Seawanderer Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Jeg kjøpte nylig oppgradert RAM (fra min 2x8gb), men etter å ha satt inn RAM-brikkene, så er PC'en veldig treig med å starte opp! I det jeg starter PC'en, så kommer ikke skjermen på med det første. Deretter ser jeg et oransje lys på hovedkortet. Etter en stund, blir lyset til rødt, før den blir til blått/hvitt og deretter grønt, og når DET skjer, så slås skjermen på og systemet startes opp som vanlig. Det går bare så ufattelig treigt før jeg kommer til det punktet.... Jeg har en PC med følgende specs: Hovedkort: ASUS TUF B650 Gaming PLUS WiFi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: Kingston Fury Beast 16GB DDR5 GPU: AMD Radeon RX 6700 XT 12 GB Lagring: WD Blue SN570 NVMe 1TB PSU: Cooler Master 650w GOLD Kjøler: CM ML240 Kabinett: Phanteks XT Pro OS: Windows 11 Jeg har vedlagt noen BIOS-bilder av PC'en, i håp om at det hjelper. Er det noe jeg kan gjøre for at PC'en skal kunne startes raskt igjen? Det var jo meningen at PC'en skulle bli RASKERE, ikke TREIG.... Jeg har prøvd å bytte slots på brikkene, men det hjalp ikke. Jeg har prøvd å kjøre kun 1 brikke, det hjalp heller ikke. Jeg ser for øvrig at jeg har 64GB minne når jeg kommer meg inn i Windows... Dette er for øvrig RAM-brikkene jeg kjøpte: https://www.proshop.no/RAM/Kingston-FURY-Beast-DDR5-5600-64GB-CL36-Dual-Channel-2-pcs-AMD-EXPO-Intel-XMP-Svart/3136894 Det eneste jeg ikke har prøvd, er å oppdatere BIOS... Vil det løse problemene, kanskje? Håper noen her vet hvordan jeg løser dette!
toralfb Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Kan det være en utvidet selvtest og identifisering av ram brikker? Skjer det samme på omstart 2 og 3 uten å flytte på brikker. Er PCen treg når den først har startet? Endret 10 timer siden av toralfb
Dr.Johnsen Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden DDR5-"trening" er en type minnekalibrering. Det er en måte for hovedkortet og CPU-minnekontrolleren å finne ut hvordan de får mest mulig ut av RAM-en uten å forårsake ustabilitet = Lang Tid jo mer minne du har Fix for raskere boot Memory Context = Enable Ulempe kan være ustabilt og gi random bluescreen men har ikke set dette på lang tid med nyere bios oppdateringer Nei du har ikke feil 😉
Thor. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Biosen din er utdatert, så lurt å oppdatere denne før du feilsøker videre. https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf-gaming/tuf-gaming-b650-plus-wifi/helpdesk_bios?model2Name=TUF-GAMING-B650-PLUS-WIFI 1
hagenlund Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Jeg tror jeg opplevde det samme for ca tredve år siden da jeg gikk fra 16 til 80MB minne. Trikset var å slå av en BIOS-innstilling som telte opp hver eneste kilobyte under oppstart.
wil Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hei. Det kan være lurt og Flashe BIOS (Oppdatere BIOS høres teit ut). En ting du kan prøve eventuelt FØR du Flasher BIOS, er at du tilbakestiller instillingene i BIOS. Jeg vet ikke om det løser problemet, men det skader vel ikke å gjøre det allikevel.
Nizzen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Første boot med mye minne er treigt med nye AMD cpuer. Nyeste bios er viktig. Etter første boot med nye minnebrikker, så har hovedkortet trent ferdig, så da kan man sette PÅ fastboot i bios. Ofte er fastboot på som default. Overklokker man og tuner minnet, så vil man ha fastboot OFF. Dette for å trene minnetimings i forhold til spenninger. Når maskinen er stabil, så kan man ha fastboot på.
Dubious Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Mer ram gir ikke raskere oppstart. Og slutt å starte maskinen på nytt, eller slå den av. La den stå på døgnet rundt.
Nizzen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 7 minutes ago, Dubious said: Mer ram gir ikke raskere oppstart. Det har jeg ikkje sett noen som har påstatt.....
Dubious Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Seawanderer skrev (8 timer siden): Jeg har vedlagt noen BIOS-bilder av PC'en, i håp om at det hjelper. Er det noe jeg kan gjøre for at PC'en skal kunne startes raskt igjen? Det var jo meningen at PC'en skulle bli RASKERE, ikke TREIG.... Nizzen skrev (22 minutter siden): Det har jeg ikkje sett noen som har påstatt.....
ilpostino Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) @Dubious innlegget du siterer nevner ikke oppstart spesielt, men bruk generelt etter at maskinen er på. edit: jeg bifaller forresten det å oppdatere BIOS til siste versjon. Endret 1 time siden av ilpostino
Dubious Skrevet 55 minutter siden Skrevet 55 minutter siden ilpostino skrev (38 minutter siden): @Dubious innlegget du siterer nevner ikke oppstart spesielt, men bruk generelt etter at maskinen er på. edit: jeg bifaller forresten det å oppdatere BIOS til siste versjon. Hele innlegget handler om oppstart av PC. "så er PC'en veldig treig med å starte opp!"
Nizzen Skrevet 15 minutter siden Skrevet 15 minutter siden 38 minutes ago, Dubious said: Hele innlegget handler om oppstart av PC. "så er PC'en veldig treig med å starte opp!" Det er fordi den var treig ETTER at han oppgraderte til mere minne. Du er den ENESTE som klarer å lese dette anneledes enn alle andre. Gratulerer med det 🤣 Dette innlegget skal IKKE besvares.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå