Regenburg Skrevet onsdag kl 13:50 Skrevet onsdag kl 13:50 (endret) leticia skrev (28 minutter siden): Jeg forholder meg likevel til rettssystemet som sier at provokasjon er formildende i selve straffeutmålingen, selv om jeg er enig med deg i det du skriver over her. Når man har litt toleranse for vold, slik du viser i dine poster, men samtidig påstår du har nulltoleranse for vold, blir det bare sirkelargumentasjon. Rettsystemet er det ingen som snakker om ift cup'en. Hvilken rolle spiller det om idioten er i varetekt eller får formildet dom? Om jeg drar på NM i sjakk og banker opp dommerne som krever at broren min skal følge reglene. Så er det forståelig om ingen vil spille mot ham etter det, og det blir en arrangørsak. Norway Cups arrangør driter i ansvaret sitt og krever business as usual. Jeg tror de fleste skjønner at deltakerne ikke ønsker være med på mer av dette, uansett hva folk hjemme foran PC'en måtte late som de ikke forstår. Endret onsdag kl 13:51 av Regenburg 1
Kaffeleif Skrevet onsdag kl 13:52 Skrevet onsdag kl 13:52 https://www.nrk.no/stor-oslo/norway-cup_-anmelder-dommeren-som-ble-slatt-1.17510454 3
Baranladion Skrevet onsdag kl 13:54 Skrevet onsdag kl 13:54 obygda skrev (24 minutter siden): Personlig har jeg null toleranse for vold - uansett hvor mye den måtte være provosert frem...absolutt null. Ord skal ALDRI ende med vold - fysisk hån og latterligjøring - skal ALDRI ende i vold. Den som utfører vold må ta 100% ALL skyld. Jeg er helt enig, men saken blir straks mer komplisert dersom linjedommeren ble fysisk først, av ikke-voldelige provokasjoner fra det spanske laget, og det er her jeg tror Norway cup ender opp med å vurdere til at laget ikke skal diskvalifiseres, man vet ikke nok om saken til å gi laget skylden for at hendelsen skjer. En enkel løsning hadde vært å sagt at verken dommer eller lag får delta, men da kaster man også dommeren under bussen. Det er med andre ord ikke helt opplagt hva som har skjedd, eller hvem som skal ha mest skyld (med unntatt av voldsidioten som slo). Han er ikke en del av laget, og derfor forstår jeg at Norway cup heller ikke diskvalifiserer laget, men lar politiet håndtere saken. Hadde det vært en spiller eller lagleder som slo, hadde saken vært en helt annen. Hvis det viser seg i ettertid at laget er skyldig i vold eller overdreven provokasjon av dommeren, så håper jeg man finner ut av dette asap, slik at Norway cup feks kan diskvalifisere laget siden nok informasjon er fremkommet, eller evt ta fra de tittelen dersom de vinner denne på WO. 2
frohmage Skrevet onsdag kl 14:04 Skrevet onsdag kl 14:04 Regenburg skrev (13 minutter siden): Hvilken rolle spiller det om idioten er i varetekt eller får formildet dom? Nå er dommeren også anmeldt. Vil du fengsle han også? 3
Rhabagatz Skrevet onsdag kl 14:12 Skrevet onsdag kl 14:12 (endret) 8 minutes ago, frohmage said: Nå er dommeren også anmeldt. Vil du fengsle han også? Da burde man vel utestenge eller boikotterne dommerne også. Hvis man har nulltoleranse for vold. Eller? Endret onsdag kl 14:13 av Rhabagatz 3
BadCat Skrevet onsdag kl 14:18 Skrevet onsdag kl 14:18 (endret) Vold er mer enn slag og spark. Det burde komme et nytt ord for fysisk vold siden tomme hoder bruker vold feil. Andre ord for vold er makt, styrke og kraft. Enhver dommer utøver vold (makt) på fotballbanen, men ikke nødvendigvis av den fysiske sorten. Endret onsdag kl 14:32 av BadCat
Regenburg Skrevet onsdag kl 14:28 Skrevet onsdag kl 14:28 frohmage skrev (21 minutter siden): Nå er dommeren også anmeldt. Vil du fengsle han også? Kan bare anta at du troller for å få oppmerksomhet her. Det er akkurat det motsatte av hva jeg skrev i forrige innlegg.
Regenburg Skrevet onsdag kl 14:28 Skrevet onsdag kl 14:28 Rhabagatz skrev (16 minutter siden): Da burde man vel utestenge eller boikotterne dommerne også. Hvis man har nulltoleranse for vold. Eller? Hvilke dommere snakker du om?
Baranladion Skrevet onsdag kl 14:30 Skrevet onsdag kl 14:30 (endret) Rhabagatz skrev (17 minutter siden): Da burde man vel utestenge eller boikotterne dommerne også. Hvis man har nulltoleranse for vold. Eller? Absolutt, det er jo denne nulltoleransen Norway Cup faktisk kan sanksjonere. Norway Cups nulltoleranse er vel gjeldene for alle deltakere, altså spillere, trenere, lagledere, dommere, kioskpersonell, sekretariat, vektere osv. Nulltoleransen betyr, at hvis du deltar i vårt arrangement, så aksepterer vi ikke vold. Norway cup kan selvsagt ikke håndheve nulltoleranse for vold ovenfor alle mennesker som oppholder seg på ekeberg sletta, her er det politiets nulltoleranse som gjelder. Jeg ser at det hevdes at det spanske laget er et lag bestående av voldsmenn. Hvis dette stemmer og laget får fortsette å spille så opprettholder ikke Norway cup sin nulltoleranse, foreløpig er det lite som tyder på det, da det er broren (tilskuer) til en spiller som har utført volden. Endret onsdag kl 14:30 av Baranladion 1
frohmage Skrevet onsdag kl 14:42 Skrevet onsdag kl 14:42 Regenburg skrev (12 minutter siden): Kan bare anta at du troller for å få oppmerksomhet her. Det er akkurat det motsatte av hva jeg skrev i forrige innlegg. Du har tydeligvis ingen kilder på at laget var med på å angripe, og flokket dommeren. Da må jeg anta at du dikter det opp. Tidligere har du latterliggjort forklaringen til kampverten. Hvorfor er du overbevist om at spanjolene har all skyld her? 3 1
leticia Skrevet onsdag kl 15:07 Skrevet onsdag kl 15:07 (endret) https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mener-det-spanske-laget-behandles-feil-ikke-gjort-noe-galt/17955240/ "Daglig leder i Skeid, Daniel Strand, mener det spanske guttelaget kommer svært dårlig ut av mediedekningen. Nå ber han folk tenke seg om to ganger. Laget har ikke gjort noe galt her. De kan ikke ha ansvar for publikum. Det er en helt umulig situasjon i fotballen hvis man på ungdomsnivå skal ha ansvar for publikum. På Norway Cup er det ikke adgangskontroll, billettering eller kroppsvisitering. Det er fri tilgang, sier Strand. Vi må faktisk respektere og forstå at dette er gutter fra 16 til 19 år. Dette er unge gutter. Etikk-plakaten til media har ikke ferie i juli måned. Vi må alle stoppe opp, tenke litt og se situasjonen utenfor. De har kommet hit for å spille fotball. Det må de få lov til. Strand ber folk tenke på hvordan det hadde vært hvis situasjonen hadde vært snudd – et norsk juniorlag i Spania på turnering, med all spansk rikspresse etter seg. " Endret onsdag kl 15:15 av leticia utdrag fra linken 2 1
Regenburg Skrevet onsdag kl 15:44 Skrevet onsdag kl 15:44 (endret) frohmage skrev (1 time siden): Du har tydeligvis ingen kilder på at laget var med på å angripe, og flokket dommeren. Da må jeg anta at du dikter det opp. Tidligere har du latterliggjort forklaringen til kampverten. Hvorfor er du overbevist om at spanjolene har all skyld her? Som nevnt over: Linjedommeren oppfattet det som vanskelig å løpe langs linja, og syntes de var plagsomme – og ba dem fjerne seg fra sidelinja. Bøllingen ender med at de omringer ham ifølge kampvertens vitnemål linjet her i tråden av voldsmannen apologeter. Det kan være trangt mellom banene på Norway cup, så cupen forløper kun uten gnisninger hvis folk tar hensyn til hverandre, og forlater banen de har spilt på rimelig raskt. I dette tilfellet var det altså et helt lag som ikke lystret dommeren, men i stedet skal de ha gjort narr og hånflirt av ham da han snublet. De stiller seg i veien og rundt ham, og nekter flytte seg da han skal oppver banen. Hvorvidt dommeren løste situasjonen som oppsto før slaget på best mulig måte, er underordnet. Når en person som åpenbart tilhører laget slår dommeren rett ned, må det ramme laget. Fritt gjengitt fra pressen, alle kilder linket til her i tråden. Endret onsdag kl 15:47 av Regenburg 1 1
frohmage Skrevet onsdag kl 15:52 Skrevet onsdag kl 15:52 Du forteller bare masse uten å oppgi kilde. Det er verdiløst. Regenburg skrev (4 minutter siden): Hvorvidt dommeren løste situasjonen som oppsto før slaget på best mulig måte, er underordnet. Når en person som åpenbart tilhører laget slår dommeren rett ned, må det ramme laget. Selvfølgelig er det ikke "underordnet" hva dommeren gjorde før slaget. 3 1
Simen1 Skrevet onsdag kl 16:08 Skrevet onsdag kl 16:08 (endret) leticia skrev (5 timer siden): Jeg syns man skal være litt forsiktig med påstander som "slår ham nesten ihjel" før vi vet mer om tilstanden. Ifølge politiet så er betegnelsen alvorlig skadet. Slå nesten ihjel, da ville jeg tenkt at man snakker om betegnelsen kritisk skadet. Endrer tilstanden/ uttalelsen seg til kritisk så er jeg enig med deg i din beskrivelse over her. Helsevesenet har en kort liste over mulige tilstander som de kommuniserer til media og all slik kommunikasjon skal gå via deres kommunkasjonsansvarlige. Alvorlig skadet og kritisk skadet er to av de. @Regenburg bruker ikke de kommunikasjonsansvarliges liste over mulige tilstander. Han bruker egne, andre ord og disse kan ikke oversettes entydig til en av helsevesenets få sekkebegrep. Bevisstløshet som følge av slag mot hode kan være dødelig. Blødninger i hjernen som gir overtrykk kan være direkte dødelig i løpet av kort tid. Alvorlighetsgraden inni hodet kan ikke sees fra utsiden, det kreves nærmere undersøkelser. Derfor skal slike skader vurderes som potensielt livstruende, undersøkes raskt og overvåkes nøye. Nå er jeg ikke sykepleier eller noe sånt, men det betyr jo ikke at jeg ikke kan noe som helst om temaet. Sånn jeg vurderer det så var det helt riktig å sende den bevisstløse raskt til sykehuset. Jeg synes også det er helt greit å omtale en potensielt livstruende tilstand så folkelig som "slår han nesten ihjel". At det gikk forholdsvis bra denne gangen er ren flaks. Jeg har ikke konkrete odds for at det skal ende med dødsfall men vet om to lignende saker i min hjemby som endte så ille som det kan. Begge tilfellene var slag mot hode og bevisstløshet. Et tilfelle på 90-tallet og et for bare noen få år siden. Ellers ganske like tilfeller. Beskrivelsen fra Norway Cup er skademessig omtrent identisk. Som sagt, bare flaks at dette ikke gikk helt galt! Jeg synes det er helt greit å bruke sterke folkelige ord på det selv om sykehusets pressekontakt etter undersøkelser valgte bås-begrepet alvorlig skadet. Endret onsdag kl 16:11 av Simen1 2 1
Baranladion Skrevet onsdag kl 16:53 Skrevet onsdag kl 16:53 Regenburg skrev (1 time siden): Som nevnt over: Linjedommeren oppfattet det som vanskelig å løpe langs linja, og syntes de var plagsomme – og ba dem fjerne seg fra sidelinja. Bøllingen ender med at de omringer ham ifølge kampvertens vitnemål linjet her i tråden av voldsmannen apologeter. Det kan være trangt mellom banene på Norway cup, så cupen forløper kun uten gnisninger hvis folk tar hensyn til hverandre, og forlater banen de har spilt på rimelig raskt. I dette tilfellet var det altså et helt lag som ikke lystret dommeren, men i stedet skal de ha gjort narr og hånflirt av ham da han snublet. De stiller seg i veien og rundt ham, og nekter flytte seg da han skal oppver banen. Hvorvidt dommeren løste situasjonen som oppsto før slaget på best mulig måte, er underordnet. Når en person som åpenbart tilhører laget slår dommeren rett ned, må det ramme laget. Fritt gjengitt fra pressen, alle kilder linket til her i tråden. Dette sier kampverten: Sitat – Han var truende og veldig sinna, og ba guttene om å ikke tulle og passere den hvite linjen. Han var ikke bare truende, men brukte fysisk makt for å dytte spillere vekk fra den hvite linjen, sa kampverten over telefon i retten. og Sitat Etter den aktuelle kampen skal dommeren ha gått for å kjefte på spillerne. Underveis rygget han bakover og falt i sine egne bein, ifølge vitnet. Dette ble møtt av latter fra de spanske spillerne, noe dommeren reagerte kraftig på. – Når han reiser seg, er han rasende. Da løper han mot laget, sparker og slår. Jeg var livredd for at linjedommeren skulle skade noen. Han springer rett inn i dem. Kilde: Volden på Norway Cup: Mener det spanske laget behandles feil: - Ikke gjort noe galt At dommeren har blitt irritert på at de stod i veien er forståelig, at han dytter de bort er litt mindre forståelig, men allikevel ikke så ille. Det står ingenting her om at guttene flokker seg rundt og hånler av dommeren, men for meg er det plausibelt at de har stått i veien på trass når de ser dommeren blir provosert, det er litt sånn ædda bædda opplegg som 18-19 åringer kunne funnet på å gjøre. Det siste som skjer er nok det som fører til slaget, og her vil du altså diskvalifisere hele laget fordi en utenfor laget slår ned dommeren. Hvis denne bevitnelsen er nogenlunde riktig, så tegner det vel et bilde at selve laget faktisk avstår fra vold, det er først etter de blir angrepet at en tilskuer kommer inn å slår ned dommeren. Hvis laget i seg selv hadde vært fullt av voldsmenn som det hevdes i tråden, ville vel de gått til angrep før tilskueren gjorde det, det er jo de som faktisk ble angrepet og ikke tilskueren. 2 1
leticia Skrevet onsdag kl 16:59 Skrevet onsdag kl 16:59 Simen1 skrev (44 minutter siden): Bevisstløshet som følge av slag mot hode kan være dødelig. Blødninger i hjernen som gir overtrykk kan være direkte dødelig i løpet av kort tid. Alvorlighetsgraden inni hodet kan ikke sees fra utsiden, det kreves nærmere undersøkelser. Derfor skal slike skader vurderes som potensielt livstruende, undersøkes raskt og overvåkes nøye. Nå er jeg ikke sykepleier eller noe sånt, men det betyr jo ikke at jeg ikke kan noe som helst om temaet. Sånn jeg vurderer det så var det helt riktig å sende den bevisstløse raskt til sykehuset. Ja, det kan være dødelig. Jeg er enig i alt du skriver her. Det er riktig å sende en som er påført en slik skade i ambulanse til sykehuset. Det er vel ingen her som har antydet noe annet? Simen1 skrev (44 minutter siden): Jeg synes også det er helt greit å omtale en potensielt livstruende tilstand så folkelig som "slår han nesten ihjel". At det gikk forholdsvis bra denne gangen er ren flaks. Her skilles vi. Jeg syns ikke det er riktig å være "folkelig " i uttalelsene her. Tvert om syns jeg man bør være nøyaktig. Det er derfor jeg også tar forbehold gjennom tråden at ting kan endres når vi får får evt flere opplysninger. Det samme med han som tidligere i tråden kalte det for drapsforsøk. Han er ikke siktet for drapsforsøk, men for kroppsskade. Når man kombinerer slike uttalelser med å fremstille hele laget som voldelige ved å bruke betegnelsen "de" "voldsmenn" osv blir det veldig feil. Samtidig så ser vi gjennom tråden at det er en undertone hos enkelte, med at dette var en utenlandsk tilskuer, versus norsk dommer. Det fremkommer også opplysninger om dommerens oppførsel, og som du kan se er han også anmeldt for vold, han skal visstnok bl.a ha dyttet spillere over ende. Du må ikke tro på noen måte at jeg forsvarer volden denne spanjolen har utøvd. Jeg syns bare man må legge skylda på rett sted. Hos den enkelte som utfører volden, ikke et helt lag av (ifølge opplysningene ) uskyldige ungdommer. Simen1 skrev (44 minutter siden): Jeg har ikke konkrete odds for at det skal ende med dødsfall men vet om to lignende saker i min hjemby som endte så ille som det kan. Begge tilfellene var slag mot hode og bevisstløshet. Jeg vet også om tilfeller hvor slikt har endt med at personen som slo ble drapsmann. Som regel går det bra, heldigvis. Jeg tror ikke at denne personen hadde til hensikt å drepe dommeren, tror du? Simen1 skrev (44 minutter siden): Jeg synes det er helt greit å bruke sterke folkelige ord på det selv om sykehusets pressekontakt etter undersøkelser valgte bås-begrepet alvorlig skadet. Vi er tydeligvis uenig på det punktet. Jeg syns vi skal være forsiktige med å bruke slike ord før vi får (hvis vi får) vite noe mer om tilstanden. Jeg syns også vi skal forholde oss til hva siktelsen går ut på. Kroppsskade, ikke drapsforsøk. Som sagt, jeg tar forbehold på at siktelsen kan bli endret, og isåfall vil også min oppfatning bli endret. 2
Regenburg Skrevet onsdag kl 17:17 Skrevet onsdag kl 17:17 Baranladion skrev (19 minutter siden): Det siste som skjer er nok det som fører til slaget, og her vil du altså diskvalifisere hele laget fordi en utenfor laget slår ned dommeren. Jeg støtter de mange fotballagene som nekter spille mot dem, ja. Som i seg selv også er et argument for at de bør sendes hjem. Motspillere taper ikke 3-0 på walkover for morro skyld. De er redde for dette laget. Merker meg at apologetene til dette laget 'stykker opp' situasjonen. Slik at knyttneveslaget som kunne drept dommeren nesten er en slags lynstråle fra himmelen. Det er så klart uvettig og ganske spesielt. Laget (og vennene deres) lagde helvete med dommeren og slo ham nesten i hjel da han reagerte. Det er situasjonen som skjedde. Tipper de fleste drapsoffere 'opptrer aggressivt' på et eller tidspunkt iløpet av mordet, for å si det slik. 2 1
Baranladion Skrevet onsdag kl 17:33 Skrevet onsdag kl 17:33 Regenburg skrev (3 minutter siden): Jeg støtter de mange fotballagene som nekter spille mot dem, ja. Som i seg selv også er et argument for at de bør sendes hjem. Motspillere taper ikke 3-0 på walkover for morro skyld. De er redde for dette laget. Jeg støtter også lagene som boikotter. Jeg syns det er et meget tydelig signal på at man ikke vil ha vold under Norway cup. Å være redd for dette laget tror jeg ingen trenger å være, de kommer ikke til å møte opp til en eneste kamp resten av turneringen uten at presse og politi er tilstede. Sannsynligvis det tryggeste laget å spille mot slik situasjonen er nå. Regenburg skrev (4 minutter siden): Merker meg at apologetene til dette laget 'stykker opp' situasjonen. Slik at knyttneveslaget som kunne drept dommeren nesten er en slags lynstråle fra himmelen. Stykker da ikke opp situasjonen, vi prøver alle her å tolke hva som har skjedd utifra det som har fremkommet av informasjon. Det er ingen, absolutt ingen i denne tråden som forsvarer voldsbruken til den spanske tilskueren. Det jeg sliter med å se, er hvorfor det spanske laget skal diskvalifiseres for bruk av vold, når de ikke har brukt vold. En advarsel for å provosere dommeren er riktig straff for laget. En riktig straff for voldsidioten er å havne bak lås og slå. Regenburg skrev (9 minutter siden): Det er så klart uvettig og ganske spesielt. Laget (og vennene deres) lagde helvete med dommeren og slo ham nesten i hjel da han reagerte. Det er situasjonen som skjedde. Tipper de fleste drapsoffere 'opptrer aggressivt' på et eller tidspunkt iløpet av mordet, for å si det slik Hvor har du dette fra? Fra det som er kommet ut høres det ut som at det er to som danser denne tangoen. Laget er provoserende mot dommeren, dommeren lar seg provosere og ifølge kampverten går dommeren til angrep på laget, ikke laget til angrep på dommeren. Så kommer det en tredjepart inn og slår ned dommeren. Hvor er bevisene for at laget er voldelig og bare ikke udregelig? Vold fører til disk ifølge nulltoleransen, udregelighet, eller det å være drittsekk gjør ikke det. 2 1
Regenburg Skrevet onsdag kl 18:13 Skrevet onsdag kl 18:13 Baranladion skrev (38 minutter siden): Hvor er bevisene for at laget er voldelig og bare ikke udregelig? Vold fører til disk ifølge nulltoleransen, udregelighet, eller det å være drittsekk gjør ikke det. Så lenge de ikke er på banen er de tilskuere alle sammen. De går sammen i flokk om å holde helvete med dommeren. En i denne flokken slår mannen halvt i hjel. Har gitt mange eksempler på hvordan de da er medskyldige i tråden. 2 1
leticia Skrevet onsdag kl 19:22 Skrevet onsdag kl 19:22 Endelig et lag som tar til fornuft... Onsdag tok Rana seg til 16-delsfinale, hvor de møter Sant Cebria. De er imidlertid klar på at de vil møte spanjolene. https://www.nettavisen.no/sport/ernst-a-lersveen-etter-norway-cup-volden-foler-med-guttene/s/5-95-2545564 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå