Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vil en ny fossil-bil i dag holde seg i pris?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Mye av det skyldes inflasjon. Siden inflasjonen har økt de siste årene så er det også mer merkbart at dagens penger ikke er like mye verdt som samme beløp for x antall år siden.

https://www.ssb.no/kalkulatorer/priskalkulator

Det er jo en hel øvelse å inflasjonsjustere gamle priser bare for å se hvor mye det reelle verditapet har vært.

Skulle selge en bil når jeg fikk min I4

2liter bensin bmw

Vart tilbudt 49000kr for den i 2023

Avskiltet den og hadde den som reservebil for familien. 

I 2024 ble jeg tilbudt 110 000kr for bilen og solgt den. 

3-4 mnd senere ble bilen annonsert for 150 000kr 

Forstå det den som vil

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 7/27/2025 at 10:40 AM, Salvesen. said:

Kan du vise til ett tilbud eller salg den seneste tiden? For av de få på finn virker det ikke i nærheten av reelt.

dog sier jo personen at det finnes unntak og din kan være ett

Kan du vis meg din bil? Min bil 2022 lexus nx 450h+, jepp er gamme denne. Men vis meg hva din bil er verd?

Skrevet
On 8/4/2025 at 11:58 PM, Trestein said:

Skulle selge en bil når jeg fikk min I4

2liter bensin bmw

Vart tilbudt 49000kr for den i 2023

Avskiltet den og hadde den som reservebil for familien. 

I 2024 ble jeg tilbudt 110 000kr for bilen og solgt den. 

3-4 mnd senere ble bilen annonsert for 150 000kr 

Forstå det den som vil

Ikke alle som kan lade hjemme? Så Nx 450+ nå, går til toyota yaris cross?( Det er det de som styrer nå som er problemet?

Kan ikke velge ny nx, er bare el biler der? Samme med toyota, bare el der også. Jaja?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kjetil Lura skrev (16 minutter siden):

Kan du vis meg din bil? Min bil 2022 lexus nx 450h+, jepp er gamme denne. Men vis meg hva din bil er verd?

Jeg har en model Y juniper.

hjalp det? 

Skrevet (endret)
Kjetil Lura skrev (7 minutter siden):

Hva er den verd om du selger den? Se hva min bil selges for. 9000km 22modell 9000km?

Det har jeg ikke sjekket, men jeg har hatt mange Tesla og stort sett alle har gjort det langt bedre enn forventet salgsverdi. Sist bil falt vell bare med noen få %. 

men det finnes såklart bedre biler å kjøpe. Men det er ikke poenget. Poenget er generelt. Hvem vil ha en random Suzuki diesel om 10 år? Absolutt ingen.

random elbil, trolig ganske mange. 

EDIT: Ser ut som de fleste ligger ute på finn til samme pris som jeg kjøpte fra. En noe under, men den mangler vinterhjul og er gått mer. Så, samme som vanlig langt under forventet prisfall. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet

Outlander PHEV solgte vel ca 30 tusen biler i sin tid. Den nye modellen starter på 800 tusen, blir nok ikke så mye salg da. Nyere fossilbiler samt PHEV og hybrid er rett og slett ganske sjeldne. Og det er nok av folk som betaler ekstra for å slippe å lade mens man er på tur. 

Skrevet
43 minutes ago, Salvesen. said:

Hva kostet bilen din i 2022? Legg med salgsdokumentet..

Betaler 36xx med fiks på verksted. Så låner ikke penger for bil..

Men du sier ikke hva din bil koster? Jaja hehe. Så nok nå.. Kverulant..

Skrevet
Kjetil Lura skrev (2 minutter siden):

Betaler 36xx med fiks på verksted. Så låner ikke penger for bil..

Men du sier ikke hva din bil koster? Jaja hehe. Så nok nå.. Kverulant..

hæ? Bare si hva bilen kostet... min kostet 560 000ish. Kan vise deg endelig faktura, om du gjør det samme..

Skrevet
kremt skrev (På 1.8.2025 den 20.27):

Det er lett å finne historiske bilpriser, trenger ikke ha lange diskusjoner rundt dette. Skatteetaten har det meste. Men det er klart at når du betalte 620 tusen for en bil for 3 år siden og den nå er verdt knapt 300 tusen. Så er det jo et stort verditap uansett hvordan man ser på det. 620 tusen fullfinansiert over 10 år med null egenkapital blir 5700 per måned, 2 % rente som utgangspunkt. Etter å ha betalt i 3 år skylder du fortsatt 446 tusen. Mens bilen er verdt knapt 300. Ikke nok med det, etter å ha betalt i 3 år går renten opp til 6-7 %. Og bilen blir mer og mer sliten og vil kreve reparajoner og service etterhvert. 

Det kan være vanskelig å komme seg ut av en slik situasjon. Bilen blir mer og mer sliten, samtidig er du 150-200 tusen "underwater" med lånet. Har ikke råd til å beholde, har ikke penger til å selge iom at man er skyldig så mye. Sett mange slike eksempler, det er virkelig mulig å "gå av seg skoene", kjøpe over evne osv. Det er altfor mange som kjøper etter hva de TROR de trenger, ikke etter hva de faktisk trenger. Så er det jo mange flokkdyr da, skal ha akkurat det samme som alle andre. 

Godt poeng du kommer med her. Nye biler og spesielt nye elbiler, taper seg noe groteskt fort i pris, ingen tvil om det. Mer enn nye fossilbiler enn så lenge virker det som. Skulle jeg solgt min 2021 Model 3 nå, hadde jeg tapt nærmere 50% på litt under 4 år, dvs kun fått litt over 200k for den hos forhandler. Det har jeg nylig sjekket ut. Litt mindre tap hadde jeg solgt den privat, muligens mellom 40-48% et sted. Men sier vi 41% verdifall på 4 år så er nok ikke det så altfor ille. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 hours ago, Iterion said:

Godt poeng du kommer med her. Nye biler og spesielt nye elbiler, taper seg noe groteskt fort i pris, ingen tvil om det. Mer enn nye fossilbiler enn så lenge virker det som. Skulle jeg solgt min 2021 Model 3 nå, hadde jeg tapt nærmere 50% på litt under 4 år, dvs kun fått litt over 200k for den hos forhandler. Det har jeg nylig sjekket ut. Litt mindre tap hadde jeg solgt den privat, muligens mellom 40-48% et sted. Men sier vi 41% verdifall på 4 år så er nok ikke det så altfor ille. 

50% på fire år er faktisk normalen dessverre og vil ikke kalle det grotesk

Verdifall i prosent  
År Mot året før Mot pris som ny  
År 1 20% 20%  
År 2 14% 31%  
År 3 13% 40%  
År 4 12% 47%  
År 5 11% 53%  
År 6 10% 57%

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
kremt skrev (12 timer siden):

Og det er nok av folk som betaler ekstra for å slippe å lade mens man er på tur. 

Betale ekstra for å slippe å spare penger...??? Jaja, (noen få) folk er rare.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skatteetaten har lister over nypris på eldre biler.

Vi burde tatt for oss hver vår bilmodell og sjekket listepris mot faktisk pris på finn. Velg gjerne den bilen du har selv. Men husk at en del biler selges billig på finn fordi det er noe galt med de, så de kan ikke telle. Det samme gjelder de selgerne som har en drømmepris de aldri får solgt for. Så kanskje snittpris av de 5 billigste som det ikke er noe galt med og som ikke er kjørt mer enn 20k km/år. Så regner man ut x% verdifall over y år og lister opp her i tråden. Hvis hver av oss tar én bilmodell så får vi fort god statistikk.

Det er viktig med samme tall (uthevet) sånn at vi kan beregne årlig verditap og konsumprisjustering på hele tabellen til slutt. Siden dette er et litt mer komplisert regnestykke så er det fint om én gjør den jobben sånn at regnemetoden ikke varierer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet

Ganske stort verdifall på Renault Megane 2022 modell. Kjøpt ny for 476 tusen, nå til salgs for 230 tusen. Et verditap på ca 250 tusen på knappe 3 år, eller ca 33 måneder. Hjelper ikke mye at man sparer 10-15 tusen i året på drivstoff og bom når bilen taper seg ca 80 tusen i året?

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (8 minutter siden):

Ganske stort verdifall på Renault Megane 2022 modell. Kjøpt ny for 476 tusen, nå til salgs for 230 tusen. Et verditap på ca 250 tusen på knappe 3 år, eller ca 33 måneder. Hjelper ikke mye at man sparer 10-15 tusen i året på drivstoff og bom når bilen taper seg ca 80 tusen i året?

Litt under forventet, dog er den kjørt over forventet og er mer som en 5 år gammel bil å regne...

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (10 minutter siden):

Vel, elbiler er jo ett produkt med stor utvikling, ICE er jo biler hvor det skjer relativt lite når det kommer til effektivitet og teknologi.

Jeg tror utviklingen på batteriprisene og rekkevidde vil gjøre at nybilprisen vill falle, men her i nisselandet så vil vel finansdepartementet snart begynne og pushe på mer avgifter, ingenting kan jo komme befolkningen til gode.

Skrevet (endret)
On 8/19/2025 at 8:15 PM, Salvesen. said:

hæ? Bare si hva bilen kostet... min kostet 560 000ish. Kan vise deg endelig faktura, om du gjør det samme..

Min kostete 715000 i 2022?

Seriøst? Det kunne du selv finnet ut av? 

Men får nå ikke velge ny nx.Så ny Toyota, får den 23/9 om alt er ok(håper du skjønner det? Men snart bare el er også hos toyota

For å si det milt? Hater at ikke jeg kan velge bilen jeg vi kjøpe. Kan ikke lade den bilen jeg har(nx 450H+ 22)

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...