Letterboxd Skrevet 23. juli Skrevet 23. juli (endret) Er 30 år. Når jeg søker opp så virker det som helsesøstre har aldersgrenser og er for de yngre. Men jeg har sex relaterte spørsmål og har ikke lyst til å søke på nett. Min fastlege er også veldig dårlig på LGBT spørsmål. Fastlege er ikke nok, ikke internett heller. Hva gjør man? EDIT: Har lyst å snakke fysisk med en person. Ikke internet, ikke telefon, ikke chat. Endret onsdag kl 14:00 av Letterboxd
Salvesen. Skrevet onsdag kl 13:44 Skrevet onsdag kl 13:44 Letterboxd skrev (9 minutter siden): Er 30 år. Når jeg søker opp så virker det som helsesøstre har aldersgrenser og er for de yngre. Men jeg har sex relaterte spørsmål og har ikke lyst til å søke på nett. Min fastlege er også veldig dårlig på LGBT spørsmål. Fastlege er ikke nok, ikke internett heller. Hva gjør man? Sexolog? Helsesykepleiere er utdannet innefor barn/familie og er nok ikke rett for dine 'problemstillinger' 1
Gjest 9733c...353 Skrevet onsdag kl 13:45 Skrevet onsdag kl 13:45 https://ung.no/ https://www.helsenorge.no/nn/sex-og-samliv/ Anonymous poster hash: 9733c...353
Letterboxd Skrevet onsdag kl 13:53 Forfatter Skrevet onsdag kl 13:53 Gjest 9733c...353 skrev (På 23.7.2025 den 15.45): https://ung.no/ https://www.helsenorge.no/nn/sex-og-samliv/ Anonymous poster hash: 9733c...353 "ung.no er en tjeneste for ungdom mellom 13 og 20 år. Er du over 20 år kan ikke vi svare deg her. Du kan lete i tidligere besvarte spørsmål på ung.no for å se om du finner svar på det du lurer på." Nevnte også at jeg ikke er interessert i å bruke internett. Salvesen. skrev (På 23.7.2025 den 15.44): Sexolog? Helsesykepleiere er utdannet innefor barn/familie og er nok ikke rett for dine 'problemstillinger' Er ikke sexolog for psykologiske sex problemer? Virker ikke som det er helsesøster
Tussi Skrevet onsdag kl 13:56 Skrevet onsdag kl 13:56 Sex og samfunn har en chattjeneste som er gratis tror jeg
Simen1 Skrevet onsdag kl 14:35 Skrevet onsdag kl 14:35 Helsesøster heter ikke det lengre pga kjønns-språklig problematikk. Nå heter de noe så kjønnsnøytralt som helsesykepleier. Disse er sykepleiere (ikke lege, men en lettere/kortere utdannelse) med ekspertise på barn og familie. Fastlege er som navnet indikerer lege, nærmere bestemt allmennlege, som skal kunne litt av alt. Fastlegen tar over stafettpinnen etter helsesykepleier når ungdom blir voksne. Men man må selv kontakte fastlegen og be om konsultasjon. Det er egentlig fastlegen som skal svare på dine LGBT-spørsmål. En ulempe med fastlege er nettppp det at det blir veldig personavhengig. Har du møtt på kvist hos din fastlege må du nesten forsøke å finne en annen tilsvarende lege som kan svare på dine LGBT-spørsmål. Kanskje en fast person som er mer engasjert og utdannet på det området. Jeg vil foreslå å undersøke om det er en bestemt lege i ditt område som er flink på sånt, ta kontakt og spørre om det er mulig å få vedkommende fast til kun den type spørsmål. Eller sexolog. Bare vær obs på at sexolog ikke er en lege. For få år siden var det ikke en gang en beskyttet tittel sånn at hvem som helst kunne kalle seg det. Jeg tror det skulle komme en eller annen godkjenningsordning for å rette opp i det, men undersøk saken og finn ut. Ikke bruk google. Google lagrer og behandler søkehistorikken din. Bruk en anonym søkemotor som f.eks duckduckgo. Og bruk VPN så ikke Wifi-punkt eieren eller nettleverandøren din spionerer på deg. Siden du ikke har vært mer spesifikk om spørsmålets art så vet jeg ikke om sexolog eller lege er det beste for deg i ditt tilfelle.
mronym Skrevet torsdag kl 08:03 Skrevet torsdag kl 08:03 18 hours ago, Letterboxd said: Er 30 år. Når jeg søker opp så virker det som helsesøstre har aldersgrenser og er for de yngre. Men jeg har sex relaterte spørsmål og har ikke lyst til å søke på nett. Min fastlege er også veldig dårlig på LGBT spørsmål. Fastlege er ikke nok, ikke internett heller. Hva gjør man? EDIT: Har lyst å snakke fysisk med en person. Ikke internet, ikke telefon, ikke chat. Hvor på landet er du? Det finnes mange form for tilbud, men de er gjerne lokale og kommer an på hva du trenger hjelp med. Typ i Oslo har du Sjekkpunkt og Olafia om det er sykdomsrelaterte saker, og HKS for ting som går mer mot identitet, samt veldig mye mer drevet av frivillige. Også det finnes mange gode leder med mye erfaring innenfor disse temaene, er du ikke komfortabel med fastlegen din starter det hele med en bytte.
Gjest 15ccc...9f2 Skrevet torsdag kl 08:10 Skrevet torsdag kl 08:10 Bytt fastlege hvis legen ikke fungerer. Eventuelt så kan du bruke privatleger typ Dr. Dropin hvis man har det i nærheten. Anonymous poster hash: 15ccc...9f2
Vokteren Skrevet torsdag kl 08:15 Skrevet torsdag kl 08:15 Letterboxd skrev (18 timer siden): Er 30 år. Når jeg søker opp så virker det som helsesøstre har aldersgrenser og er for de yngre. Men jeg har sex relaterte spørsmål og har ikke lyst til å søke på nett. Min fastlege er også veldig dårlig på LGBT spørsmål. Samfunnet er nok innrettet på at du som 30-åring for lengst har havnet på en trygg og velfundert plattform. Helsesøster er beregnet for de usikre ungdommene/barna. Du må nok belage deg på å gjøre en innsats selv/på nettet for å få kontakt med noen du kan stole på 1 1
lania Skrevet torsdag kl 14:49 Skrevet torsdag kl 14:49 (endret) Letterboxd skrev (På 23.7.2025 den 15.34): Er 30 år. Når jeg søker opp så virker det som helsesøstre har aldersgrenser og er for de yngre. Men jeg har sex relaterte spørsmål og har ikke lyst til å søke på nett. Min fastlege er også veldig dårlig på LGBT spørsmål. Fastlege er ikke nok, ikke internett heller. Hva gjør man? EDIT: Har lyst å snakke fysisk med en person. Ikke internet, ikke telefon, ikke chat. Nå vet jeg ikke så mye om LGBT, aldri hatt slike problemer (er hetero) Beste er FRI – foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold – Stolt, skeiv og fri eller annen forening, ettersom det er mange over 30 som har denne type problematikk (en er "skutt i huet" hvis en tror det motsatte) Nå retter helsetilbudene seg i hovedsak mot unge (under 30 år), så er lite å gjøre noe med. Endret torsdag kl 14:49 av lania
leticia Skrevet torsdag kl 14:51 Skrevet torsdag kl 14:51 Salvesen. skrev (På 23.7.2025 den 15.44): Sexolog? Helsesykepleiere er utdannet innefor barn/familie og er nok ikke rett for dine 'problemstillinger' Enig i at sexolog er riktig sted
mronym Skrevet fredag kl 07:24 Skrevet fredag kl 07:24 16 hours ago, lania said: Nå vet jeg ikke så mye om LGBT, aldri hatt slike problemer (er hetero) Beste er FRI – foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold – Stolt, skeiv og fri eller annen forening, ettersom det er mange over 30 som har denne type problematikk (en er "skutt i huet" hvis en tror det motsatte) Nå retter helsetilbudene seg i hovedsak mot unge (under 30 år), så er lite å gjøre noe med. Det er derfor jeg spør om sted, jeg vet eksempelvis at Sjekkpunkt har gratis tilbud med psykolog i opptil 10 timer for å snakke om identitet og andre lignende utfordringer 1
AnnonymG Skrevet fredag kl 10:00 Skrevet fredag kl 10:00 Er det snakk om sykdom, kan du fint snakke med fastlegen. Evt Olafiaklinikken i Oslo. Handler det om seksuelle preferanser eller praksis rundt sex, er sexolog veien å gå. Ellers finnes det uante med nettbaserte ressurser, og ChatGPT er jo en god venn i nøden.
joandreas Skrevet lørdag kl 16:27 Skrevet lørdag kl 16:27 (endret) Er medisinske ai for det. Vær bare litt forsiktig med hva du deler med andre på nettet. (i forhold til fastlegen er det sjanse for at de deler informasjon med noen) Endret lørdag kl 16:29 av joandreas
Gjest c6f08...11e Skrevet søndag kl 22:27 Skrevet søndag kl 22:27 Egen velvære kan også være knyttet til mental helse. Så jeg legger med noen ressurser også til det:https://napha.no/ressurser/25187/nettressurser https://www.nav.no/psykiske-helseproblemer https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/ Utover dette kan jo en samlivsterapeut eller en sexolog være til hjelp. Sistnevnte kan du finne her: https://finnensexolog.no/ Anonymous poster hash: c6f08...11e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå