Gå til innhold

Har det blitt verre?(Økonomisk)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
kåre b skrev (1 time siden):

Uansett er det ett tankekors at mine besteforeldre bygde nytt hus på 280kvm, hadde 5 barn og bil i 1972. Alt på 1 lærer inntekt. 

Lykke til med å få til det idag.

Med en lærer(rundt 700 000, med tillegg og slikt), en ufør? og 5 barn har en ganske grei råd i dag. Man har gått over millionen alt inkludert. 

Det gir byggepris på rundt 6 millioner med minimum ek. med kvm ned i 27 000 kroner gir det 222 kvm. Tenker det er levelig. 

Hovedproblemene vi har i dag ift 70 tallet er at utgiftene har økt mye. Man skal ha 7 nye mobiler, årlig? En skal ha abonnoment på disse for bruk, så skal en ha strømmetjenester, man skal til syden minst to ganger i året for å være "normal", man skal ha folk til å gjøre alt i dag i motsetning til før da en gjerne bygget brorparten av huset sitt selv osv. 

Endret av Salvesen.
Videoannonse
Annonse
Skrevet
kåre b skrev (Akkurat nå):

Så absolutt, spørsmålet blir jo da: Har det egentlig endret seg til det bedre? 

Når det gjelder boligpriser, så kunne vi sikkert bygd for halve prisen hvis vi fjernet alle unødvendige krav og det offentlige igjen begynte med kommunale felt med tomter til kostpris. 

Problemet er bare det at da hadde lufta gått ut av boligbobla og dungevis av folk sitter igjen med lån uten å kunne stille sikkerhet.

Men det er kanskje det man burde gjøre for å få nullet ut denne syke boblen slik at folk fikk større fokus på å arbeide - ikke dyttes oppover av kjøp og salg av boliger...At noen skal sitte med millioner i gevinst på boliger gir jo ingen mening..Det er jo rene pyramidespillet der man blir avhengig av stadig mer innvandring for å holde det gående......

Skrevet

Man får ikke 5 mill i lån på en lærerlønn. Sjekk sykepleier indeksen. De får vel knappest kjøpt bolig i oslo. Kommer du i banken med 5 unger så får du garantert ikke låne til pipa - med god grunn. 

men for all del, flyttter man på bygda kan man få ett ok hus til rundt 2 mill.  

Er på mange måter enig med obygda, problemet er alle «skjebnene» dette vil føre med seg.  

Det er jo en syk verden vi lever i, der arbeid ikke lønner seg lenger. 50 000kr i bitcoin i 2020, så hadde dette vært 1 million idag.

Skrevet

Jeg er uføretrygdet, og min erfaring er at økonomien har blitt strammere de siste årene, ikke bedre. Det har vært noen små økninger og enkelte ekstrautbetalinger (som i juni og desember, slik det pleier å være), men inflasjonen har i praksis spist opp det meste. Økte priser på mat, strøm og renter gjør at "til overs"-beløpet er lavere enn før.

Så når jeg leser at "vi har fått det bedre", kjenner jeg meg ikke igjen. Jeg må snu på krona oftere nå enn da de borgerlige styrte for noen år siden. Media overdriver kanskje innimellom, men det gjør også de som fremstiller det som om alle har fått bedre råd.

• Liker 4
Skrevet
kåre b skrev (19 minutter siden):

Man får ikke 5 mill i lån på en lærerlønn. Sjekk sykepleier indeksen. De får vel knappest kjøpt bolig i oslo. Kommer du i banken med 5 unger så får du garantert ikke låne til pipa - med god grunn. 

men for all del, flyttter man på bygda kan man få ett ok hus til rundt 2 mill.  

Er på mange måter enig med obygda, problemet er alle «skjebnene» dette vil føre med seg.  

Det er jo en syk verden vi lever i, der arbeid ikke lønner seg lenger. 50 000kr i bitcoin i 2020, så hadde dette vært 1 million idag.

Nå leste du ikke helt hva jeg sa..

Skrevet
Trulss skrev (3 timer siden):

Vet du ikke hva to inntekter og barn betyr?

Jo, jeg har samboer og barn, så tror jeg vet hva det betyr.

Har du i det hele tatt regnet på hva slags bolig man kan få med en slik inntekt, barnetrygd, fødselspenger osv?

Hvilken inntekt? barnetrygd utgjør bare en flekk på lakenet. Fødselspenger er ikke relevant for de fleste.

Barnefamilier har ofte ikke dårlig råd i det hele tatt,

Basert på hva? Er det ikke dyrt å etablere seg mener du?

Jeg finner det mye mer bekymrinsfullt at syke og svake ikke blir tatt vare på og går for lut og kaldt vann.

Men det blir de jo. Hvor stort er budsjettet til NAV?

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (41 minutter siden):

Hvilken inntekt? barnetrygd utgjør bare en flekk på lakenet. Fødselspenger er ikke relevant for de fleste.

2000 kroner pr barn er ikke en "flekk på lakenet"(Eller, spørs hvordan du definerer det såklart). 

Det er nok til å dekke 100% av barnepasset feks. I tillegg har en penger til overs. 

EDIT: I mitt tilfelle feks når en tar hensyn til NAV sine beregninger så får min datter trygd til å dekke 40% av "kostnadene" sine, legger en til bidraget mitt er 60% dekket. Da trenger bare mor å betale 40% av de reelle kostnadene for barnet. Det er en ganske så god deal.. 

EDIT 2: Tar en mitt eksempel igjen og bruker sifo og ser på økningen fra person uten barn samt med barn, dekker trygden 82% av økningen.. Da står en igjen med bokostnader på ca 4000 estimer fra NAV. 

EDIT 3: Måtte gjøre om SIFO eksemplet igjen pga feil med barnehage(for dette får en også støtte til..) og da blir tallet hele 99.7% dekket av NAV!

Kjempe dyrt med barn i Norge altså!

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
paatur skrev (1 time siden):

Må bare kommentere denne en gang til, liker at frelsersarmeen mener opp til 1,1 millioner i inntekt som "middels". Det sier vell egentlig mest om denne spørreundersøkelsen og hvor godt det faktisk går i Norge. 

Om en ikke tar hensyn til at det er forskjellig mengde mennesker i disse 3 oppdelingene "føler" 37% de som har svart på spørreundersøkelsen at de har fått det verre. Mens 63% har det likt eller bedre. 

Jeg føler såklart med disse 37%(Som med litt fjerning av følelser sannsynligvis er langt mindre), men igjen viser det at jevnt over har vi ikke fått det verre selv om noen har fått det og noen har fått det bedre. 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Med en lærer(rundt 700 000, med tillegg og slikt), en ufør? og 5 barn har en ganske grei råd i dag. Man har gått over millionen alt inkludert. 

Det gir byggepris på rundt 6 millioner med minimum ek. med kvm ned i 27 000 kroner gir det 222 kvm. Tenker det er levelig. 

Ikke glem hvor mye bankene trekker fra hva man kan låne når man har barn. 5 stykker,  jeg ser ikke bort fra at man ikke får lån i det hele tatt med de inntektene du skisserer. 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (6 minutter siden):

Ikke glem hvor mye bankene trekker fra hva man kan låne når man har barn. 5 stykker,  jeg ser ikke bort fra at man ikke får lån i det hele tatt med de inntektene du skisserer. 

Typisk at de med mange barn blir evige leietakere. 

agvg skrev (7 minutter siden):

@Salvesen.

Men burde vi ikke hatt enda bedre råd når du ser den enorme rikdommen til staten?

Det provoserende. Vi burde hatt veldig lite skatt men har i stedet valgt en enorm sløsing. Det er for meg uforståelig hvorfor vi velger å gjøre det slik. 

Skrevet
leticia skrev (9 minutter siden):

Det finnes massevis av kalkulatorer for dette på nett, og en får godt med lån. Erfaringsmessig får en også mer når en tar kontakt og begynner å gå igjennom alle detaljer. Jeg tok kun hennsyn til låne reglene når jeg kommenterte, det skal jeg ærlig innrømme! Så det kan fort ryke en million og to :)

Skrevet
agvg skrev (10 minutter siden):

@Salvesen.

Men burde vi ikke hatt enda bedre råd når du ser den enorme rikdommen til staten?

Så du ønsker å pøse mer penger inn i sammfunnet? Det er ikke alltid den beste løsningen som vi har opplevd etter covid.. 

Kanskje det hadde vært bedre å omfordele milliardene som går til de vi handler mat av til de som sitter i kassen? Som ett eksempel liksom uten å pøse penger inn i bålet. 

Skrevet
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Typisk at de med mange barn blir evige leietakere. 

Det provoserende. Vi burde hatt veldig lite skatt men har i stedet valgt en enorm sløsing. Det er for meg uforståelig hvorfor vi velger å gjøre det slik. 

Sløsing er også jobber.. 

Vi har jo veldig lite skatt, sammenlignet med mange rundt oss. Personlig betaler jeg stort sett under 30% med en grei lønn og forbruket utløser veldig lite skatt. Laaaangt under 50% av mine penger går til skatter og avgifter. Langt mindre. 

Regnet litt på det her en dagen og en "typisk" nordmann bruker vell rundt 33% når en bruker sifo, skattekalkulator osv. 

Ikke la deg lure av overskriftene med 80% skatt og slikt vas. Det er ikke normalen for folk flest. Da regner en med tante berit sin skatt og enda mer. 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det finnes massevis av kalkulatorer for dette på nett, og en får godt med lån. Erfaringsmessig får en også mer når en tar kontakt og begynner å gå igjennom alle detaljer. Jeg tok kun hennsyn til låne reglene når jeg kommenterte, det skal jeg ærlig innrømme! Så det kan fort ryke en million og to :)

Ja, jeg slo inn tallene på DNB, så det er riktig at man kan få lån (hvis man har null lån fra før av). Men har man 5 barn er det begrenset hvilken bolig man får plass til barna i. Man kunne låne 3.2 millioner, hvor boligen var maks verdt 3,6... 

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg slo inn tallene på DNB, så det er riktig at man kan få lån (hvis man har null lån fra før av). Men har man 5 barn er det begrenset hvilken bolig man får plass til barna i. Man kunne låne 3.2 millioner, hvor boligen var maks verdt 3,6... 

da har vi brukt forskjellige tall. Jeg fikk vell rundt 5 mill når jeg la inn med en lærer med 700k og en uføre(350? husker ikke googlet raskt) samt 4 barn(maks en kunne legge inn i kalkulatoren til DNB). 

Og som sagt, erfaringsmessig kan en få innpass for mer når en går til banken og er oppegående. Jeg har ingen fradrag for mitt barn jeg kan låne 5x om jeg ønsker. (faktisk mer, da de tar med noe bonus)

Endret av Salvesen.
Skrevet
Sjørøver skrev (6 minutter siden):

Spetalen tar jo alltid feil. 

fikset det for deg. Har vell aldri opplevd en person som sier mer feil enn den fyren der. 

• Liker 1
Skrevet

Selv om han tidvis har mye interessante poeng så synes jeg Spetalen har blitt litt av en dommedagsprofet de siste årene. Alltid bare negativitet og alltid skal han krisemaksimere. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (27 minutter siden):

Så du ønsker å pøse mer penger inn i sammfunnet? Det er ikke alltid den beste løsningen som vi har opplevd etter covid.. 

Kanskje det hadde vært bedre å omfordele milliardene som går til de vi handler mat av til de som sitter i kassen? Som ett eksempel liksom uten å pøse penger inn i bålet. 

Ja, selvsagt burde man ha løftet de lavtlønte, de bruker pengene anderledes enn de med høy inntekt, de lavtlønte vil gjerne bruke pengene på forbruk og andre nødvendige utgifter, de med god råd vil antagelig spare eller putte pengene inn i andre investeringer..

Men det hadde vært interessant og tenke tanken på at folks andel i oljefondet hadde betalt ut en avkastning direkte, ikke via staten.

Endret av agvg
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...