Jalla21 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Trestein skrev (3 minutter siden): Det var ikke en bmw m3 men en el tesla model 3 . Poenget var at 330e I4 M50 og Tesla 3 LR kostet det samme. Brukt er saken en annen Du skriver selvsagt ikke M3 for annet enn BMW M3. Rykk tilbake til start. 1
Salvesen. Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Trestein skrev (5 minutter siden): Det var ikke en bmw m3 men en el tesla model 3 . Poenget var at 330e I4 M50 og Tesla 3 LR kostet det samme. Brukt er saken en annen M3 LR kostet ikke 600+🤣
Trestein Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): M3 LR kostet ikke 600+🤣 Naboen betalte 620 000 for en hvit m3 i 2022. Sikkert komplett med s/w hjul Og assistent systemer 1
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Trestein skrev (6 minutter siden): Naboen betalte 620 000 for en hvit m3 i 2022. Sikkert komplett med s/w hjul Og assistent systemer Og hvor mye kostet en fullspekket i4? Også må du jo sammenligne med SR om du tenker på din..
Trestein Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Og hvor mye kostet en fullspekket i4? Også må du jo sammenligne med SR om du tenker på din.. Det har vi diskutert før. Som sagt så kostet I4 M3 og 330e omtrent det samme i 2022 +\- 50k Idag spriker bruktprisene mere
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Trestein skrev (8 minutter siden): Det har vi diskutert før. Som sagt så kostet I4 M3 og 330e omtrent det samme i 2022 +\- 50k Idag spriker bruktprisene mere Legg ved salgsdokumentet ditt da, SR kostet fra ca 370 i 2022. edit: 400, 370 var vell etter nedgangen. Endret 21 timer siden av Salvesen.
Sjørøver Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Tror en ny fossilbil kan holde seg svært bra i pris om krona fortsetter å være så svak. Det er dyrt å importere nå!
Trestein Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Salvesen. skrev (5 minutter siden): Legg ved salgsdokumentet ditt da, SR kostet fra ca 370 i 2022. edit: 400, 370 var vell etter nedgangen. Det har ikke noe med min bil å gjøre. Diskusjonen går på om el biler holder seg bedre i pris en biler med forbrenningsmotor. Min påstand er at biler med bensin motor og hybrid systemer faller mindre i pris enn rene el biler. Kanskje med noen unntak. IX1 ser ut til å holde prisenbra 1
kremt Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Det er lett å finne historiske bilpriser, trenger ikke ha lange diskusjoner rundt dette. Skatteetaten har det meste. Men det er klart at når du betalte 620 tusen for en bil for 3 år siden og den nå er verdt knapt 300 tusen. Så er det jo et stort verditap uansett hvordan man ser på det. 620 tusen fullfinansiert over 10 år med null egenkapital blir 5700 per måned, 2 % rente som utgangspunkt. Etter å ha betalt i 3 år skylder du fortsatt 446 tusen. Mens bilen er verdt knapt 300. Ikke nok med det, etter å ha betalt i 3 år går renten opp til 6-7 %. Og bilen blir mer og mer sliten og vil kreve reparajoner og service etterhvert. Det kan være vanskelig å komme seg ut av en slik situasjon. Bilen blir mer og mer sliten, samtidig er du 150-200 tusen "underwater" med lånet. Har ikke råd til å beholde, har ikke penger til å selge iom at man er skyldig så mye. Sett mange slike eksempler, det er virkelig mulig å "gå av seg skoene", kjøpe over evne osv. Det er altfor mange som kjøper etter hva de TROR de trenger, ikke etter hva de faktisk trenger. Så er det jo mange flokkdyr da, skal ha akkurat det samme som alle andre.
bzzlink Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 9 minutes ago, Sjørøver said: Tror en ny fossilbil kan holde seg svært bra i pris om krona fortsetter å være så svak. Det er dyrt å importere nå! Jepp, når det ikke blir tilført flere biler inn i markedet pga drittkurs på krona, og avgiftshopp på, hva da? 100 - 150 tusen siden 2022 på nye hybrider Da blir de få bilene som er i markedet ettertraktet. På samme måte, så gikk pris, leveringstider og rente i gulvet på nye Teslaer etter 2022, så da sier det seg selv at de brukte ikke er ettertraktede, og at de får bratt verdifall. Vet en del brukere her inne ynder tillegge det at folk ikke er fornøyd med elbil, og særlig ikke Teslaer, vekt for at bruktprisene er lave. Men så langt jeg har fått med meg i undersøkelser, så er folk strålende fornøyd med elbilen sin. Og kanskje særlig Tesla eiere.
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Trestein skrev (8 minutter siden): Det har ikke noe med min bil å gjøre. Diskusjonen går på om el biler holder seg bedre i pris en biler med forbrenningsmotor. Min påstand er at biler med bensin motor og hybrid systemer faller mindre i pris enn rene el biler. Kanskje med noen unntak. IX1 ser ut til å holde prisenbra Problemet er at du bare slenger ut random ting, det holder absolutt ikke for å trekke slike konklusjoner. Alle mine 7 har solgt under forventet tap, i snitt veldig langt under. Men det er heller ikke nok grunnlag.
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden kremt skrev (2 minutter siden): Det er lett å finne historiske bilpriser, trenger ikke ha lange diskusjoner rundt dette. Skatteetaten har det meste. Men det er klart at når du betalte 620 tusen for en bil for 3 år siden og den nå er verdt knapt 300 tusen. Så er det jo et stort verditap uansett hvordan man ser på det. 620 tusen fullfinansiert over 10 år med null egenkapital blir 5700 per måned, 2 % rente som utgangspunkt. Etter å ha betalt i 3 år skylder du fortsatt 446 tusen. Mens bilen er verdt knapt 300. Ikke nok med det, etter å ha betalt i 3 år går renten opp til 6-7 %. Og bilen blir mer og mer sliten og vil kreve reparajoner og service etterhvert. Det kan være vanskelig å komme seg ut av en slik situasjon. Bilen blir mer og mer sliten, samtidig er du 150-200 tusen "underwater" med lånet. Har ikke råd til å beholde, har ikke penger til å selge iom at man er skyldig så mye. Sett mange slike eksempler, det er virkelig mulig å "gå av seg skoene", kjøpe over evne osv. Det er altfor mange som kjøper etter hva de TROR de trenger, ikke etter hva de faktisk trenger. Så er det jo mange flokkdyr da, skal ha akkurat det samme som alle andre. Skatteetaten har absolutt ingen historie på dette.
Trestein Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Salvesen. skrev (10 minutter siden): Problemet er at du bare slenger ut random ting, det holder absolutt ikke for å trekke slike konklusjoner. Alle mine 7 har solgt under forventet tap, i snitt veldig langt under. Men det er heller ikke nok grunnlag. Det finnes fakta. Bruktbilpriser og nypriser. Alle nevnte biler finnes i så stort omfang at fakta kan finnes.
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Trestein skrev (2 minutter siden): Det finnes fakta. Bruktbilpriser og nypriser. Alle nevnte biler finnes i så stort omfang at fakta kan finnes. Det kalles nitpick
kremt Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 23 minutes ago, Salvesen. said: Skatteetaten har absolutt ingen historie på dette. Virkelig? https://www.skatteetaten.no/satser/bilpriser-listepris-som-ny/ 1
Salvesen. Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden kremt skrev (12 minutter siden): Virkelig? https://www.skatteetaten.no/satser/bilpriser-listepris-som-ny/ kremt skrev (12 minutter siden): Virkelig? https://www.skatteetaten.no/satser/bilpriser-listepris-som-ny/ My bad, jeg trodde du mente bruktpriser
Sjørøver Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden bzzlink skrev (51 minutter siden): 100 - 150 tusen siden 2022 på nye hybrider Hybrider kan ikke tas med. De er særdeles lite attraktive når de er utenfor garanti, litt som mange elbiler egentlig. bzzlink skrev (1 time siden): når det ikke blir tilført flere biler inn i markedet pga drittkurs på krona Akkurat det er veldig synd. Det burde være rimelig å hente seg noen gromme tyskere hjem, synes jeg. bzzlink skrev (59 minutter siden): Og kanskje særlig Tesla eiere. Samtidig som det er den mest solgte bilen er det også en bil for spesielt interesserte. Sjelden kombo. bzzlink skrev (59 minutter siden): På samme måte, så gikk pris, leveringstider og rente i gulvet på nye Teslaer etter 2022, så da sier det seg selv at de brukte ikke er ettertraktede, og at de får bratt verdifall. Jeg fikk kjøpt min tidligere model 3 til fjorårets pris i 22, det va ca 50k under nåværende pris. FIkk solgt den med fin fortjeneste noen dager før de satte ned prisene igjen. Ble en del styr om at han ville heve kjøpet da...
Simen1 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Historien til @kremt kan vel egentlig oppsummeres med dyre biler er dyre. Jeg tenker årlig verditap i prosent er en viktig målestokk når man skal sammenligne fossilt mot el. I utgangspunktet vil jeg anslå 12% i gjennomsnitt for alle biler. Så må man bare holde tunga rett i munnen og vurdere hvilke biler som faller raskere eller tregere i verdi, og hvorfor de avviker fra gjennomsnittet. Det kan jo være mange grunner til avvik. F.eks har 10 år gamle Leaf så dårlig rekkevidde at de ikke har noe særlig potensial uansett og ingen gidder å frakte noe sånt over lange avstander så man begrenser kjøpemarkedet til sånn ca samme fylke. Men en elbil med lang rekkevidde er lettere å nå ut til større kundegrunnlag med. Videre en fossilbil er dyrt i drivstoff å hente fra andre siden av landet. Så har vi kundegruppe. De som vil ha enkel liten bybil har massevis av elbiler å velge mellom. Men vil man kjøpe en rimelig og brukt cabriolet så er det lite elektrisk å oppdrive. Dvs. fossilt er eneste reelle valg. Vil man ha campingvogn-trekker for en billig penge så er også fossilt veien å gå. Skal man dagpendle f.eks 30-60 minutter hver vei og bare ha "vanlig" format på bilen så er elektrisk veien å gå. Da sparer man mye i drivstoff, bompenger og sånt. Dvs. slike biler holder seg godt og har lavere verditap enn snittet. De mindre gunstige alternativene som faller litt mellom alle stoler faller raskere i pris. TLDR: Man må bruke hodet litt og analysere hvilke biler som faller mindre enn andre. Unngå prisstuperne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå