er bedre enn "palmeolje" men ikke spesielt godt egnet for menneskelig konsum når man sliter med helsen.

Tja, for de aller fleste vil en reduksjon av karbohydrater fra 40-50g til 8g gjøre at valget uansett er bra.

Skrevet
kittycat skrev (2 minutter siden):

man må ikke glemme det at det som funker for en funker ikke nødvengi hvis for en annen og det som funker for meg er det jeg har lært av en ernæringsekspert fra ullevol sykehus og at man bør fokusre på en ting av gangen 

Og det er greit nok tilpass etter dine egne behov selvfølgelig. 

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

jeg har alltid tenkt på det som en grovhetsskala ikke kakestykker, og selv de brødene med 2 kakestykker er jo sunne.  

Grovheitsskalaen er også litt misvisande. Brød som har 2/4 grovheit kan ved fyrste augekast sjå ut som at det er 50% grovheit, men sanheita er at brødet kan være så lite grovt som 25% og fortsatt få denne merkinga.
Dei grovaste brøda treng berre 75% eller meir for å få maks score på skalaen, men det er stor forskjell på eit brød som har grovheit på 77% kontra eit brød med 92% grovheit sjølv om merkinga er lik.

• Liker 1
Skrevet
Theo343 skrev (14 minutter siden):

Solsikkeolje er ofte mer industrielt prosessert enn tradisjonell ekstra virgin olivenolje. Solsikkeolje går ofte gjennom varmebehandling og flere runder med raffinering og filtrering for å bli såkalt nøytral og holdbar.

Theo343 skrev (14 minutter siden):

Solsikkeolje: Mer omfattende produksjonsprosess med høy varme og raffinering, ender som såkalt nøytral “allround” olje. Olivenolje (kaldpresset): Mest mulig skånsomme og naturlige prosesser, som gir bevart smak og næringsstoffer, særlig i “extra virgin”-kvalitet.

Så det er en prosess du beskriver den godt ,du eller ai 😉 men hva gjør den ikke spesielt egnet for menneskelig konsum?

Sitat

ikke spesielt godt egnet for menneskelig konsum.

Skrevet
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Grovheitsskalaen er også litt misvisande. Brød som har 2/4 grovheit kan ved fyrste augekast sjå ut som at det er 50% grovheit, men sanheita er at brødet kan være så lite grovt som 25% og fortsatt få denne merkinga.
Dei grovaste brøda treng berre 75% eller meir for å få maks score på skalaen, men det er stor forskjell på eit brød som har grovheit på 77% kontra eit brød med 92% grovheit sjølv om merkinga er lik.

Fremdeles ikke noe usunt ved det 😉

Skrevet

Kiloene raser av meg etter at jeg kuttet ut brød og produkter med frøoljer. Sunne brød er ei myte. GI er ikke så mye lavere i "grove" brød og myndighetene har i lang tid anbefalt dette i det daglige kostholdet.

Skrevet
27 minutes ago, Jalla21 said:

Tja, for de aller fleste vil en reduksjon av karbohydrater fra 40-50g til 8g gjøre at valget uansett er bra.

Jeg sa ikke noe på at karbohydrat nivået var redusert. Lavkarbo har selvsagt gunstige effekter om man vil ned i vekt.

Skrevet (endret)
33 minutes ago, skaftetryne32 said:

Så det er en prosess du beskriver den godt ,du eller ai 😉 men hva gjør den ikke spesielt egnet for menneskelig konsum?

Dette kan du enkelt slå opp ved å bruke google selv. Både prosessen og svarene på spørsmålet. Man trenger ikke AI for slikt

Når man bruker løsemidler og høy temperatur i prosessen, kan det bli igjen små mengder kjemiske stoffer i oljen. Raffinerte oljer er også mer utsatt for å bli harske og utvikle oksidative produkter som kan være uheldige for cellehelsen, og dette blir enda viktigere for personer med redusert immunforsvar eller kronisk sykdom

relevante kilder:

"Processing and Impact on Active Components in Food" – Dey & Kaufmann, 2015

European Food Safety Authority (EFSA): Risk assessment of processing contaminants and solvent residues in vegetable oils

Waraho, T., McClements, D.J. & Decker, E.A. (2011): Impact of refining on lipid oxidation in edible oils

Endret av Theo343
Skrevet
BadCat skrev (11 minutter siden):

Kiloene raser av meg etter at jeg kuttet ut brød og produkter med frøoljer. Sunne brød er ei myte. GI er ikke så mye lavere i "grove" brød og myndighetene har i lang tid anbefalt dette i det daglige kostholdet.

som sakt det som funker for en funker ikke nødvenig hvis for en annen, jeg selv har gått ned og det er det som er det viktikste ikke hvordan man gjør det :)

Skrevet
10 minutes ago, kittycat said:

som sakt det som funker for en funker ikke nødvenig hvis for en annen, jeg selv har gått ned og det er det som er det viktikste ikke hvordan man gjør det :)

Det vkktigste er som du sier små steg og ikke for mange ting av gangen. Samt som du også sier, lytt til egen kropp og hva du erfarer fungerer for deg.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Når man bruker løsemidler og høy temperatur i prosessen, kan det bli igjen små mengder kjemiske stoffer i oljen.

Alt vi er består av kjemikalier, så hva er problemet, er kjemikaliene usunne, hvor er bevisene for det? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...