Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan dieselbiler får litt redusert ytelse i varmen?


dan83

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjørte et par timer på e18 i sta, men følte jeg oftere måtte gire ned til 5 giret i slake bakker en hva jeg er vant med fra tidligere. Lå feks i 110 i en slak bakke og bilen ønsket at jeg skulle gire ned til 5 og det er første gang jeg har opplevd det. Har kjørt den strekka x antall ganger.

Eller kan dette igjen være tegn på at dyser begynner å bli slitt(nettopp byttet en dyse) eller eventuelt at clutchen begynner å bli sliten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I prinsippet ja, men det er av liten betydning nå.

'Carnot-grensen' 

image.png.9cb2164121a005957f9d472a754ecf0c.png

sier at om temperaturen

  • TC - den kalde siden - temperaturen før forbrenningen begynner i en sylinder - i en forbrenningskraftmaskin nærmer seg
  • TH - den varme siden - temperaturen ved utløp fra sylinderen etter ekspansjon

er virkningsgraden lik 0. Dvs du for ikke noe arbeid ut av maskinen.

Skrevet

"Kan dieselbiler får litt redusert ytelse i varmen?"

Ja. Den varme lufta har lavere tetthet, som bilen måler, og sprøyter inn litt mindre diesel, som gir litt redusert ytelse.

Er det et sannsynlig symptom på dyser eller clutch? Nei.

Skrevet
trikola skrev (På 22.7.2025 den 21.50):

I prinsippet ja, men det er av liten betydning nå.

'Carnot-grensen' 

image.png.9cb2164121a005957f9d472a754ecf0c.png

sier at om temperaturen

  • TC - den kalde siden - temperaturen før forbrenningen begynner i en sylinder - i en forbrenningskraftmaskin nærmer seg
  • TH - den varme siden - temperaturen ved utløp fra sylinderen etter ekspansjon

er virkningsgraden lik 0. Dvs du for ikke noe arbeid ut av maskinen.

Forklaringen er nok enda enklere.

En motors ytelse er bestemt av antall gram luft sylinderen har når innsugsventil er stengt. Mengden er bestemt av luftens trykk og temperatur.

På en turbo motor vil tetthet på luft være lavere ved høy temperatur. Ved samme akslingsturtall på turbolader vil ladetrykk bli lavere ved lavere tetthet inn. 

Så grovt sett er effekten funksjon av temp ambient delt på referansetemperatur. Alt i kelvin

Skrevet

Dieselmotorer i personbiler ligger seg ofte på rundt 90 C i normal driftstemperatur, så utendørs temp har lite å si. Prøv heller å hell i en drivstofftilsetning i tanken, gjerne en med cetanforhøyer/cetan-"booster" og se om du ser forskjellen, eventuelt prøv å fylle premium drivstoff der de har det. Er den daukjørt kan det være mye sot i EGR, DPF og innsugsmanifold.

Skrevet

Er du helt sikker på at du ikke bare har tett dieselpartikkelfilter pga småkjøring? Det vil normalt ikke gi noen varsler, men du kan se om bilen har lyst på langtur/brenne reint om du har et ODB-verktøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...