MailMan13 Skrevet i går, 10:20 Skrevet i går, 10:20 En elbil trenger bare en enkel åpen diff per aksling. Er fint mulig å lage sånne med svært lange intervaller. Ihvertfall to ganger garantiperioden bør være lett oppnåelig. Er det kasser med hydraulikk og/eller friksjonskomponenter involvert er det hyppigere skift. Det er ikke relevant for elbiler som har fast utveksling og har en ekstra motor for firehjulstrekk i stedet for senterdiff eller clutch på mellomaksling. 1
Kjetil Lura Skrevet i går, 18:00 Skrevet i går, 18:00 11 hours ago, Trestein said: Jeg tar aldri sjansen på det. Bytta på 100 000km på automatkassa. Koster fort 5-10 000kr. Å ikke gjøre det kan fort gi reparasjoner i 100 000kr klassen. Et valg man må ta. Jeg tar det billige alternativet Har el automat gir?
kremt Skrevet i går, 18:07 Skrevet i går, 18:07 Noen få elbiler har 2-trinns kasse på bakmotor, jeg tror det gjelder bare Porsche Taycan og MB CLA. Ellers er det bare ett trinn, fast reduksjonsgear. Så det eneste som endrer seg er elmotorens turtall, utvekslingen er lik alltid.
Kjetil Lura Skrevet i går, 18:13 Skrevet i går, 18:13 Jeg kjører nå lexus nx450h+. Aldri hørt om å bytte olje på el motorene. Men ecvt og motoren må jeg det?
kremt Skrevet i går, 18:21 Skrevet i går, 18:21 CVT kasse anbefales bytte på 60 tusen miles ser jeg, det er ca 100 tusen km. Bakre elmotor anbefalt bytte ca 100 tusen miles eller 160 tusen km. Det er ikke mye slitasje på disse egentlig, særlig ikke bakre elmotor. På girkasse CVT er det noe slitasje.
Trestein Skrevet i går, 19:11 Skrevet i går, 19:11 Mener at gear oljer er tilsatt et et stoff som skal hindre gear tenner å få metallisk kontakt. Denne tilsetningen blir brutt ned over tid. Høyere temperatur og mye bruk av høyt moment samt dimmensjonering av tannkrefter vil påvirke tiden det tar å bryte ned tilsetningsstoffet. Vanlig motorolje har mindre av den typen tilsetning elv om det kan være et problem på motorsykler med samme olje på gear og motor. Det skal være tatt hensyn til dette når oljespesifikasjon og skifte intervall er fastlagt.
sedsberg Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 1 hour ago, Trestein said: Mener at gear oljer er tilsatt et et stoff som skal hindre gear tenner å få metallisk kontakt. Dette har alltid vært hovedoppgaven til smøreoljer. Evt. tilsetninger er for å få ytterligere lavere friksjon (f.eks. PTFE) og for å få oljen til å holde slitestyrken sin lengre. 1
Trestein Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden sedsberg skrev (6 minutter siden): Dette har alltid vært hovedoppgaven til smøreoljer. Evt. tilsetninger er for å få ytterligere lavere friksjon (f.eks. PTFE) og for å få oljen til å holde slitestyrken sin lengre. Lavere friksjon er vanskelig. Det er skjærkreftene i olja som gir friksjonen. Tynere olje gir mindre friksjon. Oljen har mange oppgaver som også varierer over tid. I gamle dager fikk man svovelsyre som måtte nøytraliseres pga svovel i bensin og diesel. Ofte kalkstoff. Man ser det på TBN tall i olja. Ligger ofte på 7-15 Så har man kjøling. Man spayer olje oppunder stempel for å kjøle. Her kan oljen bli glovarm Smøring av sylindervegger. Her skal oljen hindre stempelringer metallisk kontakt + ta opp geidekrefter Smøring av kamakslinger. Veldig ulik oppgave da det fort blir stor belastning på lite areal Funksjon i hydrauliske ventil løftere Ta opp partikler fra diesel forbrenning. Moderne motorer resirkulerer masse sot som den drar inn i insug Den skal tåle over 200grader uten at stempelringer kokser seg fast Den skal smøre turbolader radial og trust lager samt kjøle lagerhus som gjerne blir varmet opp av et turbinhus som holder 7-900grader Den skal tåle forurensing fra uforbrent brennstoff og kondensert vann fra forbrenning(Ved kaldstart) Den skal smøre alle glidelager, kamkjeder balanseaksliner osv Oljen har mange oppgaver i en moderne motor og varer ikke evig der heller. Selv om noen motorer ødelegger oljen mmindre enn andre Jeg slifter olje oftere enn intervall fordi det er enkelt og billig. Har kjørt flere biler over 300 000km uten noen som helst økning i verken bensin eller oljeforbruk. Ytelsen har heller ikke gått ned. Kjører man med dårlig olje vil kamkjeder strekke seg og gi feil timing på kamaksel, stempelringer sette seg fast, større lagerslitasje gir lavere kompforhold dårligere virkningsgrad.
Mykesider Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) hvordan holde hybrid bil personbil oppe i pris, jeg må selge for 265000 kr. Endret 14 timer siden av Mykesider
Simen1 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Mykesider skrev (2 timer siden): hvordan holde hybrid bil personbil oppe i pris, jeg må selge for 265000 kr. Holde den i god stand? PS. Ikke brenn inne med en bil du ikke vil ha bare fordi du har forestillinger om hva du "må ha". De er ofte bedre å ta tapet og bli kvitt den, enn å bli sittende med den mye lengre. Verditap og sånt vet du..
Mykesider Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Simen1 skrev (9 timer siden): Holde den i god stand? PS. Ikke brenn inne med en bil du ikke vil ha bare fordi du har forestillinger om hva du "må ha". De er ofte bedre å ta tapet og bli kvitt den, enn å bli sittende med den mye lengre. Verditap og sånt vet du.. ja. Kunne solgt den for 280 000 kr for 6 måneder siden.
Complexity Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Just now, Mykesider said: ja. Kunne solgt den for 280 000 kr for 6 måneder siden. Kunne solgt som i at biler på finn.no lå til den prisen? De fleste pruter vel på bruktbiler
Mykesider Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Complexity skrev (Akkurat nå): Kunne solgt som i at biler på finn.no lå til den prisen? De fleste pruter vel på bruktbiler ingen valgte å prute på det tidspunktet, hadde 30 dager på finn.no. Jeg satte omtrent 3000 kr ned ved et tilfelle.
Mykesider Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Complexity skrev (1 minutt siden): Kunne solgt som i at biler på finn.no lå til den prisen? De fleste pruter vel på bruktbiler jeg skal i slutten av september til naf, for å gjøre garantitest. Før nybil garanti går ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå