Gå til innhold

Kriminalitet i «ghettobyen» Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mr.Duklain skrev (26 minutter siden):

Det kan bli fort sånt "jaja dette er ikke bra, men det skjer ikke noe med meg". 

Er noe i retning av det tror jeg også . "Ikke skjedd meg før så hvorfor nå?"

De som har vært utsatt for det? OK, kanskje litt trist da..

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sovna skrev (1 time siden):

Statistikk/befolkningstall = misvisning..

Et generelt tall på antall saker kanskje? Politiets tall og uttalelser om økt og ukontrollert kriminalitet. Bare sprøyt??

Statistisk sett er det svært lav sjanse for å bli utsatt for grov kriminalitet i Oslo, så forstår ikke helt hva du prater om. 

• Liker 4
Skrevet
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Jeg tenker også slik at man kanskje får litt "rosa briller" av å bo i et dårlig område. Det kan bli fort sånt "jaja dette er ikke bra, men det skjer ikke noe med meg". Et ran eller overfall er et ran og overfall for mye, og skyting midt i bybildet er ikke "bare noe som skjer i en "storby" (om man kan kalle Oslo med rundt 700.000 innbyggere det), men et tegn på et større samfunnsproblem. 

Jo, ran og skyting er noe som skjer i en storby. Faktisk skjer det i alle storbyer, over hele verden. 

• Liker 3
Skrevet
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Jo, ran og skyting er noe som skjer i en storby. Faktisk skjer det i alle storbyer, over hele verden. 

Jada, det kan skjer overalt på kloden, men man må ikke bagatellisere det.

• Liker 1
Skrevet
Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

Jada, det kan skjer overalt på kloden, men man må ikke bagatellisere det.

Man må heller ikke overdrive og leve i unødvendig frykt. 

• Liker 5
Skrevet
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Man må heller ikke overdrive og leve i unødvendig frykt. 

Ikke uenig. Jeg mener det må være en balansegang her. Nei, man må ikke bli paranoid, men ei heller ikke naiv. Det beste man kan gjøre er å si til folk: " Er man i farlige områder så pass på omgivelsene dine og verdisaker, sjekk at du er i et området der du lett kan komme bort fra, også ring politiet om du er i fare osv". 

Skrevet
Mr.Duklain skrev (1 minutt siden):

Ikke uenig. Jeg mener det må være en balansegang her. Nei, man må ikke bli paranoid, men ei heller ikke naiv. Det beste man kan gjøre er å si til folk: " Er man i farlige områder så pass på omgivelsene dine og verdisaker, sjekk at du er i et området der du lett kan komme bort fra, også ring politiet om du er i fare osv". 

Enig. Heldigvis er det ingen farlige områder i Oslo. Men pass på lommeboka og mobilen når du går gjennom Oslo S eller andre områder med mye mennesker. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (17 timer siden):

Heldigvis er det ingen farlige områder i Oslo. 

Det er ikke det jeg har hørt fra folk som bor/har bodd i byen. 

Jeg mener uansett at det er ganske klart at det finnes områder i Oslo der man må være mer varsom enn andre steder. Om man kategoriseres disse områdene som farlige eller ei får være opp til hver enkelt. 

Endret av Mr.Duklain
Skrevet
Mr.Duklain skrev (4 minutter siden):

Det er ikke det jeg har hørt fra folk som bor/har bodd i byen. 

Noen blir redde hvis de ser en narkoman, men rent statistisk er det svært lav sjanse for å bli utsatt for alvorlig kriminalitet i Oslo.

• Liker 5
Skrevet
VifteKopp skrev (1 time siden):

Noen blir redde hvis de ser en narkoman, men rent statistisk er det svært lav sjanse for å bli utsatt for alvorlig kriminalitet i Oslo.

Makan. Det man først og fremst reagerer på, de som har litt innsikt real life altså, er utviklingen. En utvikling som er høyt akselererende. Man har mistet kontrollen her. Politiet selv innrømmer at de er maktesløse på flere arenaer i kriminalitetens verden. Ikke minst gjengene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Reg2000 skrev (15 timer siden):

Hvor mange av dere som kommer med påstander som "ghettobyen oslo" bor faktisk i byen?

Jeg bor i et området som er i ferd med å bli ghettofisert. Dvs at oppegående mennesker som har et ærlig arbeid flytter ut fordi kommunen kjøper opp boliger og bosetter «de andre» som griser til området og sørger for at boligprisene går ned.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 7/20/2025 at 9:20 AM, Vokteren said:

Skytingen inne på Tveita senter er bare enda en ny alvorlig og uønsket hendelse i områder preget av ghettotendenser.

https://www.vartoslo.no/kriminalitet-kriminelle-gjenger-oslopolitiet/politiet-etterforsker-tveita-skytingen-med-store-ressurser-helt-uakseptabelt/932601
Det begynner å bli så mange episoder at vanlige lovlydige mister troen på at politikerne klarer å snu utviklingen.
Lovnader som vi har hørt i mange tiår, uten at det gir særlige resultater.

Jeg henger meg opp i den siste setningen din. "Lovnader som vi har hørt i mange tiår, uten at det gir særlige resultater."

Det var mer kriminalitet i Oslo for "mange tiår" siden, enn det er i dag. Det stemmer at dersom du zoomer inn på de siste par årene, spesielt fra pandemien og frem til i år, så har kriminaliteten steget, men det var mer kriminalitet enn i dag, på '70-, '80-, '90-tallet, for eksempel. Så jo, det har så absolutt gitt resultater. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Skurupu skrev (11 minutter siden):

Det var mer kriminalitet i Oslo for "mange tiår" siden, enn det er i dag

Og hva slags kriminalitet indikerer du eksempelvis 70 tallet var preget av? Organisert, mafiatilstander, gjenger?

Eller innbrudd, lommetyver og stjeling av buljong-terninger på kolonialen?

Velg hva som passer.. DEG best.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
40 minutes ago, Sovna said:

Og hva slags kriminalitet indikerer du eksempelvis 70 tallet var preget av? Organisert, mafiatilstander, gjenger?

Voldskriminalitet hadde vel en topp mot slutten av 1980-årene og har sunket siden.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
2 hours ago, Sovna said:

Nå bare finner du på ting.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
6 minutes ago, Duriello said:

Enkelt spørsmål, hva slags kriminalitet dominerte på 70, 80 og 90 tallet? 🙂

Da, som nå, vinningsforbrytelse.

Hvorfor har man en trang til å fremstille fortiden som et glansbildet?

Det er ikke bra med kriminalitet, og vi må få snudd dagens utvikling, men det har vært verre før. Jeg blir irritert over alle doomerne som alltid skal ha det til at vi lever i den verste tiden. Jeg synes vi lever i den beste tiden noensinne, og gleder meg til fremtiden.

Endret av Skurupu
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Skurupu skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har man en trang til å fremstille fortiden som et glansbildet?

Godt spørsmål, alt var jo for F ikke bedre før. 😂

Skurupu skrev (4 minutter siden):

Det er ikke bra med kriminalitet, og vi må få snudd dagens utvikling, men det har vært verre før. Jeg blir irritert over alle doomerne som alltid skal ha det til at vi lever i den verste tiden.

Enig. Jeg har dog aldri bodd i oslo, og kommer aldri til å gjøre det, så jeg aner jo ikke hvordan ting var.

De stedene jeg har bodd har det hovedsaklig vært kun narko og vinnings, og det var tidvis ille. Nå idag på de samme stedene? Fortsatt narko og vinnings, men langt fra det nivået som tidligere.

Skurupu skrev (8 minutter siden):

Jeg synes vi lever i den beste tiden noensinne, og gleder meg til fremtiden.

Den deler jeg ikke helt, når vi ser hvordan ting er ute i verden, økonomi og klima.. F.eks.

Skrevet
14 hours ago, VifteKopp said:

Ok, så da er det normalt og da trenger vi ikke gjøre noe med det. Fint. 

Når jeg ser på World Population Review at Crime Index i Polen er lavere enn Norge... [..] Bla på samme listen og finn Sverige. Hvor mange plasser skiller Sverige fra USA - som vi alltid hører er så skummelt.

Spørsmålet er jo hvordan vi vil ha det. Vi sikter ikke inn på et mål vi vet vi klarer - vi vil vel ha det bedre?

26 minutes ago, Skurupu said:

Det er ikke bra med kriminalitet, og vi må få snudd dagens utvikling, men det har vært verre før. Jeg blir irritert over alle doomerne som alltid skal ha det til at vi lever i den verste tiden. Jeg synes vi lever i den beste tiden noensinne, og gleder meg til fremtiden.

Det har aldri vært mer lukrativt å være kriminell i Norge, og vekstpotensialet er enormt. Tolk det som du vil.

I dette legger jeg at den sosiale risikoen med å være kriminell er i stor grad borte. Det teller mindre negativt å være tjuvrad i dag enn for 30 år siden. Det er mer sosialt akseptert å ha en voldtektsdom i dag enn for 30 år siden. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...