Trulss Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden obygda skrev (5 timer siden): Det er vel så enkelt at de dyre kostnadene som f.eks bolig har økt rekativt mer i kroner enn hva butikkmedarbeidere har fått i økte kroner. Tjener jo svært godt selv,men mine kolleger i Tyskland har hatt mye større lønnsutvikling når vi regner alt i kroner. Det betyr at svak krone gjør oss alle litt fattigere vs resten av Euro sonen. Ja, om dette fortsetter så vil vi vel snart bli de med dårligst kjøpekraft i Europa. I tillegg har vi et problem i Norge som har seg slik at alt som heter velferd og nytelse er priset utrolig høyt. Så selv om man sitter igjen med noen få kroner hver måned er det ikke noe velferd eller nytelse man får kjøpt. Fattigdomsgrensen i Norge bryr ikke politikerne seg noe særlig om, og det blir vel svært mange som havner under denne grensen ettersom tiden går. Trygder og pensjoner er med andre ord altfor lave.
obygda Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Trulss skrev (5 minutter siden): Ja, om dette fortsetter så vil vi vel snart bli de med dårligst kjøpekraft i Europa. I tillegg har vi et problem i Norge som har seg slik at alt som heter velferd og nytelse er priset utrolig høyt. Så selv om man sitter igjen med noen få kroner hver måned er det ikke noe velferd eller nytelse man får kjøpt. Fattigdomsgrensen i Norge bryr ikke politikerne seg noe særlig om, og det blir vel svært mange som havner under denne grensen ettersom tiden går. Trygder og pensjoner er med andre ord altfor lave. Trygd blir ikke fullt ut kompensert for prisstigningen..ja så den blir stadig mindre verdt dessverre. Jeg er for en sterk velferdsstat,men den må bygge på de gamle ap slagordene gjør din plikt krev din rett. AP har helt glemt dette også dessverre. Jeg mener snyltere må tas hardere,men folk som helt uskyldig havner i uføre må få sterkere vern og rett på trygdeytelser. Jeg gir mye til frelsesarmeen og føler de frivillige der er mye flinkere en det offentlige til å ivareta mennesker. Skatten vi betaler går dessverre til mye sløsing og offentlig tull. Endret 8 timer siden av obygda
Resort Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 600 000 bra årslønn? Under ingen omstendigheter. Ville sagt minimum 800/900 er innafor om man bor i Oslo.
kåre b Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden obygda skrev (3 timer siden): Jeg satser på at prisene på boliger stuper når skattefradrag fjernes...jeg drar ikke stigen etter meg..men slipper den ned! Om skattefradrag fjernes så vil det gjøre bolig som investering mye mindre lukrativt. Vi får bort alle bolig spekulanter Jeg ser helst at bolig faller i verdi slik at flere får råd. Å legge opp til økt gjeld for å skaffe bolig er ikke god sosialpolitikk. Få vekk alt skattefradrag er en god løsning som bremser prisutviklingen. Du er selv boligeier, og formuende? Og har sikkert fått dine rentefradrag opp igjennom? Kanskje du også hadde fullt rentefradrag? Men nå er det plutselig ett problem? Det finnes andre måter å begrense boligmarkedet (boliglånsforskriften), problemet et bare at det er så mange småbarnsfamilier som har gjeld til pipa. Får vi plutselig ett boligprisfall på la oss si 40-50%. Så har jo halve norge plutselig ikke sikkerhet for lånene sine. Dette kan videre dra med banker i dragsuget, eller får vi island v.2, hvor bankene plutselig eier 90% av landet?
Trulss Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Småbarnsforeldre har ofte god råd, med to inntekter, barnetrygd osv. Våre tanker burde kanskje gått til enslige med uførepensjon eller dårlig lønnet arbeid. Når det er sagt er det stadig innslag om at folk flytter ut av byene fordi de ikke har råd til å bo der likevel. Dette betyr jo at de fint har råd til å bo utenfor sentrumskjernen, og som igjen betyr at man er for bortskjemt og har for høye krav til kjøp av bolig og beliggenhet. Ofte skal det være nytt og fresht i tillegg.
del_diablo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 10 minutes ago, Trulss said: Småbarnsforeldre har ofte god råd, med to inntekter, barnetrygd osv. Våre tanker burde kanskje gått til enslige med uførepensjon eller dårlig lønnet arbeid. Når det er sagt er det stadig innslag om at folk flytter ut av byene fordi de ikke har råd til å bo der likevel. Dette betyr jo at de fint har råd til å bo utenfor sentrumskjernen, og som igjen betyr at man er for bortskjemt og har for høye krav til kjøp av bolig og beliggenhet. Ofte skal det være nytt og fresht i tillegg. Jeg føler det blir en serie med logiske feilsluttninger. De flytter inn FØR de har bygd seg en CV, derav er de også litt tvungett til å flytte inn. De flytter ut ved unge 1,5 og utover, men BARE vis det er mulig å skaffe seg jobb der de skal flytte til. Ogg det er litt her paradokset er: Argumentasjonen forutsetter at det du ikke nevner, faktisk finnes. Vis det eneste som er igjen av Norge blir byene og drabantbyene til de mindre ambisiøse satellitene, så finnes det ikke noen plass å flytte tilbake for å jobbe.
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Trulss skrev (2 timer siden): Småbarnsforeldre har ofte god råd, med to inntekter, barnetrygd osv. Nei. Par i etableringsfasen med barn i tillegg har gjerne veldig dårlig råd. Barn koster. Barnetrygden er symbolsk. Trulss skrev (2 timer siden): Våre tanker burde kanskje gått til enslige med uførepensjon eller dårlig lønnet arbeid. Enslige uføre kan ta valget om å flytte til en billig bolig på bygda. Enslige lavtlønte er jeg enig med deg i. De må gjerne bo i en viss nærhet til jobben sin, og vil ikke ha samme mulighet som enslige uføre til å flytte til landligere strøk.
sedsberg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 6 hours ago, obygda said: Om skattefradrag fjernes så vil det gjøre bolig som investering mye mindre lukrativt. Nettopp det er en god grunn til at den ikke kommer til å fjernes. Bolig er for investering i Norge. Ikke nødvendigvis for å bo i. Prøver politikerne å få ned boligprisene (verdiene) så mister de stemmer fortere enn du kan si boligkrakk. Over 70% eier egen bolig og de vil ikke godta at investeringen deres faller i verdi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå