dan83 Skrevet tirsdag kl 15:12 Skrevet tirsdag kl 15:12 Kjørte et par timer på e18 i sta, men følte jeg oftere måtte gire ned til 5 giret i slake bakker en hva jeg er vant med fra tidligere. Lå feks i 110 i en slak bakke og bilen ønsket at jeg skulle gire ned til 5 og det er første gang jeg har opplevd det. Har kjørt den strekka x antall ganger. Eller kan dette igjen være tegn på at dyser begynner å bli slitt(nettopp byttet en dyse) eller eventuelt at clutchen begynner å bli sliten?
MailMan13 Skrevet tirsdag kl 15:20 Skrevet tirsdag kl 15:20 Nei. Det er litt tynnere luft når det er varmt, men det utgjør veldig marginale forskjeller. Jf. dine tidligere tråder er dette et psykologisk fenomen. 1 1
trikola Skrevet tirsdag kl 19:50 Skrevet tirsdag kl 19:50 I prinsippet ja, men det er av liten betydning nå. 'Carnot-grensen' sier at om temperaturen TC - den kalde siden - temperaturen før forbrenningen begynner i en sylinder - i en forbrenningskraftmaskin nærmer seg TH - den varme siden - temperaturen ved utløp fra sylinderen etter ekspansjon er virkningsgraden lik 0. Dvs du for ikke noe arbeid ut av maskinen.
Mag ne Skrevet tirsdag kl 20:49 Skrevet tirsdag kl 20:49 "Kan dieselbiler får litt redusert ytelse i varmen?" Ja. Den varme lufta har lavere tetthet, som bilen måler, og sprøyter inn litt mindre diesel, som gir litt redusert ytelse. Er det et sannsynlig symptom på dyser eller clutch? Nei.
Trestein Skrevet onsdag kl 20:14 Skrevet onsdag kl 20:14 trikola skrev (På 22.7.2025 den 21.50): I prinsippet ja, men det er av liten betydning nå. 'Carnot-grensen' sier at om temperaturen TC - den kalde siden - temperaturen før forbrenningen begynner i en sylinder - i en forbrenningskraftmaskin nærmer seg TH - den varme siden - temperaturen ved utløp fra sylinderen etter ekspansjon er virkningsgraden lik 0. Dvs du for ikke noe arbeid ut av maskinen. Forklaringen er nok enda enklere. En motors ytelse er bestemt av antall gram luft sylinderen har når innsugsventil er stengt. Mengden er bestemt av luftens trykk og temperatur. På en turbo motor vil tetthet på luft være lavere ved høy temperatur. Ved samme akslingsturtall på turbolader vil ladetrykk bli lavere ved lavere tetthet inn. Så grovt sett er effekten funksjon av temp ambient delt på referansetemperatur. Alt i kelvin
Sjørøver Skrevet onsdag kl 20:30 Skrevet onsdag kl 20:30 Det er ikke utenkelig at du mister marginalt med effekt i varmt vær ja. ca 1% per 7 grad forhøyet innsugstemperatur. Anbefaler denne: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/four-stroke-performance-tuning-9781785218590
FrihetensRegn Skrevet onsdag kl 20:35 Skrevet onsdag kl 20:35 Dieselmotorer i personbiler ligger seg ofte på rundt 90 C i normal driftstemperatur, så utendørs temp har lite å si. Prøv heller å hell i en drivstofftilsetning i tanken, gjerne en med cetanforhøyer/cetan-"booster" og se om du ser forskjellen, eventuelt prøv å fylle premium drivstoff der de har det. Er den daukjørt kan det være mye sot i EGR, DPF og innsugsmanifold.
ali q Skrevet fredag kl 16:58 Skrevet fredag kl 16:58 Er du helt sikker på at du ikke bare har tett dieselpartikkelfilter pga småkjøring? Det vil normalt ikke gi noen varsler, men du kan se om bilen har lyst på langtur/brenne reint om du har et ODB-verktøy.
Svein M Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Han kjører mye på landevei/motorvei så partikkelfilter vil normalt ikke være et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå