Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker krever oppbevaring av mat i påvente av nytt kjøleskap

Gjest 428a5...d37

Anbefalte innlegg

Gjest 428a5...d37
Skrevet

Hei.

Jeg bor hos dama min egen leilighet leies ut. Nå har kjøleskapet blitt ødelagt. Å jeg har sagt at det er lørdag og at nytt kjøleskap ikke kan leveres før  tidligst tirsdag da med levering og montering.

Han krever jeg erstatter maten som er ødelagt og fikser obevaring av maten hans. Spurte chatgpt og den sier jeg ikke er forpliktet til å gjøre. Det jeg har plikt til er å skaff et nytt kjøleskap innnen rimelig tid. Å rimelig tid  er vel ikke 10 sekunder. 

Stemmer dette? Hvilket krav kan han stille utover nytt kjøleskap? Han er litt krevende å forholde seg til.

Anonymous poster hash: 428a5...d37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når kjøleskap og frys røk her så fikk vi dekket matvarene på forsikringen. Leietaker har vel innboforsikring?

Forstår leietaker også, upraktisk å være uten kjøleskap, men samtidig er det ikke lenge til tirsdag.

Skrevet

Hvis utleier er ansvarlig for at kjøleskap og fryser er i orden og det medfører et økonomisk tap for leietaker om det ikke er det, så tror jeg at utleier er ansvarlig for leietakers eventuelle tap. 

På Husleietvistutvalget sin hjemmeside står det følgende:

Oppstår det en skade i leieperioden som leietaker ikke er ansvarlig for, kan leietakeren:

• Kreve at utleier fikser skaden
  • Kreve avslag i leie forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig
  • I noen tilfeller heve leieavtalen
  • Kreve erstatning
  • Holde tilbake leie
  •  

https://www.htu.no/rettigheter-og-plikter/skader-som-oppstar-i-leieperioden

Men, sikker er jeg ikke.

Skrevet (endret)

Er det avklart kjøleskapet faktisk er defekt?

Forsøkt å ta ut strømledningen, vente og sette inn igjen? Om kjøleskap fungerer litt til vil gjøre overgangen litt enklere.

Annen mulighet er finn.no, om det finnes kjøleskap i nærheten?

Endret av toralfb
Skrevet
toralfb skrev (14 minutter siden):

Er det avklart kjøleskapet faktisk er defekt?

Forsøkt å ta ut strømledningen, vente og sette inn igjen? Om kjøleskap fungerer litt til vil gjøre overgangen litt enklere.

Annen mulighet er finn.no, om det finnes kjøleskap i nærheten?

Tror ts har bestilt et splitter nytt kjøleskap allerede. 

Skrevet (endret)

Han kan ganske enkelt ta kontakt med Huseierne, som er for utleiere, eller Leieboerforeningen, som er for leietakere. En av dem, eller kanskje begge, har sannsynligvis det riktige svaret på dette.

Som regel vil innboforsikringen til leietakeren dekke slike tilfeller. Vi har i hvert fall ikke hatt problemer med å få erstatning når vi har oppdaget at strømmen har vært borte etter en ferie. Forsikringsselskapene pleier vanligvis å dekke tapt mat i fryser eller kjøleskap, ofte med en fast erstatningssum.

Endret av spetter
Skrevet (endret)
Gjest 428a5...d37 skrev (2 timer siden):

Hei.

Jeg bor hos dama min egen leilighet leies ut. Nå har kjøleskapet blitt ødelagt. Å jeg har sagt at det er lørdag og at nytt kjøleskap ikke kan leveres før  tidligst tirsdag da med levering og montering.

Han krever jeg erstatter maten som er ødelagt og fikser obevaring av maten hans. Spurte chatgpt og den sier jeg ikke er forpliktet til å gjøre. Det jeg har plikt til er å skaff et nytt kjøleskap innnen rimelig tid. Å rimelig tid  er vel ikke 10 sekunder. 

Stemmer dette? Hvilket krav kan han stille utover nytt kjøleskap? Han er litt krevende å forholde seg til.

Anonymous poster hash: 428a5...d37

Dette er en forsikringssak, altså at maten har blitt ødelagt. 

Resten virker det som du har kontroll på. 

Edit: Om leietaker har latt være å tegne innboforsikring, så er det hans egen feil. 

Skjønner det er vanskelig for leietaker nå i varmen og alt, du har ikke noe alternativ å tilby imens? 

Endret av leticia
edit
  • Liker 1
Skrevet

Hvis tapet er dekket av forsikring kan du kreve at leietaker benytter forsikringen sin først, jf. skadeserstatningsloven § 4-2. Du kan altså kreve å få bekreftet at leietaker ikke har forsikring som dekker det eller at forsikringen har avslått å dekke det. 

Hvis det er tilfelle har leietaker krav på å få erstattet tap som følge av mangelen, det vil si mat som blir ødelagt, jf. husleieloven § 5-7 og 2-13/2-14. Leietaker har tapsbegrensningsplikt etter § 2-14 fjerde ledd. Det vil si at leietaker må som et minimum prioritere å konsumere, tilberede, og fryse ned mat. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...